De meest verguisde Ferrari aller tijden. Verguisd door mensen die er geen hadden, dat dan weer wel.
Sommige auto’s krijgen de credits de ze verdienen. Andere auto’s kregen weer veel teveel eer. En dan zijn er de onbegrepen buitenbeentjes. De afdankertjes. De auto’s waarbij het gewoon te makkelijk is om ze af te fakkelen. De belichaming van dit segment is de Ferrari Mondial. Volgens alle Ferrari-kenners een draak van een auto en onmogelijk te onderschatten. Is dat wel terecht? Dat gaan we uitzoeken.
Als we nu kijken naar het modellengamma van Ferrari wordt je helemaal duizelig van de pk’s en Nm’s die de motoren leveren. De instap-Ferrari (de gloednieuwe Portofino) levert al 600 pk. De 488-GTB stampt 670 pk op zijn achterwielen. De 812 Superfast genereert 800 pk alsof het niets is. Er zijn tijden geweest dat Enzo Ferrari zeer tevreden was met dergelijke cijfers in zijn Formule 1-auto’s.
Ondanks dat Enzo Ferrari racen belangrijker vond dan autofabrikantje spelen, nam hij de auto’s die hij bouwde (en het geld dat hij ermee verdiende) bloedserieus. Eind jaren ’70 komt Enzo Ferrari tot de conclusie dat de kleine ‘junior’ Ferrari, de 308, bijzonder goed verkoopt en een andere doelgroep aanspreekt. Hij besluit om die serie iets uit te breiden met een wat praktischere variant dan de 308. Nu stond zo’n auto al in de showrooms, de Dino 308 GT4. Deze auto was behalve in naam een echte Ferrari. Dat zag je niet meteen aan het koetswerk. Het design kwam namelijk van Bertone, tot grote ontsteltenis van hofleverancier Pininfarina. Waarschijnlijk was Enzo het er ook niet mee eens, want Pininfarina mocht de opvolger van de 308 GT4 ontwerpen. Het moest wel een echte Ferrari worden, ditmaal.
De eerste Ferrari Mondial werd in 1980 gepresenteerd. Op de Salon van Genève kon het publiek kennis maken met de Mondial 8. Dit was de eerste Ferrari met een afwijkende naam. Tot 1980 had elke Ferrari een driecijferige code dat correspondeerde met de inhoud in cc per cilinder (de 250 had 12 cilinders van 250 cc) óf inhoud plus cilinders (de 512 had een 5-liter 12 cilinder, de 308 een 3-liter achtcilinder). De naam Mondial komt van de Ferrari 500 Mondial, een kleine compacte racer met een cilinderinhoud van 500 cc per cilinder. Jazeker, ook Ferrari heeft wel eens een tweeliter viercilinder gebouwd.
De Mondial 8 had de motor van de Ferrari 308 onder de kap, dat was toen al niet meer de modernste (het basisontwerp stamde uit 1973). De 3-liter V8 was goed voor iets meer dan 205 pk. Dat lijkt niet zo veel en tja, dat is het eigenlijk ook niet. Sterker nog, de voorganger van de Mondial 8 had zelfs meer vermogen. Maar het ging bij de Mondial niet zozeer om de motorprestaties. De Mondial 8 was namelijk zowaar een praktische Ferrari. Er was vanuit sommige markten vraag naar een Ferrari waar je meer dan één persoon mee kon nemen.
Alleen deden autojournalisten dat destijds niet. Het meest hardnekkige volk ter wereld brandde de Mondial tot de sokken af. De motor was te zwak. 0-100 duurde meer dan acht seconden. In een Ferrari! De wegligging was niet al te best. De bouwkwaliteit was volgens sommigen niet in orde. Ruimte was er ook niet veel, in ieder geval te weinig om een echt praktische auto te zijn. Oh, en dat exterieur-design kon echt niet. Kortom, de Mondial was het steigerende paard niet waardig.
Ferrari leek tot eenzelfde conclusie te zijn gekomen. Want de Mondial 8 was maar heel kort leverbaar. Slechts 2 jaar na introductie werd deze gestaakt. De auto werd vervangen door de Mondial Quattrovalvole. Schitterend hoe eenvoudige woorden in het Italiaans zoveel mooier klinken dan in het Nederlands. Letterlijk vertaald betekent Quattrovalvole ‘vier kleppen’. Dat was overigens de enige wijziging aan het uiterlijk: de badge. Aan de buitenkant kon niemand merken dat je zestien kleppen erbij had.
Dat merkte de bestuurder echter wel. De vullingsgraad werd enorm verbeterd door de kleppenverdubbeling. De Tipo F106B motor had nu een veel gezondere 240 pk. Het was nog steeds geen briesend monster, maar nu kon je in 6,5 seconden de 100 halen. Daarmee bleef je de meeste BMW’s wel voor. Althans, als je voor de coupé had gekozen. Want vanaf de Quattrovalvole kon je de Mondial ook krijgen als cabriolet. Daarmee was de Mondial een auto met een unieke layout die we tot op heden nog moeten tegenkomen. Een vierzits cabriolet met V8 middenmotor (overdwars) was toen uniek en is dat nog steeds. De Mondial Quattrovalvole Cabriolet kwam een jaar later op de markt dan de Quattrovovalve Coupé. De Cabriolet was relatief populair, met name in de Verenigde Staten. De Quattrovalvole was leverbaar tot 1985.
Daarna nam de Mondial 3.2 het stokje over. Ferrari maakte van de gelegenheid gebruik om de auto zowel optisch als technisch op te frissen. Nog altijd een V8, maar nu 200 cc groter. De oplettende lezer verwacht dat de motor uit de 328 (3.2 liter V8) komt en dat klopt ook. Ook in de Mondial 3.2 was dit blok goed voor 270 pk en bijna 300 Nm. Kijk, daar kun je nog iets mee. 0-100 duurde iets meer dan zes seconden en je kon nu daadwerkelijk opscheppen over de topsnelheid.
Er waren ook veranderingen van cosmetische aard. Dat kon de auto goed gebruiken. Met name aan de voorkant knapte de auto bijzonder goed op. Het zwarte masker met de koplampen erin werd overboord gegooid. De Mondial had nu een volledig rode bumper met grille en koplampen, voor dim- en grootlicht waren er uiteraard nog klapkoplampen. Een andere prettige wijziging waren de wielen. Ook bij de Mondial 3.2 had je keuze tussen een coupé of cabriolet. Ook de Mondial 3.2 zou kort in productie blijven, tot 1988.
De laatste iteratie was de Mondial T. Tegenwoordig betekent dat bij Ferrari het gezelschap van turbocompressoren, maar in 1989 was de F40 de enige straatauto met dergelijke blaasinstrumenten. De T stond voor Transversale. De motor was nu in lengte geplaatst met de transmissie overdwars. Dit zag er ook uit als een ’t’-vorm.
De Mondial T was op vele vlakken de ultieme en perfecte Mondial. Om te beginnen met het exterieur. De bumpers en veel plastic delen waren nu allemaal in carrosseriekleur gespoten. De luchtinlaten aan de zijkant waren subtieler. Maar de grootste veranderingen waren te bemerken aan de achterkant. Niet alleen de cleanere look, maar ook wat er onder de motorkap gebeurde. De motor was nu 3,4 liter groot en leverde 300 pk. Jazeker, dit was de motor uit de 348tb en deze was geweldig. Niet alleen leverde deze motor een kakofonie aan flatplane-crank V8 geluiden, maar waren de prestaties echt om over naar huis te schrijven. Binnen de zes tellen zat je op de 100 en de topsnelheid lag boven de 260 km/u.
Maar de Mondial was nu ook luxer en hoogwaardiger dan ooit te voren. Zo had de Mondial T stuurbekrachtiging, misschien niet heel speciaal, maar wel een welkome aanvulling voor een auto die een GT moet zijn. Wat wel bijzonder was, zeker voor die tijd, was het onderstel. Je kon de ophanging en dempers op drie manieren instellen variërend van comfortabel naar sportief. Om de veiligheid te waarborgen werden de remmen voorzien van ABS. In het interieur kon je naast de stoelen en deurpanelen ook het dashboard en de hemel bekleden met leder.
Ook bijzonder was de transmissie. Alle Mondial modellen (zowel de 8, QV, 3.2 en de T) hebben een vijfversnellingsbak met het kenmerkende ‘H’-patroon. Om aan de wensen van sommige automaat-liefhebbers te voldoen verzon Ferrari een tussenoplossing. De laatste series Mondial T kon je optioneel krijgen met een elektronische koppeling. Hiermee kon de bestuurder de bak bedienen zonder de koppeling te gebruiken. Uiteraard was het een nukkig systeem dat zo mogelijk nog onhandiger was dan Saabs Sensonic transmissie, maar in de vroege jaren ’90 was het best vooruitstrevend. In 1993 liepen de laatste exemplaren van de band van de Mondial. In totaal zijn er 6.149 Mondials gebouwd. Dat lijkt veel voor een Ferrari, maar vergeet niet dat de Mondial 13 jaar in productie was en maar liefst vier keer flink gemodificeerd is.
Dat brengt ons naar de eindconclusie. Is de Mondial een terecht verguisde auto? Ja en nee. Laten we eerst de ‘Ja’ behandelen. In rijdynamisch en prijs-prestatie technisch opzicht was er altijd een betere Ferrari in de range. De Mondial QV was technisch grotendeels gelijk aan de 308, de Mondial 3.2 aan de 328 en de Mondial T aan de 348tb. Het was ook niet de enige vierzits Ferrari in de range. Ten tijde van de eerste drie generaties Mondial stond ook de Ferrari 400 in de showrooms. Deze auto was met zijn overdaad aan koppel, ruimte, échte automaat en grotere kofferbak beter geschikt voor het echte GT-werk. Maar de 400 was ook log en had een nogal bejaard imago.
Eigenlijk was de Ferrari Mondial een Porsche 911 van Ferrari. Door het praktische gemak kon je er prima dagelijks mee rijden. Vanwege de achterbank kon je altijd een persoon (of twee) meenemen, maar het diende ook als extra aflegruimte. Net als bij de 911 werden de looks van de Mondial bepaald door de motorconfiguratie. En dankzij die motorconfiguratie bood de Mondial een unieke rijervaring.
De Mondial was aanmerkelijk sportiever dan de Ferrari 400. Sterker nog, in vergelijking met de 308/328/348 was het verschil niet eens zo heel erg groot. Zeker voor een vierzitter was de handling uitstekend. De besturing, remmen en balans waren eerder sportwagen dan GT. De motor droeg daaraan bij. Ongeacht de uitvoering, de kleine achtcilinders klonken spectaculair. En net als bij de 911 werd de Mondial beter naarmate de ontwikkeling vorderde. Bij Porsche ging men bij voor- en tegenspoed stug door met het verfijnen van de 911. Dat deed Ferrari helaas niet. Zoals vermeld stopte Ferrari in 1993. In 2009 kwam er de Ferrari California met aparte proporties, achtcilinder en plaats voor 4. Wederom een auto die de wenkbrauwen deed fronsen bij de ‘liefhebbers’. Benieuwd hoe we over 30 jaar naar die auto kijken.
toyotafortuner zegt
Stond er 3 jaar geleden erg dichtbij mijn huis. Sindsdien toch wel wat gevallen voor zijn “charme”.
T is misschien niet de mooiste/sterkste/snelste ofzo Ferrari. Maar dit soort underdogs mogen ook wel wat liefde imho.
Mooi stuk weer Willem
galgootje zegt
Fijn artikel Willem! Chapeau!
spidermann zegt
Goed verhaal Willeme. Ik vond desalniettemin to Ferrari 328 de mooiste, of nog beter de GTO destijds.
vonklausenburg zegt
Heerlijk artikel! Alleen 500 cc per liter? Dat klopt niet lijkt me?
tmenges zegt
@vonklausenburg: per cilinder gok ik :) 500cc per liter zou heel knap zijn
porsche928 zegt
@tmenges: voor sommige mensen is het glas altijd half vol.
tmenges zegt
Qua proporties is ie gewoon te lang, lijkt wel een verlengde 308 , ondanks dat vind ik m toch wel wat hebben.
boomhauwer zegt
Afgrijselijke auto. Zelf na het lezen van dit artikel verdient de mondial (bewust met kleine m) de hydraulische pers.
viezefreddyw zegt
@boomhauwer: Zullen ze daar bij Ferrari wel voelen zeg, dat jij Mondial met de kleine letter m schrijft. “mondial. Zo, die zit.”
MaartenD zegt
Wederom een prachtig artikel..je zou er bijna een van gaan kopen. Toevallig stond er kortgeleden een rode mondial T te koop in nette staat voor 35k. Niet lang daarna was hij verkocht en hij staat nu bij een andere garage te koop voor 39.5k….
ibssr zegt
De eerste Ferrari onder FIAT vlag. Fouten maken mag, als je er maar van leert. Het succesverhaal dat Ferrari is geworden was niet mogelijk geweest zonder FIAT. Wat mij vooral opvalt dat de mondial 8 erg groot is voor een sportwagen. Less is more is ook hier van toepassing.
benzinehoofd zegt
Heeft inderdaad veel weg van een 911: matig concept en bovendien matig uitgevoerd. Het grote verschil is dat een 911 er in sommige jaargangen en uitvoeringen nog redelijk uitziet. De Mondial is en blijft spuuglelijk.
z4coupe30si zegt
@benzinehoofd: top. Ik ga vanmiddag weer een lekker stukje rijden in mijn 911 (996). Ik zal aan je denken en beseffen hoe matig deze auto is ???
benzinehoofd zegt
@z4coupe30si: Geniet ervan!
Dutchdriftking zegt
Niet de mooiste of beste, maar wel gewoon een echte Ferrari!
rufctr01 zegt
Ik vind dit model nog steeds niet mooi.
jeebee zegt
Mooi artikel. Ik vond het niet de meest spannende Ferrari, maar toch had ie wel wat.
Voor de Haters; als brievenbus deed ie t prima
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-as/deze-brievenbus-was-vroeger-een-ferrari-a2607539/
boris9397 zegt
“een kleine compacte racer met een cilinderinhoud van 500 cc per liter”. Moet dat niet per cilinder zijn ipv per liter?
jeroenwz zegt
Hm. De Mondial: de Ferrari you love to hate.
Een echte undrdog van Ferrari. Mooi? Mwa. Anders? Nou en of.
Duur? Nee, want voor onder de € 40.000 koop je er al één. En dan rij je toch echt in een Ferrari.
Persoonlijk zou ik doorsparen voor een 456 GT…
otograaf zegt
Ik vond er toen maar weinig aan, er was indertijd altijd wel een mooiere Ferrari. Maar wat is ie mooi oud geworden! Had er twee jaar terug een photoshoot mee, ik bleef fotograferen en het zijn schitterende foto’s geworden.
granlusso zegt
Erg sympathieke auto. De liefde ontstond toen mijn oom in 2006 er eentje (Mondial 8 uit 1985) kocht in Zwitserland en naar Nederland haalde.
Voor het eerst zag ik de auto in het voorbijrijden op de oprit staan en dacht in eerste instantie (ik zag alleen de achterkant) dat het een 308 was.
Later leerde ik dat het een Mondial was en een werkelijk fenomenaal klinkende achtcilinder had. Helaas is mijn (oud-)oom een jaar later onverwachts overleden en is de auto verkocht. Aan een liefhebber, dat wel.
Af en toe checkte ik het kenteken nog weleens via ovi.rdw.nl, net als nu weer, alleen zojuist kwam ik erachter dat het Nederlands kenteken niet meer bestaat. Via Finnik zie ik dat de apk in 2010 verlopen is, nu hopen dat de auto geëxporteerd is en bij een goede eigenaar staat en niet om een boom gevouwen is.
Gek hoe ik zo sentimenteel kan doen om een stuk blik, maar ik heb dus al een lange tijd een zwak voor Ferrari’s uit deze tijd. Zet mij zo’n 308 of Mondial (liefst beide met zwarte bumpers) op mijn oprit.
danmar zegt
Toch, voor een auto die zo verguisd is, heeft Ferrari er veel energie in gestoken. Waar kwam dat geloof vandaan? Was het een project van iemand? Deed het model het veel beter dan verwacht? Wie geloofde in dit lelijke eendje, en waarom? Waarom zo’n lange productietijd, waarom die wijziging in motor lay out. Vragen, vragen…
E34M5Touring zegt
Heb na het KLM Open een aantal jaar geleden eens een stukje gespeeld met zo’n ding. Ik in onze XJ-SC V12 tegen een Mondial Cabrio. Jag was nipt sneller, maar ’t was close. Lekker geluid kwam er uit dat ding. Ik vind hem als coupe nog best mooi. Zeker niet de lelijkste Ferrari. Dan vind ik die 400i een stuk minder.
tarquesh zegt
Een decenia terug stonden ze op marktplaats voor rond de €15000,–. nu dus andere prijzen.
Destijds kon je een Testarossa krijgen voor €55000,—. nu ook al weer duurder.
Het mooie is en was, het waren niet eens afgetrapte exemplaren.
woudloper zegt
@tarquesh: is een testarossa ooit zo goedkoop geweest???
tarquesh zegt
Een Mondial kopen voor €39000,–.
Dan leg ik liever €15000 erbij, en kijk of er een 348 te vinden is met werkende airco.
Trouwens, ik zie het meeste in een 612 scagiliateli voor €70000.
alfablog zegt
Een 3.4t lijkt me geweldig, liefst de coupe. Ziet er vind ik goed uit. Voor een redelijk exemplaar minimaal 40k is voor Ferrari-begrippen momenteel niet eens zo gek.
mgmgb zegt
Ik ben absoluut geen Ferrari fan, misschien is dat de reden dat de Mondial altijd een van mijn favoriete Ferrari’s is geweest. Zelfs vrij begeerlijk.
mgmgb zegt
@mgmgb: Al ben ik overigens nog véél meer gecharmeerd van die te zware en ouderwetse 400
noosaheads zegt
@willeme Waarom de Mondial onvergetelijk is; A scent of a woman. https://www.bing.com/videos/search?q=a+scent+of+a+woman+ferrari&&view=detail&mid=04A61D8A82ABD2FA768704A61D8A82ABD2FA7687&FORM=VRDGAR
desjonnies zegt
En toch doen we hier allemaal een Patrick le Quement-je (ontwerper van o.a. de Ford Sierra, Renault Twingo en VelSatis)
Zijn mening is dat het meest belangrijke aan een ontwerp het feit is dat mensen er een mening over hebben, of die nu positief of negatief is, doet niet tef zake.
Ik vind hem absoluut niet mooi, maar als ik hem in de scene van A scent of a wonan zie, dan wil ik hem. Bedankt nooseheads
WOAAAAAAAAA!
seicilindri zegt
Altijd een vreselijk leuke Ferrari gevonden. Veel leuker dan de 308 “Magnum” Ferrari of de 348tb.
Voor nij eigenlijk de laatste van de leuke Ferrari’s Het spul wat daarna kwam kon me eigenlijk niet meer boeien.
De cabrio constructie die zijn best doet om de stalen kap na te bootsen met de 2 achterste stijlen ipv gewoon rond te lopen , kan me ook zeer bekoren trouwens.
Gezien het vermogen moet je wel voor een Mondial T gaan trouwens ,alhoewel de neus van de 1e versie wrl mooier is en het onderhoud van de 1e serie simpeler (Mondial T riemwissel = motor eruit)
1’5 jaar geleden heb ik nog ernstig getwijfeld maar het werd uiteindelijk zijn eveneens verguisde maar imho mooiere voorganger en ja , ik vind een Multipla ook cool….
dondeboer zegt
De Mondial T stond in de eerste autoweek die m’n vader voor me kocht. Rood, laag, luchtinlaten aan de zijkant, kleine Don was er gelijk weg van.
mondial zegt
Prachtig ?