
De laatste langzame Ferrari.
Laten we even kijken naar het huidige modellenaanbod van Ferrari. Instappen doe je met de 570 pk sterke California T. De junior supercar, de 488 GTB heeft dik 670 pk. De GTC Lusso heeft evenveel vermogen, tenzij je een V12 wil. Dan heb je nog meer power. De 812 Superfast heeft 800 pk. U begrijpt: qua prestaties staan Ferrari’s ver, ver boven hetgeen wat de concurrentie biedt. Je hebt een high-end Porsche of een McLaren nodig om een krachtig weerwoord te kunnen bieden. Zoals het hoort, zou je zeggen. Dat is niet helemaal waar.
Niet dat Ferrari’s traag zijn geweest. Absoluut niet. Maar er is een tijd geweest dat een Ferrari zich qua prestaties keurig tussen de concurrentie wist te nestelen, in plaats van er dik overheen te gaan. Nu is snelheid relatief. Want een supercar is niet alleen snelheid. Natuurlijk, snel gaan, erg handig. Maar je wilt meer. Beleving. Een schreeuwende motor. Sensatie. En bovenal: het gevoel dat jij, de bestuurder, het verschil maakt en niet de techniek.
Achteraf is het makkelijk praten, maar het kantelpunt tussen ‘emotionele’ techniek en absolute prestaties is wellicht te vinden bij de Ferrari 360 Modena. De Ferrari 360 had de loodzware taak om de Ferrari F355 op te volgen. Dat was voor velen de favoriete Ferrari. Maar de F355 was in basis niet de allerbeste auto. Het was een facelift versie van de nogal tegenvallende Ferrari 348. De Honda NSX maakte pijnlijk duidelijk dat de 348 op het gebied van bruikbaarheid, comfort, bouwkwaliteit, betrouwbaarheid, wegligging en zitpositie ernstig te kort schoot. Nu is er niemand geweest die een Ferrari daarom kocht. Echter, als de goedkopere concurrenten laten zien dat het niet zo beroerd hoeft te zijn, is het onverkoopbaar om door te gaan met slechte auto’s bouwen. Daarom werd de 360 beter dan ooit.
De coupe versie krijgt de naam ‘Modena’ mee, vernoemd naar de geboorteplaats van Enzo Ferrari. De auto moest op alle punten beter worden dan de F355. De 360 was stijver, groter en lichter dan de 355. Dit was mede te danken aan het aluminium chassis. Tegenwoordig is koolstofvezel gemeengoed, maar de basis van de 355 was van ouderwets staal. Dus ook qua bouwwijze zat de 360 tussen ouderwets (staal) en hypermodern (koolstofvezel) in. Dat had niet zozeer te maken dat Ferrari niet met koolstofvezel kon werken (de F50 was geheel van carbon), maar het goedje was nogal bewerkelijk en bijzonder prijzig. De 360 Modena was nu eenmaal de instap-Ferrari.
Ook het ontwerp moest grondig vernieuwd worden. De 355 was geenszins lelijk, maar het leunde nog (te) sterk op de uitstraling van de Ferrari’s uit de jaren ’80. Wederom werd er aanspraak gemaakt op de diensten van Pininfarina. Het was nog een heel karwei om de 360 te ontwerpen, want de eisen waren erg streng. De auto moest aërodynamischer worden. Tevens moest de auto zelf downforce genereren, terwijl een spoiler niet was toegestaan. Oh, de ruimte in de cabine mocht wel iets genereuzer. Succes.
Pininfarina heeft zichzelf overtroffen. Zet de 360 naast de 355 en je ziet dat de 360 veel moderner is. Dat is mede te danken aan de koplampen. De klapkoplampen moesten het veld ruimen voor reguliere Xenon-units. Het ontwerp was veel strakker, met name aan de zijkant. De koets was dusdanig ontworpen voor een perfecte airflow. De downforce werd opgewekt via de bodemplaat. Deze was dusdanig ontworpen dat het op snelheid de auto naar het asfalt trok.
Piece de résistance was de motorkap. De Modena had een achterklep van glas. Zo kon je naar de parel van een motor kijken, alsof de Modena een rijdende juwelierszaak was. Het uitzicht was het meer dan waard. Wat een motor. Er zijn soms van die motoren waar je gewoon nooit genoeg van krijgt. De 3.6 liter V8 levert een maximumvermogen van 400 pk bij een duizelingwekkende 8.500 tpm. Het hoogste koppel bedroeg 372 Nm, die de V8 bij 4.750 tpm leverde. Dat zijn slechts de specificatiecijfers. Bij een Ferrari gaat het om zo veel meer. Karakter bijvoorbeeld.
Dat bood de motor in overvloed. De 360 Modena was niet al te zwaar. De auto was weliswaar 10% groter en ruimer dan de F355, maar ook 60 kg lichter. In een rechte lijn was het verschil in snelheid niet zo heel erg groot. 0-100 in ongeveer 4,5 seconden en een topsnelheid van 295 km/u. Echt te bizar voor woorden dat een rijdende vijfcilinder koelkast sneller is. De acceleratietijd gold voor beide transmissies. Net als bij de 355 kon je kiezen tussen een handgeschakelde zesbak (met rooster!) of de ‘F1’ transmissie. Dat was een sequentieel te bedienen bak met flippers aan het stuurwiel. Op Fiorano was de 360 Modena maar liefst 3 seconden sneller dan de 355. Dat lag echt niet aan de 20 extra paarden.
Een andere grote verandering die Ferrari doorvoerde was de kwaliteit van het interieur. Je kan wel Conolly-leder en Ferrari-logo’s op afgedankte Fiat Ritmo onderdelen plakken, maar uiteindelijk prikt de klant er wel doorheen. Het materiaalgebruik was enorm verbeterd ten opzichte van voorgaande Ferrari’s. Het stuurwiel had net als de F355 een airbag, maar was veel kleiner en sportiever. Het was zelfs mogelijk om een navigatiesysteem te bestellen. Al gebied de eerlijkheid te zeggen dat dat een Becker radio was met navigatiefunctie.
Een jaar later lanceerde Ferrari de 360 Spider. In tegenstelling tot de 355 zou het daarbij blijven. De 360 Spider was aanzienlijk stijver dan de 355 Spider en de verkopen van de GTS (de targa-variant) uitvoering waren niet om over naar huis te schrijven. De kap was nog eenvoudig van stof, geen metalen klapdaken nog voor Ferrari anno 2000. Net als de Berlinetta krijgt de Spider een glazen motorklep. Eigenlijk gek. Als een Duits merk dit doet is het ordinair en patserig. Bij een Italiaan is het gewaagd en stijlvol.
Bij het ontwerpen van de 360 Modena werd er (uiteraard) rekening gehouden dat er ook een open variant zou komen. Het verwijderen van een dak van een auto is natuurlijk slecht voor de torsiestijfheid. De heren technici van Ferrari hebben puik werk afgeleverd. De stijlen werden verstevigd, evenals bodemplaat aan de voorkant. Ook kreeg de Spider een iets gewijzigde voorruit in een steviger voorruit-stijlframe en nog wat andere kleine verstevigingen. Het resultaat: de 360 Spider was voldoende stijf en slechts 60 Kg zwaarder.
Dan was er nog een bijzondere Spider variant. De meest zeldzame Ferrari 360 is namelijk de ‘Barchetta’. Er is slechts één exemplaar van gebouwd. Ferrari-baas Luca Di Montezemolo ging trouwen, houden die Italianen wel van. Als huwelijkscadeau kreeg hij deze auto van Gianni Agnelli (opperbaas van Fiat en stiekem eigenaar van Italië). De 360 Barchetta heeft een bijzonder lage voorruit en ook de achterpartij was anders. De Barchetta zag er stilstaand veel sneller uit. Naar het schijnt kostte de verbouwing zo’n 100.000 euro.
Niet dat Luca ontevreden was over de auto, maar toch maakte hij een aanpassing. De voorruit was dusdanig laag dat je aan de vliegen in zijn tanden kon zien hoeveel lol Di Montezomolo in zijn ritje had. Daarom monteerde hij een iets hogere voorruit. De auto staat nu in het Ferrari museum. “Logisch” zal u denken. Maar hoeveel huwelijkscadeau’s van jou staan er eigenlijk in een museum?
In 2003 kwam Ferrari 360 Challenge Stradale. Ferrari en naamgeving blijft altijd heel erg wonderlijk. Vrij vertaald impliceert de naam dat het een straatversie is van de 360 Challenge race-auto’s. Dat lijkt aardig te kloppen. Tegenwoordig kennen we lichtgewicht sportwagens, maar het zijn eigenlijk technologisch hoogstaande praalwagens. Een 911 GT3 RS heeft gewoon airconditioning en een navigatiesysteem. De 360 Challenge Stradale was nog echt old-school hardcore.
Er zijn twee manieren om een auto sneller te maken. Verlaag het gewicht en verhoog het vermogen. Voor de Challenge Stradale werden beide manieren toegepast om het prestatiepotentieel te vergroten. De 3.6 liter V8 was nog een echte ouderwetse, atmosferische en hoogtoerige motor. Het specifieke vermogen bedroeg in standaard vorm al meer dan dan 100 pk per liter. Het vermogen steeg lichtjes naar 425 pk bij (eveneens) 8.500 tpm met 25 stuks. Er kwam 1 newtonmetertje bij: 373 Nm bij 4.750 tpm.
Wellicht is het je opgevallen: de prestatiecijfers zijn niet benoemd. Dat is bewust weggelaten. Die staan vast ergens op Google. Het feit wil namelijk dat harde cijfers compleet irrelevant zijn bij de Ferrari 360 Challenge Stradale. Het is net zoiets als informeren naar de kookkunsten van Charlize Theron. Het zal ongetwijfeld een keer ter sprake komen, maar niet de reden van haar bestaan. Het waren de sensaties. Vanwege het ontbreken van een redelijke isolatie kon je de flatplane V8 altijd horen schreeuwen. Onderin de toeren was de motor nog niet in zijn elemeent. Een beetje nukkig en onwelwillend. Maar het is net als Chris Froome die met de seniorenploeg mee fietst. Overduidelijk uit zijn element. Het blok wilde maar één ding: toeren, toeren, toeren maken.
Alles om de auto leek op de motor te zijn afgestemd. Het onderstel was gewoon plankhard. Wil je comfort? Koop een S-Klasse. Je zit in de meest hardcore Ferrari sinds de F40. Dus je ziet geen vloermatten, maar lasnaden. Natuurlijk had je de airco en radio-unit niet besteld. Om het af te maken waren de ruiten van perspex. Wilde je frisse lucht? Dan kun je een stukje open schuiven. Rijden in de Challenge Stradale is nog heerlijk afzien. Afhankelijk van de items die je aanhinkte op de optielijsten was de Challenge Stradale zo’n 75 tot 120 kg lichter dan de 360 Modena. Hoe meer je afziet, hoe harder je gaat.
Maar omdat alles was verwijderd, was de auto waanzinnig direct. Sturen ging relatief zwaar, met bijzonder veel gevoel. Via het stuurwiel kon je precies voelen wat de voorwielen aan het doen waren. Wat de achterwielen deden kon je voelen met je billen. Elk hobbeltje kon je voelen, evenals de grip-voorziening van de 285 mm brede achterbanden. De bak was net als de motor wat nukkig. De transmissie voelde zich enkel prettig bij volgas en complete mishandeling. Het opschakelen via de flippers ging redelijk vlot, het terugschakelen bliksemsnel. En oh, dat terugschakelen wilde je zo vaak mogelijk doen. We noemen het ‘motor-en uitlaatgeluid’, maar hard rijden met een Challenge Stradale was gewoon muziek maken. Alle cliche’s mogen genoemd worden, ze zijn namelijk gewoon waar. Zelfs de grootste scepticus ging direct over tot aanschaf na het horen van de kakofonie van de V8.
En daarmee komen we tot de essentie van de auto. De 360 is niet de meest zeldzame Ferrari. Dus bijzonder is de auto niet. De 360 is ook niet bijzonder snel. Een beetje AMG kun je beter niet uitdagen op de Autobahn. In vergelijking met de huidige 488 GTB slaat de 360 zowat een modderfiguur. Op het gebied van prestaties, uitstoot, wegligging, veiligheid. Maar kom op. Die auto is een rijdende computer met een steigerend paard erop gestanst. Het is een presigeproject om te laten zien hoeveel carbon onderdelen jij durft te bestellen.
De Ferrari 360 is daar wars van. Het is een nuchtere, no-nonsense supercar. Met looks die per jaar mooier worden. Een motor die zeldzaam goed klinkt. Misschien wel het belangrijkste is dat de bestuurder daadwerkelijk een essentieel onderdeel is van de auto. Als je een bochtensectie perfect heb genomen komt dat omdat jij de goede input geeft met het stuurwiel en gaspedaal. Niet omdat de elektronica het voor je oplost of je verbeterd. Het is een auto waar je mee moet leren omgaan om het beste eruit te wringen. En zo frustrerend als dat is in het begin, zo briljant is dat na verloop van tijd.
Mijn enigszins bereikbare droomauto. Kost om en nabij een euroton met een handbak. Vorig jaar voor het eerst in gereden. Het leek mij wat braafjes in vergelijking met m’n MX-5, maar ik realiseerde me later pas dat je op de openbare weg nooit in de buurt van het prestatiepotentieel van zo’n apparaat komt, terwijl de MX-5 zoekt, beweegt en dwars gaat terwijl je door een fietser wordt ingehaald. De ervaring van de handbak is zo goed als je denkt. Het rijcomfort is subliem. Het geluid, zelfs met de zeldzaam wordende standaard uitlaat is hemels. Ondanks het hoogtoerige karakter van de motor kun je ‘m gerust in een hogere versnelling zetten en nog steeds trekt hij lekker door als je daar om vraagt. Er is geen auto waar ik liever een ton in zou steken dan deze!
@jochempie: Zorg wel voor een goed spaarpotje ernaast voor t onderhoud. Dit is als ik t goed heb de laatste Ferrari waar voor vanalles de motor/subframe onder de wagen vandaan gesleuteld moet worden aka manuren :S
@dakarbemo: Nope, de F355 was de laatste. Bij de 360 kan de motor gewoon in de auto blijven zitten.
@dakarbemo: nope..dat was t/m de F355
Heerlijk vakantieleesvoer. Hulde!
Mooier dan de f355? Neh. Mooier dan de 430? Jazeker!!!!!
@snorrewietskie: dit dus. Na de F40 is de F355 mijn favoriet. Daarna komt de Modena denk ik pas, al had ik hier wel een poster van hangen en van die anderen niet. Maar dat kwam eerder door mijn toenmalige leeftijd ?
@snorrewietskie: erg mooie wagen inderdaad, maar die front overhang…
Met gepaste trots heb ik sinds 4 maanden een handgeschakelde 360 modena. Naar mijn mening wordt de auto inderdaad steeds mooier. Wanneer je de auto plaatst in de tijdgeest en vergelijkt met auto’s van dezelfde periode, is er weinig dat leuker, sneller, mooier of beter is. Maar dat is natuurlijk subjectief.
@powerblue:
Eens. Prachtige wagen. Genieten!
@powerblue: Ik zie groen van jaloezie. Maar ik gun het iedereen! :)
@powerblue: Wauw, mooi man! Lijkt het je eens wat om de 360 naast een F430 Spider te zetten? Moet een mooi plaatje opleveren denk ik.
@viezefreddyw: Ja, dat willen we zien!
@viezefreddyw:
Dat is vast mogelijk! In welk deel van het land woon je?
@powerblue: Wellicht niet heel erg dichtbij.. Ik woon in Friesland.
@viezefreddyw:
Zeker wel, 0517 hier
@powerblue: Potverdorie zeg hè! 0515 hierzo. Dat moet dus geen probleem opleveren.
@viezefreddyw: gaat goed komen, kun je hier ook privéberichten sturen?
@powerblue: Privebericht is verzonden.
@viezefreddyw: ik voel een bromance opbloeien ?
@viezefreddyw: Mogen jullie mij altijd vragen on die camera te laten ratelen!
@viezefreddyw: toevallig gisteren of vandaag door Zwolle gereden?
Heerlijk artikel. Ik had het zelf niet beter kunnen beschrijven. Ik heb 2 jaar een 360 handbak en geniet er nog steeds met volle teugen van. Het merendeel van de ritjes is niet meer dan zo’n 40 km’s , genoeg om hem warm te rijden en naar de 8500 RPM te mogen gaan. Paar keer per jaar naar Duitsland, vrienden bezoeken en inderdaad: daag een moderne M5 of AMG sloep niet uit, want in rechte lijn zijn ze waarschijnlijk sneller. Leuker? Ieder zijn meug. Misschien als hint: als ik sta te tanken met de 360, komen er bijna altijd wel jongetjes (en mannen) op af en knopen een gesprek aan. Zie ik bij zo’n AMG niet snel gebeuren. Ferrari is emotie. De beleving is geweldig en ik ben het met @ willeme eens: de 360 heeft nog wat van dat mechanische, zonder een over kill aan moderniteiten. Je moet lef hebben en de kunst om er hard mee een hoek om te gaan. Ik heb het (nog) niet, maar die enkele keer dat ik het uit probeer op een veilig stukje weg en je krijgt die feed back uit de besturing en idd je billen vwb de achterwielen: MAGISCH.
Sinds enkele weken heb ik een Giulia Veloce. Ik ben bang, dat als het er op aan komt, de Alfa sneller weg is bij een stoplicht dan de Ferrari. Ook al dankzij de ZF bak. Maar een snelle 40 km rit met de Ferrari tovert een veeeeel groeter smile op je gezicht!
De laatste analoge Ferrari. Ik heb ooit gereden in een Challenge Stradale. Wat een apparaat. Dat geluid. Maar een ‘gewone’ met handbak is vast ook een ultieme en echte rijdersauto.
@tazmania: een van de mooiste geluiden vind ik samen met de Carrera Gt.
Mooi artikel, maar voor mij haalt dit model het niet bij z’n voorganger. De F355 blijft mijn droom Ferrari
@airditude: Die van mij ook.Net als een 512TR.Alleen schijnen ze beide bijzonder duur in onderhoud te zijn.Veel meer dan andere Ferrari’s.Exoten daargelaten.
@airditude: van mij ook, maar pas er niet in. Dus zal m nooit kopen. Doch, de 360 Modena straalt op mijn favorietenlijstje. En ik pas er met 2mtr goed in. De schakelbak versie vind ik mooier, want heb een bloedhekel aan automaat en flippers, maar ook bij de Modena is schakelen een drama als je langer bent dan 1m80.
De enige Ferrari waar ik goed in pas zonder problemen over en weer, is de F430.
@jaxdryke:
Ik ben exact 2 meter, in mijn geval gaat schakelen precies goed. Een F1 had wel comfortabeler geweest voor mijn linkerbeen, die kan ik namelijk niet strekken. Een F430 en een 360 zijn qua interieurafmetingen identiek. Een 360 (F1) zou je dus ook goed moeten kunnen passen.
@airditude: eens! De F355 is velen malen mooier. Vind de 360 met zijn ronde lijnen iets te vrouwelijk ogen…
-edit: klopt helemaal! Thanks! Is inmiddels aangepast-
Mooi geschreven verslag. Het klinkt alsof de schrijver zelf veel kilometers met verschillende versies van de 360 gereden heeft. Is dat het geval?
Niet de eerste Ferrari waarin ik heb gereden maar wel het vaakst.Ik zal nooit vergeten dat m’n broer en ik bij toeval onze op een zaterdag onze demo’s moesten inleveren en dat er niets anders stond dan een F430 in Mijdrecht en niks anders dan een 360 in Amsterdam.Mooi weekend.
Lekker artikel. Ondanks zijn leeftijd blijft het wat mij betreft een schitterende auto (net als de 355)
Ik vond het voorheen nooit echt een mooie auto, maar zoals gezegd, lijkt hij inderdaad met de tijd mooier te worden! Zo’n witte CS klopt gewoon helemaal. Weinig auto’s die zó goed rijpen.
360 is n toekomstige klassieker. De 430 is n toekomstige niet-klassieker.
@snorrewietskie: je weet dat het gewoon dezelfde auto’s zijn? Alleen is de F430 een veel sneller. Gezien de verkoopaantallen en populariteit worden het beide klassiekers ;-).
@snorrewietskie: Het design vd 430 klopt niet en is gekunsteld. Sneller of niet.
@snorrewietskie: ik vind ze allebei wel fraai, eigenlijk. Zelfde designer. Ik ben zelf fan van de grote V12 2+2’s, maar je mag de 360 en 430 beide op de inrit zetten ;)
@snorrewietskie: Durf te wedden dat de 430 een toekomstige klassieker wordt. Niet omdat ik er eentje bezit maar omdat het ding aardig belangrijk is geweest voor Ferrari. Niet vanwege de verkoopaantallen maar vanwege een aantal kleine dingetjes. Het is de eerste auto van Ferrari met de welbekende Mannetino-knop die vandaag de dag niet meer is weg te denken in welke Ferrari dan ook. Het is de laatste mid-engine Ferrari die je kon bestellen met een handbak. Het is de laatste auto die een softtop had in plaats van een hardtop. Daarmee is het ook de laatste auto waar een glazen plaat diende als motorkap voor de Spider modellen. Het is volgens velen de best klinkende mid-engine V8 Ferrari’s van de laatste jaren 20 jaar. En zo kan ik nog wel even doorgaan eigenlijk.
@viezefreddyw: eens! Ik denk dat de F430 zeker ook een classic gaat worden.
Heerlijk stuk dit. Heb zelf eens met een 360 flink gas kunnen geven op Zandvoort en dat was geweldig. Kort daarvoor een Gallardo heel kort gereden en zelfs als Lamborghini fan moest ik duidelijk toegeven dat de 360 toch wel de leuker rijdende van de twee is.
T klinkt hartstikke cliché, maar voor mij is een simpele 360 in t geel al perfect voor mij.
@toyotafortuner: Een gele 360 CS met kunstof schuifraampjes.Niet te versmaden.
Ik vind het een mooie wagen dat zeker. Maar ik kan nooit echt wennen aan die ingekleurde koplampen.
@kilum: ik zie bij de foto van bovenaf pas hoezeer de neus op die van een 550/575 lijkt
Altijd maar weer zo een vergelijk met een gemiddelde Duitse auto die sneller is op de autobahn. Wat een populistisch gelul vind ik dat. Verzin eens iets anders.
@nord: een litertje blauwe hand gedronken?
@newformula: laat me raden, je rijdt een gechipte 3,0TDI/530D/350Den begrijpt maar niet waarom er mensen zijn die zo dom kunnen zijn dat ze auslandische auto kopen..
@nord: nee, simpele polo gti. En ik wil alleen maar toejuichen dat er wat anders op de straat rond rijdt. Maar dat is een discussie voor een andere keer. Ik vind het een beetje belachelijk om te lopen zeiken over 1vergelijking die in het artikel staat. Wat hij geschreven heeft is nu eenmaal de waarheid. En jouw reactie doet afbreuk aan het artikel. Ik zal jouw werk (hoogstwaarschijnlijk) ook niet afbreken. Fijn weekend nog F@€kface
Stel je niet zo aan.. werk.. de helft van die tekstjes zijn overgeschreven uit oude autovisieblaadjes die ik heb thuisliggen.. het is maar naar wat voor waarheid je hangt.. iig niet mijn wereld.
@newformula:
@nord: precies dit! Leuk heschreven artikel. Maar hoe vaak heeft de schrijver zelf in deze wagen(s) gereden? Bij veel autojournalisten weet je dat ze regelmatig in dit soort autos rijden, maar durf er bij autoblog geen held op te zetten..
@kle500: Lekker boeiend allemaal. Als dit de smaak in je mond is na het lezen van dit artikel, kun je het beter de volgende keer niet meer openen. Ik vind het mooi om te zien dat er meer mensen zijn die zo dagdromen over een auto als ik en daarmee nog een leuk verhaal kunnen neertypen ook!
@kle500: Ik heb zelf ervaring mogen opdoen met de Ferrari 360. Dit is echter geen ‘rijtest’. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar we regelmatig dit sort exoten in de showroom hadden staan. Ik kan je vertellen: het zijn verschrikkelijke auto’s om in de showroom te rangeren, je ziet helemaal niets ;)
Het feit dat dat het ‘herschreven’ is, of zoals @nord stelt, ‘gekopieerd van AutoVisie’ bezigt mij geenszins. Niets is gekopieerd. Sommige informatie en enkele feiten heb ik gecheckt bij de website van Ferrari zelf. Grootste gedeelte van de foto’s zijn ook persplaten.
@nord:
De helft van de Autovisie staat vol met testjes die de redacteuren niet zelf uitgevoerd hebben. De grotere tests wel, de kleinere lang niet allemaal. Media lopen elkaar nu eenmaal vaak te quoten.
@Original_Arnoud: klopt, veel Duitse tests worden ook vertaald, maar dan weet je iig dat er iemand met verstand en ervaring in heeft gereden. Referentiekader is in dit soort dingen heel belangrijk..
Wederom een prachtig artikel. Maar ook al is de 360 moderner, lichter, beter, sneller, enz enz….de F355 is velen malen mooier!
Challenge Stradale is een van de best klinkende auto’s ooit gemaakt, zo’n bak met geluid!.
Leuk leesvoer! En dan noem je Charlize Theron ook nog in het artikel…*zucht*
Een rode graag. Met handbak. Op Chapman’s Peak Drive. En als Charlize ernaast zit, mag het ook een zwarte zijn. Of een gele. Of paars met witte stippen.
Vorig jaar 20 minuutjes in mogen rijden. 20 minuten een grijns van oor tot oor. Niet de beste of mooiste Ferrari, maar je wordt er wel hebberig van, zeker in Challenge Stradale uitvoering.
Op mobile al een paar onder de halve ton…. en nog even een garagebox cheffen :)
Kheb wel is gehoord dat het onderhoud vanaf de 360 een stuk lager ligt dan de modellen hiervoor, maar waar moet je gemiddeld aan denken aan jaarlijkse onderhoudskosten?
@maarten020: als je een exemplaar met een fatsoenlijke onderhoudshistorie hebt gevonden en je hebt een beetje geluk, kom je met een begroting van 500 per maand een heel eind.
@maarten020: Geen idee van de kosten.
Ik weet wel dat voor bepaalde dingen qua onderhoud, de volledige motor eruit moet bij de 355, terwijl dat voor dezelfde dingen niet nodig zou zijn bij de 360 (en opvolgers…)
@rohrl-fan: dus 6k alleen voor onderhoud? daar komen dus nog de verzekeringskosten / benzine etc bij? duur geintje…
@maarten020: Denk aan om en nabij de €5000,- per jaar gemiddeld. Het ene jaar minder het andere jaar meer.
@maarten020: om je een idee te geven van het onderhoud. https://www.munsterhuissportscars.nl/ferrari-service/ferrari-all-onderhoudsprijzen/
Niet te vergeten dat de 360 de eerste Ferrari was die niet duur was om in te rijden. Jan modaal met kan prima een 2e hands rijden terwijl een F355 gewoon onbetaalbaar is.
@bassx: denk dat jan modaal niet zomaar even 60k op tafel kan leggen om een auto te kopen…
@maarten020: laat ik zo zeggen dat voor een grote onderhoudsbeurt bij een F355 elke keer de hele motor eruit moet. Rekeningen van 10k is niet ongebruikelijk en de intervallen zijn kort. Dit heb je bij een 360 niet, Ferrari rijden is gewoon betaalbaar voor jan modaal (aanschaf misschien dan niet).
De 360 vind ik nog steeds een schitterende auto, met de CS misschien wel als de mooiste Ferrari ooit. In het rood, met de italiaanse vlag, gewoon zo als uit de folder! Donker Blauw met Cognac interieur is ook sjiek, maar dat hoort een CS niet te zijn! En ja voor het geld is er zat anders en sneller spul te koop, maar het ultieme genot van het geluid uit de CS krijg je bij bijna geen auto terug!
Vorig jaar was ik met een paar vrienden in Marbella, keek elke avond mijn ogen uit aan alle bijzondere auto’s maar werd door hen voor gek verklaard wanneer er een 360CS voorbij kwam waarbij ik bij stond te smelten.. zij als niet- of mindere-auto kenners vonden het maar een oud hok, en gingen liever voor een 458 of F12. Hopelijk ooit..
Ha! Toevallig vorige week een klein stukje mee gereden. Blijft toch één van de mooiste!
@willeme fantastisch geschreven! Ik heb nu bijna een jaar geleden deze auto een dag gereden als trouw auto. (360 Spider met F1 transmissie) Jammer dat je zo’n auto huurt op een dag dat je zoveel te doen hebt. Geniale wagen. Reed verassend makkelijk, relatief comfortabel en best rap. Hij voelde niet extreem snel aan door dat de handling zo goed was, maar hij was echt wel snel. De VR6 heeft een maand lang erg traag aangevoeld. Echt een heel fijne en, (ook belangrijk op zo’n dag) fotogenieke auto.
Een jaar of 15 geleden meegereden met een 360 (spider), enkele jaren daarvoor met een 355.
Op de een of andere manier heeft de 360 veel meer indruk op gemaakt dan de 355. Die F1-transmissie, wat een klappen gaf dat ding; geweldig en bruut! En dan het krijsende geluid bij volle acceleratie.. heerlijk
Onzin artikel vooral over F355
Goed en leuk geschreven stuk weer.
Niet mijn ding. Vind het geen mooie auto. Dan heb ik liever de F355. De Challenge Stradale vind ik qua geluid en prestaties erg gaaf maar nog steeds niet mooi. Ik zou dan proberen een 458 Italia bij elkaar proberen te sparen. Of echt ouder, dus pre 348TB. Dan moet ik alleen even een snor laten groeien.
@E34M5Touring: zit wel ff een flink prijsverschil tussen een 360 en 458 zeg goeiedag. Voor de prijd van een 458 op dit moment koop je 3 x een 360 voor. ???
@maotje: 458 zal nog wel wat zakken, 360 Modena zal wel gaan afvlakken qua prijs. En anders een Mondial :)
De Modena vond ik nooit echt wat, als je een Ferrari zag was het altijd de Modena, het blikkengeluid wat een M3 E46 ook heeft kon mij al helemaal niet bekoren. De CS is dan weer perfect.
Ik heb mijn rossa 360 Modena nu bijna 11 jaar dus ik weet onderhand wel hoe hij rijdt. Volgens mij heb ik de meest gefotografeerde Ferrari 360 van Nederland (61-TX-ZH) onderhand.
Een leuk artikel om te lezen al komt de meeste tekst uit de brochures natuurlijk, maar dat geldt voor heel veel auto gerelateerde artikelen. Ik kan natuurlijk een uur discussieren over andere posts hier, maar eigenlijk gaat het maar om 1 ding, en dat is het tijdsbeeld. De auto werd gepresenteerd rond kerst 1999. Toen was een M5 ook 400 pk (nu 605) en het gaat allemaal natuurlijk veel meer dan alleen maar om snelheid. Alles draait om La Passione. Ik hoop dat vele lezers dit ooit eens mogen ervaren.
Henkie / Ferrarichat.com
360 spider manual is prachtig en maximale emotie en passie. Rijdt soepel en gilt lekker door (lees: muziek) als je wilt. Prestaties zeker in tijdsgeest zien. Electro bakkies van nu rijden sowieso het meeste zoek. Tesla 69k en 0-100 3,5 sec. Uit Maranello kost dit meer dan 300 k