Zoals John Lennon zou zeggen: A Working Class Hero.
Amerikanen en kleine auto’s. Het is niet altijd een even goede match geweest. Zeker niet in de jaren ’90. Het gave aan een Amerikaan (uit welke periode dan ook) is de enorme ruimte, de gorgelende V8, de omvangrijke standaarduitrusting en het overdreven comfort. Dan neem je de mindere afwerkingskwaliteit graag voor lief. Zo ook met de Chrysler Neon.
Chrysler is altijd een concern geweest dat zijn modellen ook over de grens kon en wist te verkopen, terwijl Ford en GM aparte divisies voor andere contreien hadden. Ook zag Chrysler dat op de thuismarkt met name de Japanse merken het erg goed deden in het compacte segment. Daarom werd er nagedacht over een C-segment sedan. Een auto die in Amerika kon concurreren met de Honda Civic, Toyota Corolla en Nissan Sentra, maar ook in Europa afzetkansen zou kennen. Designer Mark Hales mocht er mee aan de slag en kwam in 1991 met de Dodge Neon Concept op de proppen.
Het zou tot 1994 duren voordat de straatvariant het levenslicht ziet. In Nederland werd de auto verkocht als Chrysler Neon, in de thuismarkt kon je de Neon bestellen als Dodge of Plymouth. Het idee van Bob Lutz was om de Neon uit te rusten met de sterkste motor in zijn klasse. Waar de Japanners het met 1.6 en 1.8 torretjes moesten doen, had de Neon een dikke 2-liter viercilinder onder de kap. De standaarduitrusting van het basismodel liet veel te wensen over, maar met de prestaties zat het altijd wel goed. De Neon was er als sedan of 2-doors coupé.
Van de eerste generatie waren er twee sportieve varianten: de Dodge Neon ACR en Neon R/T. ACR stond voor American Club Racer en die naam was niet zomaar bedacht. Dit was dan ook niet zomaar een snelle versie. Ja, de motor was krachtiger (150 pk) dankzij twee bovenliggende nokkenassen, maar de lijst van modificaties is indrukwekkend: stijvere veren, Koni-dempers, dikkere anti-roll bars, een close-ratio transmissie en directere besturing zijn behoorlijk serieus. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden kon je de radio en airco ook achterwege laten. Inderdaad, de Neon ACR was net zo serieus als een BMW M3 Lightweight of Porsche 911 RS.
De andere variant, de Neon R/T was minder extreem. Veel van de technische wijzigingen werd overgenomen van de ACR, zij het iets minder heftig. De bak was iets langer (voor meer comfort op de snelweg) en de standaarduitrusting was veel omvangrijker. Het onderstel was ook iets minder hard, maar wel aanzienlijk strakker dan de gewone Neon’s. De Neon R/T zag er ook daadwerkelijk sneller uit, zeker met de Viper-esque striping in het midden, die je eventueel achterwege kon laten.
De eerste generatie Neon was best een succesje, in Amerika was het een populaire auto dankzij de de prijs-kwaliteitverhouding, uitrusting en prestaties. In Europa scoorde de Neon aanmerkelijk beter dan veel andere Amerikanen, alhoewel het gemis van kleinere motoren en een hatchback variant aanzienlijk was. In 2001 staat de tweede generatie Neon klaar. Wederom een compacte sedan met herkenbare uitstraling. Ditmaal was de Neon er alleen als sedan. De nieuwe Neon was aanzienlijk comfortabeler, stiller en verfijnder. Gewoon op het niveau van de concurrentie.
Minder goed nieuws kwam er in 2001, toen de laatste Plymouth Neon van de band liep. Niet omdat de productie van de Neon gestopt was, maar vooral omdat het merk Plymouth opgeheven werd. Op 28 juni van dat jaar werd de laatste Plymouth (een zilveren Neon) gebouwd en was het afgelopen met het merk van de Hemi Cuda en Superbird.
Ook van de de nieuwe Neon kwam er een snellere R/T variant. Ditmaal waren alle tweeliters voorzien van een enkele nokkenas, de R/T had een variabel inlaatspruitstuk om toch weer op 150 pk uit te kunnen komen. Met name het uiterlijk was uitstekend voor elkaar met 16” velgen, dikke bumpers en een flinke spoiler.
Intussen was Tom Gale bezig met heel andere plannen. De Neon was bedoeld om grote aantallen mee te maken, iets wat erg goed lukte. Maar Gale had nog een plannetje. Hij zag dat diverse auto’s van concurrenten erg populair waren bij tuners. Met name de Japanse tuningscene zorgde voor veel inspiratie. Daarom kwam werd de Neon SRT bedacht, een sportsedan met aanzienlijk hogere prestaties dan de Neon R/T. Niet alleen het uiterlijk van deze Neon was heftiger, maar ook de prestaties, dankzij een 2.0 viercilinders met Eaton supercharger. Deze leverde 210 pk en 240 Nm.
Gezien de positieve reacties wordt er hard gewerkt aan een productievariant. Dat blijkt nog lastiger dan verwacht. Er werd al veel afgeschaafd om de auto goedkoper te maken voor serieproductie, maar na maandenlang werk wordt de ontwikkeling alsnog gestaakt. De productie zou gewoonweg te kostbaar zijn. Daarom wordt er een speciaal team, Special Vehicle Engineering (SVE), ingeroepen om het project over te nemen om de SRT alsnog klaar te stomen voor serieproductie.
SVE wordt enkele maanden later omgedoopt tot PVO (Performance Vehicle Operations). Dit team zou later nog eens omgedoopt worden tot Street Racing Technologies, inderdaad; SRT. De eerste auto van deze divisie was uiteraard de Dodge Viper SRT-10. Het was de bedoeling om van meer Chrysler producten een SRT uitvoering te maken, waarbij het getal achter SRT stond voor het aantal cilinders.
Grootste verandering die PVO doorvoerde was de motor. De 2-liter compressormotor was te duur en leverde niet voldoende vermogen. Daarom wordt er geopteerd voor de A853 2,4 viercilinder uit de PT Cruiser en Stratus. Om tot aansprekende prestaties te komen wordt deze motor voorzien van een Mitsubishi TD04LR-15Gk turbo en een intercooler. Omdat deze motor een stuk krachtiger is, wordt ook de transmissie aangepast. De SRT-4 krijgt de versnellingsbak uit de dieselvarianten van de Chrysler Voyager.
In 2003 komt de Neon SRT-4 op de markt als het absolute topmodel van de reeks. De 2.4 motor levert 215 en 335 Nm aan koppel. In combinatie met de vrij korte spatiëringen van de versnellingsbak blijkt het een uitermate vlotte auto. Met name in de sprints en de tussensprints is de SRT-4 bloedsnel. 0-100 duurt 5,6 seconden en de topsnelheid moet volgens Dodge rond de 210 liggen, maar eigenaren zagen met kinderlijk gemak 230 km/u op de GPS tevoorschijn komen.
In 2004 wordt de SRT-4 alweer voorzien van een update. Voor meer grip werden er standaard BF Goodrich G-Force banden gebruikt. Ook het Quaife sper-differiednteel zorgde dat de auto nog beter van zij plek kwam. Wat daar ook bij hielp was de sterkere motor: grote injectoren en gewijzigd motormanagement. Het blok levert nu officieel 233 pk en 340 Nm, maar dat is complete lariekoek.
De SRT-4 voelt dermate sneller aan dat diverse media en eigenaren de auto op de rollenbank zetten. Het resultaat: de meeste halen dik 260 pk en bijna 400 Nm. Vandaar de indrukwekkende prestaties. Met een standaardsprinttijd van 5,3 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van bijna 250 km/u is de SRT-4 een serieus snelle auto. Inderdaad, SRT-4, zonder Neon ervoor. Dodge heeft er voor gekozen om de naam Neon weg te laten, om zo de auto iets los te weken van de Neon-reeks.
In 2005 komt met Dodge met een speciaaltje, de SRT-4 Commemorative Edition. De wijzigingen zijn zuiver cosmetisch. Net als bij de Viper SRT-10 en Ram SRT-10 krijgt de SRT-4 Commemorative Edition witte lak en blauwe strepen. 2005 is ook meteen het laatste productiejaar voor de SRT-4. Aanvankelijk was het de bedoeling om er zo’n 2.500 per jaar van te bouwen, maar dat werden er veel meer: in totaal werden er iets meer dan 25.000 stuks geproduceerd.
Natuurlijk was de SRT-4 geen geraffineerde sportauto. Dankzij zorgvuldig gekozen hardware was de auto waanzinnig effectief. En vergeet niet: de SRT-4 was zéér voordelig. De eerste serie kostte minder dan 20.000 dollar, de latere varianten zo’n 22.000 dollar. Daarmee was de SRT-4 sneller dan al zijn concurrenten. Zowel op het circuit, dragstrip als op de snelweg. Een Sentra SE-R of Civic Si waren duurder, maar trager. Sterker nog: zelfs een 350Z of S2000 kon je hebben met een SRT-4. Daarmee heeft Dodge een absolute topprestatie geleverd. Een snelle auto bouwen lukt iedereen wel. Maar eentje waar je winst op maakt én behoorlijk betrouwbaar is, dat is des te moeilijker.
Meer lezen? Klik hier voor een overzicht van de 28 snelste voorwielaandrijvers!
dutchneon zegt
Gaaf eindelijk een artikeltje over mijn eerste auto… heb hem nog, nu al 12 jaar en ondanks dat ik hem slechts af en toe rijdt blijft het speciaal. Rauw licht en inmiddels stuk meer power als standaard maakt het een echt kanon en met een beetje aanpassing kan je er ook serieus hard de bocht mee om door het 2004 standaard geleverde qaiffe dif
Estate_of_mind zegt
@dutchneon: leuk! Opgeven voor ‘mijn auto’, lijkt me interessant!
dutchneon zegt
@italdesign: kost me een set voorbanden als Casper of Wouter losgaan ?
bastiaangt zegt
@dutchneon: Het kleine fotootje naast jouw naam ziet er ook indrukwekkend uit!
Ik kan me voorstellen dat je daar veel plezier van hebt.
alcantara zegt
Nog nooit in het echt gezien (alleen op Autoblog), terwijl je de Chrysler Neon vroeger wel regelmatig zag (en nu eigenlijk nooit).
desjonnies zegt
Jammer dat dit soort auto’s in Europa altijd genegeerd worden, want BMW en primijum, ik kan me zo voorstellen dat dit een pak liefhebbers karakter heeft.
Die gele zou ik zo willen.
audicoupe84 zegt
@desjonnies: Onderdelen schrikbarend duur, een levertijd van 3-6 maanden is geen uitzondering. Onderdelen niet leverbaar komt ook voor bij deze auto’s. Plaatwerk gedeukt geaccepteerd door plaatwerkerijen omdat ze anders weer lang moeten wachten…..en het waarschijnlijk weer beschadigd binnen komt. Mercedes-Benz heeftniet voor niets de handdoek in de ring gegooid met Chrysler Jeep Dodge. Dit is inside info uit de eerste hand, ik heb bij Chrysler dealer EagleAuto Amsterdam in het magazijn gewerkt.
dutchneon zegt
@audicoupe84: je moet niet bij de dealer komen, dat doen ze zelfs in de states niet…. spul bestel ik gewoon in de states en zelfde week komt het binnen voor een 5e van de prijs. Ik had een set draagarmen rondom voor 210 euro. Voor de Opel meriva van moeders was ik 330 kwijt voor imitatie. Alles valt of staat bij hoeveel tijd en moeite je in dingen steekt ;)
audicoupe84 zegt
@dutchneon: Ik zal het je 1x uitleggen: Ik kom uit het Mercedes magazijn (35 jaar) waar een oliefilter voor een 190E €8.50 koste, de klanten over hun nek gingen als ze het onderdeel pas de volgende dag op konden halen. In de tijd dat Chrysler en Mercedes samen werkten ben ik overgeplaatst naar Chrysler. Diverse keren heb ik “uit productie, niet meer leverbaar” aan klanten moeten verkopen, evenals “niet op voorraad in USA, vermoedelijke levertijd 3-6 maanden” moeten uitleggen. Dat Dutchneon op allerlij slimme manieren aan zijn onderdelen komt, wil nog niet zeggen dat WimmetNeon die weg ook weet te bewandellen. Het is gewoon een flut fabrikant die wel kwalitatief met Fiat mee kan komen. Hoort echt wel bij elkaar die flut merken!
dutchneon zegt
@audicoupe84:
Voor de srt4 zijn er verder online specialisten waar je kunt bestellen, zoals ModernPerformance, daar beste je bijvoorbeeld ook voor 2600 dollar een complete turbo kit…
Gulli zegt
Ik heb de Neon nooit mooi gevonden, maar van die eerste concept krijg ik zelfs barsten in mijn brillenglazen. Holy FUCK
dutchneon zegt
@gulli: moet je ook niet kopen omdat ie zo mooi is…. dit is leuk om te hebben en beetje tegen de gevestigde orde te schoppen, mijn standaard srt was letterlijk bakken sneller als bijvoorbeeld een 350z op de autobahn ging ik gelijk op met een cayman die toen net uit was. Ik kocht hem vrijwel nieuw met 5000 Miles op de teller voor iets meer als 15k.
Een r32 kon ook lang niet bij blijven op de kwart mijl ondanks dat hij harder kon vertrekken!
fmgarcia zegt
@dutchneon: Ben je Amerikaan van origine? Leuke auto hoor!!
dutchneon zegt
@fmgarcia: haha nee joh! Was alleen op zoek naar wat anders en kwam de srt4 tegen in meerdere tests in de usa, snelste auto onder de 40.000$
faithnomore zegt
Vreemde opmerking van betrouwbaarheid. Meen me toch te herinneren dat normale neon in Europa een van de minst betrouwbare auto’s was.
dutchneon zegt
@faithnomore: dat is het best bewaarde geheim van de neon, heb er 6 jaar 1 gehad voor de kilometers, urenlang achter elkaar op de autobahn 210 gereden, wintersport en zomers Italië, bijna 2ton er bij gereden en letterlijk naast olie remschijven en draagarmrubbers slechts een set schokbrekers en 1x cam sensor kapot gehad. Goedkoopste auto ooit. Niet snel, niet luxe niet zuinig met brandstof maar super goed!
Volvo_440_turbo zegt
@dutchneon: Dankzij jou openbaring hier wordt de Neon zeker en vast een verzamelobject waarvan de prijzen als young- en oldtimer naar omhoog zullen gaan! De geschiedenis schrijft jou in haar boeken!
dutchneon zegt
@volvo_440_turbo: is niet nodig en niet mijn bedoeling. Verder ook te laat, je zult weinig Neons meer vinden met lage km standen. En de mijne gaat nooit meer weg.
sr20det zegt
@dutchneon: 210 is toch best rap..
dutchneon zegt
@sr20det: voor nu wel ja, elke auto is inmiddels gedownsised… ik praat over 2004-2005 toen waren er nog volop medium size auto’s te koop met volwaardige motoren, die koffiemolen rage kwam later pas
Volvo_440_turbo zegt
Ik kan er niet aan doen, maar als ik die auto zie moet ik spontaan denken aan een futuristisch strijkijzer, iemand anders…?
bastiaangt zegt
@volvo_440_turbo: Ik heb echt een serieuze poging gedaan om het me voor te stellen…
…maar een wild rondvliegend strijkijzer dat zwarte strepen over mijn overhemd trekt, lijkt me toch niet zo handig. Of zou dat de nieuwste trend worden?
Volvo_440_turbo zegt
@bastiaangt: De wielen even wegdenken?
technofreak zegt
“O neee, niet dat lelijke hok!” Dat dacht ik toen ik de foto zag. Maar gedurende het verhaal werd het eigenlijk steeds beter: die “SRT-4 Commemorative Edition” ziet er bijna mooie uit dan de Viper er naast en past zo tussen de Impreza’s en Lancers uit die tijd. Jammer dat we in NL meestal voor de saaie drol kiezen…
(JA! Ik weet het! Gister had ik nog wat te zeuren over het huidige design van Ferrari en nu vind ik dit een mooi wagentje. Verschil zit ‘m in ‘value for money’ en ‘Pretenderen de beste te zijn en dan zulke rukkende rommel leveren’. Eens zien hoeveel minuten er verstrijken voordat een reaguurder zonder de gave van nuance z’n onbenul komt demonstreren ;-) )
2wheeler zegt
@technofreak: ik vind dat je gelijkt hebt hoor. Sommige apparaten zijn mooi omdat ze veel klaar spelen voor weinig geld. Dat is de charme van sommige auto’s. Zo heb ik liever een Opel Speedster dan een Cayman o.i.d. vergelijking klopt misschien niet helemaal, but you catch my drift.
Jochempie zegt
Wat een heerlijke bak is dit toch. Af en toe staat er een verse te koop in Zwitserland. Ik durf niet, ben te bang voor issues en de kwaliteit.
dutchneon zegt
@jochempie: gewoon doen, deze auto’s zijn super simpel om aan te werken en op de zwakkere versnellingsbak na, behoorlijk bulletproof! Broertje lief heeft de enige commemorative edition van Europa en daarnaast nog een originele stage 3 met 360 pk. Mijn auto heb ik voorzien van een Borg Warner s256 turbo en potentie tot ongeveer 480pk maar staat nu op 350. Is zat voor de twee wielen ?
theblazerunner zegt
@dutchneon: is je turbo dan niet veel te groot als je er nog zoveel meer uit kunt halen? Als in veel turbo-lag etc?
dutchneon zegt
@theblazerunner: iets te groot inderdaad maar dit komt eigenlijk precies uit, je hebt nu net iets meer aan de 3e versnelling omdat die geleidelijker in komt, zodra je 2e grip hebt kun je dus zonder problemen met grip door naar 3, heb met 2.2 bar druk geprobeerd, dan ongeveer 440 pk maar dan vliegen de voorbanden je om de oren als je niet oplet ?
ikleesookoverautos zegt
Toch wel 1 van de lelijkste auto’s ooit met die kikkerogen. Nee ik vind dit helemaal niks.
moveyourmind zegt
Je verwacht het haast niet als je deze Neon ziet, maar Chrysler/Dodge liep met de modellen van toen qua design wél ver voor op de rest.
Chrysler kwam destijds namelijk met het zogenaamde Cab Forward design. Door de passagiersruimte naar voren te schuiven (de voorruit al boven de voorwielen te laten beginnen) kregen de inzittenden meer ruimte en leek het interieur ook ruimer. Tegenwoordig hebben ontzettend veel auto’s eenzelfde opzet.
Ondanks dat de Neon best een leuke auto is zou ik zelf veel liever de 300M willen. Die heeft ook een typisch ’90s design, maar is nog steeds cool om te zien.
https://goo.gl/images/qQDbGr
Echt nog een heerlijk ouderwets Amerikaanse auto, die ondanks het op de Europese smaak afgestemde onderstel aanvoelt als een slagschip waarmee je lekker relaxed van a naar b kan gaan. Terwijl je ondertussen genieten kan van het fantastische Infinity geluidssysteem. Voor die tijd enorm goed voor af fabriek audio.
racingr zegt
Leuk artikel! Die van mij inmiddels 1,5 jaar geleden verkocht. Wat was dit een heerlijke wagen, ik had de SRT-4 ACR. Staat nog op de achtergrond van een LaFerrari spot op autojunk.
Serieus snelle wagen, welke makkelijk meer pk’s kon hebben. Toen ik heb had gekocht, was die al sneller gemaakt. Zelf wat visueel terug getuned en een jaar als daily gehad. Niet heel comfi door de schroefset, maar dik geluid en heerlijk fluitende turbo.
Vaak ook verbaasde blikken. Keer op de A15 een cl63 bijgebleven in zijn binnenspiegel tot ver boven de limiet. Mooi dat ik een duimpje kreeg. Wat dat betreft echt value for money. Snap dan ook niet dat meer Nederlanders deze wagen niet willen/wilden.
skinnybmw zegt
@racingr: Omdat het qua design niet moeders mooiste is misschien? Net als de tweede generatie Impreza…
Volvo_440_turbo zegt
@racingr: omdat velen van ons oppervlakkig zijn en enkel naar het uiterlijk kijken, je kan het ons niet kwalijk nemen want het is in onze genen ingebakken, het is trouwens bewezen dat baby’s langer naar mooie gezichten kijken dan naar lelijke. Mooi wordt nu ook eenmaal in onze hersenen geassocieerd met goed… Dat merk je hier ook op Autoblog, dat er soms smalend wordt gedaan over lelijke auto’s waarbij mensen niet kunnen geloven dat ze goed op de baan liggen bijvoorbeeld.
skinnybmw zegt
@Volvo_440_turbo: heel logisch dus? Het oog wil ook wat…en als het dan ook nog eens mooi, kwalitatief goed en snel is, ben je klaar!
lacker zegt
De looks van een Neon heb ik altijd een mooi gevonden. Nog steeds.
Ik heb hem een keer een paar dagen gehuurd in Los Angeles, een lange tijd geleden. Ik was er voor mijn werk, wilde de omgeving bekijken, maar uiteindelijk durfde ik daar de weg niet mee op. Ik heb het een paar keer geprobeerd. De verhuurlocatie zat op een van de drukste wegen van LA, naast mijn hotel. Ik heb er totaal 300 meter mee gereden :-). True story.
Om die reden moet ik hem nog altijd een keer echt rijden. Het staat op mijn wensenlijst.
jeroenwz zegt
Leuk artikel! Weer wat nieuws geleerd. Ik had geen idee dat die laatste SRT-4 snel genoeg was op een 350Z en S2000 het snot voor de ogen te rijden. En dat voor zo’n lage prijs!
De merkbeleving zal dan niet zo priemiejum zijn geweest, maar: who cares. Je zet bijna elke GTI, of sportwagen voor joker.
maferick74 zegt
Ik vind het een foeilelijke auto, of ie nou 250 of 300kmp uur kon halen in 1 of 5 seconde. Echt heel lelijk. In mijn ogen past ie in het rijtje fiat Multipla en Barbie
Volvo_440_turbo zegt
@maferick74: en naar het schijnt is de Multipla zelfs heel betrouwbaar, maar in dat geval ben ik liever oppervlakkig en laat ik liever andere mensen van die betrouwbaarheid genieten :D
poeperman zegt
Mooi artikel, maar een working class hero is niet wat jij denkt dat het is ;) Een working class hero is iemand die zijn droom (muzikant, topsprter, kunstenaar,…) opzij zet/moet zetten om aan een jan-modaal-gezinsleven te beginnen
dutchneon zegt
@poeperman: is in de us ook anders daar kochten ze dit als concessie, nogsteeds snelle auto vierdeurs, isofix rondom en echt bruikbare achterbank, ik kon achter mezelf zitten met 1m93. Kofferbak is ook groot genoeg voor een vakantie met 4 man
dutchneon zegt
@dutchneon: anders waren ze voor
Een Corvette gegaan
Jochen zegt
De Neon blijft me bij vanwege een voor mij historisch filmpje. Dit raasde over automotive internet vòòr YouTube.
Met de link naar nu wel yt https://youtu.be/mbMsTCyg6fo
ghost zegt
Als ik die Neon zie moet ik altijd aan die film “She’s out of my league” denken.
mopar zegt
Een van de lelijkste en kwalitatief meest ondermaatse wagens die Chrysler ooit heeft gemaakt. En ik zeg dit als groot mopar liefhebber. De SRT4 is wel aardig. RCR deed er een leuke review van.
dutchneon zegt
@mopar: Hoe kom je er bij dat de srt4 ondermaats is qua kwaliteit?? heb je er 1 gehad? Ik heb er in totaal 5 gehad en 2 daarvan zitten dik over de 350pk en gaan niet stuk.
Er word in de US heel veel mee gerommeld door mensen met weinig kennis en het is een zeer goedkoop platform om zelf aan te klussen. Er zijn echter ook enkelingen die hem standaard hebben gehouden. Ik ken persoonlijk 3 auto’s van het srtforum die met alleen regulier onderhoud over de 200.000 miles hebben gereden! Je moet het een beetje in de context zien denk ik… dit soort pocket-rockets worden nu eenmaal flink afgemat…
https://www.youtube.com/watch?v=shhyXiYJgjw&t=342s
mopar zegt
@dutchneon: hoe ik daarbij kom? Omdat ik zelf bijna 10 jaar in Amerika heb gewoond en aan den lijve heb ondervonden hoe bagger die neons zijn qua bouwkwaliteit. Ik heb niet gezegd dat het geen leuke auto’s zijn maat kwaliteit laat erg te wensen over, zelfs voor een Chrysler destijds. Mijn Nickname komt niet uit de lucht vallen hoor, vanaf de K Cars heb ik bijna ieder model Chrysler gereden of in bezit gehad.
dutchneon zegt
@mopar: Ik snap je wel, maar noem eens een paar voorbeelden van kwaliteit issues…?? zo werd er lang gedacht dat de new venture T850 versnellingsbak een zwakke schakel was van de srt4, echter de ATF die ze er standaard in mikken is niet ideaal, dat gecombineerd met powershiften zonder koppeling helpt ze versneld om zeep.
Zelfde verhaal met de assen, al geef ik toe dat ze niet zo beefy zijn als ze eruit zien, zijn er weinig auto’s met 300pk die zo afgebeuld worden als de neon’s… en ook de focus en turbo civic’s vreten aandrijfassen.
dutchneon zegt
@mopar: oja grappig detail, ik heb de originele distributie er nog om liggen, nu 13 jaar oud. Het is een vrijloper dus maakt me er geen zorgen om, maar geeft wel aan dat ze geen rotzooi gebruiken. Bij mijn oude 156 moest er elke 3 jaar een nieuwe om en als je dat niet deed kon je wachten op een desastreuse klapper ;)
mopar zegt
@dutchneon: haha Mijn 300C is nu 11 jaar oud en heeft ook zijn originele distributie nog hoor ;) Als ze alleen maar rotzooi bouwde dan kocht ik er geen :D
dutchneon zegt
@mopar: die 5.7 HEMI heeft toch een ketting??
mopar zegt
@dutchneon: die Hemi heb ik er later pas ingezet. Eerst had die een V6 en die hebben riemen ;) Ben nu met een bedrijf in Amerika in gesprek om er een Hellcat aandrijflijn in te plaatsen :P Hopelijk gaat dat door Haha. Heb sentimentele waarde die bak, daarom dat ik hem niet weg kan doen :D