Zo onbehouwen, fout en onnodig dat je er alleen maar van kunt houden.
Auto’s zijn soms net vrouwen (of mannen, doorstrepen wat niet van toepassing is). Hun tekortkomingen maken ze leuker en interessanter. Niemand wil het vrouwelijke equivalent van een Toyota Corolla Sedan. Bij auto’s is het net hetzelfde. Natuurlijk, een Toyota Corolla is een prima auto, maar daar ga je niet met je vrienden in de kroeg over praten. Een auto moet tot de verbeelding spreken. En daar komt de Dodge RAM SRT-10 om de hoek kijken.
Uiteraard beginnen we met een beetje historie. Het is 1977. Het automobiele landschap is enorm veranderd. Alle dikke musclecars met honderden peekaa’s, stoere koetswerken en heftige prestaties. Een olie-embargo crisis zorgde voor vraag naar een heel ander type auto. Dit is de periode waar Amerikaanse auto’s helemaal tot hun recht kwamen. Auto’s als de Corvette, Mustang en Camaro waren geen schim meer van wat ze waren.
Ook bij Dodge was er voldoende gebeurd. De Barracuda en Challenger waren uit productie en de Charger was een compleet andere auto geworden. Dus hoe moest Dodge nu zijn mojo uiten? Simpel: pick-ups. Pick-ups vallen in de States onder een andere klasse en hoeven dus niet voldoen aan de stringente eisen waar de personenauto’s wél aan moeten voldoen.
In 1978 introduceert Dodge de Lil’ Red Express. Dankzij een hiaat in de regelgeving hoefde de Lil’ Red Express geen katalysatoren te hebben, die het vermogen nogal konden inperken. Het 5.9 liter grote motorblok (uiteraard een V8) leverde een gezonde 225 pk. Dankzij de speciale ‘727’-transmissie en de eindreductie (3.55) was de Lil’ Red Express de snelste auto naar de 160 km/u die Car & Driver in 1978 had getest.
Dodge is een merk van uitersten. In Nederland kennen we het als een Amerikaanse bouwer van potente automobielen. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Dodge gewoon een budgetmerk is. Het is het merk ónder Chrysler. Des te opmerkelijker is het dat het in 1989 komt met de Viper R/T 10. Een lompe Roadster met brute looks, veel koppel en een minimum aan elektronische nanny’s. De Viper is het antigif voor alles wat politiek correct is. Het is een basale auto waarbij de rijervaring wordt gedomineerd door de achtliter tiencilinder. Vergeet onderstel en besturing, deze auto beheers je met het gaspedaal.
Het nadeel van de Viper is dat het vrij ver af staat van datgene waar Dodge voor staat. Op zich niet erg, maar een merk moet wel een aanknopingspunt hebben voor de reguliere modellen. Dus wat doe je dan? Dodge was in de jaren ’90 een schim van wat het was in de jaren ’60 en ’70. Dus een imagebuilder is welkom. De Viper is een bijzondere sportwagen, de rest van de Dodges zijn gerebadge Chsylers. Maar wacht eens even, de motor van de Viper kent zeer nederige wortels. Het is een blok uit een vrachtwagen, door Lamborghini opgepoetst als ‘sportmotor’. Kan het nuttige dan niet met het aangename worden verenigd?
Jazeker, dat kan. Dat bleek wel uit de concept die in 1997 het levenslicht ziet. De Dodge RAM VTS Concept. Nee, dat stond niet voor Voiture Tres Sportive, zoals bij de Citroen Saxo van die tijd. Het was een huwelijk tussen een Dodge RAM en alles wat de Viper GTS zo gaaf maakte. Dus die 8-liter V10, blauwe lak, grijze racestrepen en de gepolijste 17″ velgen. Het is een concept zoals we er wel meer zagen in die tijd. Belachelijk idee. Goed uitgevoerd. Gaan we nooit meer wat van horen. En dat klopte deels. De V10 vindt zijn weg in de reguliere RAM-modellen. Maar dat waren de tiencilinders volgens de agrarische specificatie. Onverwoestbaar, redelijk wat koppel onderin, een hoog verbruik en that’s it.
Ondanks de redelijke reacties komt de auto niet in productie. Vergeet niet dat het in 1997 ongebruikelijk was om een SUV of Pickup een monster van een motor te geven. De Lamborghini LM002 was jarenlang de enige. Hoe snel de tijden veranderden. Iets dat ook veel veranderde was de naam van de performance Divisie van Chrysler. Mercedes heeft AMG en Subaru heeft STI, maar bij Chrysler/Dodge ging dat wat anders. Er waren twee aparte divisies. Team Viper (verantwoordelijk voor de Dodge Viper) en Team Prowler (verantwoordelijk voor de Plymouth Prowler). Deze twee gingen samen. Zo was Specialty Vehicle Engineering geboren (SVE). Niet veel later werd deze naam vervangen door PVO, Performance Vehicle Operations.
Het eerste project van van PVO was de Dodge Viper SRT-10. Een bullebak van een roadster. Voor mannen die hun auto’s besturen met hun borsthaar. De attractie van de Viper was de Triple 500. Meer dan 500 cubic inches, meer dan 500 horsepower en meer dan 500 pound. Of, zoals wij in de oude wereld aangeven: 8.277 kubieke centimeters, 500 pk (372 kW) en 712 Nm. Voldoende om de cabrio binnen 4 seconden te sprinten en een topsnelheid boven de 300 km/u. Het specifieke vermogen was best laag, maar dan mis je het punt. De V10 is vrij compact, de twee kleppen per cilinder worden bediend door een centrale onderliggende nokkenas. Zo kon de motor laag in het vooronder geplaatst worden. Dankzij het slagvolume had de motor karrenvrachten koppel, maar ook directe reactie op het gaspedaal. Best knap voor een blok dat van origine is ontworpen voor een vrachtwagen.
Precies deze motor zou weer terugkeren naar een truck. In 2002 speelde met het idee om deze motor ongewijzigd in hun pickup te lepelen. Het resultaat was de RAM SRT-10 Concept. De concept was vooral een showcase om te laten zien waartoe PVO in staat was, naast de Viper SRT-10 en Neon SRT-4. Meestal hoor je vervolgens nooit meer iets van dit soort knotsgekke creaties. Maar mede dankzij het overweldigende publiek en pers die laaiend enthousiast zijn besluit Daimler Chrysler dat de ‘Viper Truck’ er moet komen.
Normaal gesproken wordt de productieversie een stukje minder extreem dan de concept. Niet in dit geval. Een jaar later staat de productieversie van de RAM SRT-10 in de showrooms. De auto is gebaseerd op de simpelste RAM 1500. Dus het korte chassis met de enkele cabine. De SRT-10 kreeg een ongelooflijk dikke bodykit aangemeten. Dikke bumpers, verhoogde motorkap, extreme skirts, een tonneaucover en een enorme achterspoiler maakten van de RAM SRT-10 absoluut geen muurbloempje.
Dankzij de Viper-motor was het absoluut geen ‘all show – no go’. Mede dankzij die aerodynamische bodykit kon de RAM SRT-10 een topsnelheid van 250 km/u halen. Dat is veel sneller dan AMG zijn G-klasses laat gaan… PVO (inmiddels omgedoopt tot SRT om verwarring te voorkomen) maakte namelijk gigantisch veel werk om de handling te verbeteren. De RAM SRT-10 had zowaar iets van een wegligging dankijs een op maat gemaakt frame en subframe. Alle vijf de dempers kwamen van de firma Bilstein. Jazeker, 5. De RAM SRT-10 had voor twee en achter drie. De derde was voor de achteras om stuiteren tegen te gaan.
De RAM SRT-10 had een handgeschakelde zesbak van Tremec (T56), dat via een sperdifferentieel zijn krachten op de achterwielen overbracht. Behandelde je de handbak en de koppeling zorgvuldig, dan kon je in 5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Om de boel weer op tijd tot stilstand te brengen, kreeg de SRT-10 360mm remschijven vóór en 340 mm remschijven aan de achterkant. Dat zijn hele flinke ho-ijzers. Maar als je ze zo zag leken ze vrij klein, dat kwam door de belachelijke velgmaat van 22″. Daarom heen lagen 305 brede Pirelli Scorpion banden. De SRT-10 blijkt een bescheiden hitje te zijn, er worden er 3.057 van verkocht. Voor zo’n specifieke auto niet eens zo heel slecht.
In 2005 komt er een nieuwe variant bij, de SRT-10 Quadcab. Voor sommige klanten was de RAM SRT-10 net even te extreem. Met de grotere cabine konden er meer mensen in passen. Omdat de de RAM SRT-10 Quadcab de rationele klanten aansprak, kreeg deze standaard een automatische transmissie. Er werd gekozen voor de ’48RE’-transmissie. Zo’n apparaat dat normaal gesproken aan een Cummins diesel geplaatst wordt. Het karakter van de RAM SRT-10 Quadcab was wel anders. Er was meer rust aan boord. Deels dankzij de automaat, maar ook vanwege de veel grotere wielbasis. De korte variant was meer hardcore, de Quadcab voor mensen die dagelijks met hun SRT-10 gingen rijden. De Quadcab zorgde ook voor meer verkopen. Van de 2005 RAM SRT-10 worden in totaal 4.097 verkocht. Daarvan waren ongeveer 2.500 stuks een Quadcab.
Voor modeljaar 2006 kreeg de RAM een milde facelift, dus de SRT-10 variant ook. Met name de neus was anders met nieuwe koplampen. Er was wederom keuze uit een korte variant met handbak of een lange variant met automaat. Meer nog dan bij het 2005 model blijkt de praktischere variant populairder. Van de lange variant weet Dodge er 1501 te verkopen, terwijl de korte slechts 872 over de toonbank gaat. Wie mee heeft zitten tellen zal het opgevallen zijn: in totaal zijn er dus 9.527 van gebouwd. Ondanks dat de Viper nog wel even in productie zou blijven, kreeg de SRT-10 geen vervolg. Er kwamen wel ‘vlotte’ R/T modellen, maar zo buitenissig als de SRT-10 waren ze niet.
Dan nu het slotstuk. Daar waar we sentimenteel terugkijken dat het vroeger altijd beter was. Er gloort nog hoop aan de horizon, maar het is wel definitief een laatste hoop. We leven nu in 2017. Het gaat geen tientallen jaren meer duren dat wij kunnen genieten van bronstige verbrandingsmotoren. De SRT-8’s, Hellcats en Demons zijn een zwanenzang, niet een indicatie dat het nog goed gaat komen moet de Ottomotor. Het gaat gewoon een keer stoppen. Misschien kan de geest van de RAM SRT-10 nog één keer herleven door inspiratie op te doen met de Lil Red Truck. Personenauto’s gaan gecastreerd worden vanwege het milieu. In Trumpmenië zal de Pickup voorlopig buiten schot blijven. Dus het moment dat alle modale auto’s elektrisch zijn of op waterstof rijden, moet Dodge het nog eenmaal flikken. Lepel dat Hellcat blok in een RAM. Subtiel? Nee. Verstandig? Absoluut niet. Zie het als een ode aan de beleving van bruut vermogen. Niet perfect, maar juist dat zorgt voor bakken karakter.
lincoln zegt
Was toen wel spectaculair ..
Een beetje voorloper en formaat van de huidige SUV,s van MB BMW Audi en Land Rover met hetzelfde verbruik ..
1X in zo een ding gereden ..
Geloof niet dat ik boven de 1700 toeren uitkwam om wel heeeeel vlot met het verkeer mee te komen ..
Not my cup of tea iig ..
FieRo zegt
@lincoln: daarna golf 2 gaan rijden en azijn gaan drinken .. ?
lincoln zegt
@fiero:
Is dit een vraag ..
wil je deze info kwijt over een Ram SRT ..
Wil je op een goedkope manier +jes scoren ..
Wil je bij mijn fanclub ..
Je wil iets van me iig ..
drdre1 zegt
@lincoln: Eh…het eindigt op een vraagteken? Rara wat is ’t? Het is een vraag! Heel goed. :-)
lyon1845 zegt
Met veel plezier gelezen, altijd imposant als je er een tegenkomend en dat geluid aanhoort.
stephane8200 zegt
Een bekende van me had er eentje. Die heeft er een supercharger op gezet.
Zal nooit vergeten dat hij gas gaf bij 120km/u op een natte A20 en dat ding gewoon wielspin had. Bizar. 650-700pk en een sloot koppel.
lekbak zegt
@stephane8200: Een ram2500 met cummins diesel kan ook wielen laten spinnen op nat wegdek bij bijna elke normale snelheid. Zelfs als ze standaard zijn.
stephane8200 zegt
@lekbak: dat zal wel met zo’n diesel inderdaad. Met een V10 en een huilende supercharger klonk het alleen zo lekker ;)
shibby zegt
FCA, lezen we ff mee? De suggestie van @willeme is briljant: lepel zo’n Hellcat/Trackhawk aandrijflijn in een RAM. Als laatste hoera voor de goeie ouwe Ottomotor.
pomoek zegt
Blijft een raar gezicht zo’n ding op de Nederlandse wegen. In de VS valt ie niet eens op.
sntial zegt
@pomoek: Car heaven !
smoked zegt
@pomoek: toevallig vandaag eentje in Bunschoten gezien, een quadcab. Met kinderzitjes achterin :)
erwine60 zegt
Hier hebben we er 1 staan sinds ‘05, echt bizarre wagen vooral boven de 3000 toeren, wel aangepast omdat het standaard spul na 30k mijl al behoorlijk versleten was. Inmiddels 100k mijl op de klok en word nogmaals en toen we gereden.
erwine60 zegt
@erwine60: zo, daar werd een lekker vloeiende correctie toegepast ?
michaelknight zegt
Supervette wagen, complimenten ook weer voor dit verhaal, willeme!
Ben wel wat spitscoureurs gewend, maar die RAMs forceren je echt aan de kant als ze achter je rijden op de snelweg. Ook wanneer dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is van de chauffeur. Heerlijk intimiderende voorkant…
lincoln zegt
Een katalysator verplichting in 1978 !!
OK .. daar liep Europa dus ook al 17 jaar mee achter ..
rufctr01 zegt
Supergave auto’s en weer een super artikel @willeme!
O plaat zegt
Willeme zij stukken zijn de reden dat ik autoblog lees. Dikke thumbs up om het elke week te doen.
Heerlijke wagen ook die Ram. Door zijn grote middenvinger als motorblok de enige pickup of suv op mijn “want” lijst. Als lichte vracht in Belgie niet eens een dure wagen, als ik plaats over had direct.
sntial zegt
@shiva: Waarom moet iedereen in België die met een truck wil rijden een Ram hebben? Wordt een beetje saai. Op elke straathoek staat een met alles in chroom en RAM in grote letters vanachter. Met spoiler. Welke trucks hebben een f* spoiler … (behalve de SRT-10) Boe. Waarom geen F-150’s? Sierra’s? Silverado’s ? Super-Duty’s ? Be creative people!
Ultimora zegt
@sntial: om de zelfde reden als hier in Nederland. Ze zijn veel goedkoper in aanschaf dan de Ford en chevrolet. (Scheelt voor vergelijkbaar gespecificeerde auto’s zo 7500 euro ex btw) Zijn meer geschikt om op Lpg te rijden en hebben echt veel waar voor het geld op grijs kenteken/lichte vracht.
SimonMc zegt
@willeme: “Maar wacht eens even, de motor van de Viper kent zeer nederige wortels. Het is een blok uit een vrachtwagen, door Lamborghini opgepoetst als ‘sportmotor’” en “Best knap voor een blok dat van origine is ontworpen voor een vrachtwagen.”
Is dit eigenlijk wel zo? Ik weet dat het veel wordt gezegd, maar ik kan hier geen bron voor vinden. Ik had al eens wat opgezocht er over, en dit is wat er over de motor wordt gezegd ( “bron”: wikipedia ) :
“The centerpiece of the car was its engine. Lamborghini, then owned by Chrysler Corporation, designed the V10 for the Viper by recasting the block and heads in an aluminum alloy, and was based on the Chrysler LA V8 engine.”
En dan specifiek over die Chrysler LA V8 motor: “The LA engines are a family of pushrod OHV 90° V-configured gasoline engines built by Chrysler Corporation. It was factory-installed in passenger vehicles, trucks and vans, commercial vehicles, marine and industrial applications from 1964 through 2003. The combustion chambers are wedge-shaped, rather than the polyspherical combustion chambers in the predecessor A engine or the hemispherical chambers in the Chrysler Hemi engine. All versions are made of cast iron, except for the Viper V10 which is aluminum.”
SimonMc zegt
@simonmc: Trucks in bovenstaande tekst = pickup. Vrachtwagen = semi-truck. Maar dat weet je zelf ook wel, aangezien je in je tekst truck in het cursief schrijft. Maar ik vermoed dat het misschien daarom ook wel eens verward wordt, en zo het “vrachtwagen-blok” verhaal is ontstaan.
E34M5Touring zegt
@simonmc: https://www.allpar.com/mopar/V10.html
Dit is de V10 waar ie op gebaseerd is. Werd destijds enkel in het 2500/3500 (dually) HD frame geleverd. Motor levert ongeveer 220pk in die trim. Deze is destijds aangepakt door Lambo voor de Viper.
lekbak zegt
@e34m5touring: Stuk voor stuk vrachtwagens dus, volgens nederlandse regels.
SimonMc zegt
@lekbak: Een vrachtwagen is toch geen pickup?
lekbak zegt
@simonmc: Wat voor naam wil je anders geven aan een voertuig met een maximaal toegestane massa van >3,5 ton?
Want in amerika hebben de 2500 en 3500 dat allemaal. In nederland krijgen ze ze soms wel op personenwagen kenteken maar dan moet de bestuurder vaak al op dieet als je een volle tank hebt…
SimonMc zegt
@lekbak: Dus als ik een motor uit een Scania vrachtwagen haal, en in mijn Saab lepel, is mijn Saab magischerwijs een vrachtwagen geworden? Nee he? Het blok van de Viper heeft zelfs nooit in een vrachtwagen gelegen, laat staan het het blok waarop het gebaseerd is. Enkel in pickups ( Truck in de U.S.A. ). Men heeft het woord vrachtwagen ( Semi-Truck in de U.S.A. ) nooit in de mond genomen…
En de ene wet, is de andere niet. In de U.S.A mag je met een normaal rijbewijs met ALLE mobilhomes rijden, ongeacht het gewicht. In België wordt alles met een MTM van boven de 3500 kg, gelijkgesteld met een vrachtwagen ( zoals je zelf al aangeeft ). Ik heb het niet over de wettelijke bepaling van een vrachtwagen, maar over de kenmerken van een vrachtwagen. Wat is dat dan? Tja, dat is voor de ene persoon weer wat anders dan voor de andere zeker…
lekbak zegt
@simonmc: Het blok van de viper is afgeleid van een blok wat in iets ligt wat hier in Nederland (en blijkbaar in belgie ook) een vrachtwagen heet. Je kunt roepen wat je wilt maar dat zijn twee feiten. Dan kan jij een bal wel een kubus willen noemen om je gelijk te halen, maar dat maakt die bal nog geen kubus.
SimonMc zegt
@lekbak: “The LA engines are a family of pushrod OHV 90° V-configured gasoline engines built by Chrysler Corporation. It was factory-installed in passenger vehicles, trucks and vans, commercial vehicles, marine and industrial applications from 1964 through 2003. ”
Hier staat toch echt duidelijk: het was af-fabrieks ingebouwd in personenwagens, pickups en bestelwagens (busjes). Nergens zie ik vrachtwagens. Je kan argumenteren dat de motor ook in een voertuig lag wat voor de wet als een vrachtwagen geldt, en dat de motor dus in de basis een vrachtwagenmotor is, maar omdat de motor ook in personenwagens en busjes lag, zie ik dus écht niet in waarom het eerder een vrachtwagen motor is dan een personenwagen motor?
lekbak zegt
@simonmc: Die la motoren bestaan uit zowel v6, v8 als v10 motoren. De v10 waarop de viper motor is gebaseerd is alleen geleverd in de zwaardere voertuigen. Amerikanen noemen het trucks, maar de gewichten zijn dusdanig dat het hier gewoon vrachtwagens zijn.
sntial zegt
Een kennis heeft een ’79 Lil Red Express (dubbele koplampen) tegen een boom gereden.
sntial zegt
@sntial: die uitlaten net achter je hoofd maakten een zot lawaai.
bertorelli zegt
Fout, Fouter, Foutst, dan een tijdje niks en dan deze SRT-10.
Héérlijk
jorian zegt
Heel leuk deze specials!
cossiekiller zegt
Heel leuke auto, maar net een beetje te groot om dit overal zomaar te parkeren. De Ford F150 lightning was enkele jaren vroeger met een kleinere pick up met supercharged V8. En daarmee dat ik enkele jaren geleden nog een GMC Syclone kocht. Nog kleiner, V6 turbo. 4×4 en nog iets vlotter dan de Dodge en de Ford. Maar voor het verbruik of de praktische inzetbaarheid moet je zo’n monster niet kopen… Enkel goedkoop bij de overheid. Bij de garage betaal je het verschil dubbel en dik terug.
johan_blomme zegt
Ben wel fier dat ik mijn Dodge Ram SRT 10 (2006) heb. Het is een beest van een auto om ermee te rijden. Hij staat wel op LPG want de Viper motor heeft dorst en verbruikt +/- 20 liter/100km. Vooral is de verkeertaks in België heel gunstig want per jaar kost deze 149 €. De Viper V10 motor heeft een inhoud van 8300 cc 604 PK en 372 KW.