Wij kunnen ons geen auto bedenken waaraan de gemiddelde Groen-Linkser een grotere hekel heeft dan aan de Hummer. Dat de Hummer H1 zijn oorsprong vindt in de militaire Humvee, wist je vast, maar hoe zit dat nu eigenlijk precies?
Jarenlang is de Willys Jeep dé auto van keus voor vele krijgsmachten over de hele wereld. De auto is kort voor de Tweede Wereldoorlog voortgekomen uit een eisenpakket van de Amerikaanse Defensie. Oorspronkelijk gaat de auto door het leven als GP (spreek uit ‘GiePie’), een afkorting van General Purpose, maar dat verbastert als snel tot Jeep. Datzelfde gebeurt decennia later ook als het Amerikaanse leger de eisen opstelt voor de High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, ofwel HMMWV. Dat bekt nu eenmaal niet zo lekker, ziedaar het ontstaan van ‘Humvee’.
De Humvee van Lamborghini
Even terug naar het begin. Begin jaren ’70 voldoen de Willys Jeeps en de civiele vrachtwagens die het Amerikaanse leger in dienst hebben niet en fabrikanten wordt uitgedaagd met een nieuw ontwerp te komen. Daarbij uiteraard rekening houdend met een eisenlijstje van het leger. Lamborghini is de eerste die in 1977 met een rijdend prototype op de proppen komt: de Cheetah. Deze open terreinwagen met fiberglass body heeft geen Lambo V12 in zijn achterste, maar een Chrysler V8 met 5,9-liter slagvolume.
De Lamborghini Cheetah uit 1977. Weliswaar geflopt, maar leidt uiteindelijk wel tot de LM002.
Het zware blok achterin en het surplus aan vermogen zijn niet echt een ideale combinatie en naar het schijnt is de Cheetah door een crash aan een vroegtijdig einde gekomen. Het Amerikaanse leger besluit nog even verder te kijken, Lamborghini ontwikkeld de Cheetah uiteindelijk door tot de jullie welbekende LM002.
Hoe AM General de Humvee mocht bouwen
Het eisenlijstje wordt nog eens bijgeschaafd, met als belangrijkste verschil dat de auto nu nog wat breder mag zijn. Van de 61 bedrijven die interesse toonde in de opdracht, weten uiteindelijk maar drie bedrijven -waaronder AM General en Chrysler- op tijd een prototype te leveren aan het leger. AM General krijgt naar aanleiding van haar XM998-prototype de opdracht meer prototypes te bouwen. Deze XM998 II-prototypes en XM998 III-prototypes verschillen uiterlijk al vrijwel niet van de uiteindelijke Humvee.
De AM General XM998 HMMWV Prototype I uit 1981
Van enkele prototypes naar 281.000 exemplaren
Net als de prototypes, krijgen de eerste 55.000 HMMWV’s, die vanaf 1985 opgeleverd moesten worden, een 6.2-liter achtcilinder diesel onder de kap. Het vermogen van 190 pk is weinig indrukwekkend, maar met ruim 500 Nm aan koppel, kom je overal doorheen. Hellingen met een stijgingspercentage van tot wel 60 procent behoren tot de mogelijkheden. Later komt er ook een 6.5-liter turbomotor met 205 pk en liefst 600 Nm koppel. Dit was nodig om tot wel 650 kilo aan bepantsering mogelijk te maken, zonder al te veel aan laadcapaciteit in te leveren.
Die bepantsering is wel nodig ook, want Humvee’s zijn behoorlijk kwetsbaar. Met een simpele AK-74 kun je al behoorlijk wat schade aanrichten (non-pneumatisch banden ten spijt), om over een raketwerper nog maar te zwijgen. Na zo’n 281.000 geproduceerde exemplaren -voornamelijk voor het Amerikaanse leger- wordt er op dit moment dan ook hard gezocht naar een opvolger. Maar zo ver is het nog niet, op dit moment rollen er dagelijks bij AM General nog gewoon Humvee’s van de lopende band. Van patrouillewagens, via ambulances tot aan mobiel luchtafweergeschut, het kan allemaal met de Humvee. Multipurpose indeed.
Op de kenmerkende grille na, is dit XM998 III-protoype uit 1982 al vrijwel gelijk aan het uiteindelijke model.
Hummer-look-a-likes
Onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ zijn er veel Humvee-look-a-likes op de markt. Van de schaamteloze Chinese Dongfeng EQ2050 en Indiaase Mahindra Axe tot aan de Renault Sherpa en de Toyota Mega Cruiser. Zelfs Fiat(!) probeerde het eens met de Oltre 4×4 Concept. Die was op haar beurt technisch verwant aan de Iveco LMV, het Italiaanse alternatief voor de Humvee. In Portugal werden onder licentie Humvee’s gebouwd, maar dan met een Iveco-vrachtwagenmotor in het vooronder, in plaats van de Amerikaanse dieselblokken.
Hummer H1
AM General heeft de HMMWV nooit ontwikkeld als civiel voertuig, maar dankzij de vele foto’s van zijn optredens tijdens de eerste Golf Oorlog in de Amerikaanse media en door de lobby van Humvee-adept en Terminator Arnold Schwarzenegger gaat het bedrijf overstag. Van 1992 tot 2006 kun je ook als burger bij AM General terecht voor wat op dat moment de ‘Hummer’ genoemd wordt. Pas wanneer General Motors en AM General samen gaan werken aan een kleiner model, de Hummer H2, krijgt de originele Hummer het predikaat H1 opgeplakt. In tegenstelling tot de Humvee, is de Hummer ook met benzine-motoren leverbaar.
Nu lacht ze nog, maar het lachen zal deze dame snel vergaan…
De H1’s rolden van dezelfde productielijn als de HMMWV’s. Daar waar de militaire versies kant en klaar van de band werden gereden, moest een monteur de H1-to-be naar een gebouw aan de overkant van de fabrieksparkeerplaats rijden, waar de H1 voorzien werd van een kleurtje, een wat minder spartaans interieur en andere overbodigheden die de consument wenst. Luxe is overigens een groot woord, want erg comfortabel is een H1 allerminst. Erg gezellig is een ritje met je geliefde in een Hummer dan ook niet. Boven het lawaai is amper uit te komen, terwijl de middentunnel zo breed is dat je elkaar alleen aan kunt raken wanneer je beiden je arm strekt.
De eerste Hummer H1 in Nederland is die van Emile “Tsjakka!’ Ratelband. Op dat moment is de civiele versie van de Hummer H1 echter te groot om als personenauto geregistreerd te worden, maar te klein om als vrachtwagen door het leven te gaan. Ratelband, die bekend staat niet graag op te geven, laat zijn hummer dan ook door midden zagen om vlak achter de cabine 15 centimeter extra laadbak te laten lassen. Vrachtwagenkenteken erop en gaan met die banaan.
linealuna zegt
Ha, leuk dit, echt een droomauto van toen ik 7 was. Niet meer.
rvds15 zegt
@linealuna: alsnog is hij best leuk voor erbij!
e1000bmw zegt
@linealuna: het is ook de eerste auto die een kind tekent…
Dizono zegt
@linealuna: Dat geldt voor mij ook hoor. Er zijn nog foto’s van een kleine Dizono achter het stuur van de Ratelband-Hummer -destijds nog geel- op de AutoRAI van 1999.
henkhupelschoten zegt
@dizono: Autojunk.nl ?
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Analoog, want 1999. Ik ga eens zoeken of ik de foto nog ergens heb liggen ;)
BmwMPower zegt
Hummer H1 altijd een win.
amski zegt
Een hele grote ‘F ck-You’-auto.
simongoes zegt
http://Www.govplanet.com
Veiling van oude humvees voor de geïnteresseerde.
super zegt
200 pk en 600nm, tegenwoordig krijg je dat uit de eerste de beste 1.2l driecylinder
carmasterr zegt
@super:
600nm uit een 1.2 driecilinder.
maseratizzzzzzzz zegt
@super: 600 nm uit een 1.2, succes ?
SimonMc zegt
@maseratizzzzzzzz: Ah, met een turbo of 5 lukt dat wel ;).
potjak zegt
@super: inderdaad een beetje 600cc twee cilinder levert standaard al 180 pk en 450 Nm………
Dream on…
reistje zegt
@super: Maar ja de H1 was dan ook niet echt een civiel voertuig te noemen. En in het leger wil je een grote diesel die alles als brandstof lust en niet kapot kan.
superhans zegt
@super: en toch worden deze in geen enkele terreinwagen gebruikt. Zou daar wellicht een reden voor zijn? Of zouden de fabrikanten meer naar jouw wijze adviezen moeten luisteren?
gtwillem zegt
De H2 en H3 waren in mijn ogen conplete mislukkingen, het ging enkel om ‘dik’ doen en het terreinwaardige aspect ging daarbij verloren. Daarbij waren ze kwalitatief erg slecht (rekening houdend met de concurrenten en de aanschafprijs).
Maar de H1 is toch wel een enorme held. Ja, compleet over the top, maar wel met echte ‘pedigree’. Het was een écht goede terreinauto. Ik weet nog goed dat bij het ontwikkelen van de Humvee de eis werd gesteld: 60 miles per hour. On every surface. Het ding moest dus altijd die honderd kilometers per uur kunnen halen onder alle omstandigheden. Altijd. En betrouwbaar: hij moest het altijd doen. De V8 diesel lag bijna tussen de voorpassagiers in, wat voor een goede balans zorgde wanneer je een sprongetje maakte.
De Alpha modellen waren bedoeld als een soort AMG versies, maar de H1 was zo zwaar dat in sterkste uitvoering de presetaties op de weg net acceptabel waren. Maakt niet uit, dit is het Amerikaanse symbool tegen alles waar ze streden ten tijde van de golfoorlog.
Dat Arnold Swarzenegger bijna persoonlijk verantwoordelijk is geweest voor zowel de geboorte als de dood van straatlegale H1’s is een mooi voorbeeld van het woord ironie.
Als je ooit een garage wilt vullen met 10 van de meeste unieke auto’s ooit gebouwd, hoort de Humvee erin thuis, eigenlijk. Samen met de Ferrari F40 ’90, Jaguar E-Type Coupe ’62, Toyota Sprinter Trueno GT-Apex AE86 ’84, Autobianchi 112 Abarth ’78, Saab 900 Turbo 16 Cabriolet ’92, Chevrolet Chevelle SS 454 ’70, Porsche 911 Carrera RS 2.7 ’73, Hudson Hornet ’53 en Lexus LS400 ’91.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Mag ik de G63 6X6 en de CLK GTR hier bij toevoegen, zulke wagens zullen we niet (snel) meer terug zien helaas
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: de CLK GTR is een hok op wielen. Erg gaaf dar HWA (Hans Werner Aufrecht, de laatste A is de eerste A van AMG, Aufrecht, Melcher und Grossapach) ze bouwde, maar het waren raceauto’s met kentekens. En niet de best ontwikkelde. En ze waren kneiterduur.
De G 6×6 is erg grappig, maar compleet idioot. Net als de Hummer H1 eigenlijk was. Leuk dat ze alle militaire hardware geschikt hadden gemaakt voor de allerrijksten, maar het eindresultaat is eigenlijk bedroeven. Alsof er van een blik rantsoen Struik blikmaaltijd een sterrengerecht word gemaakt. Wordt gewoon erg lastig ;-).
Dat het unieke auto’s zijn ben ik zeker met je eens, maar De Poorten naar se Automobiele Ere Hemel halen ze niet ;-)…
lekbak zegt
@henkhupelschoten: die G-63 6×6 is gewoon een marketing stunt. Als ze er nou een dikke trage koppelrijke diesel in hadden gelegd en alle overbodige luxe eruit hadden gestript was het al veel beter geweest. Nu is het het zoveelste handtasje voor jurken…
850t5r zegt
@lekbak: zo dachten ze er ook over in het Australische leger en zo is in eerste instantie voor hun de 6×6 gefabriceerd en daar is de AMG 6X6 weer van afgeleid…
henkhupelschoten zegt
@850t5r: Dankje voor de uitleg
rovadepo zegt
@gtwillem: waarom een Lexus Ls 400 1991, dat was nogal gebaseerd op een S klasse toch? Niet echt top 10 waardig. Maar miss weet ik iets niet over die Lexus, ben benieuwd.
LMV zegt
@rovadepo: De Lexus LS400 was het begin van Lexus en heeft het merk meteen op de kaart gezet met de beste ‘grote’ sedan van zijn tijd. Mercedes kon hier toen niet aan tippen op vlak van kwaliteit. Ze rijden nog steeds rond zonder doorgeroest te zijn en het blok is onverwoestbaar. Dat laatste was toen ook wel het geval bij Merc.
agera zegt
@gtwillem: je mag de mclaren f1 ook nog wel toevoegen, deze was niet alleen beter dan de ferrari f40 en porsche 956 maar ook dan diens opvolgers. Het heeft dan ook 13 jaar geduurd voordat er een straatauto kwam die in staat was om de auto te verslaan.
En zelfs 23 jaar later rijd deze auto nog steeds menig supercar zoek
superhans zegt
@gtwillem: sorry hoor, maar met de kwaliteit en terreinvaardigheid van H2 en H3 is niets mis. Heb er naar volle tevredenheid vele kilometers mee door de woestijn gereden. Ze zijn hoogstens wat zwaar, maar dat was met grotere banden eenvoudig op te lossen. Je ziet wellicht over het hoofd dat Hummers buiten Europa helemaal geen dure auto’s waren.
Ik vond juist dat de bouwkwaliteit aanmerkelijk beter is dan die van de directe concurrenten, Wrangler en Defender (als we het over de H3 hebben).
Dutchdriftking zegt
Ik heb afgelopen jaar mogen terein rijden met de H1. Deze had ook nog gediend in Irak. Het was een hele gave ervaring. Echt ongelooflijk hoe makkelijk dat lompe hok overal doorheen baggert. Van de instructeur mochten we ook niet achteruit. Als er geen pad is dan maak je maar een pad. En hop daar ging weer een halve boom. Schitterend!
carmasterr zegt
@dutchdriftking:
Muggenziften, maar als ie in Irak had gediend was het dus geen H1 maar een HMMWV.
Verder lijkt het mij ook bijzonder vet om met zo’n ding te sturen.
Dutchdriftking zegt
@carmasterr: je hebt gelijk het was de hmmwv
Rick-dos zegt
Niet alleen het Amerikaanse leger maakt er gretig gebruik van maar ook IS is er helemaal verknocht van. Het Iraakse leger moet ze niet hebben en laten ze ook massaal staan…
toyotafortuner zegt
Heerlijk stukje geschiedenisles op de zondagavond!
Doe mij er maar eentje in een garage met o.a. mijn naamgenoot en wat Amerikaanse en Japanse (iconische) wagens:
Een Imperial LeBaron.
Een oer Skyline GT-R
Een 1e gen Riviera Gran Sport
Een 2000GT
Een Impala cabrio met de 409 V8
En vooruit nog een Europeaan: een Testarossa.
carmasterr zegt
@dizono
Leuk detail is dat AM General de overlevende industriele tak van American Motors Corporation (AMC) is.
Een beetje wrang dus dat voormalig aartsrivaal General Motors uiteindelijk het merk Hummer kocht en er zelf een groter succes (voor de openbare weg) van maakte.
Dizono zegt
@carmasterr: Dat valt te bezien. AM General maakt nog steeds HMMWV’s en is een van de partijen die aan een opvolger werkt. Hummer onder GM is daarentegen zo dood als een pier…
carmasterr zegt
@dizono:
Daarom zei ik ook “voor de openbare weg”.
Natuurlijk is de HMMWV veel succesvoller dan de straatmodellen, maar van die toen zo lucratieve business heeft AM General eigenlijk vrij weinig kunnen meepikken.
MrSkyline zegt
Het amerikaanse leger gebruikt voor patroeilles in oorlogsgebieden tegenwoordig de MRAP (sinds 2004)
http://images.military.com/media/equipment/military-vehicles/cougar-6×6-mrap/cougar-6×6-mrap-09.jpg
Aangezien deze een stuk beter tegen IED’s kunnen dankzij de V vormige onderzijde. De humvee word enkel nog gebruikt in minder gevaarlijke gebieden en op basissen over de hele wereld als transportmiddel.
henkhupelschoten zegt
Lekker artikel @dizono: ! Goed veel leuke informatie nu nog eens special of de willys jeep om het af te maken!
henkhupelschoten zegt
Benieuwd hoe het eruit zou zien als die snotnus in een h1 zou zitten
purepet9000 zegt
Hum hum!
alfablog zegt
Mooi stuk!
pomoek zegt
Als milieu ridder heb ik echt geen hekel aan de hummer? Raar.
skid zegt
Tussen de Willy’s en de Hummer zat nog de Ford MUTT?
Sportiva-Italia zegt
Of het echt zo gegaan is, weet ik niet (want ik was er niet bij), maar in een artikel in Autovisie over de Lamborghini LM002, werd verteld dat de Cheetah en later de LM, ontwikkeld was voor het Arabische leger. Toen heeft een of ander bureau contact met Lamborghini opgenomen en toen de eisen steeds zwaarder werden, bleef Lamborghini over en de blauwdrukken zijn van Chrysler doorgespeeld/verkocht (?) aan GM, die er uiteindelijk de Hummer van maakten.
Als je de Cheetah en Hummer naast elkaar zet, zie je ook grote overeenkomsten.
De LM001 was er met een V12 achterin, wat natuurlijk niet de ideale gewichtsverhouding opleverde :P Doordat de Arabieren steeds hogere eisen stelden, kwam Lamborghini met de LM002, voorzien van V12 voorin en speciaal ontworpen Pirelli Scorpions banden.
Wikipedia heeft het weer over de verkoop van de plannen aan het Amerikaanse leger; http://www.lamborghini-tech.com/wiki/Lamborghini_LM002
Lambocars, waar ik ook info vandaan heb, heeft het over een half-om-halfje: voor Libië bedoeld, maar men had geen zin in zo’n gigantisch blok met zes dubbele Webers en hebben ze de auto als luxe SUV op de markt gezet. De Cheetah was in Amerika ontwikkeld, dus de kans acht ik groot dat Chrysler, als Lamborghini eigenaar, de plannen doorverkocht heeft.
Het blijft wat gissen, maar alle artikelen over de LM002 bij elkaar en daar een gemiddelde van maken, is de Hummer een verder uitgewerkt idee van de Cheetah. Ik denk dus dat Lamborghini het wel weet en anders Chrysler.. Ben wel benieuwd wat de overeenkomsten nu echt zijn :) Blijft leuk te zien hoe de LM002 in het programma ‘De Hoogste Versnelling’ uit tig jaar geleden bij het Belgische leger een Leopard tank wegtrekt alsof het een speelgoedauto is, terwijl de tank in z’n 1 staat! https://youtu.be/gPu2AKxN9PU EN een hellingspercentage van 120% doen :)
lekbak zegt
@Sportiva-Italia: dat filmpje geeft goed aan hoe sterk de naam Jeep is. Ze hebben het er bij die Lambo ook telkens over.
reistje zegt
Als kind was ik erg fan, achteraf kan ik er niet echt enthousiast van worden.
De H1 heeft nog wel een bepaalde charme, maar is tegelijkertijd volledig idioot. Je rijd met een soort vliegdekschip rond zo groot is hij, ook de motor en het verbruik lijken van het vliegdekschip. Maar toch zijn er maar 4 stoelen en zit 1 meter van elkaar af. Het was dan ook niet echt een civiel voertuig te noemen.
De H2 was geen leger voertuig meer maar gebaseerd op het zelfde platform als de Chevy Suburban/GMC Tahoe/Cadillac Escalade. Daarmee gaat een groot deel van de hele Hummer gedachte weg. Van binnen ging hij er wel op vooruit aangezien het nou een zevenzitter was. Hoewel hij kleiner was dan de H1 was hij nog altijd enorm, zwaar en alleen geleverd met enorme motoren. De prijzen waren ook nog een erg hoog.
De H3 werd ook wel de baby-hummer genoemd. Omdat het een relatief kleine auto is ten opzichte van zijn voorgangers. Lees wel klein voor een Hummer is alsnog BMW X5 formaat. Ook de motoren werden van enigszins normale grote. Dit is waarschijnlijk de meest nuttige staat auto van Hummer. Maar Hummers waren er niet om nuttig te zijn, en op de iconische grill na is alle Hummer magie verdwenen.
Overigens is de H1 in 2006 ook nog geleverd als H1 Alpha met 6.6L duramax motor.
raym zegt
Toch zou ik stiekem nog wel een willen hebben.
philipf zegt
Lekker artikel!
SanS zegt
Wat is een AK74? :-)
Dizono zegt
@SanS: Een verbeterde versie van de AK-47 (-:
Esprit_de_Flandre zegt
@dizono: Miljaar, tis nog waar ook. Kende ik niet.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrrallycross zegt
goed dat het gaat over de oer Hummer. Niet die nare h2
mrrallycross zegt
goed dat het gaat over de oer Hummer. Niet die nare h2u