Op deze kar valt meer af te dingen dan op de Amerika-strategie van Volkswagen, en toch is het een icoon van een auto.
Door collega Larssb, de man die schildert met een toetsenbord, is de Continental R (en ook een beetje de Continental T) al eens behandeld. Deze moddervette coupé met binnenruimte die zelfs niet een beetje recht doet aan de gargantueske buitenmaten, diende als basis voor de Continental SC: de Sedanca Coupé. De gehele stamboom van de Continental-family is trouwens fraai in beeld gebracht door Appeltje, check het artikel hier.
Van de Continental SC zijn, afgezien van een handjevol Mulliners, van 1998 tot 2000 slechts 72 exemplaren gebouwd en allemaal hadden ze één belangrijk nadeel met elkaar gemeen: het uitneembare dakje sloot voor geen meter. De SC wordt dan ook weleens spottend Soaked Carpet genoemd. Grappig, maar je zult destijds voor -laten we zeggen- een miljoen gulden een nieuwe Bentley met een lekkend dak hebben gekocht… Geen ramp als je in Dubai woont, maar minder geestig in een Nederlands of Brits klimaat.
De naam verwijst dus niet naar doorweekte tapijten. In plaats daarvan riep Bentley herinneringen op aan de Sedanca’s uit de jaren ’30. Hieronder een plaatje van een ouwe Sedanca, voor de beeldvorming. Het is een Bentley 3.5 Sedanca Coupé uit 1936.
Ondanks het karige dakje was het qua comfort en luxe wel een beest van een auto. Voor de personen voorin dan, want om op de achterbank plaats te kunnen nemen moest je eerst je benen tot boven de knie laten amputeren. Check de gallery en je snapt wat we bedoelen. Bedenk dan ook meteen dat de SC ruim vijf meter lang was en dat al die lengte echt niet alleen door de enorme motorkap werd ingenomen.
Uiteraard huist onder diezelfde motorkap de bekende 6¾-liter V8, goed voor zo’n 400 pk en -veel belangrijker nog- 830 Nm aan koppel. Daarmee zat de SC tussen de Continental R en de Continental T in. Ook voor deze mastodont geldt echter dat cijfers niet meer uitmaken, zodra je je vergaapt aan dat geweldige, markante uiterlijk. Het is jammer dat de Continental vandaag de dag vrijwel uitsluitend nog wordt geassocieerd met die omgekatte Phaeton, want ooit waren het auto’s waarvan de kopers het merk Bentley geen geweld aandeden. Oh wacht, we hadden de Brooklands nog.
Check de gallery en verbaas je over deze merkwaardige, doch prachtige auto.
dutchcorvette zegt
Doe maar niet
viezefreddyw zegt
Ik vind hem echt schitterend, serieus. Lekker apart, lekker man. Dakje open, cruisen in de zon met alle luxe en comfort om je heen.
goodolddays zegt
@viezefreddyw: hij is idd prachtig!
bugboy zegt
Liever een special over zijn voorganger uit 1936, want dat is een juweeltje. Deze afstammeling is also dichte wagen nog wel te pruimen, maar dit is echt alsof er rücksichtslos de zaag is ingezet….
desjonnies zegt
Ik heb nooit meer in dit model gezien dan een opgeblazen laatste versie Ford Taunus.
Saai, daar doet een draadjesgrille en de naam Bentley niets aan veranderen !
http://srv2.betterparts.org/images/ford-taunus-15.jpg
martijn11 zegt
Dat bentley dit maakt
FeRaRi zegt
Gaaf.
silver zegt
Toevallig vandaag nog over de SC gepraat tijdens het RR & Bentley bij Classic Park. Niet mijn favoriet, doe dan toch maar een Continental R met droge tapijten of een Azure.
E550 zegt
Als ik ooit mega vermogen zal hebben, dan komt deze of een andere Continental in de garage te staan. Wel graag met deze rooster en mistlampen. Welke modellen hadden eigenlijk nog meer deze rooster en mistampen?
Deze auto doet mij denken aan de clip van de ‘Thong Song’ van Sisqo ;)
‘That thong th thong thong thong’, Good old times.
bentley1969 zegt
Mooi… maar heb liever een Azure
Dutchdriftking zegt
Hij is wel sjiek hoor!
stephano zegt
Kijk dit is nou een mooie verzamelauto! Lekker 50 jaar in een loods bewaren, zonder dat hij ooit buiten komt, of hij in de tussentijd meer waard word is niet relevant, zolang hij maar niet in het openbaar komt! :D
viezefreddyw zegt
@stephano: Auto’s zijn gebouwd om te rijden, niet om ze onder een doek in een loods te plaatsen. Met mooie, exclusieve auto’s moet je ook gaan rijden en ze daarmee delen met andere mensen. Daardoor kan iedereen er van genieten, zoals het hoort.
stephano zegt
@viezefreddyw: Volledig mee eens, maar dit exemplaar vind ik dan weer zo lelijk dat ik het helemaal niet erg zou vinden als hij ergens in een verzameling verdwijnt en vervolgens nooit meer buiten komt.
viezefreddyw zegt
@stephano: Maar een ander, zoals ik, vind ‘m dan weer mooi. Met elke auto, van supercar tot klassieker, mooi of lelijk, moet mee gereden worden. Altijd.
toyotafortuner zegt
Geweldige wagen. Maar ik heb liever een ‘gewone’ Continental uit de 90s
9000cse zegt
Een Bentley belachelijk noemen vind ik ronduit belachelijk. Denk maar zo: Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.
E34M5Touring zegt
Liever gewoon een Azure. Vind ik wel een mooie cruiser voor bij je huisje in Zuid Frankrijk oid. En dan een Brooklands dr naast voor wat burn out werk.
alfablog zegt
Als ik het geld had, zou dit m zijn. Luxe, comfortabel, exclusief en met voldoende vermogen.
pinut187 zegt
Ik vind hem wel mooi, zeker zo in het zwart. Wat zouden die tegenwoordig moeten opleveren?