Onderschatting komt voor in vele vormen. De C6 is de ergste soort.
Er is een verschil tussen wat de mensen denken wat ze willen en wat ze daadwerkelijk willen. Zo dachten we in de jaren ’90 dat we graag Australian- en Cavello trainingspakken droegen om te luisteren naar (Happy) Hardcore. Dit kan natuurlijk nooit vrijwillig gekozen worden. Luister er nu maar eens naar. Omdat de maatschappij het zegt, doen we eraan mee. Voor een hele generatie jaren ’90 pubers die luisterden naar DJ Paul Elstak, Party Animals en Critical Mass: gefeliciteerd. Je hebt Soundgarden, The Black Crowes en Oasis gemist.
Hiermee willen we overigens niet concluderen dat de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse slechte auto’s zijn. Ze hebben absoluut hun kwaliteiten. Maar ondanks dat er voor de ware merk-idolaat enorme verschillen zijn, valt dat eigenlijk heel erg mee. Het zijn allemaal heel verstandige, deugdelijke en verantwoorde keuzes. Goede restwaarde, fijne materialen en de buurman weet dat je het goed voor elkaar hebt. Dat laatste ontkennen we natuurlijk ten stelligste, maar premium zit voor een groot gedeelte tussen je oren. En die van de buurman, uiteraard.
Wat die drie Duitsers ook met elkaar gemeen hebben: ze zijn kaal uitgerust, stug afgeveerd en de stoelen zijn veel te hard. Ook mis je iets als sfeer. Voor 70 mille verwacht je in een luxe lounge te zitten, niet in de wachtkamer van een Oostenrijkse tandartspraktijk. Zoals gebruikelijk heeft de kopende doelgroep de Citroen C6 totaal over het hoofd gezien. En ja, we geven de doelgroep graag de schuld, want met de auto was eigenlijk niet zo veel mis.
Die laatste zin behoeft wat toelichting. Met de C6 was weliswaar niet heel veel mis, maar met Citroen wel. Want het ging al faliekant fout bij de geboorte van de Citroen C6. Dat is opmerkelijk, want juist het behouden van de bloedlijn was wel aan Citroen besteed. Om te beginnen, de stamboom van de C6 is bijzonder indrukwekkend. Je zou kunnen zeggen dat het begon bij de Traction Avant (of nog eerder, de Rosalie), maar de echte blauwdruk van de C6 wordt bepaald door de Citroen DS. Het is bijna onmogelijk om de impact van de DS te overschatten. In plaats van allerlei voorbeelden te geven die te vaak herhaald zijn heb je aan het volgende feit voldoende. In Autostadt, het automuseum van Volkswagen, staat een Citroen DS. Zet hebben nooit iets gebouwd wat er in de verste verte op leek, maar ze erkennen de iconische status. De DS was ook een commercieel succes, er werden er er 1,330,755 van gebouwd.
De Citroen DS krijgt een opvolger in de vorm van de Citroen CX in 1974. Inderdaad, de DS zou nog een jaartje gebouwd worden. De CX is wederom een stronteigenwijze berline met pneumatische vering. Normaliter is het een hele taak om een legende op te volgen, maar de CX doet het uitstekend. In 16 jaar tijd zijn er zo’n 1.200.000 exemplaren van verkocht. Het aantal uitvoeringen dat je kan krijgen is enorm: kale instappers, luxe Prestiges, sportieve GTI’s en uitstekende diesels. De CX zou tot 1991 in productie blijven.
Er was dus weer een beetje overlap, want de opvolger van de CX stond toen al twee jaar in de showrooms. Deze Citroen XM was een moderne interpretatie van de CX. Werd die laatste nog door Robert Opron getekend, voor de XM was Nuccio Bertone verantwoordelijk. Volgens sommigen was de CX de laatste échte Citroen, want de XM deelde veel techniek met de Peugeot 605. Op de vering na, uiteraard. Bij de XM kwam de sleet erin qua verkopen, want in 11 jaar tijd zijn er 330.405 van gebouwd.
In tegenstelling tot voorgaande keren is er geen overlap met de opvolger. Sterker nog, er komt helemaal geen opvolger. Citroen stelt dat de opvolger van de Xantia, de C5, dermate gegroeid is dat deze automatisch de XM opvolgt. Niet dat de C5 niet goed genoeg was, maar het was overduidelijk een compactere auto dan de XM. De C5 was ook veel minder uitgesproken. Het is niet aardig om te zeggen, maar de C5 was een niet zo fraai muurbloempje.
In 1999 toonde Citroen de C6 Lignage Concept. Achteraf gezien kunnen we concluderen dat Citroen van plan was de XM een waardige opvolger te geven. In 1999 zegt Citroen dan de C6 Lignage er vooral is om aan te tonen dat het Franse merk het nog niet verleerd is. In de jaren ’90 heeft Citroën de grootste moeite om de ware Citrofielen te overtuigen. De Saxo, Xsara, Xantia en Evasion zijn veel te ingetogen en ‘normaal’ voor een Citroën.
Veel details aan de Lignage zijn typisch voor een conceptcar. Die enorm lange glaspartij. Deze is dermate lang dat het tot de achterlichten reikt, in hun eigen recht bijzondere ornamenten. De concave achterruit, enorme frontovergang, spitse neus en korte kont. Allemaal overduidelijk elementen die we enkel en alleen zien bij conceptauto’s. Deze auto gaat er niet niet komen.
Ondanks dat de E-segment sedan van niet-premium afkomst het lastig had rond de millenniumwisseling, waren er toch een paar merken die het probeerden. Lancia kwam met de Thesis en Renault met de Vel Satis (en Avantime). Renault was in die tijd sowieso bezig met een heuse opleving. Niet alleen met die tee range-toppers, maar ook met de modale Laguna, Mégane, Modus, Scénic en Espace kreeg Renault veelal ‘Het Citroen van de 21e eeuw” toebedeeld. Citroen sloeg sportief toe. De Lignage concept werd iets bijgepunt, maar in grote lijnen was het productiemodel gelijk aan de concept. De C6 was geboren.
De Citroen C6 was in alles een waardige opvolger van de grote Citroens van weleer. Statig en majestueus, zonder protserig te zijn. Ondanks dat het een bijzonder grote automobiel was, was het geen prototype ‘dikke bak’. Uiteraard was de piece de résistance het onderstel, genaamd Hydroactive 3. Het was een hydropneumatische setup met elektronisch geregelde veren en dempers. De enige benzinemotor was een oude bekende: de 2.9 V6 met 24 kleppen, goed voor dik 210 pk. Deze motor werd gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Prijstechnisch was deze auto gelijk aan een BMW 530i. Maar de prestaties bleven wat achter, met name op de sprint. Die wist de benzine-C6 nét binnen tien seconden te slechten.
Ook komt er een kleinere diesel beschikbaar, een 2.2 HDI. Wederom een typisch Franse diesel: soepel en smeuïg. Deze werd gekoppeld aan een handbak. Dit moet toegelicht worden. Dit is namelijk wat Fransen doen zonder dat ze er zelf invloed op hebben. Zo kan het zijn dat een Franse man na een monogaam huwelijk van 20 jaar ineens twee maîtresses (niet voor niets een Frans woord) erbij neemt. Via dezelfde logica hebben Franse ingenieurs de neiging om af en toe ergens een handbak in te monteren. Het overkomt ze gewoon. Maar die viercilinder diesel moet je eigenlijk vergeten.
Want de betere CFO met smaak koos voor de V6 HDI. Dit was de topmotor uit de samenwerking van PSA en Ford. Diverse 1.6, 2.0 en 2.2 diesels werden gebouwd. Kroon op het werk was de V6. Deze 2720 cc metende V6 leverde 207 pk en nog belangrijker: 440 Nm bij slechts 1.900 toeren. Het was geen acceleratiemonster getuige de bijna 9 seconden die je nodig had om de standaardsprint uit te voeren. Neen, bij de C6 ging het om gedistingeerd zoeven. Haasten doe je maar in een 5 Serie. De C6 is voor mensen die gewoon op tijd vertrekken. Dat wil niet zeggen dat het een langzame auto is. Op de Autobahn kon je prima meekomen, mede dankzij de topsnelheid van 230 kn/u.
Maar die snelheid wilde je niet rijden met een C6. Niet omdat de auto instabieler was dan een Libanees minderheidskabinet, maar omdat de auto op 70% van zijn kunnen het beste was. Dan was de geluidsproductie minimaal, het comfort optimaal en het verbruik gunstig genoeg om enorme lappen asfalt te verslinden. Een BMW M5 of Audi RS6 zijn hopeloos. Ja, je kan de 300 km/u aantikken (zonder begrenzer en met weinig verkeer), maar het verbruik ligt dusdanig hoog dat je over 1.000 km toch minimaal 4 keer moet tanken. In die tijd heeft de C6 met V6 diesel de Duitse Ubersportlers al gedegradeerd tot sprinters.
Dat verslinden van kilometers gebeurt in een oase van rust. De majestueuze stoelen waren zetels. Het zachte leer was waar leder, iets losjes eroverheen gedrapeerd, in plaats van op zijn Duits zo strak mogelijk. De houtafwerking was bijzonder. De kaartenvakjes, ehh, vakken, waren complete houten deuren. Als het gaat om look and feel zat je prinsheerlijk in de C6. Laten we niet vergeten dat ruimte een enorme luxe is. In vliegtuigen betaal je er extra veel voor om je benen goed kwijt te kunnen. In de C6 hoefde je geen lange variant te kiezen. Dankzij de 2,90 (!) meter lange wielbasis was het de ideale auto voor hoogwaardigheidsbekleders met chauffeur.
Enige dissonant was het arsenaal aan knopjes in de middenconsole. BMW (iDrive) en Audi (MMi) hadden net hun infotainment bediening aangepast met een centrale knop. Bij Citroen nog niet. Het was voor de Fransen ook wennen dat een van hun auto’s zo vol met opties aangekleed kon worden. Full-map navigatie, JBL geluidsinstallatie, lane-departure warning en zelfs een Heads Up Display. Dat laatste was overigens uit het oogpunt van veiligheid gekozen. Zo kon de bestuurder alle relevante informatie bekijken zonder de ogen van de weg te halen.
Ook op het gebied van veiligheid stond de C6 zijn mannetje. Uiteraard waren er overal airbags te vinden en haalde de auto fluitend 5 sterren bij de EuroNCAP. Opmerkelijk was dat de C6 ook dacht aan het geen je aan kon rijden. De motorkap was dusdanig geconstrueerd dat deze omhoog ging wanneer er een aanrijding met een persoon plaats vond. Hoe attent. Met die feature was het de eerste auto ooit die de maximale score van 4 sterren haalde in de crashtests met voetgangers.
In 2009 achtte Citroen het tijd om het motorenaanbod onder de loep te nemen. De 3.0 benzine werd geschrapt, logischerwijs en de 2.7 V6 diesel eveneens. De benzinevariant kreeg geen vervanger, de diesel wel. En wat voor eentje. Een 3.0 V6 biturbo met maar liefst 241 pk. Gek genoeg ging de C6 niet eens zo veel sneller naar de 100. Het waren voornamelijk de tussenacceleraties die profiteerden van 300cc extra.
Overigens zijn er maar weinigen geweest die van de nieuwe motor hebben genoten. Dat de C6 geen verkooptopper zou worden, stond vast. Maar dat men de auto zo links zou laten liggen, was schrijnend. In de laatste paar jaar van zijn bestaand werden er jaarlijks zo’n 1.000 stuks van gebouwd en verkocht. Wereldwijd. Dat is zelfs voor een avantgardistische Franse limousine erg weinig. Dat de auto een minimale facelift krijgt lijkt niemand uit te maken.
In december van 2012 vind PSA het welletjes. Ze hebben het geprobeerd, maar commercieel gezien was de auto een enorme flop. Ooit was Citroen van plan om 20.000 stuks op jaarbasis te bouwen. De C6 is 7 jaar in productie geweest en een eenvoudige rekensom leert ons dat het totaal aantal op zo’n 140.000 zou moeten uitkomen. Dat werd niet gehaald. De helft dan? Ook niet. Ga er even voor zitten, want het is bijna schandalig: 23.384 keer werd er een C6 gebouwd. Dat is inclusief dealerdemo’s, overheidsauto’s en taxi’s (jazeker!). Van de Mercedes G-Klasse werd alleen dit jaar al het dubbele van verkocht.
Het mag dan ook geen verrassing heten dat de Citroen C6 verstoken zou blijven van een opvolger. Het Franse merk had het al lastig genoeg om de C4 en C5 aan de straatstenen kwijt te raken. Een modale Franse middenklasser was vroeger het beste wat je kon overkomen, tegenwoordig zijn de smaken anders. Iedereen is tegenwoordig heel erg uniek, met allemaal bijzonder specifieke wensen. Lees: iedereen wil een premium crossover. Dat de Citroen C6 geen opvolger heeft gekregen is overigens niet helemaal waar. Er worden namelijk sinds vorig jaar (2016) weer Citroens C6 gebouwd, speciaal voor de Chinese markt. Het is typisch een troosteloos stuk blik met een C6 badge erop. Gewoon een grote sedan waar met talent elke vorm van joi-de-vivre uit is geslagen.
In dit licht bekeken is het verwonderlijk dat Citroen niet meer heeft gedaan met de C6. In 2009 lanceerde het merk namelijk de DS3. De eerste twee letters staan inderdaad voor de naam van de voorvader van de C6. De DS3 was ook een bijzondere, excentrieke en bovenal overduidelijk een Franse auto. Naar het schijnt werd een halve kilo Camembert in het handschoenenvakje geplaatst bij aflevering, alhoewel dat ook verzonnen kan zijn. De DS-lijn werd uitgebreid met de DS5 en later DS4. Allemaal gebrouwen volgens eenzelfde recept. Citroen had gewoon de naam moeten veranderen naar DS6. Premium, hip, cool en toevallig een Citroen C6.
Het idee om de DS lijn te koppelen aan een allesoverheersende Franse sedan (uiteraard een hatchback, het is Frans) is overigens bij Citroen blijven hangen. Denk aan de DS9 concept, een auto waarvan Citroen 5 jaar geleden heeft bevestigd dat ‘ie in productie gaat. We kunnen hem dus nu elk moment verwachten. Dat is logisch, want het zit gewoon in hun DNA. Een Citroen is gestrekt, comfortabel, een beetje vreemd maar wel lekker.
En daar wringt de schoen een beetje, want de markt lijkt niet warm te lopen voor vreemde maar fijne auto’s. Ondanks dat we in een grote sedan veel comfort willen, moet dat aangeboden worden als sportief, dynamisch en atletisch. We willen kerbstones zien in de folder, geen lachende, grijzende heren met alle tijd van de wereld. De Citroen C6 is daar het rijdende bewijs van. Laten we blij zijn dat fabrikanten zo af en toe iets in productie nemen dat volkomen voldoet aan de merkwaarden, maar commercieel gezien weinig perspectief bieden. De Citroen C6 is namelijk een rijdende reclamezuil van het Franse merk om te laten zien waartoe het tot in staat is. Iets dat bijna geen enkele andere fabrikant kan kopiëren: waar karakter.
civicfk3 zegt
In mijn studententijd had ik een bijbaantje als taxi chauffeur in Groningen en in de weekendnachten had ik vaak een C6 met de heerlijke 3.0 diesel mee. Prima een 12 uur dienst mee vol te houden en de auto was vaak onderwerp van gesprek tijdens de ritjes. De HUD en meedraaiende koplampen waren echt een aanwinst in de nacht! 2x Schiphol op en neer in 8 uur tijd was geen probleem.
noosaheads zegt
@civicfk3: Ik heb een paar maanden een 2.7 HDI ligne Exclusive als demo gereden.Niet omdat mijn werkgever dat mij zo gunde(beetje wel) maar omdat hij al zolang in de bedrijfsvoorraad stond dat ie wél op naam moest.Mijn C5 was net verkocht dus kreeg ik die in m’n maag gesplitst.Dat ding had namelijk een rijklaarprijs van om en nabij de €82.000,- als me niet vergis.Lekker voor je bijtelling kan ik je verklappen.Ik was blij dat ik er snel vanaf was maar dat had niets met de auto zelf te maken.Geweldige auto en louter positieve reacties.In de Kinkerstraat en op de Westermarkt staan nog altijd fraaie exemplaren van hun eerste eigenaar.
oemplus zegt
“2.2 HDI. Wederom een typische Franse diesel”
De 2.2 HDI is een Ford Puma motor, niet echt typisch Frans dus..
Gulli zegt
@oemplus: rare Puma met een 2.2 liter diesel. Ik kende alleen de 1.4 en 1.7 benzineversies
willeme zegt
@gulli: er was zelfs een 1.6!
SimonMc zegt
@gulli: “Puma” is de codenaam voor een bepaalde generatie Duratorq motoren: ” The Ford Duratorq engine, commonly referred to as Duratorq, is the marketing name of a range of Ford diesel engines first introduced in 2000 for the Ford Mondeo range of cars. The larger capacity 5-cylinder units use the Power Stroke brand when installed in North American-market vehicles.
The first design, codenamed “Puma” during its development, replaced the older Endura-D unit which had been around since 1984. “
Gulli zegt
@SimonMc: weer wat geleerd!
lincoln zegt
@oemplus:
Duratorq .. moet je toch bekent in de oren klinken als monteur zijnde ..
willeme zegt
@oemplus: qua karakter was het qel degelijk een typisch Franse motor ;)
rufctr01 zegt
@oemplus: waar haal je dat vandaan? 1.7 diesel lag er in de Puma
wetdualclutch zegt
@rufctr01: Ford/PSA’s joint venture leverde gemeenschappelijke motoren op. De ZSD motorengeneratie heet ook wel Puma. In de C6 ligt overigens een DW12, welke bij PSA is ontwikkeld i.p.v. bij Ford, dit blok heeft ook een afwijkende inhoud
oemplus zegt
@rufctr01: Motortype Puma, niet het automodel.. Net als de DV6 motor van PSA, of de THP. Zo is Puma ook gewoon een naam van een motor.
lincoln zegt
Rijdend statement ..
100% handtasje ..
Rijden ook alleen maar foute lui in die dingen ..
Altijd semi-ambtenaren / coa medewerkers en meer van die lui die heeeeeel dicht op een subsidie pot zitten ..
Hangt een goedkoop snobistisch arti-farti sfeertje omheen ..
Een soort van Maserati voor oplichters die liever niet als oplichter gezien willen worden ..
Dat is dan ook de enige reden waarom ze vrij prijzig blijven ..
En niet zoals de Lancia Thesis nix meer waard zijn ..
sracert zegt
@lincoln: Altijd nog beter dan een Premium pooier bak met als bestuurder een crimineel op weg naar de porno studio.
rufctr01 zegt
@lincoln: mijn ouwe heer heeft er eentje. Zijn hele leven keihard gewerkt en nooit aan d subsidiepot gezeten. Soms 2 banen gehad om mijn broertje zijn IVA opleiding te getalen. Ik ken genoeg lui in Duits en Amerikaans die alleen maar hun klauwen ophouden! Zijn dan alle Duitse rijders fout? Nee!
Met deze opmerking vind ik je een grote slappe pannekoek!
lincoln zegt
@rufctr01:
Mag kan prima ..
Als je ouwe eraf wil (C6 specialist moet ze nu uit Frankrijk importeren) geef je maar een gil ..
Eco keurmerk handelaren .. farmaceuten .. overheidsadviseurs zijn gek op deze auto ..
Anyway .. deze auto is en blijft een gimmick ..
boxer74 zegt
@lincoln: jij lalt zo droevig gefrustreerd ,en meestal volledig ongefundeerd, over bepaalde auto onderwerpen, dat de soms de indruk gewekt wordt dat jij gewoon geen rijbewijs hebt , en jouw enige RL auto-ervaring een occasionele rit was in uw kindertijd op de achterbank van nonkel Filemon zijn 80’s Amerikaanse lome slee.
Soit.…
On topic en los van wat ik persoonlijk van de C6 vind: wat een heerlijk geschreven stuk Willeme!
“…Haasten doe je maar in iets anders. De C6 is voor mensen die gewoon op tijd vertrekken….”
“…een totaal gebrek sfeer, zoals in de wachtkamer van een Oostenrijkse tandartspraktijk…”
schitterend…
lincoln zegt
@boxer74:
Zooooo .. iets teveel gezopen maat ??
Was vast een gezellige bbq .. top ..
zal je niet op je inschattingvermogen afrekenen iig ..
tenaci zegt
@boxer74: “…instabiel als een Libanees minderheidskabinet…” verdient ook een pluim hoor!
audicoupe84 zegt
@lincoln: Mooi verwoord, sluit me erbij aan. In mijn leven een paar dingen geleerd: loop met een grote boog om Franse en ook Italiaanse auto’s heen! En wil je zeker van A -> B aankomen koop dan een Japanner
doublechevron65 zegt
@lincoln: wat heb je deze keer weer gerookt om zo’n onzin uit te kramen? Denk eens wat vaker na, voordat je van dit soort ongenuanceerde tekst schrijft. BVD!
hotze zegt
Leuk stuk. Een instant klassieker, die C6. Qua schoonheid kunnen de modernere Duitse of Engelse broeders daar niet aan tippen. Overigens vallen de DS en XM ook onder de klassieker-status, de CX is wellicht minder overtuigend maar schurkt er wel tegenaan. Probleem is dat de Franse-slag niet meer tegen het über-imago van het Duitse trio op kan (nog een segment hoger en het is een Duits quattro met Porsche erbij). Het zelfde geldt voor Jaguar en Lexus, vergeet het maar om in Europa met de Duitsers de concurrentie aan te gaan.
Jammer dat er niet meer C6’s en rondcruisen want het is een feest om naar te kijken.
Overigens verdient de DS een modern-classic versie, desnoods of misschien juist van Duitse makelij :-)
viezefreddyw zegt
Absolute schoonheid. Het comfort van een C6 is ongeëvenaard en absoluut ondergewaardeerd. Ik vind het design ook helemaal geweldig. Ik ben kort in de markt geweest voor een C6 de afgelopen weekjes als vervanger voor de DS3. Gewoon puur omdat ik hem zo fraai vind terwijl ik het type auto niet nodig heb. Uiteindelijk mijn oog laten vallen op een DS5. Geweldige auto met alles er op en er aan. Het enige wat de auto in mijn ogen helemaal had afgemaakt was hydropneumatische vering. Dat zou de auto perfect maken.
Nu ga ik de DS5 ‘afrijden’ met in het achterhoofd dat ik een C6 een keer ga aanschaffen. Een mooi vooruitblik, al zeg ik het zelf.
Topstuk trouwens weer.
kennone zegt
@viezefreddyw: zo lang je maar niet de semi automaat hebt in je DS5. Die is echt verschrikkelijk
rufctr01 zegt
@kennone: ach die vallen best wel mee, net alsof je handgeschakelt hebt zonder met de pook te hoeven roeren. Is puur uit gewichtsbesparing gedaan.
viezefreddyw zegt
@kennone: Die heb ik dus wel. Met stevig doorstampen is hij vreselijk traag. Maar tijdens rustige ritjes vind ik hem wel prima.
Het is ook nog eens een hybride. Niks ergs aan, compenseer ik de uitstoot met die van de Ferrari..
Maar al met al een ontzettend fijne wagen behalve de speakers. Die zijn ronduit kudt. In de DS3’tje waren ze beter vanwege het hifi systeem.
Loek zegt
@viezefreddyw: oeh, een DS5 eigenaar, dag maakt mij wel redelijk jaloers!
Helaas moet ik het tot mijn achttiende nog even doen met de 308 SW van mijn vader…
viezefreddyw zegt
@720s: Fijne auto. Als je iets alternatiefs zoekt met veel luxe, comfort en een mooie uitstraling, zoek niet verder.
Wil je iets dat lekker te hoeken is, klaverbladen opvreet en rotondes met hoge snelheden lachend kan nemen, zoek dan verder.
henk_he zegt
Oasis? Wat een ontzettende zeikmuziek is/was dat zeg.
OT: Frans heeft me nooit kunnen bekoren eigenlijk. Veel te zachte stoelen, veel te zachte vering. Comfortabel? Mwoah. Ik slaap ook ’t liefst op een kneiterhard matras, zonder zo’n slappe traagschuimtopper dus het zal aan mij liggen.
pomoek zegt
@henk_he: oasis is niks. Maar 1 keer beter dan happy hardcore. Geen mening overigens.
pomoek zegt
@pomoek: 1 is natuurlijk 10…..?
rufctr01 zegt
@henk_he: ik heb nog wel een paar planken liggen voor je.
Henk_he zegt
@rufctr01: Hey thanks!
Arnoud zegt
@henk_he:
Oasis was in hun tijd echt de beste (commerciële) band van de wereld. Dat niemand het wat vindt komt doordat ze alleen Wonderwall kennen. Wat alles behalve hun beste chanson is. Whatever is hun ongeëvenaarde meesterwerk. Maar ook Champagne Supernova, All Around the World, Roll it over en I Will Keep the Dream Alive zijn erg goed.
Henk_he zegt
@original_arnoud: er is een verschil tussen iets vinden (mening) en het zijn van iets (feiten). Mijn mening is dat Oasis zeikmuziek (alle nummers) maakt. Jouw mening is dat het de beste band ter wereld is. Wij verschillen dus van mening. En dat mag, gelukkig. Ik vind het zeikmuziek, alles wat ze gemaakt hebben. Verschrikkelijke stemmen en tanige huilerige melodieën. Als het op de radio komt, zet ik direct een andere zender op. Neen, geef mij maar Nirvana, Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam, Sound Garden en Green Day.
Arnoud zegt
@henk_he:
Ik vind alle bands die jij opnoemt ook heel erg goed. Op de Peppers na. Al vind ik The Adventures of Raindance Maggie wel heel erg tof. Zwaar ondergewaardeerd.
kennone zegt
Ik vind ze zo ontzettend lelijk, maar kan ze zo waarderen!! Dit is een aanstormende klassieker. Jammer dat ze geen tijd in een dikkere 6pitter benzine hebben genomen. Had de auto voor de 2dehands markt denk ik een stuk aantrekkelijker gemaakt.
peug206 zegt
@kennone: dan trek je er toch 1tje uit de voorgangers? Als een v6 diesel ertussen past dan ook een benzine v6 uit de 406. Niet dat het qua performance wat uitmaakt, die blokken zijn om te toeren en niet om te racen.
pomoek zegt
Leuk verhaal en eens met de conclusie. Maar ik hoef ‘m niet.
noosaheads zegt
Het moment dat je er (rijkelijk laat) achter komt dat je je de hele zaterdag niet meer zit te verheugen op een dolle avond in Palladium,The Raffle’s Kleine Cash, Cooldown,Bolle Jan en Peter Beense maar op een mooi stuk van @willeme op je zaterdagavond..
Volgens Mevrouw L. duurt het niet lang meer of ik wil er graag een kopje kamillethee bij.
LaLancia zegt
Geweldige auto. Prachtig ook hoe de portiervakken in z’n geleiders naar beneden zijn te drukken. Enig smetje is de PSA radio-/nav-unit. Dat oogt te goedkoop. Toch wil ik er ooit een hebben!
Wel een beetje jammer dat Lancia als niet-premiummerk wordt bestempeld. Het merk heeft premium zowat uitgevonden. Sterker nog, het heeft ze in de jaren ’60 zelfs (bijna) de kop gekost!
Loek zegt
Dit is precies zo’n auto die wat mij betreft ongeveer perfect is.
Of ik hem zou kiezen als alternatief voor een E Klasse uit die tijd? Absoluut niet.
noosaheads zegt
@720s: Snap ik als ex Citroën verkoper heel erg goed.Alleen is juist in die tijd een E-klasse niet écht het allerbeste voorbeeld wat je zou kunnen aankaarten.
carlover66 zegt
@720s: ondanks dat ik een ontzettende MB fan ben hoef je met een W211 bij mij ook niet aan te komen, dan graag een Audi A6!
Loek zegt
@carlover66: Audi A6 uit die tijd vind ik niet mooi, na de facelift misschien. Een facelift Avant sowieso maar dat is geen vergelijking voor de C6.
BMW 5 uit die tijd is sowieso lelijk. Dat hoeft echt niet, dank u wel.
Een W211 vind ik gewoon wel mooi. Technisch kennelijk niet perfect maar als je uiterste betrouwbaarheid zoekt moet je Japans gaan rijden; je rijdt Duits omdat je jezelf daar goed bij voelt. En ik voel mij het best bij een E-Klasse.
sracert zegt
Australian was toch echt iets uit de jaren ’80 en begin jaren ’90 al weer uit. Deze C6 raakt nooit uit. prachtige auto.
In Frankrijk rijd je nu eenmaal geen Duitser, dat is niet te doen op het platteland.
zooike zegt
@sracert: australian uit begin jaren 90? Gisteren heel toevallig nog eens thunderdome 97 antwerpen gekeken; ramvol australians ;)
bassx zegt
@sracert: ID&T is in ’92 opgericht en die was toch de drager van de Cavello en Australian scene
benzinehoofd zegt
@Willeme: “Het is bijna onmogelijk om de impact van de DS te onderschatten.” Ik vind ‘m zo leuker, maar i.p.v. “onderschatten” had er waarschijnlijk “overschatten” moeten staan.
willeme zegt
@benzinehoofd: Je hebt helemaal gelijk! Thanks!
rufctr01 zegt
Is en blijft een schitterende auto. De Eklasse uit die tijd was met de zg. franse slag gebouwd. Er rijden al C6-en rondt met zeer hoge kilometerstanden. Zag een tijd terug een foto van een garage, die hadden een foto van de tellerstand van een 2.7 hdi gemaakt, en er stond al 895.000 kilometer op. Diesels bouwen kunnen de Fransen als geen ander, het klinkt mooi en loopt niet rauw als de Duitse merken.
De koppelkromme van de 2.7Hdi is afgevlakt, dit is om de versnellingsbak heel te houden.
Jammer dat er niet meer verkocht zijn, een stijlvolere auto ga je niet vinden in deze klasse.
Senne zegt
@rufctr01: Nee, die 1.6 hdi’s zijn fantastisch inderdaad, alsjeblieft zeg…
porker zegt
Mooi artikel. Heb het altijd wel bijzondere verschijning gevonden als je hem ergens op een mooie laan met bomen en een laaghangende zon op de klinkerstenen ziet staan. Prettige afwisseling naast het grijs der Duitsers. Vive la France! Ok, nu weer een Weissbier bitte.
zooike zegt
Blijft fantastisch. Het verrast me dat er maar zo weinig van zijn gebouwd. Ik ga alvast maar eens sparen voor die ds9!
Offtopic: hardcore geen vrijwillige keuze? Tssss… Maar dat kan de leespret niet drukken!!
mashell zegt
Ontzettend leuk artikel over een gruwel van een auto. Er klopt niet veel van de wagen. De wagen is gewoon veel te veel gekunsteld. Een wannabee Citroën.
tokosenang zegt
Een andere oorzaak voor de lage verkoopcijfers zou wel eens het gebrek aan instapmodellen kunnen zijn. Waarom geen 2 liter Reflex of Athena geleverd.
alassad zegt
Heb er ook wel eens in gereden voor mijn ex-bijbaantje (prive chauffeur). Inderdaad een prachtige auto, heeel comfortabel. Maar wat me tegenviel was de afwerking in het interieur. Overal zat speling in leek het wel.
406_v6 zegt
@desjonnies is nog steeds bezig met een doos tissues? ?
desjonnies zegt
@406_v6: ?
eaudi zegt
Leuk stukje. Wist niet dat je zo veel over een C6 kon schrijven :-)
Btw, er zijn ook ‘premium’ rijders die comfort willen. Daar hebben ze luchtvering voor bij de bekende duitsers. Heel comfortabel.
viezefreddyw zegt
@eaudi: En nog steeds niet zo comfortabel als een C6, echt niet.
eaudi zegt
@viezefreddyw: ik zal eens gaan vergelijken als ik de kans heb. Een hydropneumatische Citroen staat nog op het lijstje ‘niet gereden, wel interessant’.
eklasse zegt
Dat dashboard… om te janken. Past totaal niet bij de auto qua sfeer. Kan me voorstellen dat je als francofiel vol goede moed naar de citroen dealer ging om vervolgens jankend naar huis te gaan nadat je was ingestapt in die voiture.
Echt: kan zo in een lijstje van de 10 lelijkste dashboards.
rob5nismo zegt
Aan oasis heb ik niks gemist als er 1 zeik nummer is is het wel wonder wall.
En de c6 heb ik ook nooit begrepen
mercs zegt
Ik begin deze auto tegenwoordig beter te begrijpen, maar in z’n productietijd kon ik hem maar moeilijk plaatsen. Tegelijk denk ik altijd aan die ene man, trots een C6 rijder, maar meerijdend in de 525i van mijn werkgever concludeerde hij dat het ook ontzettend goed reed.
Ik zie het zo: de gevestigde premium merken maken ontzettend goede fijne auto’s. Niets mis mee, citroen heeft het geprobeerd met een goede, onderscheidende auto. Het overall pakket van de C6 was niet zo goed, behalve dat die onderscheidend was. Maar onderscheiden wil alleen een select gezelschap in de wereld.
Dan nog iets anders: waarom in vredesnaam duurt die modellen opvolging bij Citroen zo lang? De C4, de hele ds reeks, de C5, hadden allang opgevolgd moeten worden. Dan verlies je marktaandeel, simpel zat.
desjonnies zegt
Niets rijdt zo goed als een grote Citroën.
Een series III Jaguar XJ komt het dichtste in de buurt.
En mijn eigene 159 rijdt eigenlijk stront vergeleken bij de grote Citroëns.
Net als al het andere wat ‘ze’ ook maken
Wij zijn debiel door voor bezopen vermogens en acceleratietijden te gaan terwijl de combinatie van comfort en weggedrag gewoon veel belangrijker is.
Lekker belangrijk dat je hok in 4 seconden naar de honderd stuift, morgen is er eentje die dat in 3 seconden haalt.
Duizend kilometer kunnen rijden en zonder hernia of wandelende nieren uitstappen is veel prettiger.
SimonMc zegt
Onbekend is onbemind. Het totale productieaantal is ook echt bizar. Nu eentje op de kop tikken, en bijhouden. Wordt een echte klassieker.
Die 2,90 meter wielbasis is terecht met een uitroepteken. Eenieder die wel eens met een Skoda Superb heeft meegereden, weet goed dat er achteraan een zeeee van ruimte is. Wel, die heeft een wielbasis van 2,84 m dus, en is echt een grote auto. De generatie daarvoor, die je meer zie rijden dan de huidige, heeft ook diezelfde zee van ruimte, met een wielbasis van 2,76 m.
lemster zegt
Prachtige auto en weer een super stuk tekst. Ik heb er wel eens naar gekeken als occassion, maar de prijzen die mensen er voor vragen komt niet helemaal overeen met het ogenschijnlijke gebrek aan interesse in deze auto’s.
seicilindri zegt
Nou het is maar te hopen dat de schrijver meer verstand van auto’s heeft dan van muziek !
Ik vond de C6 een prachtige auto toen ik hem zag en nog steeds wel eigenlijk maar toch wel ondergemotoriseerd en net niet het afwerkingsniveau wat je zou mogen verwachten in deze klasse.
Soms hebben (potentiele) kopers wel gelijk.
De hierboven genoemde Thesis heeft hetzelfde euvel. Prachtige (afwijkende) auto maar ze zijn helaas de motor vergeten en kwalitatief heeft men teveel steken laten vallen.
amersfoorter zegt
Gut, weer een podium voor een underdog. En toetsenbordhelden vinden hem weer fantastisch hoor!! Kijk mij eens afwijkend zijn!!! Bottomline is dat niemand hem wilde. Zelfs citrofielen niet. Als bovenstaande reaguurders de daad bij het woord hadden gevoegd en tot aanschaf waren overgegaan was er er wellicht wel een opvolger gekomen…
miro zegt
@amersfoorter: ‘Zelfs citrofielen niet.’ Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik ken veel Citrofielen die het een zeer fraaie en bijzondere wagen vinden. Tevens kom ik jaarlijk op de Citromobile en daar zijn toch echt genoeg C6’en te vinden, ook in de Expo hallen. Ik denk eerder dat de wagen gewoon te duur was voor niet-liefhebbers i.v.m. concurrentie (afschrijving enz.) en dat veel liefhebbers er het geld mogelijk niet voor hadden.
desjonnies zegt
@amersfoorter:
Underdogs zijn dan ook interessant.
Primijum is dat totaal niet, behalve voor mensen die geen echt leven leiden mensen die nix zien in een aantal gebogen stalen platen in een museum en niet begrijpen dat dat kunst is.
Mensen die niets van de abstractheid van ons bestaan begrijpen maar alles geordend en beheersbaar in cijfertjes willen zien omdat ze zo overzicht hebben.
Daarom zijn er underdogs, zijn we groot geworden als beschaving door tegendraadse dwarse denkers, zonder hen de paria’s van onze maatschappij waren we nooit zover gekomen.
En als automerk is Citroën daar het levende bewijs van
E34M5Touring zegt
Prachtige auto, beetje slachtoffer van z’n eigenaardigheid geworden. We hebben destijds veel interesse gehad in de auto. Alleen, als je uit een BMW oid komt is dit gewoon een stap te ver van wat men gewend is. Men ziet een sport knop en denkt dan een soort halve M modus te krijgen maar hij wordt er enkel wat stijver van in de bollen, verder niks. Echt een auto om te onthaasten. Als we ze verkochten aan vreemd merk rijders waren dat vaak Saab of Volvo rijders. Die waren meer op comfort gericht dus ‘snapten’ de auto beter. Vooral met de 3.0 V6 HDi erg prettig, de 2.7 was ook fijn maar moest wel harder werken dan de latere 3.0. De benzine V6 heeft net te weinig koppel voor de auto. Daardoor moet ie net te vaak kickdown en daar is het de auto gewoon niet voor. Als je er 1 wil, neem altijd een uitv. met Pack Lounge. Dan kan je de achterstoelen verstellen, wel prettig als je wat langere kinderen hebt of vaak mensen achterin hebt. Was zelfs op de Exclusive een optie dus check het wel even. En het open dak neemt nogal wat hoofdruimte weg. De 2.2 met handbak is wel een stuk minder fijn dan de V6 diesels. Maar als je een mooie kunt vinden, als je eenmaal in de 6e versnelling zit op de snelweg oid, rijdt ie net zo goed. Fluisterstil zijn ze allemaal.
Capibaro zegt
Onlnags via Snappcar een keer een weekend een C6 gehuurd met een 3.0 V6. Ook dit artikel doet geen recht aan hoe bijzonder deze auto rijdt. Zelfs van het allerslechtste wegdek in Keulen voel je nagenoeg niks. Ik vond dat echt ongelofelijk. Ook de dieselmotor was er een van de indrukwekkende soort. Een golf van koppel.
dirkv zegt
Lijkt me een comfortabele auto en heeft idd karakter. Met vrienden wel eens een CX Pallas gekocht als vakantie auto en er mee naar Zuid Frankrijk gezweefd. Fijne auto om grote afstanden mee te rijden.
frederik zegt
Erg leuk artikel weer. Het is jammer dat de C6 zo slecht verkocht, maar wel begrijpelijk. Je moest namelijk wel een enorme Citrofiel zijn om dit aan te schaffen. De auto is ontzettend zwaar en de benzinemotor is traag en zuipt als een bootwerker. De diesel is dan weer duur in belasting en ik heb er persoonlijk een aversie tegen.
Ik bezit een ’67 DS en een ’81 CX GTi, die laatste heb ik vijf jaar als dagelijkse auto gereden. Met twee kinderen werd dat onhandig en toen heb ik de C6 overwogen, maar de auto is ook zó onpraktisch met die sedan-kofferklep. Kijk en dan heb je bij BMW een auto die wél een strak interieur heeft, niet al te zwaar is, relatief zuinig, een heerlijke motor en het is ook wel eens leuk om iets sneller een bocht door te gaan. Al bij al is het gewoon een veel beter product, met ook een eigen karakter.
Mijn huidige F11 heeft adaptieve vering en is in de comfortstand bijna net zo soepel als de CX. Kortom, Citroën is eigenlijk in alles voorbijgestreefd en de C6 is gewoon niet zo’n goede auto, terwijl de DS en de CX dat in hun tijd wél waren. Dat is de verklaring voor het gebrek aan succes, niet dat kopers geen verbeelding hebben. Anders werden er ook geen DS3’s of MINI’s verkocht.
Dutchdriftking zegt
Als de roadtrip er ooit komt dan met deze auto!
schoeneke zegt
Mooi stuk, gelezen in hartje Parijs. Nu even ogen open houden of ik er eentje zie rijden.
vpowert zegt
De C6 heeft ’t voor mij nooit echt gedaan – ik had ‘m graag zo fantastisch gevonden want het is een grote Citroën, maar ze miste ’t gewoon. Best leuk om te zien van de buitenkant, maar niet écht bijzonder of mooi. En het interieur: totaal saai. De C6 was typisch een Citroën van die tijd: ze wilden wel gek doen maar deden ’t nooit echt en dus bleef ’t gewoon zo saai allemaal. De Xsara, eerste generatie C5, eerste generatie C3, eerste generatie C4… je zag dat Citroën op de weg terug was naar eigenzinnigheid maar ’t nog niet echt leek te durven verder. Hadden ze maar wat meer wijn geschonken (of iets sterkers) daar bij Citroën.
Niet gek dat Renault destijds het ‘Citroën van de 21e eeuw’ werd genoemd. Kijk die Vel Satis! Die hele carrosserievorm was gewoon raar en op daardoor vreemd genoeg ook best mooi. En dan het interieur: mega grote comfortable fauteuils zoals je ze in een Citroën zou verwachten. Overal leuke design foefjes en een analoog klokje in het dashboard als sierraad in het interieur.