Een niet geslaagde BMW kan nog een altijd een uitstekende automobiel zijn.
Met de komst van de nieuwe BMW Z4 zet het merk eindelijk weer door op de indrukwekkende bloedlijn van fraaie Roadsters. Althans, als we de marketingmensen mogen geloven. BMW laat geen moment voorbij gaan om te laten merken dat het maken van Roadsters in hun bloed zit. Van een sportief merk als BMW zou je niet anders verwachten. Feit is echter dat een minder ‘sportief’ merk véél meer Roadsters heeft verkocht. Zowel qua aantal modellen als aantal units.
De BMW 328 uit de jaren ’30, de BMW 507 de jaren ’50 en de Z1 eind jaren ’80. Indrukwekkende auto’s, maar niet echt een indrukwekkend aantal sportauto’s. De BMW Z1 was een waar kunststukje. Een showcase om te laten zien waar BMW (BMW Technik in dit geval) toe in staat was. Een beetje zoals de BMW i8 op dit moment. Een sportwagen met bijzondere ophanging, bijzondere deuren, bijzondere styling en de mogelijkheid om van kleur te veranderen door de carrosserie om te wisselen.
De Z1 was daardoor peperduur. De ontwikkeling kostte heel erg veel geld, maar de gebruikte onderdelen ook. De enige aandrijflijn die mogelijk was, was de 2.5 zes-in-lijn met een handgeschakelde vijfbak van Getrag. De BMW Z1 kwam in dezelfde periode als de Mazda MX-5 op de markt. De Z1 was echter een compleet andere auto, gebouwd voor een compleet andere reden. Toch volgde BMW de ontwikkelingen van Mazda op de voet, want de MX-5 was zowel in Japan (Eunos Roadster), Amerika (Miata) als in Europa (MX-5) een grote hit.
In 1991 werd het fiat gegeven om te werken aan een kleine en betaalbare sportwagen. BMW stelde Buckhard Güschel aan als ‘Project Manager Roadster’. De instructies die Güschel kreeg waren helder en duidelijk. Het moest een klassieke roadster worden. Met een lange neus, twee zitplaatsen en een korte kont. Voor het design was Joji Nagashima verantwoordelijk. Het is eigenlijk vreemd dat de namen van BMW-ontwerpers als Adrian van Hooijdonk en Chris Bangle onthouden worden in negatieve zin, terwijl die van Nagashima niet onthouden wordt in positieve zin. Ondanks zijn Japanse roots was de Joji woonachtig in München en was hij verantwoordelijk voor het exterieurdesign van auto’s als de 3 Serie (E36 en E90) en de 5 Serie (E39). Niet de minste modellen uit de geschiedenis van BMW.
In technisch opzicht had Buckhard Güschel minder vrijheden. Het was namelijk de bedoeling dat de auto betaalbaar zou zijn. Niet alleen in BMW-termen, maar ook in het algemeen. De Z1 was erg duur en onbereikbaar voor de normale sterveling. Vandaar dat er iets vreemds gebeurde bij BMW. De opvolger van een bestaand model werd langzamer, minder hoogstaand en eenvoudiger dan voorheen. Om de kosten laag te houden moest er gebruik gemaakt worden van wat er in de magazijnen beschikbaar was. De ‘Z’-achteras van de Z1 (en de E36) was te complex en te duur. Ook werd er ‘bezuinigd’ op de rest van het chassis. Waar de MX-5 een compleet nieuwe bodemsectie kreeg, werd het bij de Z3 een combinatie van E30 en E36 onderdelen. De voorwielophanging kwam van de E36, de achterwielophanging was afkomstig van de E30. De BMW Z3 is overigens de eerste BMW die gebouwd werd in de Verenigde Staten.
De auto maakte een bijzonder debuut. Na jaren van afwezigheid keerde James Bond weer terug op het witte doek. Timothy Dalton werd vervangen door de Ierse acteur Pierce Brosnan in de film GoldenEye. Wolfgang Reitzle had nauwe banden met de familie Brocolli (de eigenaren van het James Bond imperium) en kon zo een sterk staaltje product placement toepassen. De dienstwagen van James Bond was voor de verandering eens niet Brits, maar Duits.
Ondanks de door Q aangekondigde gadgets (raketwerpers achter de koplampen) werd er nauwelijks gebruikt gemaakt van de auto. Speciaal om de auto in een goed daglicht te zetten, werden er een beperkt aantal Z3 Goldeneye Editions gemaakt, enkel voor de Amerikaanse markt. Er zijn er 100 van gemaakt en ze zijn allemaal in Atlanta Blue gespoten en voorzien van een beige interieur.
In Nederland kwam de BMW Z3 in het voorjaar van 1996 op de markt. Aanvankelijk waren er twee motoren leverbaar. Bij beide blokken waren de pressies absoluut niet om over naar huis te schrijven. De 1.8i leverde 115 pk, wat voor zo’n 1.200 kilogram niet overbemeten is. Het is prima, maar een beetje standaard Opel Astra met een 1.8 was net zo snel naar de 100 km/u: 10,5 seconden. De Mazda MX-5 had ook niet veel vermogen, maar wel een uiterst soepel naaimachientje dat met graagte toeren wilde maken. De basis Z3 had gewoon ‘een motor’.
De andere optie was een 1.9i, slechts 100cc meer, maar ook per cilinder twee kleppen. Het was de motor uit de 318is en was op dat moment de leukste viercilinder die BMW maakte, motorfietsen-motoren daargelaten. Het vermogen van 140 pk maakte de Z3 net leuk genoeg. Bij de acceleratietijd van 0-100 zat je net aan de goede kant van 10 seconden (9,5) en met de topsnelheid zat je net aan de goede kant van 200 km/u (205).
Precies een jaar later gaf BMW de Z3 dan eindelijk een motor die de schitterende motorkap verdiende. De 2.8 liter zes-in-lijn was veel sterker dan de viercilinders (192 pk en 275 Nm), waarmee de auto eindelijk zo snel ging zoals je zou verwachten op basis van de looks. Daarnaast was de turbine-achtige huil nu veel beter hoorbaar. Nog een voordeel van deze Z3 was de bips. De voorkant van de Z3 werd zeer gewaardeerd, maar de nogal slanke derrière kon niet bij iedereen op goedkeuring rekenen. Daarom kreeg de 2.8i een dikker achterwerk, wat er stiekem erg sexy uitzag. Vanaf dit moment was het ook mogelijk om bijzondere BMW Individual opties te bestellen, zoals de lakkleur Fidschigrün.
Mocht die kont niet dik genoeg zijn, opteer dan voor de topversie van de Z3. Ondanks dat de auto vaak Z3 M Roadster wordt genoemd, is dat een foutieve benaming. De auto kreeg van huis uit de naam ‘BMW M Roadster’ mee. De motor kwam rechtstreeks uit de E36 M3: een 3.2 liter grote zes-in-lijn met 24 kleppen, waarmee de S50B32 motor goed was voor 321 pk, mits je niet in de VS woonde. Daar kreeg de de M Roadster namelijk de S52B32 motor mee, die slechts 240 pk leverde. Een zesbak, zoals de E63 M3 had was niet mogelijk, dat paste niet: alle M Roadster waren uitgerust met een handgeschakelde vijfbak van ZF.
Kon je die bak goed bedienen, dan was het mogelijk in 5,4 seconden de 100 km/u aan te tikken. De topsnelheid was (uiteraard) begrensd op 250 km/u. De M Roadster was niet alleen bijna net zo snel als een 911, maar kostte ook bijna net zoveel. Om aan te kunnen tonen dat je twee keer het bedrag van de basis-Z3 had uitgegeven, kreeg je dikke bumpers, een powerdome op de motorkap, unieke 17” velgen, volvette 265-brede achterbanden en die heerlijk uitgeklopte wielkasten. Ook in het interieur met sportstoelen en extra veel verchroomde meters was duidelijk dat dit een bijzondere auto was.
In 1998 was het tijd voor een radicale uitvoering van de Z3. Naast de Z3 Roadster was er nu ook een Z3 Coupé. Deze auto was gestileerd als een Shooting Brake. Dus met een lang doorlopend dak en een vrij abrupt aflopende C-Stijl. Het gaf de auto, in combinatie met de lange motorkap, een zeer bijzonder silhouet. Zoals de Z3 in de verte deed denken aan de klassieke Britse open sportwagens, deed de Z3 Coupé denken aan de Shooting Brakes van weleer. De Z3 Coupé werd nooit geleverd met een viercilinder. De standaardmotor was een verbeterde versie van de 2.8 zescilinder, die nu 193 pk leverde en ook in de Roadster leverbaar was. In zijn klasse was het een heel bijzondere auto.
De Z3 Coupé was naast een beetje praktisch ook beter geschikt voor de aspirant coureur of trackday bezoeker. De carrosserie van de Z3 Coupé was aanzienlijk stijver. Dat kwam helemaal goed uit in de M-versie van de Z3 Coupé, die door BMW M Coupé genoemd werd. De motor was gelijk aan die van de M Roadster, namelijk de 3.2 zescilinder met 321 pk. Omdat de stijfheid op een veel hoger niveau stond, waren de rijeigenschappen ook beter. Het was geen gooi- en smijt auto, de M Coupé. Achterwielaandrijving, een handbak, veel vermogen en een relatief ouderwetse wielophanging zorgden voor een geweldige old-school ervaring. In tegenstelling tot de M3 kon je deze auto niet te pas en te onpas in een drift zetten. Tegenwoordig is deze topuitvoering een gewilde klassieker met een navenant prijskaartje.
Voor wie de M Roadster en Z3 2.8 net even te veel was, maar absoluut géén viercilinder wenste, kwam BMW in 1999 met de oplossing van de Z3 2.0. In deze tijden had BMW nog het fatsoen om een slagvolume van 2 liter uit te smeren over zes cilinders. Deze motor kocht je voor het luxe gevoel, voor de laufkultur, voor de prestige. De Z3 2.0i was nauwelijks sneller dan de 1.9, die dankzij de veel kortere en lichtere motor eigenlijk beter stuurde, maar dat maakte niet uit. Het gevoel van luxueus cruisen werkt gewoon niet met een amechtige vierpitter. Voor de looks hoefde je het niet doen, alle Z3’s kregen nu de dikke bips. De Z3 kreeg namelijk een facelift. Aan de voorkant is er nauwelijks verschil. Aan de achterkant viel de dikke kont op en de L-vormige achterlichten.
Over viercilinders gesproken, na de facelift was er slechts één vierpitter, een 1.9 met 118 pk. Deze verving de 1.8 met 115 pk. Let daar dus op als je een occasion zoekt. Een pre-facelift 1.9 is aanzienlijk vlotter dan een post-facelift 1.9. Sowieso is het wijselijk om even goed uit te zoeken wélke motor nu precies in het vooronder van de betreffende Z3 zit. Want na slechts één jaar tijd werden de zescilinder motoren vervangen. De 2.0i maakte plaats voor de 2.2i, deze motor leverde 170 pk en 210 Nm. Dit was misschien wel de beste motor voor de Z3. Voldoende om je vlot door het verkeer te bewegen, een geweldige gaspedaalresons en een heerlijk geluid.
De 2.8 werd vervangen door de 3.0i. Die groei van 200c doet niet veel vermoeden, maar de al niet kinderachtige zescilinder kreeg er bijna 40 pk bij: het vermogen bedroeg nu 231 pk. Ondanks de goede bedoelingen was dit eigenlijk al een beetje te veel voor het chassis van de Z3. De Porsche Boxster was een beter uitgewogen sportwagen, de SLK320 was een betere cruiser en de Audi TT Quattro wist het vermogen beter om te zetten in voorwaartse drang. De Z3 Coupé (zonder M) was alleen leverbaar met de 3.0i.
De BMW M Roadster en M Coupé kregen geen facelift. Dat had er vooral mee te maken dat de auto zo afwijkend was van de normale Z3 en beschikte over unieke koetswerkdelen. Wel kregen de M Roadster en M Coupé een compleet nieuwe motor: de S54B32. Dit was dezelfde motor als in de E46 M3. Het blok geld nog altijd als een van de meest fabelachtige motoren ooit. We hebben het niet over betrouwbaarheid, maar om pure eigenschappen als respons, vermogen, koppel en hoe de auto in de toeren klimt.
Ten opzichte van de E46 M3 zijn er wel twee verschillen te bemerken. In de M Roadster en M Coupé levert het blok geen 343 pk en 360 Nm, maar 325 pk en 350 Nm. Deze uitvoering is in Europa niet veel verkocht. Goed nieuws voor degene die gaat importeren uit de VS: de Amerikaanse uitvoeringen hadden nu bijna net zoveel vermogen als in Europa: 320 pk. Nog een verschil met de E46 is de bak: ook hier een handbak met vijf versnellingen. Een zesbak paste nog steeds niet.
Of het kwam door de enorme kritiek op het gebrek aan vermogen in de gewone Z3, is niet bekend, maar ergens vond BMW het nodig om een nog wildere variant te bouwen. Ze hebben het in Munchen lang geheim weten te houden, maar in 2012 lieten ze een tipje van de sluiter zien in de vorm van een M Roadster met een V12 motor. Er werden alleen drie afbeeldingen vrijgegeven, daarmee moesten we het doen. Op de gok is het de bekende 5.4 liter V12 uit de 750i. Deze motor leverde welgeteld 1 (!) paardenkracht méér dan de M Roadster, maar was aanzienlijk zwaarder.
Op 26 juni 2002 werd de laatste BMW Z3 gebouwd. De auto is eigenlijk een grote controverse. Je zou vanwege de sportieve looks en het feit dat het een Roadster is verwachten dat de auto beter reed dan de reguliere BMW’s die op dat moment in de showroom stonden. Dat was een misvatting, de BMW’s uit die tijd reden bijzonder goed en de Z3 is niet als ‘The Ultimate Driving Machine’ ontwikkeld, ondanks de tagline van BMW.
BMW kreeg destijds van het journaille en ‘autokenners’ vrij veel kritiek te verwerken. De auto reed niet bijzonder goed. Het was niet sportief genoeg. De viercilinders waren te langzaam. Het was allemaal niet zo bijzonder. Zeker in vergelijking met de Mazda MX-5 enerzijds en de Porsche Boxster anderzijds was het duidelijk dat de BMW ernstig tekort schoot in dynamisch opzicht.
Een mislukte auto dus? Nee, absoluut niet. Sterker nog, de Z3 was terecht een succes. Waar moest de Z3 ook al weer aan denken? Inderdaad, aan een oude sportwagen. Niet de beste sportwagen. Zeker in snel genomen bochten voelde je dat de achterkant minder vlak en strak was als de E36 3 Serie, maar de het was wel leuker. Niet sneller, wel avontuurlijker. Vergeet ook niet dat het ding bestond uit beproefde BMW onderdelen. De meeste onderdelen zijn eenvoudig te vinden, niet al te duur en vrij makkelijk te monteren. Als 1.8 of 1.9 is het verbruik zelfs verrassend laag te noemen. Het is geen Prius concurrent, maar een op 13-14 was bij normaal gebruik gewoon haalbaar. De Z3 was de ideale auto voor erbij. En eigenlijk is dat nog steeds zo.
SpiderIV zegt
Blijft een lelijke pantoffel.
skinnybmw zegt
@spideriv: Mening die ik niet met je deel. Een Spider/GTV daarentegen…
SpiderIV zegt
@skinnybmw: uiteraard. Die 916 GTV en Spider zijn idd niet moeders mooiste.
janmetdelangeachternaam zegt
@spideriv: neem dat terug! Met de juiste spoiler en juiste velgen is dat imo een parel
SpiderIV zegt
@janmetdelangeachternaam: heb ook een 916 spider maar Alfa heeft echt mooiere producten gemaakt.
skinnybmw zegt
@spideriv: Precies, vind ze ook niet ontzettend lelijk, hoor. En de Z3 (coupé daar gelaten) ook niet ontzettend mooi. Imho de lelijkste uit de Z-serie iig.
joostgrn zegt
@skinnybmw: Ik heb een 916 Spider. Vind het een prachtig ding, maar een mooie Z3 widebody is toch net wat “dikker”. Ze worden beide mooi oud in ieder geval. Dat kun je van de eerste Z4 niet zeggen..
risl zegt
@joostgrn: eerste Z4 is juist de mooiste, zeker als Coupé.
joostgrn zegt
@risl: Niet zo mooi als de Z3 coupe ;)
alfaholic zegt
@skinnybmw: rijd zelf ook in een 916 spider rond wordt over het algemeen toch minder als ‘kappersauto’ beschouwd dan een Z3. De Z3 heeft daarentegen wel de aandrijving op de juiste wielen…
desjonnies zegt
@spideriv:
Clown shoe!
opgooier zegt
Leuk stuk, altijd een zwak gehad voor de coupe. Moet daarbij altijd denken aan dit stukje kwaliteitstelevisie:
https://www.youtube.com/watch?v=JDkfU4wP8Ig
renegade zegt
@opgooier: hahaha wat een patjepeeer is dat zeg. En brrrrrr wat een lelijke auto is het. Hoewel het in die tijd vast een fijne machine was om mee te sturen.
racerx zegt
@opgooier: ik moet altijd hieraan denken, lekker vegen met dat ding:
https://youtu.be/DtEX37LU9wA
pindakoning zegt
@opgooier: hahah wat een debiel. Ongelofelijk dat dat programma daadwerkelijk op TV uitgezonden mocht worden, zou nu echt nier meer kunnen. Die gasten gingen gewoon extra hard omdat er camera’s bij waren
menaz zegt
@opgooier: nonjeju! ? Wel een zeldzaam filmpje: Olav Mol die niks mist.
sntial zegt
@opgooier: epic! Ik dank u.
BaRa zegt
Thanks for the in-depth @willeme. Je enthousiasme over de Z3 deel ik niet. De opvolger, de eerste generatie Z4 met stoffen dak, was een hele bak beter dan de Z3. Als ik zou shoppen voor een tweedehands roadster, sla ik deze consequent over. Er is zoveel leukers te vinden.
sanderp zegt
Off-topic: waar is de mijn auto? On-topic: zo’n z3m coupé staat wel erg hoog op mijn lijstje. Wat een beauty!
barchettadriver zegt
Pas na de facelift werd ie ook enigszins mooi. Paar kennissen van me hebben er een, maar persoonlijk vind ik dat ze het qua uiterlijk niet halen bij de barchetta. En uiterlijk vertoon bepaalt toch voor een groot gedeelte de charme van een klassieke roadster. Overigens is de topgear kerst aflevering van een paar jaar terug veelzeggend.
Pallas zegt
@barchettadriver: Vind de pre-facelift achterkant veel mooier
skinnybmw zegt
@barchettadriver: Maar een Barchetta is toch een hele andere klasse? Kleiner, lichter en zwakkere motoren?
barchettadriver zegt
@skinnybmw: klopt, vooral veel lichter. Maar als je de vier cilinders met de barchetta vergelijkt, rijdt de barchetta beter, en is zij veel vlotter, waarbij de Italiaanse motoren zich erg graag op toeren laten rijden.
BaRa zegt
@barchettadriver: Met maar een minpunt (voor een roadster): voorwielaandrijving. Verder prachtig autootje.
gandini zegt
@bara: Eens! De looks en de motor van de Barchetta en de aandrijflijn van de MX-5 zou een gouden combi zijn. Jammer dat de nieuwe 124 Spider wat groot en lomp oogt imo. Hebben ze eindelijk de techniek van de MX-5 , verpesten ze de looks weer.
toniominestrone zegt
@barchettadriver: Top Gear als norm?
Pallas zegt
Wat is er bijzonder aan de ophanging van de Z1? Achterwielophanging komt bij mijn weten gewoon uit een 3-serie
blower zegt
@pallas: Volgens mij was de z1 eerder op de markt dan de e36 waarmee hij z’n achterastechniek deelt.
Dus dan zou het andersom zijn: de achterwielophanging uit de e36 3 serie komt uit de z1.
Pallas zegt
@blower: klopt, ik moet beter lezen alvorens ik mijn commentaar dump…
lincoln zegt
Guitig ding wel ..
Kosten geen drol meer ..
Raar dat ze dachten dat het een goed idee was om die aartsluie 2.8 en 3.0 blokken te gebruiken ..
Maar aan de andere kant hadden ze ook nix anders ..
Ik ga voor de StreetKa iig ..
tazmania zegt
@lincoln: Streetka? Je houdt van mannen?
lincoln zegt
@tazmania:
SteetKa .. je bent een onzekere zwakkeling .. (zonder vraagteken) ..
lincoln zegt
Kijkt trouwens wel een beetje boos ..
Net een kwaaie baby ..
tenaci zegt
@lincoln: snor ff een babyfoto van jezelf op, hou hem er naast ..
Bestvrolijk bekkie dan hè, die Z3 ..
lincoln zegt
@tenaci:
Guitig ding wel ..
tenaci zegt
De coupe altijd zeer fraai en begeerlijk gevonden. De roadster gek genoeg niet.
Voor mij zou een Z3 coupe en daarnaast een nette MX5 een gouden combi zijn.
racerx zegt
Leuk ding, altijd een geinig karretje gevonden. Mooi dat BMW toen Coupé versies lanceerde, wat de weg vrijgemaakt heeft voor de E86 Z4 Coupé (waar ik 3 jaar lol mee gehad heb). In de Goldeneye kleurstelling, met een 3.0 aan boord, nog steeds een mooie auto. IJzersterk ontwerp.
geelbarrel zegt
De meeste beemers werken bij mij nogal laxerend. Maar de z3 coupe widebody in spijkerbroekblauw staat op mn bucketlist!
toniominestrone zegt
@geelbarrel: Estoril blauw
verplicht zegt
Heerlijk geschreven @willeme !
Altijd leuk als je er een verhaal van weet te maken i.p.v. droge opsomming ban uitvoeringen en 0-100 cijfers.
Bij de coupe stoort het mij altijd dat er geen Hofmeister knik is. Dat hóórt gewoon bij BMW.
Ooit een keer een dagje mee mogen rijden. Voordat ik plaats nam was ik niet heel erg onder de indruk. Toen ik plaatsnam des te meer. Hele fijne auto om te cruisen!
Was overigens een 2.0.
geelbarrel zegt
@verplicht: zeker…lekker weekend leesvoer. Meer meer meer! Mbt de Hofmeisterknik die mist bij de Z3 coupe:… misschien wel juist daaaaaarom dat ie zo’n eigen charme heeft gekunsteld hotmeisteren als de 1 serie enz zou ik als horror zien in het zijaanzicht van dit schepsel
verplicht zegt
@geelbarrel: eens! Ik dacht meer aan een 2002/E21/E36 coupe knik.
evdw zegt
@verplicht: Wat een gezeik om zo’n domme knik. Je vindt hem mooi of niet.
Rob zegt
De buurman kocht ooit zo’n coupe nieuw. Een zwarte. De hele straat moest kijken, want dit was het helemaal. Ofzo. Hij was er in ieder geval apetrots op. Na enige tijd ging hij ook een net iets te groot zwart leren jack dragen. Ik vond dat jack altijd wel passende combinatie. Namelijk een net zo onfatsoenlijke uitstraling als de Z3 Coupe.
Maar goed, de buurman was helemaal gelukkig met het ding. Wie ben ik dan om daar wat van te vinden? Heeft de auto ook lang in bezit gehad, van 1999 tot 2015. Toen ging de beste man failliet, de auto verdween, vond dat altijd super sneu voor hem. Maar het gaat gelukkig nu weer goed met hem, zonder Z3, maar nog wel met een te groot zwart jack…
jaapiyo zegt
@rob: als Z3 coupe fan en frequent drager van een mss net wat te klein zwart lederen jack komt dit wel even hard aan.
timdawg zegt
@jaapiyo: het komt inderdaad wel erg dichtbij zo
Rob zegt
@jaapiyo:
Wat is het toch met de coupe’s van BMW, dat de eigenaren allemaal een zwart leren jack gaan dragen?
Delen ze gratis uit bij de dealer ofzo? ;-)
evdw zegt
@rob: Ja ik denk het, net als een pijp bij de aanschaf van een citroën.
Rob zegt
@evdw: Sinds de Cactus krijg je toch een bril met zwart montuur en glazen zonder sterkte?
evdw zegt
@rob: Hahaha ja dat is waar, ook Citroën gaat met zijn tijd mee.
f31bmw320d zegt
@evdw: pijp associeer ik meer met een Rover 800 serie, Volvo 940/960, Saab 9000CSE of Opel Senator
frank2b zegt
@rob: Zwart jack, bijpassende lederen cap, vliegeniersbril en het merkteken van de Rode Baron op de deuren van je Z3. Helemaal je van het.
kroezeder zegt
Tja de auto die het voor mij nog steeds is.
Nu al oldtimer waardig.
Heb een 1.9s 2.8 en 2.8 coupe gehad de laatste was erg gaaf en denk dat je over 10 jaar blij bent als je hem nog hebt!
In mijn ogen een zeer onderschatte auto
C220AMG zegt
Moet ik nu weet door jullie herinnerd worden aan het feit dat ik de z3 3.0 coupe verkocht heb? Het is al pijnlijk genoeg…
C220AMG zegt
@c220amg: weer*
bmohnee zegt
@c220amg: hier hetzelfde, eeuwig spijt van
maxidyne zegt
Zo’n Coupe blijft begeerlijk. De roadster kan mij niets bekoren.
mr2red zegt
Heb nog vaak gekeken voor een Z3 roadster. Vond het verschil tussen een Z4 en een Z3 met redelijke kilometers echter te klein. De keuze was voor mij snel gemaakt. Inmiddels ruim een jaar erg blij met de 3.0 Z4. Waar ik ook binnen afzienbare tijd helaas afscheid van moet nemen.
madmarky zegt
Zo’n Z3 is inderdaad een ideale auto voor erbij, heb de Coupe uit het filmpje nu bijna 10 jaar in bezit. Natuurlijk zijn er ‘betere’ auto’s, toen al en nu helemaal. Maar het geluid van de zespitter, de lol die je ermee kan hebben en natuurlijk de looks maken erg veel goed.
helaaspindakaas zegt
Heb in mijn garage de m coupe staan, omdat ik die altijd wilde hebben en hem vorig jaar kon betalen. Maar als rijders auto heb ik wel fijnere auto’s gehad vandaar dat hij weer de verkoop in gaat?
racerx zegt
@helaaspindakaas: helaaspindakaas. Welke rijdersauto’s vind je beter?
helaaspindakaas zegt
@racerx: ik had hiervoor de de Porsche 996 en daarna de 997 4s maar heb ook nog een Lotus Elise s1 in de garage dat vindt ik altijd wel specialer om te rijden( maar kwalitatief geen betere auto) en heb de vervanger voor de m coupe al gekocht een alfa gtv6 3.0
jaapiyo zegt
Ach, ik graaf ‘m wel. Ik denk dat ik zelfs de cabrio aan zou durven. Hier in de sloppenwijk van Groningen staat er regelmatig een in het parkeervak voor mijn huis. Een 2.8 nota bene, maar wel in deplorabele staat inclusief met duct tape ‘gerepareerd’ achterraam en een stortkoker. Toch jammer.
jeroenwz zegt
Mooi stuk @Willeme. Nooit geweten dat een Japanner deze auto en de – in mijn ogen – mooiste 5-serie heeft ontworpen. Persoonlijk vond ik de Z3 nooit zo mooi, maar die 1.9i (9e foto vanaf boven), zo in het grijs met die velgen die wel van plastic lijken (sorry!) vind ik wel puur. En hij is mooi oud geworden.
Die coupé heb ik altijd gaaf gevonden en dat is ‘ie nog steeds.
Uit de tests van die tijd meen ik me ook te herinneren dat de kwaliteit (zeker in het begin) ook niet bepaald was wat men van BMW gewend was…
jaapiyo zegt
@jeroenwz: dat laatste klopt ten dele. De motoren zijn puik (de vierpitters van deze gen zijn echt heel betrouwbaar, veel beter dan de gen hierna) maar vooral de kwaliteit van het dash/middenconsole valt tegen/slijt snel. En ze kunnen ook wel een beetje roesten…
rrk147 zegt
Mooi stukje weer! De 1.8 en 1.9 vind ik weinig spectaculair, maar toen de M Roadstar op de markt kwam, was ik toch wel verliefd! Heb hem jaren bewonderd thuis op de plank, in schaal 1:18 van Bburago. Toen ik al 14 jarige ongeveer bij een tankstation ging werken, en daar een vaste klant kwam met een Esteroil blauwe M Roadster was m’n leven compleet??. Nee zo erg niet, maar de M blijft een bijzondere auto, die kracht uitstraalt en ook dat vermogen waarmaakt, zonder teveel onnodige opsmuk.
e38ossie zegt
Goed stuk. Mis nog één klein puntje: verschil tussen de M versies en de “normale” Z3’s aan de achterzijde is de plek van de kentekenplaat. Normaal in de bumper. Bij de M versie op de kofferklep. Dit was nodig omdat die de bekende 2 dubbele uitlaatpijpen had waardoor zo laag geen plek meer was voor de plaat. En de reden dat de latere M Roadster en M Coupé 8 pk minder uit de motor haalden dan de E46 M3 was de kleinere ruimte voor het uitlaatspruitstuk.
jaapiyo zegt
Geniale velgen trouwens ook die styling 42. In 16″ is het al mooi, in 17″ echt heel tof.
Harald.370 zegt
Ik was best blij met mijn Z3, maar er waren best wat issues:
– veel motormanagementissues (4x gehad)
– corrosie onder de achteruitkijkspiegels
– een verwarming met 99 standen ‘lauw’ en eentje ‘gloeiend heet’
In drie jaar 130.000 mee gereden, prima auto :-)
emping zegt
De M Coupe blijft begeerlijk.
* pressies = prestaties ?
Dutchdriftking zegt
De coupé???
E34M5Touring zegt
Ik vind het een tof karretje om te zien. Zeker met de brede heupen. Pas er voor geen meter in anders had ik graag een 2.8i er naast gehad. Vrienden van me kochten een paar zomers geleden een 1.9 met Mosselmann turbokit. Die had evenveel pk’s als de 2.8i maar was wel een stukkie lichter. Zij zijn toen ook mee geweest naar Spa voor een circuitdag, ding vloog er goed over. Jongens met een E36 325i hielden em niet bij.
Overigens is het pk verschil bij de M modellen op te lossen met een andere volledige uitlaat (dus niet alleen de demper) Het verschil komt door het feit dat het E36/46 uitlaatsysteem te lang is voor de Z3, waardoor je dus een ander systeem krijgt en iets verliest. Aftermarket zijn er systemen voor die dat oplossen waardoor hij vrijer ademt.
agdesigns zegt
Nooit opgevallen dat de achterkant van een z3 coupe zo veel lijkt op een x5 maar dan in het klein…. (of andersom)
amazinglaurent zegt
Ik ben ondertussen al bijna 3 jaar gelukkige eigenaar van een 2.8 coupé, en die gaat niet snel vertrekken. Heerlijke auto, geniaal design. Wel een klein foutje in het artikel, niet alle coupés hadden onmiddellijk de ‘verbeterde’ 2.8 motor met 193pk. De eerste coupés hadden nog de gewone M52B28 met enkele vanos, en zonder katalysator in het uitlaatspruitstuk en die klinkt net wat fijner en heeft (naar t schijnt) een iets directere gasrespons.
Dutchdriftking zegt
@amazinglaurent: klinkt als een verstandig besluit. Lekker houden! Je kan bij de jouwe overigens een sport-katalysator monteren voor minder vermogensverlies, gretiger gasrespons en fijner geluid. Ik heb eventueel een goed adresje voor je. Gewoon APK waardig.
amazinglaurent zegt
@dutchdriftking: Bedankt! De mijne is een van de eerste nog met enkele Vanos, dus ook dat ga ik zo laten ?
Dutchdriftking zegt
@amazinglaurent: Kijk, altijd fijn. Wat is het verschil exact tussen enkele en dubbele vanos?
amazinglaurent zegt
@dutchdriftking: Belachelijk laat antwoord, maar ik zag net de notificatie van je antwoord in m’n spam mails ;) De enkele vanos heeft enkel een vanossysteem op de nokkenas van de inlaatkleppen en (ik denk) ook maar 2 verschillende stappen, de dubbele heeft het op zowel in- als uitlaat en is continu variabel :)
Dutchdriftking zegt
@amazinglaurent: aha duidelijk verhaal. 2 standen geeft wel weer een fijn effect op het moment van intreden. Toch een beetje V-tech kickt in :p
ghost zegt
Toevallig nog staan kijken bij een M roadster op Interclassics vorig weekend. @viezefreddyw : had de dame des huizes ook niet zo’n Z3?
viezefreddyw zegt
@ghost: Nope. Die had een Z4 M.
Dutchdriftking zegt
Coupé?
tttijn zegt
Ik had 10 jaar geleden die M coupe voor zo’n 30k moeten kopen :(
doublechevron65 zegt
De 2.8 was een heerlijke auto voor de binnenwegen om te cruisen. Dak open en luisteren naar de prachtige 6 cilinder sound…
peke zegt
Er enkele gehad.
Was er altijd content mee, hoewel het interieur echt enorm verouderd nu. Zet een TT ernaar van dezelfde leeftijd (2000/2002) en dat oogt vee malen frisser.
Die kan overigens totaal geen bochten maken. Ligt een leuke motor in, maar dat is het.
De Z3 vind ik nu te oud worden om te hebben, hoewel ik ze qua looks blijf waarderen.
Leuk artikel!
ronnys zegt
Er is hier in Nederland toch ook een James bond editie geweest van de Z3?
Met iets andere roosters in het zijscherm.
frank2b zegt
…. zie je wel dat kleine nieren ook mooi kunnen zijn!