De ultieme rijdersauto. Maar dan een maatje kleiner.
420 gram bloem, drie eieren, 800 cl melk, een eetlepel vanillesuiker en theelepel kaneel. Toprecept voor goede pannenkoeken van mijn oma. Bij auto’s is het niet anders. Wat is het standaardrecept voor een BMW? Van alle merken is dit misschien wel het makkelijkste. Een atmosferische zes-in-lijn motor, met de aandrijving naar de achterwielen. BMW had er een mooi woord voor: standaardaandrijving. Het liefst op een grote sedan. Dat is je reinste BMW.
Maar is dat eigenlijk wel zo? Ondanks het feit dat BMW al lang grossiert in grote 5 Series en nog grotere 7 Series, heeft het merk wel degelijk veel te danken aan zijn kleine modellen. Denk aan de Dixi, Isetta, 700 en de ’02 serie. Dat waren zeer succesvolle BMW’s die de nieren met trots in de neus droegen. Sterker nog, mede dankzij die auto’s bestaat BMW überhaupt nog. In de jaren ’90 vierde het merk zijn hoogtijdagen. Elke BMW was eigenlijk wel ‘Best in class’. Er viel bijzonder weinig op aan te merken. Beetje krap achterin en niet goedkoop: dat waren de enige klachten. Maar verder zijn de E46, E39 en E38 van ongekende klasse.
Toch ziet de familie Quandt, de eigenaren van het Beierse merk, in dat BMW zich wel degelijk moet gaan focussen op de toekomst. De deal met Rover was mislukt en daarmee eigenlijk ook de aansluiting met andere grote autoconcerns. Het gamma was in de jaren ’90 nog erg overzichtelijk. Er was een 3, 5 of 7 Serie en een Z3 voor de liefhebber. Om te groeien moet het merk substantieel gaan uitbreiden. Dat gebeurt met de BMW X5, een trendsetter voor de hedendaagse SUV. Maar er moesten meer, veel meer modellen komen.
Omdat het BMW gamma tot dusverre qua design erg op elkaar lijkt, krijgt Chris Bangle een belangrijke opdracht: bedenk een nieuwe designtaal voor BMW, welke toepasbaar is op veel modellen. Oh, en het moet wel herkenbaar BMW zijn. Succes. In principe ontvangt hij een carte-blanche om met zijn designteam een enorme variëteit aan modellen te ontwerpen. Na enkele concepts wordt de wereld wakker geschud met de E65-generatie van de BMW 7 Serie. Een bijzonder apart gestileerde auto waar je veel van kunt zeggen, maar saai was ‘ie zeker niet. Bij een grote auto kun je je nog wat veroorloven: de aantallen liggen nu eenmaal wat lager. Maar BMW wil ook weer een stukje ontgonnen terrein terugwinnen: dat van de C-segment hatchbacks, ook wel de Golf-klasse genoemd. Long story short: BMW moet een Golf gaan maken.
In 2002 toont BMW op de Salon van Genève de CS1 concept. Onder leiding van Chris Bangle wordt de auto getekend door Christopher Chapman, Het is een vierpersoons cabriolet met bijzonder compacte afmetingen. De auto doet denken aan de kleine BMW’s van weleer. De pers weet al precies wat er gaat gebeuren: deze auto gaat er niet komen. Het zal wel een soort kleine 3 Serie compact worden. Zoiets apart gaan ze toch niet in productie nemen? Met die vreemde koplampen en gebogen lijn bij de sideskirt. Dat gaat niet in de showrooms staan. De criticasters zaten ernaast.
Eind 2004 wordt de auto gepresenteerd. In samenwerking met Polyphony Digital is er een rijsimulator ontwikkeld waarin diverse BMW 1 Series digitaal aan de tand gevoeld kunnen worden. De simulator schijnt nog behoorlijk realistisch te zijn, de remlichten branden gedeeltelijk bij licht remmen en in zijn geheel bij voluit remmen. Aangezien de auto’s toch al gedigitaliseerd zijn, worden de sterkste varianten toegevoegd aan de uiteindelijke versie van de simulator: Gran Turismo 4. Weetje: de BMW 120d is de eerste diesel in een racegame.
De BMW 1 Serie is in het begin leverbaar met twee benzinemotoren in de vorm van de 116i (115 pk) en 120i (150 pk) plus twee diesels: de 118d (122 pk) en 120d (163 pk). Om de ontwikkelingskosten van de 1 Serie laag te houden deelt de auto meer dan de helft van zijn techniek met die van de aankomende grote broer, de BMW 3 Serie (E90). Dat de ontwikkelingskosten lager liggen, wil niet zeggen dat de auto goedkoop was om te produceren. Integendeel, de auto is in principe een kleine 3 Serie. Voor BMW was het erg belangrijk om een 1 Serie te hebben: zo konden klanten sneller gebonden worden aan het merk. De 1 Serie was dus ook een strategische keuze.
De BMW 1 Serie wordt goed ontvangen. Premium rijden wordt telkens populairder en met de 3 Serie Compact heeft BMW nooit echt een lans kunnen breken. De A-Klasse van Mercedes was een innovatieve interpretatie van dit segment, maar Audi liet met de A3 zien hoe je een luxe compacte auto aan de man kon brengen. De Audi A3 was stijlvol, chique en compact. De ultieme Gucci Golf. BMW deed het net even een beetje anders.
De Audi A3 was namelijk niets meer of minder dan een ordinaire Golf met een luxe koets en strakker interieur. Dat was op zich geen schande, maar de BMW 1 Serie had voor zijn klasse een behoorlijk unieke opzet. De motor zat achter de vooras en dreef de achterwielen aan. Dit hield in dat de rij-eigenschappen op een hoger plan stonden. Helaas gooide de standaard runflat banden wel wat roet in het eten. De auto was van zichzelf al vrij stug en in 2004 was de bandentechniek nog (lang) niet zo ver als deze nu is. Maar als je een rijdersauto pur sang zocht in een redelijk praktische 5-deurs carrosserievorm, dan was de BMW 1 Serie beste keuze.
In 2005 krijg je nog meer keuze, er komt een 118i met 129 pk de gelederen versterken. De enthousiaste bestuurder kijkt zelf uit naar een model boven de 120i, namelijk de 130i. Qua uiterlijk bijna gelijk aan de 120i, maar dan voorzien van een dikke 3-liter zes-in-lijn met 265 pk en 315 Nm aan koppel. En natuurlijk die turbine-achtige loop van die trillingsvrije zescilinder.
Omdat de auto niet veel weegt, zijn de prestaties uitstekend te noemen. 6,1 seconden om vanuit stilstand de 100 te bereiken komt in het C segment niet veel voor. Ook het feit dat de topsnelheid begrensd is op 250 km/u, is een zeldzaamheid. Ondanks het feit dat de techniek op zijn taak berekend is, is de 130i niet de hooligan die men verwachtte. Het was vooral een heel erg snelle BMW 1 Serie. Het was zeker geen mislukking, maar de liefhebber had stiekem toch op meer gehoopt.
In 2007 worden degenen met honger naar meer vermogen op hun wenken bediend. De 1 Serie ontvangt een facelift die de auto veel goed doet. De verschillen zijn weliswaar klein, maar welkom. Ook komen er twee nieuwe koetswerkvarianten. De eerste is een 1 Serie driedeurs. Eigenlijk is het vreemd dat deze variant pas drie jaar later arriveert. De BMW 1 Serie is al niet de ruimste in zijn klasse (maar de krapste). Het design komt bij de driedeurs variant veel beter tot zijn recht. De driedeurs is leverbaar met alle motorvarianten van de vijfdeurs.
Dat geldt niet voor die andere nieuwe variant, namelijk de 1 Serie Coupe. Deze komt er als 120d en als 123d, een opvallende variant in het BMW motorengamma. De motor is in principe gelijk aan die van de 120d, maar dankzij een tweede turbo weet de viercilinder 204 pk en 400 Nm te mobiliseren. Maar dat was niet de variant die men wilde. Dat was de 135i. Deze drieliter zes-in-lijn beschikte over twee turbo’s, resulterend in 306 pk en 400 Nm. 0-100 duurt nu slechts 5,3 seconden en de topsnelheid was nog altijd 250 km/u. Het verschil waarmee de 135 ten opzichte van de 130i de begrenzer in liep was wel anders. Bij de 135i ging dat veel abrupter. Boven de 200 was er nog echt een duidelijke acceleratie te bemerken. In een C-segment auto!
De 135i ontketend een kleine revolutie in de tuning-scene. De 135i was namelijk relatief betaalbaar en behoorlijk sterk. Dat niet alleen, er was veel ruimte voor meer. Meer vermogen, meer grip, meer remkracht. Diverse tuners zetten hun tanden in de 135i en komen erachter dat de 400 pk redelijk makkelijk te halen is. Wil je meer en heb je het geld, dan is 500 pk ook geen probleem. De 135i een sleeper noemen gaat wat ver, want ze waren standaard uitgerust met het M-Sportpakket, maar de auto kon grotere klappen uitdelen dan je op voorhand zou denken.
Een jaartje later verrast BMW andermaal met nog een nieuwe koetswerkvariant, de 1 Serie Cabriolet. De cirkel lijkt rond te zijn, want de gelijkenis met de CS1 concept is treffend. In tegenstelling tot de Coupé is de keuze in motoren groter. Er is in een instapper in de vorm van de 118i, voor degenen die een gebronsde kop meer weten te waarderen dan prestaties. Ook komt er een derde zescilinder beschikbaar: de 125i. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is ook dit een drieliter motor. Met 218 pk minder sterk dan de 130i, maar het relaxte en soepele karakter past uitstekend bij de cabrio.
Na 7 jaar is het in 2011 over en uit voor de eerste generatie BMW 1 Serie. De auto heeft overduidelijk zijn diensten bewezen en mag gerekend worden tot een zeer belangrijke verkooptopper voor BMW. Missie geslaagd. In 2011 staat de opvolger al te trappelen om het stokje over te nemen. Althans, voor de hatchback varianten. De cabriolet en coupe krijgen een facelift om er nog even tegenaan te kunnen. Daarmee lijkt het nalatenschap van de 1 Serie wel voor elkaar is, maar niets was minder waar. Het echte huzarenstukje moest nog komen.
Dat huzarenstukje had een naam, maar wel een verwarrende: BMW 1M Coupe. Dat had natuurlijk een reden: de originele BMW M1, de stamvader aller M modellen, mocht namelijk niet eenzelfde badge dragen als een C-segment budget M-model. En het was een budget M-model. De keuze in kleuren was beperkt (oranje, zwart en wit), er was geen keuze in interieurkleur. Ook het aantal opties was beperkt. De 1M maakte in technisch opzicht gebruik van de grabbelton van BMW Motorsport. Zo kwamen diverse onderdelen van andere modellen. Zelfs de motor was een budgetkeuze, want ondanks dat er toch echt ‘M’ opstond was het een N54 Biturbo uit de Z4 35is. Voor M-afficionados een schande, voor de rest maakte het minder uit: het was alsnog een geweldig blok met 335 pk en 450 Nm.
Motorsport GmbH had de grootste winst gemaakt met de wegligging. De auto kreeg de achteras van de E92 M3. Om deze passend te maken moeten de achterwielen verder uit elkaar staan, tevens ook beter voor een betere wegligging. Om het zelfde te bereiken aan de voorkant werd ook daar de spoorbreedte flink vergroot. Standaard krijgt elke 1M Coupe 4 Y-vorm BBS velgen van 19” groot. Een andere keuze is er niet. Gelukkig maar. Weinig auto’s hebben zo’n ontiegelijk indrukwekkend voorkomen. Maak niet de vergissing de 1M ‘mooi’ te noemen. Vin Diesel is ook indrukwekkend, maar niet direct een mooie man. Alhoewel de smaken daarover kunnen verschillen.
Waar de de meningen niet over kunnen verschillen zijn de rijkwaliteiten. Die staan namelijk op een bijzonder hoog peil. Niet alleen omdat de grenzen ver liggen, maar vooral hoe uitgewogen alles is. Mede dankzij de korte wielbasis zou je kunnen denken dat het een tricky apparaat was, maar dat valt reuze mee. Een beetje geoefend bestuurder legt met kinderlijk gemak de meest romige drift neer.
BMW was van plan om zo’n 2.600 exemplaren ervan te bouwen. Omdat de vraag veel groter bleek te zijn, gingen ze nog even door met de productie. Exclusiviteit is leuk, inkomsten zijn leuker moet het adagium geweest zijn. De teller zou uiteindelijk stoppen na zo’n 6.300 stuks. In 2012 rolde de laatste 1M van de band. De auto geldt nu als een waar collectors item en de waarde is hard aan het stijgen. Eigenlijk is dat natuurlijk van de zotte dat een jonge C-segment auto in waarde stijgt, maar de 1M is een bijzondere auto.
Aan de andere kant is het overdreven en doen we de 135i schromelijk tekort. Zie de 1M als een geslaagd schilderij. De 135i is een canvas dat je voor de helft nog naar je eigen wens kunt invullen. Een Bob Ross-je, zo u wilt. BMW had alvast voorzetje gemaakt. Speciaal voor de Canadese markt was er nog een model tussen die twee, de BMW 135is.
Dit was een principe een compleet opgetuigde 135i met accessoires uit de M-Sport catalogus, waaronder een verbeterd koelingssysteem, lichtere 18″ velgen en een ander motormanagement. Het resultaat was 320 pk en 440 Nm. Qua prestaties zat de 135is tussen de 135i en 1M in, maar qua beleving was de 1M een stuk heftiger. Wel was de prijs van de 135is was aanzienlijk vriendelijker.
De 135i bleef ook langer in productie. De coupe variant zou het rekken tot 2013 terwijl de cabriolet zelfs tot 2014 gebouwd werd. Dat is 10 jaar na introductie van de eerste 1 Serie en 12 jaar na het tentoonstellen van de CS1. Die Christopher Chapman heeft toch een klein meesterwerkje afgeleverd: na al die jaren nog steeds een verse en herkenbare verschijning.
We hebben sommige BMW’s af en toe kritisch benaderd. Denk aan de i3, 2 Serie Active Tourer en natuurlijk alle driecilinders. Maar we moeten ons op onze blote voetjes dankbaar zijn. Want als de Beiers willen, kunnen ze iets bijzonders maken. De opvolger van de E87 1 Serie heeft wederom de beschikking gekregen over achterwielaandrijving, zescilinder en een handbak. Ook is er een compacte coupé beschikbaar met de M2 als absoluut spektakelstuk. Maar ook de M140i is een waar huzarenstukje dat niet onderschat mag worden.
In deze tijden van downsizing en politiek correcte aandrijflijnen is het te bizar voor woorden dat je nu nog naar de BMW-dealer kunt lopen en een C-segment auto kunt bestellen met een zescilinder motor, achterwielaandrijving en een handbak. Neen, dit is geen advertorial, maar mocht je in de financiële positie zijn om een M140i of M2 aan te kunnen schaffen: doe het meteen. Je rijdt dan namelijk in een uiterst bijzondere auto. Eentje die maar gebouwd is voor één ding: namelijk om de bestuurder een waanzinnig grote glimlach op zijn gezicht te geven.
cpp1 zegt
Mijn vriendin heeft een 120d e81 5 deurs gehad, nog eens niet met een goede set wielen of onderstel. Maar dat ding stuurde zo ontzettend goed, direct en vlezig…ook de balans was extreem goed. Veel beter dan al die 3 series en 5 series die ik gehad heb. Logisch ook, stuk lichter/compacter etc.
boomhauwer zegt
@cpp1: mijn pa heeft de 116d, de laatste met de 2.0 L, en inderdaad, dat ding rijdt super!
Benny_Weisz zegt
Las ik ergens dat de volgende generatie 1-series met FWD komt?
Loek zegt
@bennyweisz: dat lijkt mij uiterst voorstelbaar, gezien de X1 ook al met FWD beschikbaar is.
cpp1 zegt
@bennyweisz: ja dat had ik ook ergen gelezen…bmw moet zich de ogen uit de kop schamen. Ik begrijp dat de gemiddelde jonge dame het niet merkt en sommige gefrustreerde mannelijke accountmanagers uiteraard ook niet, maar voor ons liefhebbers maakt die achterwielaandrijving deze auto. Verschil van dag en nacht met FWD.
mashell zegt
@cpp1: nou, nou. Ik heb zo’n een serie met achterwielaandrijving. En tja, dat rijdt eigenlijk niet veel anders dan een Ford Focus. Scherp en een tikkie stug. Het grootste voordeel van de achterwielaandrijving is de plaatsing van de bekerhouders, voor de pook!
viezefreddyw zegt
@mashell: Hahah precies! Hartstikke leuk hoor, zo’n 1-serie met achterwielaandrijving. Maar 9 van de 10 klanten die zo’n ding kopen/leasen kan het aan hun reet roesten dat hij achterwielaandrijving heeft.
Dutchdriftking zegt
@mashell: in m’n golf 3 heb ik ook bekerhouders voor de pook. Passen gewoon 2 halve liters in…
560pk zegt
@dutchdriftking: há, ga maar eens één keer met een 2 active rollator rijden en een beetje boenderen, en je zegt dit nóóit meer
560pk zegt
@560pk: was voor @ mashel bedoeld
cpp1 zegt
@mashell: heb zelf een jaar een Focus gehad, het verschil is echt heel nadrukkelijk te merken. Zal wel aan jou liggen dat je geen verschil merkt.
jaapies zegt
@mashell: totdat je eens echt goed gas geeft in een bocht. Zeker als het heeft geregend of sneeuwt! ;-) En ook het uitblijven van enige reactie in het stuur bij vollast is wel erg fijn vind ik…
jaapies zegt
@cpp1: Ik ben zo’n accountmanager, reken maar dat ik 190PK op de achterwielen waardeer!
jorden zegt
@cpp1: nav een onderzoek bleek 80% van de 1-serie kopers niet te weten welke wielen er aangedreven werden… ik denk toch dat BMW de kosten & baten eens goed zijn gaan herzien.
jaapies zegt
@jorden: klopt. En dan de sneeuwkettingen op de voorwielen… Ik moet zeggen dat het qua ruimte ook niet overhoud met die rwd. Noem mijn auto ook wel een 4 deurs tweezitter.
Edge zegt
@bennyweisz: niet alleen ergens anders, dat is hier ook al eens voorbij gekomen in een BMW speculatiepost. En ja, dat lijkt toch echt te gaan gebeuren helaas.
flutterby zegt
@bennyweisz: rwd is onpraktisch en onder de 200 pk doet fwd er niet voor onder. Of de 2 serie ook FWD wordt betwijfel ik, dat is toch de USP.
autofanaat zegt
De 1m vind ik echt een fantasische auto, dit wordt echt een verzamelingsobject in de toekomst. Er staat een klein foutje in het artikel, deze auto had nog de n54 motor met 2 turbo’s in plaats van de n55 met enkele turbo.
cloverleaf zegt
Echt altijd een super serie gevonden. De hatchback was misschien niet moeders mooiste maar de coupe is in mijn ogen een absolute beauty. En wat rijden ze lekker! Met afstand de best rijdende auto in het segment!
gekketurbo zegt
Fantastisch stuk door onze Willem! Zo en nu even lezen..
tievdz zegt
@gekketurbo: tekst is super idd! Maar ik heb net 8 liter melk verwerkt in de pannenkoeken van z’n oma en die zijn toch wat minder..
bmwe81 zegt
Al enkele jaren een e81 120i, nog steeds dik tevreden. Stuurt heerlijk direct en genoeg vermogen.
E34M5Touring zegt
Ik vind het heerlijke auto’s. Heb een 3drs 118d en 125i cabrio gehad en nu een M235i cabrio. Komt toch het beste tot z’n recht met een 6pitter. Al is een 120/123d ook behoorlijk snel. Klasgenoot van m’n broertje had een gechipte 123d. 250pk en bakken koppel, volgens m’n broertje bizar snel.
berlinetta zegt
Door dit soort auto’s ben ik BMW-liefhebber geworden. Helaas maken ze deze steeds minder en minder.
raoulkroes zegt
Heb zelf sinds enkele tijd een E87 118d in de kleur Monaco Blauw in bezit. Wat een geweldige auto!
cirkic zegt
Zelf een 118i facelift gekocht 4 jaar geleden met 130.000 op de teller heb er 230.000 mee gereden, waren al mijn auto’s zo probleemloos 1 keer kleppendeksel pakking lek, bobine 1 van de 4, abs ring aan 1 kant uitgezet waardoor abs sensor zijn werk niet kon doen. In 1 woord topauto!
thomasthomas zegt
Waarom is er eigenlijk geen Alpina versie van deze?
cpp1 zegt
@thomasthomas: moet je hier even naar kijken, legt de baas van Alpina het uit. https://youtu.be/HFN0nd5EaDE
fmgarcia zegt
@thomasthomas: Serieus wat een goede vraag dit. @willeme bedankt voor
het leuke artikel en wellicht het antwoord op deze vraag!
cpp1 zegt
@fmgarcia:
https://youtu.be/HFN0nd5EaDE
Vanaf 18:00 kijken, dan legt de ceo van Alpina het uit.
fmgarcia zegt
@cpp1: Tnx voor de link!
tjorque zegt
Ik heb de eerste generatie 116d en de tweede gen 116d ED mogen rijden.
Bij het eerste model voelde de 2l blok redelijk “massief” aan en een beetje under powered. Maar de wegligging was heel goed en het koppel zat goed. Voorin had ik een beetje een cockpit gevoel. Ik voelde me zo wat ingesloten door de middentunnel, wat een sportief gevoel gaf.
Bij de tweede generatie was het 1.6blok nogal koppelloos onderin, maar eigenlijk reed het veel leuker. Toeren maken deed dat blokje heeel gewillig. Ergens vind ik het jammer dat dat blokje maar heel kort heeft bestaan…
De wegligging vond ik nog een trapje hoger dan gen 1.
Bij gen2 was de binnenruimte ook beter, het cockpit gevoel voorin was wat minder, maar het confort globaal hoger.
Het design van de neus van gen 2 was een minpuntje, van voren gezien vond ik het niks… maar dat zag ik zelden, ik zat immers liefst achter het stuur… ?
Gen 3 vind ik qua vormgeving nog veel minder.
Maar een 135i, in welke vorm dan ook, staat nog steeds op de lijst van “wil ik eens een tijdje mee gereden hebben” Om dan los te gehen op een bergpas…
marvin1608 zegt
@tjorque: wat is volgens jouw generatie 2 en wat is generatie 3?
berlinetta zegt
@marvin1608: De facelift van de 2e generatie.
tjorque zegt
@berlinetta: idd ik bedoel met gen3 de face lift waarbij het smoeltje beter geworden is, maar de kont nu net niet meer ok is (vind ik)…
kliniclown zegt
Dat zijn behoorlijk vochtige pannenkoeken.
matter zegt
Vanaf t begin af aan een lelijk hok gevonden… Maar gaande weg steeds meer gaan respecteren. Vooral toen de 3 deurs variant uit kwam. En nu toch stiekem af en toe aan het kijken naar een 120d/123d. Wel met M-pakket, dat maakt ‘m alweer wat minder lelijk… ?
bmwdriver750i zegt
Ik heb vier jaar het genoegen van een zilvergrijze 135i gehad (dezelfde kleur als mijn E9 destijds) en kan alleen maar zeggen, dat dit echt een fantastische auto is; op de autobahn (bijna niemand verwacht dat een 1-serie zo verschrikkelijk snel is, zonder de begrenzer tot ruim 285 op de teller – en dan gewoon met één hand aan het stuur rijden), in de Alpen, van de ene haarspeldbocht naar de volgende knallen (mijn zoon heeft nog ergens iets op youtube gezet) gewoon een waanzinnige auto. Alleen in NL wordt je abonnement bij het CJIB wel erg heftig. Ben daarom maar op een iets rustigers gedowngraded (7 dus en abonnement bij CJIB opgezegd). Maar inmiddels alweer aan het dromen over een handgeschakelde 140i……………kost wel ruim € 72k in de ideale configuratie (we hebben het nog steeds over een BMW 1-serie!!!).
rotterdam zegt
In het verhaal mis ik dat er voor de 1 serie ook nog een 3 serie compact was
benzinehoofd zegt
@rotterdam: Twee zelfs: een o.b.v. de E36 en een o.b.v. de E46.
willeme zegt
@rotterdam: je hebt het over het hoofd gezien, wellicht. De Compact is benoemd in het artikel.
upp3rd0g zegt
Goed artikel weer. Dit keer over mijn auto! Mijn E81 123d geeft me iedere rit weer plezier. Het kuurtje van VVT heeft de pret alleen maar verhoogd.
hans75 zegt
Wel erg toevallig… BMW sponsort autoblog met advertorials…. en opeens komen er ‘spontaan’ verhalen over hoe goed ze wel niet zijn?
willeme zegt
@hans75: die suggestie vat ik op als een belediging.
r3fl3x zegt
@willeme: niet doen. Om 4:00 lijkt alles een complot. Is een fase. Gaat wel weer over.
dijan zegt
@willeme: Je bent wel vlug beledigt. Als dit word beweert van Vag ben je nooit beledigt?
willeme zegt
@dijan: als een artikel is geschreven in opdracht van een derde partij, wordt dat vermeld (‘Advertorial’). Dat is bij dit artikel niet het geval.
E34M5Touring zegt
@hans75: http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1492333/x-files.jpg
Hoedje op Hans!!
r3fl3x zegt
Gaaf artikel. Heb hier nog rijles in gehad. Vond het toen niks bijzonders en lelijk bovendien. Wist ik veel. Ben ze steeds meer gaan waarderen. Niet te groot en fijne zescilinders. En dat maffe uiterlijk geeft m karakter. Soort moderne e30 bijna.
moveyourmind zegt
Ben blijven hangen bij de foto van de BMW range uit 1998:
https://static.autoblog.nl/images/wp2017/bmw-model-range-1998-750.jpg
Wat een fantastische auto’s had het merk in die jaren in het assortiment. De stoere E36 met zijn ver naar voren geplaatste voorwielen, de tijdloze 5-serie, de sierlijke E38 met zijn gestrekte lage lijnen, en de bijna buitenaardse 850. Én natuurlijk de Z3, die alleen maar mooier wordt naarmate de tijd verstrijkt.
bart1234 zegt
Mijn eerste leaseauto daarna ook de nieuwe generatie gereden maar niks reed als mijn eerste 1 serie. Ik had hem net en reed met mijn vriendin een natte betonnen oprit op van de snelweg op, het laat zich raden een gillende vriendin en een kwispelende achterkant van de auto.
tmenges zegt
Heb het altijd een vreselijk lelijke auto gevonden, totdat zijn opvolger kwam. Het kon kennelijk nóg erger. Maar als ik eerlijk ben vind ik hem mooier worden naarmate hij ouder wordt. Gewoon een ontwerp waar je een aantal jaren aan moet wennen.
freshlife zegt
@tmenges: vind dat eigenlijk met alle bmw modellen van die periode. De e60/e90(lci) hebben hetzelfde eigenlijk. Niet erg enthosiast toen ze uitkwamen, maar nu nog steeds niet echt oud lijkend. Alleen de e90 voor de facelift wordt nooit echt mooi
frederik zegt
Mooi stuk weer @willeme, en de laatste alinea is bijna poëzie! Een klein stukje opbouwende kritiek: vaak zouden je stukken nog net even een kleine eindredactie kunnen gebruiken om de laatste foutjes eruit te halen. Dat zou ze 100% perfect maken. :)
Ik heb zelf helaas alleen maar in 116i’s gereden en die vond ik niet heel bijzonder. Mijn 325i E90 was veel fijner. Je hebt gewoon een wat dikkere motor nodig om het onderstel echt te kunnen waarderen. Nogmaals over de laatste alinea: hier sluit ik me helemaal bij aan. Fantastisch dat dit anno 2017 nog kan!
stfu zegt
Vind de 1 Serie eigenlijk te klein, te stug en BMW schakelen gewoon niet lekker. De 1 M Coupe heb ik wel eens gereden en dat was fantastisch. Heerlijke driftjes mee gelegd.
Jochempie zegt
Complimenten voor het verhaal!
Op de één of andere manier ben ik niet weg van de 1-serie. Het mag dan wel een achterwiel-aangedreven compacte auto zijn, ik mis eigenlijk wat levenslust, wat plezier in de auto. Hoe capabel het ding dan ook is. Geef mij maar een Mini Clubman Cooper S ofzo.
paul85 zegt
Mooi artikel, en weer wat geleerd! Zelf een Valencia Orange 1M in de garage staan, maar zeker bij nat weer een “tricky” auto waar ik toch niet zomaar iedereen in zou laten rijden.
Rob zegt
Heb er wel eens naar gekeken naar de hatchback. Vond ze nogal duur voor wat je krijgt. En te stug. En verre van mooi. En eigenlijk niet zo heel ruim. En ik hou niet van ‘premium’ tarieven voor onderhoud. En ik heb negatieve ervaringen met de bejubelde betrouwbaarheid van BMW. En het aanbod blinkt uit in grijsheid. En standaard een airco is te veel gevraagd voor dit ‘luxe’ merk.
Dus eigenlijk vond ik het helemaal niks aan ;-)
Het rijdt dan wel weer lekker. Eerlijk is eerlijk.
twiggaa zegt
Hier geniet ik van @willeme! Ik heb eerst een E87 116i gehad, nu rijd ik sinds een paar dagen in een E91 325i. Ben het M-onderstel nog meer gaan waarderen.
Gulli zegt
Ik heb een halve 1M, namelijk een 1,5 liter driecilinder, telt dat dan ook een beetje voor de helft?
Oh ja het is wel een diesel (*rent weg)
Rijdt overigens fantastisch, onder de 2000 toeren doet hij niets maar daarboven genoeg koppel om lekker vlot in te halen. En zeer comfortabel
Onehp zegt
Heb bijna 4 jaar een E81 123d gehad die ik uitbouwde tot een ‘diesel sportwagen’. De basis was goed, een effectief middenmotor (4 cyl zit achter de vooras) rwd platform. Maar standaard een relatief zware bak met een gevoelloos/geisoleerd rijgevoel en zwaar ondersturend. Al was het stukken beter dan de E90 serie. Op het einde had ie 270pk bij 4700 toeren, KW ophanging, lichte OZ wieltjes, M3 ophangingsdelen, AD08 banden, Tarox remmen etc en kon ik de baas bijblijven in zijn Boxster 2.7 op circuit (ja hij kon sturen ook). Driften was ook leuk vooral in de winter en de balans was goed, klonk zelfs redelijk goed en het verbruik van 6,5l was uniek voor de prestaties. Maar uiteindelijk weggedaan omdat de zware gevoel in de basis bleef en daar geleerd dat ik liever lichte wagens heb, deze krappe 3d diesel, binnen niet groter dan een polo, was getankt 1500kg, na mijn kuur wel een 30kg lichter maar bleef zwaar. Daarna bijna een nieuwe 1M gekocht maar op de valreep niet gedaan (meerproductie), en daar beetje spijt van als je prijzen nu ziet, maar dat had ook betekent ook dat je er niet teveel mee mag rijden. Gelijkaardig verhaal met de M2, bon getekend maar deze keer was de levertijd te lang (1,5 jaar). Misschien goed, denk dat het een gelijkaardig verhaal was geweest als de 123d. Erg leuk maar ultiem wat te zwaarlijvig (nu 1550kg+ in de praktijk) voor mijn smaak en bovendien in deze ronde voor ons praktisch een compromis wat de langdurige pret had gedrukt. Op het eind van de dag zijn wagens voor ons nog steeds een transportmiddel… Blijkbaar geen hardcore BMW fan dus, vind ze allemaal te zwaar/klein… Behalve de fwd versies dan, maar die zijn me dan weer te duur ;)
freshlife zegt
@Onehp: gelijkaardig?
Onehp zegt
@freshlife: als in, zou me uiteindelijk ook gestoord hebben aan het gewicht. Zescylinder in alle eer, sneller uiteraard en klinkt stuk beter, maar maakt de situatie niet beter.
skinnybmw zegt
Bijzonder dat de E30 niet genoemd wordt in dit mooie verhaal.