Om aansluiting met de top te vinden moet je er voorbij gaan. Niet ernaast. Dat deed de RS4 voor Audi.
Tegenwoordig kunnen we er niet meer om heen: Duits en Premium. Twee termen die gemakkelijk te verklaren zijn. Duits: vanuit Duitsland afkomstig, van Duitsen bloed. Of zoiets. Over de term ‘Premium‘ kunnen we diverse bomen op zetten. Het betekent niet dat een auto betrouwbaarder, completer of competenter is. Het is een marketingterm. Verhoog het aanzien van een product door waarde toe te voegen en deze door te berekenen aan de klant. Doe je dit goed, dan heb je een uiterst solide business case. Het klinkt makkelijker dan het is, want de toegenomen waarde moet wel door het kopend publiek als dusdanig erkend worden. Niet door de puristen, niet door de kenners, niet door de journalisten, maar door de mensen die daadwerkelijk het geld gaan uitgeven. Alleen dan is je ‘premium’ product geslaagd.
Audi was er maar druk mee. Al in de jaren ’80 zocht het aansluiting met BMW en Mercedes-Benz, met gemiddeld succes. De Audi quattro was een enorme gamechanger voor het merk met de vier ringen. Vergeet niet dat Audi naast vierwielaandrijving zich bezighield met meer nieuwe technieken om de waarde van hun product te verhogen. De volledig verzinkte koetsen vanaf 1984 waren een uitkomst. Auto’s wilden toen nog wel eens roesten. Audi’s niet. Ook het Procon-Ten systeem (overbodig gemaakt door de komst van de airbag maar handig desalniettemin) deed een duit in het zakje. De TDI diesels waren belangrijker. Ja, ze ratelden er op los maar ze waren voor die tijd uiterst krachtig. Maar schoppen tegen de gevestigde orde deed Audi nog niet. Daarom moest het deze lijn in de jaren ’90 doorzetten. Dit deed het met de Audi A8: een volledig aluminium toplimousine voor de succesvolle manager die zelf achter het stuur wilde zitten.
Ook met snelle uitvoeringen deed Audi redelijk mee. Denk aan de S2 Coupe, S6, S6 Plus en S8. Uiterst vlot en bescheiden. Dat vlot was oké, maar de bescheidenheid speelde het merk parten. In vergelijking met een snelle Mercedes (AMG) of BMW (M) was een Audi S bijna net zo snel in een rechte lijn, maar haakte het merk af qua circuitprestaties. Nu had dat totaal geen prioriteit, maar aangezien alle journalisten van tijdschriften (een soort videobloggers die hun bevindingen op papier lieten drukken, red.) dat wel deden met meetinstrumenten moest Audi met een ander wapen komen. In 1995 was er al het eerste wapen: de Audi RS2 Avant. In vele opzichten een uiterst bijzondere auto. In samenwerking met Porsche ontwikkeld. We hoeven er bijna geen woorden aan te besteden want iedereen is er wel mee bekend. De clignoteurs, spiegels, remmen en wielen kwamen van een Porsche 968 Club Sport. De 2.2 vijfcilinder werd gekieteld naar 315 pk en de prestaties waren meer dan oké.
Maar dat is eigenlijk compleet irrelevant. De grootste reden waarom Audi zijn Mojo had gevonden in dit type auto kwam door Porsche. Het was namelijk een stationwagon, geen sedan of coupe. Met het ontwikkelen van de RS2 wilde Audi eigenlijk dit doen op basis van de Coupe. De Audi S2 Coupe was namelijk een goede auto, maar kon eigenlijk niet in de schaduw staan van de quattro als het ging om sensaties. Porsche wilde de opdracht van Audi zeker aannemen. De productie van de Mercedes 500E liep te einde en het merk had chronische dorst naar liquide middelen, maar wilde niet meewerken aan een Porsche concurrent. Daarom stond Porsche erop dat de RS2 niet op basis van een coupé of zelfs sedan gebouwd werd. Het moest de stationwagon worden, want dat type auto stond het verst af van hetgeen Porsche zelf in de showrooms had staan.
De snelle stationwagon was dus geboren, dankzij Porsche. Maar hoe ga je dat een vervolg geven? De Audi RS2 was zeker een stap in de goede richting, maar het was niet zo dat de concurrentie beefde van angst. In rechte lijn was de RS2 fractioneel sneller dan een M3 of C36 AMG, dat wel. Maar het was vooral een heel erg snelle Audi. Dus de besturing was wat doods, de balans teveel op onderstuur afgestemd terwijl de vering nogal hard was. Als sportwagen niet geslaagd, als Autobahnstormer wel. Het grootste karakterpunt en nadeel van de RS2 was de motor. De 2.2 vijfcilinder met MEGA turbo deed veel dingen goed. Het geluid was indrukwekkend en 315 pk was in 1995 veel vermogen. Maar de turbolag was iets overdreven. Onderin was het blok wat doods en bovenin juist erg fel en nerveus. Beetje een VTEC-achtig karakter.
In 1995 lanceert Audi een bijzonder belangrijke auto, de Audi A4. Een ingetogen, maar zeer Duitse sedan. Er werden geen risico’s genomen. De styling was zeer behoudend, de techniek iets minder. Oké, het was een voorwielaandrijver, maar de ophanging was best indrukwekkend voor zijn tijd. Ook de bouwkwaliteit moet er zijn. De naden waren zeer smal, alles paste precies. Dit gold ook voor het interieur. Het was niet overdadig qua design, maar het stak puik in elkaar. Daarbij had de Audi een troef in handen met de aandrijving, want met veel motoren was het mogelijk vierwielaandrijving te opteren. Het voorlopige topmodel was de A4 2.8 quattro. Vlot, maar niet spectaculair.
Als overtreffende trap zag de Audi S4 het levenslicht. Het nieuwe topmodel. Audi concentreerde zich niet zozeer op maximum vermogen (265 pk) dan wel op op maximale trekkracht (400 Nm!). In combinatie met de relatief kort gespatieerde zesbak was de S4 een buitengewoon vlotte auto. 0-100 km/u duurde slechts 5,6 seconden en uiteraard was de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Het was geen opvallende auto. De kenner herkende de iets dikkere bumpers, dubbele uitlaat en 17″ ‘Avus’-design velgen, maar voor alle andere weggebruikers was het gewoon iets smaakvollere A4.
Het is eind jaren ’90 en opper-Ayatollah Ferdinand Piëch is met grootschalige plannen bezig. Bugatti en Bentley worden gekocht. Het eens zo lullige merk Skoda krijgt een kwaliteitsinjectie. Daarnaast worden er projecten gestart voor de ultieme sedan (Phaeton), terreinauto’s (Cayenne, Touareg), supersportwagens alsmede zuinige auto’s. Kortom, VW gaat helemaal los. Audi, als premium ringdrager van het concern mag natuurlijk niet achterblijven. De Audi TT Concept wordt bijna rechtstreeks in productie genomen. Met de Audi S3 wordt de eerste echte Premium Hot Hatch geboren. Voor het topmodel A8 zijn er ook plannen: een dikke V8 diesel en de overtreffende trap in de vorm van een twaalfcilinder met meer dan 400 pk.
Het lag niet eens in de lijn der verwachting. In principe zou de Audi S4 het topmodel blijven. Maar in de aankoopdrift van Piëch zijn er ineens bijzondere partners beschikbaar. Naast Lamborghini wordt ook Cosworth Technologies gekocht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in twee dingen: zorgen dat motoren beter presteren en dat het allemaal heel blijft. De basis waarmee ze moeten werken: de Audi S4 Avant. In samenwerking met de specialistische tak van Audi, genaamd ‘quattro GmbH’ wordt er gewerkt aan een overtreffende trap. Niet zozeer de overtreffende trap van de S4, maar van alle snelle producten uit Duitsland.
Eind 1999 presenteert Audi dat nieuwe topmodel. Als een duveltje uit een doosje. Normaliter heeft de pers een goed idee van wat komen gaat, maar dit product was aan de aandacht ontsnapt. Ineens was de RS4 er. Goed voor elkaar. Dit model in kwestie had alles: présence, power en prestaties. Goedkoop? Nee, natuurlijk niet. Maar liefst 215.000 guldens had je nodig om dit apparaat op je inrit te kunnen plaatsen (een instap A4 zat op 50 mille in guldens). De naam van dit bijzondere eindproduct: Audi RS4.
Werkelijk alles werd op standje Spinal Tap gezet. 11 dus van de maximale 10. Bekende kleuren als Nogaro Blau, Imola-gelb en Misano-Rot bleven behouden van de S4. Maar in combinatie met de zeer dik aangezette bumpers en skirts oogde het veel indrukwekkender. De velgen groeiden een maatje naar 18″. De uitlaatblaffers waren verrassend subtiel: twee halfplatte sierstukken aan de linkerkant. In het interieur gebeurde minder. Standaard zaten er sportstoelen in, optioneel dikke Recaro’s. Ondanks alle details bleef het gewoon een A4. Precies zoals je wilt: gewoon een keurig interieur.
De transitie van S4 naar RS4 was een behoorlijke. Het onderblok was identiek. Dus een 2671 cc metende zescilinder met een blokboeken van 60 graden. Echter, Cosworth kreeg de opdracht om helemaal uit de pan te gaan met dit blok. Nu was het standaard S4 blok al bijzonder gevoelig voor tuning. 300 pk was geen enkel probleem, evenals 500 Nm aan koppel. Dankzij vele chiptuners bleef het oorspronkelijke karakter van de motor behouden. Vanwege de uiterst ruime marges zag Cosworth de kans om niet alleen het prestatiepotentieel enorm te verhogen, alsmede het karakter van het blok.
Concentreren op meer koppel had geen zin, eigenlijk. De S4 was met 400 Nm al rijkelijk bedeeld. Cosworth ontwikkelde andere cilinderkoppen voor deze motor. Daarnaast ging eigenlijk alles boven het onderblok op de schop. Cosworth ontwikkelde de ALSi7mg cilinderkoppen. Voor de drukvulling werden de KKK-turbo’s overboord gegooid ten faveure van twee grotere BorgWarner K04 blaasinstrumenten. Uiteraard werd er ook veel gewonnen met het optimaliseren van het in- en uitlaattraject. Het doel was om een dik boven de 300 pk te zitten qua vermogen. Dat werd met gemak gehaald. Het blok was in staat 7.500 toeren te draaien. Bij 7.000 toeren kwam het maximum vermogen vrij: 381 pk (280 kW). Relatief gezien viel de extra toegenomen trekkracht mee: 440 Nm. Het koppel kwam ook pas later vrij: bij 2.500 toeren.
De prestaties waren indrukwekkend. Niet alleen voor stationwagon in het D-segment, maar ook voor een sportwagen. Mits je de handbak goed wist te behandelen kon je de 100 aantikken in 4,9 seconden. De topsnelheid was afgeregeld op 250 km/u. Althans, dat beweerde Audi. Veel journalisten en eigenaren wisten met gemak 275 km/u op de GPS te krijgen. “De begrenzer staat iets liberaal afgesteld, de RS4 moet onder alle omstandigheden 250 km/u halen.”, aldus een Audi vertegenwoordiger. Logisch was het niet, leuk wel. Om een beeld te krijgen van hoe snel de B5 RS4 was, hier een overzicht met enkele ‘concurrenten’.
Auto: | Max. vermogen / koppel | Gewicht | 0-100 - V-max: | Nieuwprijs*** |
---|---|---|---|---|
Audi RS4 Avant (B5) | 380 pk / 440 Nm | 1.620 Kg | 4,9 sec. - 250 km/u* | €98.000 |
Audi S6 Avant (C5) | 340 pk / 420 Nm | 1.765 Kg | 5,8 sec. - 250 km/u* | €93.000 |
BMW M3 Coupé (E46) | 343 pk / 350 Nm | 1.470 kg | 5,2 sec. - 250 km/u* | €78.000 |
BMW M5 (E39) | 400 pk / 500 Nm | 1.690 Kg | 5,3 sec. - 250 km/u* | €110.000 |
Jaguar XJR (X400) | 370 pk / 525 Nm | 1.775 Kg | 5,7 sec. - 250 km/u* | €102.000 |
Lexus GS430 (S160) | 283 pk / 417 Nm | 1.665 Kg | 6,3 sec. - 250 km/u* | €77.000 |
Maserati Quattroporte V8 Evo | 335 pk / 450 Nm | 1.647 Kg | 5,8 sec. - 270 km/u | €90.000 |
Mercedes-Benz C43 AMG Combi (S202) | 305 pk / 420 Nm | 1.510 Kg | 5,1 sec. - 280 km/u | €88.000 |
Mercedes-Benz E55 AMG Combi (S210) | 354 pk / 520 Nm | 1.710 Kg | 5,9 sec. - 250 km/u* | €120.000 |
Nissan Skyline GT-R V-Spec (R34) | 276 pk / 400 Nm** | 1.560 Kg | 4,9 sec. - 250 km/u* | €75.000 |
Porsche 911 Carrera 4 (996) | 300 pk / 370 Nm | 1.375 Kg | 5,2 sec. - 285 km/u | €115.000 |
*begrensd
** opgegeven vermogen (schatting 325-335 pk)
***basisprijs in euro’s
De cijfers geven niet een perfect beeld. Op papier was de RS4 iets sneller, maar in real life was het verschil nog groter.
Een ander heel belangrijk onderdeel was het uiterlijk. De RS4 liet er geen twijfel over bestaan. Dit was een atleet in maatpak. De extra dik aangezette body maakte duidelijk dat dit niet zomaar een stationwagon is. Was de S4 een raszuivere sleeper, voor de RS4 ging die vlieger niet op. Honingraat voor de grille en die dikke voorbumper met koelsleuven voor de rem-installatie. De RS4 leek niet alleen breder, maar was het ook. De wielkasten waren flink uitgeklopt. Standaard stond de RS4 op 18″ velgen met 255 brede banden rondom. Deze velg bleek een schot in de roos qua design: zelden werd een Audi velg zo vaak gekopieerd en te pas en te onpas op allerlei auto’s gezet. Af fabriek was het ook mogelijk om winterwielen te bestellen. 5-Arm velgen, wederom 18″ maar dan 225 breed.
Cosworth was nieuw voor Audi. Maar diverse Ford Cosworth eigenaren zullen het onderstrepen dat de blokken met gemak meer vermogen aankunnen. Zo ook het blok van de RS4. Diverse tuners gingen er mee aan de slag en haalden met gemak 450 pk. Maar tuners als MTM, Sportec, B&B Automobiltechnik, ABT en Oettinger maakten ware snelheidsbommetjes. Een stationwagon die in 4 seconden naar de 100 ging en met gemak de 300 km/u haalde. Dat was ongehoord in die tijd. Daarmee waren er weinig snellere auto’s uit Duitsland. Alleen een Porsche 911 GT2 kon de acceleratie van die getunede RS4’s pareren, wellicht.
Tegenwoordig kan elke auto goed getuned worden, maar destijds moest je echt je best doen om meer vermogen uit een M3 of C43 AMG te krijgen. Heel lang is de RS4 is de RS4 niet in productie geweest. De meeste exemplaren zijn in 2000 gebouwd. Begin 2001 was het al weer klaar met de RS4. Niet zozeer omdat het een slechte auto was, maar de basis werd niet meer gebouwd. De B5 was al opgevolgd door de B6 generatie A4. In totaal zijn er 6.060 van gebouwd. Dat is op zich niet een waanzinnig commercieel succes. Maar de RS4 heeft er wel voor gezorgd dat Audi zich kon meten met het beste van het beste van Mercedes en BMW. Op hun geheel eigen manier.
Met de RS4 had Audi namelijk zijn eigen niche gevonden. Als rijdersauto was het geen topper. Integendeel, het was voornamelijk een bloedsnel kanon met een allergie voor bochten. Om het onderstel te ontzien waren de velgen van een zachte legering gemaakt, waardoor je om de maand bij de dealer stond met kromme velgen. Op het circuit was de RS4 snel, maar onhandig. De M3 (E46) maakte er gehakt van. Maar eigenlijk was de E46 M3 totaal geen concurrent. De RS4 werd namelijk het lievelingetje van de superrijken. Die hebben voldoende ‘sensatie’ in de verzameling staan. De RS stationwagon waren de perfecte aanvulling. Ongeacht het weer: de RS4 was altijd snel en foolproof. Daarom zijn Audi RS-modellen altijd bewust een beetje saai qua rijden, tot op de dag van vandaag. Maar het begon dus in 2000. Natuurlijk was nog niet de complete modellijn op het gewenste niveau, maar het is veilig om te zeggen dat moet de RS4 de aansluiting met de top was gevonden. Niet zozeer door de concurrentie te evenaren, maar door ze voorbij te steken. In dit geval letterlijk.
rufctr01 zegt
Wederom een leuk artikel om te lezen.
Het is idd een snelle auto maar ik had de 10k meer betaald en de M5 genomen. Een betere allrounder dan een auto die alleen maar hard rechtdoor kan.
En wat is de RS2 een pareltje om te zien, toen de A4 kwam werd het er niet mooier op.
dawwg zegt
@rufctr01: Die M5 is een sedan, geen station :) En vergeet niet dat voor het verschil in guldens (25~26K florijnen) je toendertijd er gewoon een Golf bij had kunnen kopen …
rufctr01 zegt
@dawwg: als je in deze prijsklasse nieuw kunt kopen dan maakt 25k in Hollandse guldens ook niet meer uit.
quattromeister zegt
@rufctr01: dat slaat natuurlijk als een tang op een varken..
rufctr01 zegt
@dawwg: en zo’n E39 M5 is volledig met de hand gebouwd.
willeme zegt
@rufctr01: De RS4 vs M5 is een leuke. Qua prijs, prestaties en praktische eigenschappen staan ze best dicht bij elkaar. Het is een kwestie van smaak welke je moet kiezen. Persoonlijk zou ik voor de Audi gaan. Terwijl de M5 eigenlijk beter is op elk vlak.
Maar het antwoord staat al in de tekst. Als jij diverse auto’s in de garage hebt staan, dan is een RS4 een perfecte aanvulling. Apart, praktisch en altijd bloedsnel. Voor trackday’s of puur rijgenot pak je een andere auto. De E39 is een van die zeldzame auto’s die bijna alles kan. Het is een limo, gezinsauto, zakenauto, driftauto en trackday wapen. Dus als je een Toyota Auris Stationwagon Hybrid hebt in de lease, en voor 30k een ultieme auto zoekt die alles kan: ga voor de M5. Heb je een Lotus Exige, Corvette Cabrio en Lexus LS600 al in de verzameling, dan is de RS4 een perfecte toevoeging.
87sandyd zegt
@rufctr01: Toch knap dat je het weer over BMW moet hebben na een ellenlang gaaf verhaal over een Audi. Dat jij liever geen Audi rijdt is nu wel bekend hoor ;)
Ik vind de RS4, alsmede de RS2, nog steeds een droomauto om te bezitten. 2 razendsnelle stations, die uniek zijn.
desjonnies zegt
Maar voor slechts D.fl 55.555,55 had je deze :
https://www.autoblog.nl/nieuws/youngtimer-du-jour-subaru-impreza-2-0-gt-turbo-awd-555-90523
galgootje zegt
@willeme: magistraal stukje! Dankjewel!
-Edit: thanks!-
willeme zegt
@galgootje: Driewerf dank ;)
galgootje zegt
-Edit: gefixt, dank!
desjonnies zegt
Ik vraag mezelf tegenwoordig vaak af waarom ik die Audi destijds helemaal gemist heb, maar als ik de prijs zie snap ik het.
Je kocht een heuse gebruikte Sierra Cosworth Sapphire -de 4 deurs sedan- 4wd voor pakweg een kleine 10 mille een Delta Integrale, hell man ik kocht mijn eerste 76’er porsha 911 voor dertienduizend guldens een R5Turbo 1 was duur, daar vroegen ze vijf en twintig mille voor.
Ik ben het met alles met Willeme eens over het vrij unieke van de Audi, maar de prijs trapte het ding compleet onderuit, en voor mij is ook dat een deel om een legende te vormen!
dawwg zegt
@desjonnies: Ik heb ooit bijna een Delta Integrale gekocht voor 18K ondanks dat m’n vriendin het een lelijk hok vond. Uiteindelijk toch niet doorgegaan omdat ik een nieuwe leasebak kreeg en al 2 prive-auto’s had. Dan nog 18K verschepen voor een weekend auto was een beetje van het goede als starter met een eigen woning …
dawwg zegt
@dawwg: EDIT: Eeuwig spijt van dus … nu zijn ze onbetaalbaar :(
desjonnies zegt
@dawwg:
Wij moeten nooit never samen een fles whisky o.i.d. samen leegzuipen, want dan gaat er eentje springen. Mijn eerste 911 is onlangs doorverkocht voor iets in de range van 40k Euries.
frederik zegt
@desjonnies: En dan is een ’76 nog een van de modellen die het minst gestegen zijn in prijs! Waarschijnlijk had je toen ook wel een F-model op de kop kunnen tikken…
roeldriesvink zegt
@dawwg: Bijna…
rossi46audi zegt
Die half platte sierstukken van de uitlaat zitten links niet rechts
rossi46audi zegt
@rossi46audi: verder wel een super verhaal. Leest lekker weg, dikke audi ook
thomasthomas zegt
Weet nog wel dat ik in 1995 de Autoweek las daar stond toen een rijtest van de RS2 in, 315pk dat was toch wel iets toen damn…. Tegenwoordig is er zoveel dat zelfs 800/900pk geen indruk meer maat
Robert zegt
Mooi verhaal weer. Alleen de constatering: “Veel journalisten en eigenaren wisten met gemak 275 km/u op de GPS te krijgen” lijkt me een stelling die we moeten zien in de categorie “dichterlijke vrijheid”, gezien het feit dat een GPS in de auto anno 1999 nog bepaald geen gemeengoed zal zijn geweest. Het is je vergeven. Dank voor deze lofzang op de RS4.
Joost zegt
@RRRobert: losse gps misschien?
Heb ik ook bij me als ik ga surfen. En ook wel eens naast mijn snelheidsmeter in de auto gehouden
jeroen_vanderlinde zegt
@ijoost: Niet helemaal waar. De RS4 B5 werd standaard met een RNS-D geleverd welk gewoon een volwaardige navigatie was. Terug in die tijd was er toen al de techniek voor GPS en dus ook snelheidsmeting. Volgens mij was het Chris Harris die stelde dat de auto harder dan 250kmph zou gaan, 275 ongeveer.
phaeton zegt
@RRRobert: Op een losse GPS meter. Niet het navigatiesysteem.
willeme zegt
@RRRobert: ook in die tijd werden er metingen gedaan voor lering en vermaak ;)
ko4n zegt
Foutje in t artikel. De uitlaat zit natuurlijk links en niet rechts
MrShifra zegt
We zijn gezegend dat Willem bestaat.
mashell zegt
@MrShifra: hij de koning!
rob5nismo zegt
Weer een top stukje auto geschiedenis
Thomas20vt zegt
Mooi stukje :)
De RS4 had volgensmij 255 er onder liggen ipv 265… 255/35R18
willeme zegt
@thomas20vt: ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Dankjewel, ik heb het aangepast!
Thomas20vt zegt
@willeme: geen dank, fijn iets bij te kunnen dragen aan dit mooie stukje vermaak!
stribo zegt
Zelfs bij een artikel over de Multipla zou ik, mits uit de hand van Willeme, me eerst een kop koffie zetten om het stuk vervolgens met plezier aandachtig te gaan lezen.
willeme zegt
@stribo: dankjewel! En ‘challenge accepted’! Multipla is wel eens leuk om te behandelen ;)
stribo zegt
@willeme: amen :)
willeme zegt
@stribo: Vanavond om 18:00 op Autoblog.nl
Jij hoort het als eerste ;)
stribo zegt
@willeme: :) Het is hier dan 12.00 uur (Aruba), dus die koffie wilde ik sowieso al klaar hebben rond die tijd ;) Alvast bedankt voor het artikel Willeme!
Dutchdriftking zegt
Het is zo jammer dat ze tegenwoordig zo schofterig diur zijn. Een gele op 19 inch OZ Ultraleggera, en een 500pk/600nm JD kuurtje, zo heerlijk!
jeroen_vanderlinde zegt
@dutchdriftking: De hoge prijs is met een reden. Nergens zal je een RS4 B5 voor minder dan 9k treffen die goed onderhouden is (aantoonbaar). Ze raken ook schaars.
tazmania zegt
Ooit een keer in gereden. Via PON was er chiptuning mogelijk; die gaf 420pk met garantie. Het zal 2002 zijn geweest. Man, wat werd ik afgeschoten. Sensationeel.
Maarten123 zegt
Leuk en informatief stuk. Ik maakte rond 2000 voor het eerst kennis met de RS4 bij Viva Italia in Assen. Diverse Ferrari’s knalden rondjes bij het ‘vrij rijden’ en plots reed daar een RS4 tussen. Een 512TR reed de RS4 er toen niet uit op het rechte stuk. Alleen een F50 die toen even de baan op kwam was hem de baas. Heel indrukwekkend toen, bijna een verkapte reclamestunt.
Graafke zegt
Leuk artikel!
alfalfa zegt
Heel lang is de RS4 is de RS4 niet in productie geweest. De meeste exemplaren zijn 2000 gebouwd. Begin 2001 was het al weer klaar met de RS
oppression5 zegt
Als bezitter van een B5 RS4 (ruim 9 jaar nu) wil ik nog even wat opmerkingen/aanvullingen maken op dit verder mooie blog.
Naast de genoemde verschillen met de S4 , heeft een RS4 ook andere zuigers van Cosworth gekregen en zijn de drijfstangen anders,met oa dikkere big end-bouten en een robuuster small end voor de RS4.
Van de nokkenassen hebben alleen de inlaatnokkenassen een ander profiel/lift dan die in de S4; de uitlaatnokkenassen zijn gelijk, er zijn echter wel andere klepveren.
Voorts heeft de RS4 een externe oliekoeler (niet aanwezig bij een S4).
De facto is een RS4-blok bijna geheel anders dan een S4-blok.
Van de versnellingsbak hebben alleen de 3e en 4e versnelling een iets kortere verhouding dan die in de S4; de verhouding van het diff. is gelijk.
De (standaard- ,maar ook vele getunede-) blokken zijn begrensd op 7250 t./min.
Opletten bij accelereren dat je niet de begrenzer in stuitert dus,want in tegenstelling tot veel andere turbomotoren uit die tijd heeft de RS4 een vermogensopbouw die door gaat tot zo’n 7000 t./min.
jeroen_vanderlinde zegt
@oppression5: Klopt. De motor van een RS4 lijkt ook veel beter om te kunnen gaan met de warmte in tegenstelling tot die van een S4. Plank beide auto’s maar eens, de S4 komt er loeiheet uit.
Calimero zegt
Cosworth is van Audi, dat wist ik niet. Altijd gedacht dat het gelinkt was aan Ford.
De RS2 is nog steeds een indrukwekkende auto. Het vermogen mag tegenwoordig misschien als “middle of tje road” worden gezien of “mwoah” op mij maakt de auto nog steeds indruk. Zeker in het blauw (jazz blue?)
Eigenlijk ook een “Motor System Porsche” auto net zoals destijds op de blokken stond die in Seat’s zaten ;-)
maxidyne zegt
@milan0: Nogaro blauw, heb er zelf eentje sinds 2001. Echt snel is hij niet meer vergeleken met hedendaagse auto’s, gemiddelde diesel is op de tussensprints sneller. Die van mij is getuned naar 400 pk en 500 nm. Voor de rest helemaal standaard. En de wagen heeft nog steeds last van; ”haha die oude Audi heeft velgen die duurder zijn dan de auto!” Een Volvo 850 T5 of R heeft cultstatus, de RS2 sjonnie status. Mij maakt het niet uit, koop een auto voor mijzelf, niet voor een ander.
tazmania zegt
@maxidyne: een gemiddelde diesel is sneller op de tussensprint? Terwijl je zelf 400pk hebt? En een berg koppel?
maxidyne zegt
@tazmania: turbo lag. Vanaf 3500 toeren begint hij pas te trekken. Dus je moet scherp zijn als je een keer een tussensprint wilt trekken tegen een andere auto. Helemaal een dikke diesel. MTM getuned trouwens.
oppression5 zegt
@maxidyne: Nou ik weet niet welke diesels je bedoelt,maar dat geldt bij mij niet voor “gemiddelde” diesels en ik heb nauwelijks meer vermogen/koppel (door middel van een chip op maat) dan jou zo te zien.
Ik heb eens tegen de getunede B7 3.0 TDI geaccelereerd (ook met tussen-acceleratie) van m’n vader en ik blies bij ‘m weg.
Ook al eens met een C350 CDI vanaf ongeveer 80 km/u tot zo’n 120 km/u en in dat korte tijdsbestek liep ik ook in de 4e versnelling al uit.
Uiteraard kun je vanaf zo’n 80 km/u het beste gewoon in z’n 3e versnelling vertrekken.
oppression5 zegt
@oppression5: Moet zij CLS 350 CDI…
lekbak zegt
Dan kijk je naar de prijs en weg is de verrassing. Voor die prijs hadden ze zich kapot moeten schamen als hij niet het snelste jongetje van de klas was geweest. Maar het is inderdaad wel een geinig product.
kermit123 zegt
Heel mooi stuk geschreven. Ook nog even erbij vermelden dat Audi de order aan Porsche had gegeven om een snelle station te maken. Porsche stond op dat monent op falliet gaan. Dus heeft Audi erbij gedragen dat Porsche weer erboven op kwam
saxoke zegt
heel simpel….
I Love It!
dutchymc zegt
Op Tweakers/Audiforum is er zo’n gast die z’n RS4 als daily rijdt. 375k inmiddels op de teller vlgm, rijd nog als een tierelier!
jeroen_vanderlinde zegt
@dutchymc: Ja dat ben ik. Ik heb er een verhaal aan toegevoegd aan de hand van dit artikel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52152671#52152671
oppression5 zegt
@jeroen_vanderlinde:
Hey Jeroen; mooie bak heb je ook en met de juiste kleur!
Volgens mij heb ik jou ook Audi SRS.com al langs zien komen.
jeroen_vanderlinde zegt
@oppression5: Thx. Ik had liever de rode gewild maar je hebt niet alles voor het kiezen. :D Waar heb je m’n auto gespot?
oppression5 zegt
@jeroen_vanderlinde:
Ik heb ‘m op Audiforum en Tweakers gezien; volgens mij nog niet irl.
Maar ik heb jou nickname op Tweakers volgens mij ook op Audi SRS.com gezien.
autodrome zegt
Is dat niet de parkiet van Wouter?
portie4oempfff zegt
Van RS4 naar M5, Das beste oder nicht!