Lekker de zomer in de bol met klapdak cabrio’s!
Ah, de klapdak cabrio. Wie kent ‘m niet? Zo ongeveer 22 jaar geleden was het een extreme rage om een Peugeot 206 te hebben waarvan het dak open kon. Het was zeker niet de eerste (komen we zo op terug), maar wel een zeer succesvolle.
Klapdak cabrio’s
Niet alleen voor Peugeot, maar voor een hele hoop andere automerken. De auto creëerde een nieuwe niche in de cabriomarkt. Wat heet, de 206 veranderde het cabrio-landschap enorm. Automerken die normaal gesproken niets met cabrio’s hadden, gingen ineens aan de ‘CC’, wat stond voor ‘coupe cabrio’.
In zowel het B- als C-segment werd het de nieuwe maatstaf. Opel, Ford, Volkswagen, Mitsubishi, Nissan: alle merken moesten in eens zo’n klapdak hebben. Maar hoe kwam dat zo ineens? En was de cabrio met metalen klapdak niet veel ouder? We duiken even de geschiedenis en delen met alle liefde de belangrijkste hoogtepunten uit de geschiedenis van de cabrio met klapdak!
Hudson Super Six
1922
Het oudste voorbeeld dat wij kennen is de Hudson Super Six van Ben P. Ellerbeck. Hij is de eerste persoon die een patent aanvroeg voor een auto met een metalen klapdak. Naast patenttekeningen had hij diverse schaalmodellen gemaakt met het mechanisme. In 1922 was het dan eindelijk tijd voor de eerste auto met metalen klapdak: de Hudson Hornet Super Six 1919.
Dat was toevallig een auto waaraan Ellerbeck kon werken, Hudson zelf had er niets mee te namen. De naam van het systeem was toen nog het ‘Flip Flop’-systeem. Bijzonder was dat het dak over de achterklep klapt, niet erin. Het nam dus geen extra bagageruimte in beslag. Tot serieproductie zou het niet leiden.
Paulin en Peugeot
1931 – 1942
Een belangrijke naam in de wereld van de klapdak-cabrio is Georges Paulin. Deze Joodse Fransman was een zeer begenadigd ontwerper, met de nodige kennis van aerodynamica. Hij was ervan overtuigd dat goede aerodynamica zorgde voor snellere en zuinigere automobielen. In 1927 zag hij hoe zijn buurman aan het stoeien was met zijn stoffen kap.
Hij is aan het denken gegaan en kwam met het idee voor een metalen klapdak. Na een periode van vier jaar diende hij een patent in voor een metalen klapdak cabrio-constructie. Het grote verschil met het idee van Ellerbeck, is dat Paulin zijn methode elektrisch werkte, die van Ellerbeck moest je zelf bedienen. Ook klapte het dak IN de bagageruimte, niet erop.
De volgende stap was voor Paulin om er geld aan te gaan verdienen. Hij nam het ontwerp mee naar Citroën dat hem een ‘Mais non, monsieur’ verkocht. Gelukkig was carrossier Pourtout wel geïnteresseerd. Paulin ging langs bij autofabrikanten, maar het was een coachbuilder (want dat was Pourtout) die er brood in zag.
In eerste instantie voor een speciaal project voor een klant met een Hotchkiss. Dat idee liep op niets uit uiteindelijk, maar Pourtout en Pauling konden goed samenwerken. Hun eerste echte samenwerking was de Peugeot 301 die eigendom was dan niemand minder dan de vader van Paulin. Ach ja, mijn moeder vond de tekeningen van ondergetekende ook altijd mooi.
Paulin liet de auto staan in een locale Peugeot-showroom en toen is het balletje gaan rollen. Langzaam maar zeker waren er diverse hoge meneren van Peugeot die langs kwamen om de 301 ‘Eclipse’ te bekijken. Dit leidde tot een deal waarbij Peugeot een cabrio-versie kon maken met het klapdak op de Peugeot 401. In ruil daarvoor kreeg Paulin een percentage per verkochte auto. Daarnaast bouwde Pourtout ook enkele exemplaren om tot cabrio, die zijn ontworpen en ontwikkeld door Paulin.
Lancia Belna Eclipse
1938
Er gaan dagen voorbij dat je niet aan de Lancia Belna denkt, waarschijnlijk. Heel kort door de bocht is de Lancia Belna een Lancia Augusta, maar dan voor Frankrijk. De versie met metalen hardtop is niet een uitvinding van Lancia zelf, maar van Georges Paulin. Hij hielp mee met bovenstaande Peugeot maar dus ook met enkele open varianten van de Lancia Belna.
Lang kon Paulin niet genieten van zijn creaties. In 1940 melde hij zich bij het verzet en werd hij door de Britten ingezet als spion. Paulin werd verraden en in 1942 geëxecuteerd door de Nazi’s.
Chrysler Thunderbolt
1941
Een concept car van Chrysler. Terwijl in Europa de oorlog uitbreekt, gaat in de Verenigde Staten uitstekend (ze zouden zich pas later met WOII bezig gaan houden). Dit zorgde ervoor dat Amerikaanse begin jaren ’40 nog wel uitbundige fantasiemodellen durfden te showen op autobeurzen.
De Chrysler Thunderbolt komt twee jaar NA de allereerste concept car ooit en was de tweede concept car ooit gemaakt. De Thunderbolt was ‘de auto van de toekomst’. Qua styling klopte dat overigens wel, want veel designfeatures zouden de jaren erna ook zichtbaar zijn op productiemodellen. Het metalen klapdak zagen we helaas niet op een Chrysler.
Ford Fairlane 500 Skyliner
1957 – 1959
Ondanks dat er dus al diverse coupé cabrio’s waren, is de Ford Skyliner wellicht de eerste echt succesvolle. De basis is zoals de naam zegt de Fairlane. Veel beter dan dat werd het niet bij The Blue Oval. De ‘Hide-away hardtop’ kon je bijna in zijn geheel wegklappen. Grappig is dat alleen het voorste gedeelte weg klapte.
Je zou denken, als je dan toch een vouwconstructie maakt, doe de vouw dan in het midden, dan heb je er het meeste profijt van. Waar de Peugeot Eclipse-modellen vrij zeldzaam waren, was dat met de Fairlane 500 Skyliner niet het geval. Er zijn er meer dan 50.000 van gebouwd. Leuk weetje: nadat de Skyliner uit productie ging, heeft Lincoln gebruikt maakt van dezelfde dakconstructie, maar dan van stof ..
Toyota Soarer Aerocabin (E-MZ20)
1989
Het kan zijn dat de naam Toyota Soarer je helemaal niets zegt. In feite is dit de voorloper van de huidige Lexus LC, wat op zijn beurt de opvolger is van de Lexus SC, een auto die in Japan verkocht werd als.. Toyota Soarer! De Soarer is de grote, luxe en snelle GT van Toyota. De Aerocabin is een bijzonder geval, zoals Japanse premium auto’s in deze periode wel vaker waren.
De Soarer Aerocabin behoudt zijn C-stijl en dakstijlen, maar daarin zit zoals bij een Baur BMW een cabriodak. Ditmaal niet van stof, maar van metaal! Het dakmechanisme kon vervolgens wegklappen in de locatie waar voorheen de achterbank zat
Mitsubishi 3000GT Spyder
1995-1996
Mitsubishi is niet de meest bekende fabrikant op het gebied van Cabrio’s. Sterker nog, Japanse fabrikanten maken zelden een cabriolet en als ze het doen, is het absoluut geen succes. Verstandige auto’s en een automotive open rug gaan kennelijk niet samen. De 3000GT was de ultieme GT van Mitsubishi in de jaren ’90 met alle technieken aan boord die ze maar kenden: vierwielbesturing, actieve aerodynamica, twee turbo’s: alles was mogelijk.
In samenwerking met ASC werd er een ‘’Spyder’ ontwikkeld met een metalen klapdak. Er was een ‘SL’ (non Turbo V6 met automaat) en een VR4 (twin turbo V6 met handbak).
Mercedes-Benz SLK (R170)
1996
De grote doorbraak voor het metalen klapdak kwam in 1996 met de Mercedes-Benz SLK. In 1994 konden we de SLK Concept zien die er wel erg lekker uitzag:
Die kwam helaas niet. We moesten even een half jaar wachten om in de herfst van 1994 de tweede concept, de SLK 2 Concept:
In 1996 was men een tikkeltje teleurgesteld met het verschijnen van de aanzienlijk bravere SLK. Ondanks dat de SLK een sportwagen is (Sport, Leicht, Kurz), is de auto absoluut niet sportief. De auto heeft nogal zware botten. De SLK staat op een C-Klasse platform met ingekorte wielbasis. Maar dat maakte niet uit, het waren geweldige cabrio’s.
Het fraaie uiterlijk in combinatie met de aanvaardbare prijs en dus dat dak waren een winnende combinatie. Voor lange tijd was die de meest waardevaste auto van Duitsland.
Nissan Silva Varietta (GF-S15)
2000-2002
De Nissan Silvia is de Japanse uitvoering van de auto die wij kennen als Nissan 200SX. Bij ons stopte het bij de S14-generatie. In 1999 kreeg de Japanse markt een S15-generatie. De conversie werd gedaan door Autech, dat wel vaker specifieke projecten doet voor Nissan.
Een Skyline GT-R met vier deuren? Busjes voor invaliden? Aanpassingen Coor lesauto’s? Bij Autech doen ze het. De basis is de Silvia Spec S, dus met de atmosferische 2.0 viercilinder met ‘slechts’ 160 pk. Er zijn slechts 1143 exemplaren van gemaakt.
Peugeot 206 CC
2001 – 2006
En zo zijn we aanbeland bij de Peugeot 206 CC. Peugeot deed een paar dingen heel erg goed. Ten eerste hadden ze het lef om iets te maken waar de markt niet om gevraagd had. De markt wist pas dat ze dit wilde toen ze ‘m zagen. De auto was heel erg betaalbaar met een vanafprijs van zo’n 20.000 euro voor een vinnige 1.6 zestienklepper.
Uiteraard kon je ‘m heel luxe aankleden met lederen bekleding, mooie wielen, dikke tweeliter zestienklepper en er kwam zelfs een Roland Garros-uitvoering. De auto zorgde voor een complete rage die we in een vervolgartikel zullen gaan behandelen!
Bonus: Chrysler Sebring
2008
Ook in de Verenigde staten sloeg het idee aan van de CC. De meest bijzondere Amerikaanse auto is deze extreem gemiddelde Chrysler Sebring Want wat is er nou zo bijzonder aan? Standaard had deze geen metalen klapdak! Dat was stof, voor metaal diende je bij te betalen. Op zich geen gek idee.
Het idee werd nog even overgenomen door de Chrysler 200 (in principe een zeer succesvol gefacelifte Sebring) en daar kon je ook kiezen tussen een stoffen dak en een metalen klapdak:
Super bonus: Chevrolet SSR
2003 – 2006
Je kan niet een artikel maken over klapdak cabrio’s en dan de Chevrolet SSR niet benoemen. Het is een knotsgek apparaat waar nul logica achter zat. Het reed niet echt sportief en als pick-up was ‘ie ook hopeloos. Uiteraard was er meer dan voldoende ruimte voor het klapdak om in weg te klappen. Het is overigens niet ‘zomaar’ een pickup-cabrio die ‘leuk’ moest zijn.
De motor is namelijk de 5.7 V8 uit de Corvette, later zelfs de 6.0 met 400 pk! Daarvoor moest je dan wel de handbak kiezen. Er is niets logisch aan de Chevrolet SSR en toch is klopt ‘ie als een bus.
Tot zover mijn spreekbeurt over cabrio’s met metalen klapdak!
Jeroen zegt
Uiteraard zeer persoonlijk, maar voor mij moet een cabrio een stoffen dak hebben. Een stoffen dak ziet er zoveel eleganter uit. Warmteverlies in de winter is minimaal, prima schoon te houden en het extra geluid… tsja, het is een cabrio.
Wil je een stalen dak, koop dan een coupe. Enige voordeel dat ik mogelijk kan bedenken is dat een stalen dak iets minder inbraakgevoelig is, al heb ik in al die jaren nog nooit een inbraak meegemaakt.
kareljansen zegt
Zelf kan ik hier helaas alleen onder een paar bomen parkeren. Dat is echt niet te doen qua groene aanslag (dat denk althans, met een metalen dak is dat al vervelend genoeg)
Johanneke zegt
Die 206, leuke auto’s daar niet van, de bouwkwaliteit was wel erg PSA. Maat van mij had er een jaar of 10 geleden 1. Alles wat elektrisch was ging kapot. Ramen wilden niet meer volledig dicht, lampen brandden constant door, laatste jaar dat ie er mee reed heeft ie het dak gewoon nooit meer open gedaan, want te veel kans dat het niet meer helemaal goed zou sluiten, was al eerder gebeurt namelijk. Oja en zijn achteruitrij licht bleef vaak aan staan, ook heel bijzonder. Tja PSA sinds de jaren 0 eh.
dubcars zegt
Wij hadden hetzelfdd met onze Tigra TwinTop, bij de zelfde carrosseriebouwer in elkaar geschroefd als de 206 (Heuliez). Hele leuke dagen aan gehad, totdat het dak niet meer open ging, halverwege bleef hangen of wanneer de klep half open bleef staan. De lekkeage hielp uiteindelijk ook niet. Jammer, want ze rijden best leuk voor zulk type auto’s.
tmenges zegt
Ik meen me ook te herinneren dat die 206jes zo populair waren dat ze op een gegeven moment 2e hands duurder waren dan nieuw. Oom van een maat van me heeft er een half jaar 1 gehad en verkocht m voor meer dan de nieuwprijs.
mattr zegt
Ik vond het altijd wel wat hebben zo’n dak, zeker op een kilometervreter als een C70 D5. Jammer dat we weer helemaal terug zijn bij stoffen daken en er tegenwoordig niets meer te kiezen valt behalve suv of suv.
tmenges zegt
Ja die c70 was ook 1 van de weinige die er echt goed uit zag. Vergeleken met gedrochten als de focus cc en de micra cc zéker!
pomoek zegt
de C70! Ik was ‘m bijna vergeten, inderdaad qua ontwerp niet verkeerd, maar dan wel van voor de facelift.
piebepost zegt
De facelift hielp al het elegante en goed geproportioneerde genadeloos om zeep. Zonde.
alloallo zegt
@willeme is de Chrysler 200 ok verkocht als Lancia Flavia?
koen23 zegt
Super super bonus: De Ferrari 575 Superamerica.
Ook uit de jaren 2000 met wegklabare hardtop. Al is ‘wegklappen’ niet helemaal de juiste beschrijving. Wegdraaien lijkt beter te passen.
pignon zegt
Is weer een leuk, informatief en lezenswaardig stuk. Fijn zo voor de zondagochtend.
Een aparte categorie klapdak zien we op de Renault Wind en Ferrari Superamerica
MaartenD zegt
Geweldig artikel weer
O plaat zegt
Nooit gesnapt wat mensen hier leuk aan vonden. Een cabrio is enkel tof met een stoffen dak. Dit type cabrio heeft een te groot nadeel. Namelijk als het dak open is verlies je al de ruimte in je koffer. Met mijn soft top kon ik de koffer vol laden en nog steeds het dak openen. Zo kan je er mee op reis en inkopen doen. Een vriendin van mij reed jaren lang met zo een Peugeot 206 CC ze deed zelden het dak open want er zat steeds te veel rommel in haar koffer.
drdre1 zegt
Gewoon een MX-5 NC kopen, heb je dezelfde kofferruimte met stoffen dak of klapdak.
pomoek zegt
De Lexus SC, met klapdak, werd natuurlijk door de heren van Top Gear bekroont met de titel “worst car in the world”.
Jurgen zegt
Grootste overeenkomst naast het opvouwbare dak is dat ze bijna allemaal niet om aan te gluren zijn. Erg groot huppeltrut gehalte deze modellen, net als veel Mini’s overigens, zeker de cabrio’s. Maar ik heb dan ook niets met cabrio’s.
560pk zegt
Hier al ruim 8 jaar een BMW 428 met klapdak. Als ze de huidige 4 met klapdak zouden aanbieden, had ik m al lang ingeruild voor het nieuwe model. Ik heb hiervoor wel een BMW cabrio met stoffen kap gehad. Ik heb geen garage, dus na 5 jaar weg gedaan, omdat de kap op de scharnierpunten al door begon te slijten. Ook lastig om het mos weg te houden. Dus ik heb (uit ervaring) niets met de valse romantiek van een stoffen kap. Al met al rij ik nog even door met het klapdak, dat super bevalt en, bij BMW, volledig probleemloos is, ook na 8 1/2 jaar.
drdre1 zegt
Hier ook, met een MX-5 van 12 jaar. Ik vind een stoffen dak soms zelfs lelijker dan een klapdak. Maar smaken verschillen. Mijn auto staat altijd buiten en stoffen daken hebben meer te lijden door weer. Al zei de dealer dat dat niets uit zou maken. Evengoed vind ik een elektrische kap prima. Bijkomend voordeel is dat, wanneer een vogel weer ‘ns de boel moet onderschijten, je het niet als een prutje opvouwt, maar modulair in stukken opbergt in de ruimte achter de voorstoelen. Wel zo praktisch. 😉
cossiekiller zegt
De Z4 nog vergeten Willeme?
ttr6 zegt
Hier een bezitter van een Z4 met metalen klapdak, als opvolger van zijn TR6 met stoffen kap. Laatste is mooier, maar ik ben dik tevreden met het stalen klapdak. De aanloop naar de cabriorit in het warme zuiden mooi dicht, daarna met druk op de knop open. Het is iets minder “romantisch” maar da’s dan jammer.