Gaat als de bliksem dat ding.
Voor sommigen die eigenlijk het instapmodel van Lamborghini willen, maar niet de chutzpah hebben om bij het tankstation de aandacht van andere mensen te absorberen, bouwt Audi sinds 2006 de R8. Maar helaas voor de fans van het model, is het na de productierun van het huidige model over en uit voor de R8. Althans wel in diens huidige vorm met benzinemotoren.
Al een tijdje weten we dat de R8 namelijk waarschijnlijk (spiritueel) door zal leven als een elektrogebakje. Nou was er van de huidige R8 kortstondig ook al zo’n elektrische variant, maar de kans is groot dat je die alweer vergeten bent. Van de R8 e-tron zijn namelijk minder dan honderd exemplaren gemaakt, wat alles te maken had met de waanzinnige vraagprijs van 1.000.000 Euro. Die gaf wel aan dat Audi de R8 e-tron eigenlijk meer voor de show maakte, met frisse tegenzin.
Doch volgens CAR Magazine zal dat bij de opvolger geheel anders liggen. Audi gaat voor het model volgens hen namelijk samenwerken met het Kroatische Rimac. Dat is op zich geen raar nieuws, daar concerngenoot Porsche al nauwe banden heeft met makers van de Concept_One en C_Two. De power zal ongeveer 938 pk bedragen (700 kW) en via alle vier wielen overgebracht worden op het asfalt, wat resulteert in een nul-naar-honderd van 2,5 seconden. De range moet zo’n 480 kilometer worden en het doel is om draadloos opladen mogelijk te maken. Tenslotte is er speculatie over een nieuwe naam. Die zal naar verluidt niet meer R8 luiden, maar RS e-tron. Of alle geruchten bewaarheid worden, weten we pas omstreeks 2023.
tierelier zegt
Van een frivole machine met een schreeuwende v8 en v10 naar een lardmobile zonder meerwaarde, Maar heey, we moeten de wereld redden en dit is innovatie dus stop met zeuren..
https://www.youtube.com/watch?v=8fYIHagjSo4
harrie zegt
@tierelier:
Je kan er altijd nog booster rockets opzetten.
Schijnt Audi in 2045 als innovatie te gaan brengen.
reactief zegt
Absurd hoe snel Rimac is gegroeid tot zo’n groot en belangrijk bedrijf in het elektrische supercar segment.
Jochen zegt
@reactief: die gasten timmeren toch al weer 12 jaar aan de weg. En om nou te zeggen dat ze met 300 medewerkers groot zijn. Dat ze zeer relevant zijn is evident. Porsche is overigens mede-eigenaar van Rimac
reactief zegt
@jochen: 12 jaar geleden bouwde hij zijn 3 serie. De echte groei zit toch vooral in de afgelopen paar jaar. En dan vind ik een groei naar 300 man best behoorlijk. Maar vergeleken met andere fabrikanten inderdaad peanuts.
JamesBond007 zegt
@reactief: bekijk het filmpje van Shmee150 van zijn bezoek bij Rimac. Ze doen echt high-end stuff daar voor heel veel grote autospelers. Ik noem: Porsche, Nissan, Koenigsegg etc
reactief zegt
@jamesbond007: Ja, gezien. Hoewel ik Schmee niet te lang kan aanzien, dat filmpje geheel afgekeken. Mr. Rimac is een enthousiaste gozer!
Loek zegt
@reactief: gelukkig doet Mate vooral het praten in die video en dat kan hij goed en gepassioneerd :)
vonklausenburg zegt
Maar, gaat Max Verstappen er eentje kopen? Meer Max nieuws!!!
tortuga zegt
Dit kan dus betekenen dat de opvolger van de Huracan zelfste lot tegemoet staat?
n0zem zegt
@tortuga: ongetwijfeld. Waarom twee verschillende platformen bouwen? Ga er maar vanuit dat ze dezelfde aandrijflijn krijgen!
tortuga zegt
@n0zem: eerste tesla roadster concurrent laten we dan hopen.
galgootje zegt
@tortuga: die komt zometeen al van Rimac zelf, of van Pininfarina alhoewel die een andere koers op de drivetrain van de nieuwe Rimac lijkt te hebben geplakt.
nopetrolnofun zegt
Hoop dat het een grote flop wordt, ben benieuwd of er voldoende kopers voor zullen zijn.
vaakbenjetebang zegt
@nopetrolnofun: Eigenlijk heb ik ook niet de indruk dat de kopers op dit moment de deur bij de dealers platlopen voor een R8. Wellicht heeft Audi die flop dus al in huis en kan een ommezwaai naar EV de zaak alvast niet slechter maken, al was het maar omdat Audi van zo’n project kan leren.
spykerboy zegt
@nopetrolnofun: ik hoop met je mee, maja dat hoop ik bij elke EV
VeniVidiVici zegt
0 naar 100 in 2,5 seconden, pfff suf.. dat is gewoon langzamer dan de Hockenheim pitstop van Verstappen haha.
ericd zegt
Opmerkelijk die samenwerking met een stel Kroaten. Wat hebben / weten die (behalve de Rimac) wat wij niet weten? M.a.w. ondanks de grote smoel van TUD en TUE, zie ik hier nou nooit eens van dat soort samenwerkingen van de grond komen met onze oosterburen.
spykerboy zegt
Van een vd mooiste en meest begeerlijke auto’s naar 1 van de vele onbegeerlijke auto’s, maar hey, dit is wat wij schijnbaar willen… wij als publiek willen namelijk de wereld vd zogenaamde ondergang redden en dat moet dan door middel van die saaie EV troep….