En we kunnen ook alvast verklappen hoe deze auto (waarschijnlijk) gaat heten.
Aan snelle elektrische auto’s hebben we geen gebrek, maar het wachten is nog op een EV die ook echt sportief is. Als er één fabrikant is die dit voor elkaar kan boksen dan is het wel Porsche. De verwachtingen voor de hardcore versie van de Taycan zijn daarom hooggespannen.
Dat deze auto eraan zit te komen weten we al een tijdje. Porsche is al een tijdlang druk aan het testen op de Nordschleife met een bespoilerde Taycan. Ze hebben zelfs al een bloedsnelle rondetijd van 7:07.55 genoteerd. We moeten er wel bij zeggen dat dit prototype niet één op één te vergelijken zal zijn met de productieversie.
De nieuwe topversie van de Taycan zal nu niet lang meer op zich laten wachten, want Porsche kondigt vandaag de onthulling aan. Die zal maandag 11 maart plaatsvinden, oftewel over precies een week.
Porsche deelt ook alvast een teaserplaatje. Daarop zien we dat de auto inderdaad een flinke spoiler gaat krijgen, zoals we ook al zagen op prototypes. We zien tevens dat de bestuurder een helm draagt, dus Porsche wil deze auto echt neerzetten als een circuitauto.
Dat brengt ons bij de vraag: welke naam hoort hierbij? Het GT3-label zal Porsche bewaren voor de 911, dus wat wordt het dan? De naam die het meest genoemd wordt is Turbo GT, in lijn met de Cayenne Turbo GT.
Wij hebben echter nog een optie: Taycan GTX. De bestandnaam van de foto die Porsche op hun website geplaatst heeft luidt namelijk ‘Teaser_GTX’. Het lijkt er heel veel op dat ze hiermee de naam van de nieuwe auto verklapt hebben. Of het is alleen een codenaam, dat kan ook.
Een ding weten we in ieder geval zeker: deze auto wordt idioot snel. De gefacelifte Turbo S heeft met de facelift al tijdelijk 925 pk en 1.100 Nm aan koppel gekregen en doet daarmee 0-100 km/u in 2,4 seconden. En deze topversie moet daar nog dunnetjes overheen gaan. Naar verluidt krijgt deze auto minstens 1.000 pk, dus dat wordt gekkenwerk.
Voor alle smakelijke details moeten we nog even geduld hebben tot maandag. Dan kun je hier op deze plek alles lezen over de nieuwe über-EV van Porsche. En dan weten we ook of deze auto inderdaad Taycan GTX gaat heten.
lpgbarrel zegt
Hebben ze ook een speciaal interieur voor misselijke passagiers?!
iphonistvongates zegt
Dus geen Rimac-killer? De lat is lager gelegd bij Porsche als de huidige maatstaf een Model S Plaid is voor hun. Vraag me af wat ze doen met alle kennis/data en superieure techniek van de 919 Hybrid Evo in de vertaalslag naar een straatauto.
maarteno zegt
huh nee joh, dat komt toch in de 918 opvolger…
leaper035t zegt
Volgende week officiële voorstelling dus morgen eerste gelekte foto’s van het productiemodel!
Janus zegt
GTX lijkt me sterk.
Deze toevoeging wordt al door Volkswagen voor ID modellen gebruikt.
maarteno zegt
Hoeveel Taycan GTx’en moet je kopen om een 911 GT3 RS te mogen kopen? Vraag het voor een bekende YouTuber….
monk zegt
3 oude taycan turbo s’s
Dutchdriftking zegt
GT5 wellicht? En GTX kan ook voor GT10 staan.
imaginenl zegt
Plaid killer? Gaan ze de prijzen drastisch verlagen bij Porsche dan?