Er komt een nieuwe BMW M5 EV aan zonder broem broem geluidjes, maar met ruim 1.000 pk.
Wij dino’s hopen natuurlijk dat de goede oude verbrandingsmotor niet stilletjes de goede nacht induikt. Maar ja, hoe de wind waait is inmiddels wel duidelijk. Terecht of niet hebben ’s werelds overlords bepaald dat de EV de toekomst wordt. En masse gooien ze subsidies tegen merken als Tesla aan. Vorig jaar zagen we de gevolgen daarvan in eigen land. Momenteel zijn er onder andere voor Engelse, Chinese en Zuid-Koreaanse burgers forse bedragen van de overheid te scoren als men voor een EV opteert.
De verwachting is dat de Coronacrisis de tsunami aan EV’s op de middellange termijn alleen maar zal bevorderen. Ja, sommige lopende EV projecten liggen nu misschien even op hun gat. Maar de noodlijdende Europese autofabrikanten kunnen waarschijnlijk wel wat hulp krijgen van de Europese belastingbetaler, mits ze meewerken aan de ‘green deal’. Dus wordt waarschijnlijk alles een EV. Zelfs de meeste bleppers. Zelfs de BMW M5.
Jawel! Car Magazine meent te weten dat de M5 van 2024 op basis van de nieuwe G60 5 Serie een EV wordt. Althans, er komen waarschijnlijk twee verschillende M5’s op de markt. De ene een plug-in met V8 en elektrohulp (circa 750 pk), de andere een puur elektrische EV met een 135 kWh batterij. De EV zou drie elektromotoren krijgen van 250 kW elk: twee voor de achterwielen en één voor de voorwielen. De auto moet een range hebben van 700 kilometer en in 2,9 seconden van nul-naar-honderd knallen. Dat laatste lijkt conservatief gezien de acceleratiecijfers van de snelste Taycans en Tesla’s.
De plannen zijn op zich niet gek nadat BMW onlangs de Vision M Next afschoot. Die auto ontwikkelen zou te duur worden, maar de nieuwe M5 voorzien van goodies op een aangepast CLAR WE platform maakt sense. Maar goed, het duurt dus nog even voordat het zo ver is. Eerst mag de huidige M5 in gelifte vorm nog een paar jaar door. Daarnaast krijgen we binnenkort als het goed is iX3 en i4 als voorproefje van BMW’s nieuwe EV’s die komen gaan. @wouter heeft beide onlangs alvast eens van dichtbij bekeken.
stalensnuitje zegt
Mi5 en aanverwante Mi6? Mooi voor in de volgende Bond-film, die gaat na Daniel Craig ook weer een nieuwe generatie in.
karaya zegt
Bond in een BMW.
The horror.
awesome zegt
@karaya: https://images.app.goo.gl/sbify2BwVdfvZ3yW9
karaya zegt
Ik herhaal: The Horror
JamesBond007 zegt
ken je historie :-)
Gulli zegt
Ach hij heeft zelfs in een Ka op waterstof en een Eend gereden, wat is er dan nog heilig? ?
florisje zegt
Is op zich nog niet zo’n slecht idee om gewoon een high performance elektro en traditionele benzine versie te maken. Maak je gelijk iedereen blij
mennok zegt
@florisje: Je ontwikkelkosten zijn natuurlijk wel absurt hoog op deze manier. Ik vraag me af of je er zoveel meer aantallen door afzet, dat je die kosten te rechtvaardigen zijn. Dat vertelde Bram Schot nog tijdens een uitzending van De Nationale Autoshow op BNR, dat is het grote voordeel van Tesla, ze hoeven maar een aandrijflijn te ontwikkelen. Bij veel merken is het benzine, diesel, electro en waterstof op het moment. Niet te doen.
gwnbmw zegt
@mennok: een m5 is uberhaupt niet te rechtvaardigen qua kosten, er is een volledig aparte productie lijn aangezien alles compleet anders is op zo’n auto als op elk ander model. Maarja, zonder m-divisie zou bmw gewoon een auto merk zijn, ipv een van de grootste merken ter wereld.
tanzanitef30n zegt
@florisje: op den duur zal toch iedereen overstag zijn en op Elektriciteit overstappen. Na een rit in een tesla van een collega ben ik wel fan geworden hoor. Het rijd echt bizar. Elk stoplicht is gewoon een win.
baklava zegt
Ach, de m5 was de m5 toch al niet meer met hun kunstmatig geluid via de speakers. Koester de e34,e39 en de e60.
sollie1984 zegt
@baklava: bla bla bla. Aan de buitenkant hoor je gewoon nog een dikke V8 brullen.
baklava zegt
@sollie1984: de turbo’s dempen het geluid enorm
Sir_Vmax zegt
@baklava: echt?… https://youtu.be/YE8t55_dfYo?t=1253
phdg zegt
en stuurt dan naar een filmpje waar een volledige aftermarket (supersprint) uitlaat wordt gepromoot…
Sir_Vmax zegt
@phdg: waar de turbos nog steeds gemonteerd zijn…
marc94 zegt
@baklava: maar nog niet zo erg als de ecotroep die ze er in (moeten) stoppen. Een goede aftermarket doet wonderen.
fernie zegt
@baklava: dat valt best wel mee. Koude start is zelfs best luid zeker ’s ochtends:)
hollow zegt
@baklava: ik denk eerder de verplichte filters in de uitlaat. Turbo’s natuurlijk ook wat.
bpc zegt
Ik denk eerder de dempers…
208gtidekkers zegt
@baklava: nee niet helemaal, de M5 klinkt standaard als een gek van buitenaf.
https://youtu.be/xaIN5vf3M0Y
Vanaf 05:23
johnhert zegt
Nee bedankt…
flutterby zegt
Is er met het vermogen van de i4 echt nog nodig om een ///M te maken?
davelepeef zegt
@flutterby: een goede M brengt meer aan de tafel dan enkel spierballen hè
retetikker zegt
Gelukkig is elke BMW tegenwoordig leverbaar met een M-sportpakket!
Rick-dos zegt
Auto’s zijn al zo ver uit ontwikkeld dat er niet echt meer mijlpalen te bereiken zijn. Een aantal jaar geleden stond de wereld te kijken van het feit dat de Veyron in 2,5 seconden op de 100 zat. Tegenwoordig is dat helemaal niks speciaals. Straks kan een sedan dat halen.
Er zijn gewoon geen tot de verbeelding sprekende mijlpalen meer. Of zaken wat je bragging rights geeft.
“Mijn Ferrari heeft 1000 pk en binnen 2,5 seconden zit ie op de 100.”
“Leuk voor je dat heeft en kan mijn Golf GTI ook.”
Leuk dat BMW met een 1000 pk sterke EV komt maar kan niet zeggen dat ik er enthousiast van word of dat ik onder de indruk ben.
davelepeef zegt
@Rick-dos: pijnlijke waarheid. En dan komt de rest van de beleving om de hoek kijken: weggedrag, stuurgevoel, en: soundtrack. Wat gaan we toch een karig tijdperk in wat auto’s betreft :(
davelepeef zegt
@Rick-dos: ik was nog niet klaar… Ik vergelijk het soms met muziek van een klassiek instrument vs muziek gegenereerd op een computer: het kan allemaal wel beter, makkelijker en sneller zijn, er mist wat mij betreft gewoon gevoel. Ja, een computer is een machtig stuk techniek, maar een fraaie vleugel met als z’n bewegende en afgestemde onderdelen is toch zoveel mooier? Maar ik begrijp wel dat ’t allemaal niet meer kan, dus ik hoop dat de komende generaties hier anders over denken…
Rick-dos zegt
Eens. Vooruitgang hou je helaas niet tegen en ik vind het wel interessant om de ontwikkelingen te volgen maar het geeft mij niet dezelfde beleving als wat er met de auto de afgelopen decennia is gebeurd.
Technologie heeft het ontwikkelproces allemaal heel efficiënt en sneller gemaakt waardoor er geen echte uitdagingen meer zijn. Het is, zoals je analogie ook stelt, heel mooi wat we allemaal bereiken maar tegelijk is het ook heel klinisch.
Richmond zegt
@Rick-dos: toen we overgingen op de verbrandingsmotor ipv stoom of paard en wagen zullen mensen hetzelfde gezegd hebben. Wij Zijn opgegroeid ermee, het zit in onze ontwikkeling in onze popcultuur. De EV staat haaks daarop. Wij die in de transitie zitten kijken er anders naar dan de generatie na ons.
escort77 zegt
@benja01: misschien moeten we de vergelijking met horloges maken. Er worden nog steeds mooie mechanische horloges gemaakt en dat zal altijd wel zo blijven. Ze zullen echter voornamelijk gekocht worden door een groep liefhebbers, de grote massa kijkt wel op hun telefoon of Quartz-horloge om te zien hoe laat het is.
flutterby zegt
@escort77: Nog beter is paarden die vroeger de kar moesten trekken en nu in de kar staan. Persoonlijk vraag ik mij af of brandstof auto’s nog als hobby ingezet worden als over +/- 10 jaar ook de EV op het circuit ze voorbij streeft. Oldtimers oké, maar een E90? Dat zie ik geen “klassieker” worden.
vaakbenjetebang zegt
Daar ben ik het toch wel behoorlijk mee oneens. De meeste recreatieve circuitrijders gaat het eerder om het leren beheersen van de machine en dan samen met die machine er het maximale uit te halen dan om de absoluut laatste tiende. Nog altijd is het gros van de auto’s op cheap-ass liefhebbers-circuitdagen RWD met een flinke motor en handbak van decennia oud. Dat er voor hetzelfde of soms zelfs minder geld al modernere en snellere alternatieven te koop zijn lijkt daar geen verandering in te brengen, en het ligt niet voor de hand dat wel zal gaan doen. De E90 zal hoogstwaarschijnlijk ‘gewoon’ in het rijtje E30, E36 en E46 aansluiten voor vele amateur-circuitrijders en nog tot diep in de 21e eeuw zijn rondjes draaien. EV’s of geen EV’s.
garp zegt
@vaakbenjetebang: denk je niet dat die e90 (en zo veel andere auto’s van die leeftijd en jonger) veel te bol staan van ‘stuurmodules’??? Aan die oudjes kan je sleutelen als je mechanisch inzicht hebt. Voor dat jongere spul moet je óók nog zin en aanleg hebben om met de laptop aan de slag te gaan. Auto’s van tegenwoordig zijn op hoofdlijnen gemaakt voor consumeer en recycle, ipv consumeer en repareer.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: dat oude spul is eenvoudig en daar kan je zelf aan sleutelen. Een elektrische auto is ook makkelijk aan te sleutelen, alleen wel even iets heel anders dan een brandstofmotor.
Je moet wel erg gek zijn op herrie, onderhoud en plakkende vloeistoffen om met een brandstofmotor aan de gang te blijven. Oh en vergeet niet duurder, veel duurder.
bosje zegt
Zo zwart wit is het ook weer niet toch? Binnen EV’s zijn er nog genoeg mijlpalen te behalen, qua bereik/efficiëntie, oplaadsnelheden, laadnetwerken, energy-density van accu’s (en daarmee gewicht) en prijs. En denk bijvoorbeeld aan waterstofauto’s (prijs en tankstations) of het verduurzamen van zwaar transport (de Tesla Semi is nou niet meteen de oplossing voor alles).
En daarbij, er zit zeker nog wel innovatie in benzineauto’s. Tegenwoordig rijden supercars de Nurburgring-tijden waar je jaren geleden een F1-auto voor nodig had, en die ontwikkeling lijkt gewoon door te gaan.
Ik denk dat het vooral ligt aan dat je zelf niet meer onder de indruk bent van nieuwe mijlpalen die gehaald worden, maar dat betekent niet dat het niet meer gebeurd ;)
Rick-dos zegt
@bosje Zijn wel mijlpalen maar niet echt mijlpalen die tot mijn verbeelding spreken.
marc94 zegt
@Rick-dos: ik wordt helemaal geil van het idee dat ik straks in 3 uur ipv 5 uur kan opladen…..nee ik snap wat je bedoelt.
flutterby zegt
@marc94: En wat als je in 2 minuten straks 500 km laad? Dat red een brandstofauto niet eens. Of nog beter; draadloos laden tijdens het rijden.
Persoonlijk vind ik 300 km in 30 minuten al meer dan genoeg (huidige realiteit), net als dat 300 pk meer dan genoeg is. Meer is leuk begrijp mij niet verkeerd, maar het hoeft niet.
marc94 zegt
@flutterby: klopt, maar het zijn nog altijd geen mijlpalen die tot de verbeelding spreken. bij mij althans.
Richmond zegt
@bosje: zijn geen dingen die je zintuigen prikkelen. Je gaat niet met je vrienden / familie etc praten over laadsnelheden of actieradius.
flutterby zegt
@benja01: Ik hoor anders bijzonder vaak dat brandstof beter is omdat je binnen 5 minuten kan tanken, ook op feestjes helaas.
Overigens hoef ik op een feestje ook niet horen over de topsnelheid of acceleratie van iemands auto hoor.
Richmond zegt
@flutterby: hoezo is dat beter? De maatschappij (logischerwijs) is erop ingericht om alles snel te doen. Mensen zien laden als onnodig tijd verlies. Dus denken ze automatisch dat waterstof beter is, want dat kun je tanken. Dat de rest eromheen niet beter is, maakt dan niet uit. En toch, LPG kun je ook tanken en dat wil bijna niemand.
flutterby zegt
@benja01: vraag dat de mensen die dat vinden. Ik vind laden fijner dan tanken.
Het nadeel van LPG is dat het enkel bij bemande tankstations te krijgen is die buiten de woonwijken liggen en extra onderhoud nodig heeft. Voor waterstof zal dat niet veel anders worden aangezien de focus daarvan in zwaar transport zit.
Richmond zegt
@flutterby: het is een kwestie van mindset, het zijn de typische reacties bij grote veranderingen. Dat LPG alleen bij bemande te verkrijgen is, zal niet heel erg van invloed zijn op de vraag / aanbod.
boomhauwer zegt
@Rick-dos: ik zag onlangs een topgear uit 2004 en het viel me toen al op dat er eigenlijk in 16 jaar weinig veranderd is.
shibby zegt
Freude am Laden
karhengst zegt
@shibby: Oh, hij komt er ook als station?
Richmond zegt
@karhengst: als die er van de benzine m5 nooit is geweest, waarom wel van de phev / ev?
E34M5Touring zegt
E34 en E61 M5 zijn beide Station M5’s he.
Richmond zegt
@E34M5Touring: je hebt gelijk, maar dat zijn ook de enigen. Niet genoeg om te zeggen dat daarom van de G60 er ook een komt.
shibby zegt
@karhengst: nee, wel vaak bij een laadstation
Henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
karaya zegt
Sprak net een Duitser in een regenjas, de nieuwe E220v AMG krijgt 1001 PS…
leaper035t zegt
Zou 2020 niet hét jaar worden waarin we overspoeld zouden worden met EV’s?
unknown32 zegt
@leaper035t: 2020 is al erg genoeg geweest…
flutterby zegt
@leaper035t: onder welke steen heb jij geleefd? De meeste fabrieken zijn gesloten (geweest). EVs verkopen nu meer dan brandstofauto’s.
willemveenstra zegt
Ze krijgen mijn poen in ieder geval niet voor een EV. Blijf mooi met oud spul doorrijden.
cdlop01 zegt
Ev is waardeloos en staat in de kinderschoenen, te weinig bereik , veel lagere laadsnelheden dan beloofd, te weinig laadpalen en agenda’s die worden aangepast om te kunnen en moeten laden. Bovendien wordt een Ev veel te duur verkocht, simpele techniek. Enige goede Ev zijn de Tesla, maar berder matige auto, en Kona de rest is prut. Oh ja, 4% minder accu capaciteit per jaar…. wordt ook nooit vermeld .
Richmond zegt
@cdlop01: de eerste auto’s met verbrandingsmotor ook. Elke tech moet ergens beginnen.
flutterby zegt
@cdlop01: je hebt geen laadpaal nodig om te laden. Voor 90% zal een simpel stopcontact voldoen.
flutterby zegt
@cdlop01: De Kona is goed, maar de eNiro en Soul zijn slecht? Die zijn praktisch hetzelfde in een ander jasje. De Ampere-E is trouwens ook een prima EV, de Renault Zoe is erg scherp geprijsd, de Mazda MX-30 ziet er erg netjes uit en de Mini Electric is lekker sportief.
Genoeg keus, zeker als er twee auto’s voor de deur staan.
jometdebanjo zegt
Nou BMW……maak maar een begin om de slogan te veranderen want het enige wat dan nog goed is is de wegligging. Een M5 koopt je vooral voor vermogen en exclusiviteit. De M5 klinkt al jaren niet meer zoals een V8 moet klinken. Ik hoop serieus dat dit een flop wordt. Waar is BMW is godsnaam mee bezig. Emotie in één keer weg??
scotts zegt
Misschien moeten ze het concept van de image-builders opnieuw uitvinden. Het zal steeds moeilijker worden voor dit soort modellen om zich te onderscheiden. Daarnaast zijn de snelheden en prestaties die met groot gemak gehaald worden bij lange aan niet haalbaar op de openbare weg. Het verschil tussen “normale” auto’s en dit soort auto’s is bij normaal gebruik bovendien steeds kleiner geworden.
vaakbenjetebang zegt
Spijker op de kop. Wat doet een M5 in de echte wereld welbeschouwd nog extra voor je ten opzichte van voor mijn part een 530i? Zelfde geldt natuurlijk voor al die 600pk-kanonnen ten opzichte van hun ‘normale’ 300-ish pk-broertjes. Die lopen immers ook allemaal met 2 vingers in de neus 250, gaan in een seconde of 6 naar de 100 en kunnen harder de hoek om dan je haast ooit op de openbare weg zult kunnen doen.
‘Vroeger’ was het kunnen bouwen van een M5 (of vergelijkbare auto) een soort proeve van bekwaamheid van de fabrikant waarmee deze een streepje voor had bij de consument. Inmiddels kent iedere fabrikant op dat vlak het geheim van de smid wel, of kan dit geheim domweg inkopen – als er maar een ‘business case’ is. Neemt niet weg dat het technisch gezien nog altijd fantastische producten kunnen zijn, maar hun toegevoegde waarde is hard afgenomen.
scotts zegt
Volgens mij zei Jeremy Clarkson jaren geleden al dat hij eerder een 520 dan een M5 zou kopen, omdat het verschil tussen beide zo klein is op de openbare weg en het prijsverschil juist gigantisch.
Technisch zijn het zeker hoogstandjes, maar autofabrikanten moeten wel op tijd “ingrijpen”. Dit soort modellen gaan op lange termijn niet de rol vervullen van imago-booster. De jongere generaties lopen niet meer warm voor opgedikte auto’s met een enorm prestatie-potentieel. Dit soort auto’s spreken niet meer tot de verbeelding zoals vroeger en het potentieel kan niet benut worden. Tot slot is de auto als het ultieme statussymbool in de meeste milieus achterhaald. Sterker nog, in hoog opgeleide of milieu bewuste milieus wordt je eerder aangekeken op een dergelijke auto.
Dit maakt de toekomst echter wel bijzonder interessant. Het is dan namelijk de vraag hoe de toekomstige image-builder eruit gaat zien? Een auto die laat zien waar het individu voor staat. Maar als dat geen dikke motor of sportpakket meer is, wat dan wel? Een auto die zelfrijdend is en een hele gave cabine biedt om in te reizen met vrienden?
vaakbenjetebang zegt
Naar dat laatste ben ik ook uiterst benieuwd. In de toch ‘hoger opgeleide milieus’ waarin ik doorgaans verkeer word ik ook altijd wat meewarig aangekeken als men er achter komt dat ik autorijden in het algemeen, sleutelen, modificeren en circuit-rijden fantastisch vind. Dan ben ik bijvoorbeeld helemaal blij met mijn nieuwe verstelbare achterstabilisator en zie ik ze denken: die jongen is niet helemaal in orde. Waarschijnlijk zou ik op meer begrip kunnen rekenen als ik vertelde over een recreatief BDSM-weekendje of zo… En ook deze mensen slaan het dan plat met: een Model 3 is echt veel sneller dan jouw auto’s, dus wat ben je nou aan het tobben met die ouwe knoeiboel? En dan hebben ze sec gezien nog gelijk ook. Kortom: het prestatiepotentieel is helemaal niet meer boeiend. Dat wordt al haast als een gegeven gezien, een beetje net zoals dat van een TGV of een vliegtuig. Deze mensen zijn alleen maar geïnteresseerd in de onzin-functies van hun auto, zoals naadloze Apple Carplay-integratie, capacitieve touchscreens, spraakbediening en OTA-updates. Die kant zal het dus wel op gaan met de image-building.
scotts zegt
Klopt. Je krijgt soms het gevoel dat je eigenlijk maar beter niet kan vertellen dat je autoliefhebber bent. Ik denk alleen dat de “onzin-functies” niet genoeg zijn voor de premium fabrikanten. Die “onzin-functies” gaan we namelijk ook gewoon op een Kia terugzien (en misschien zelfs wel beter). Ik denk dat de premium fabrikanten iets moeten vinden waardoor hun product een stukje status symbool kan blijven. Veel vermogen, nutteloze gadgets of het beste kunstleer (leder zal ook verdwijnen) gaat daar niet meer voor zorgen. Ze moeten iets gaan vinden waardoor mensen met het product geassocieerd willen worden. Tesla onderscheidt zich momenteel omdat het nieuw, baanbrekend en milieuvriendelijker is, het is een beetje het Apple van de auto-industrie. Ik ben heel benieuwd of alle merken zoals BMW in staat gaan zijn om iets te vinden waardoor de nieuwe generatie toch graag veel wilt betalen voor hun producten.
joki zegt
Als ik hier zie hoe weinig 3- en 5- series ik zie tegenover al die X modellen begin ik me zorgen te maken hoe lang BMW nog zo’n modellen zal produceren…
Ik denk dat we blij zullen mogen zijn als constructeurs nog één of twee lage auto’s zullen bouwen en al de rest een soort van SUV zal worden. Dat vind ik erger dan een elektrische aandrijflijn … mits voldoende actieradius, snelladen en gewichtreductie…
cdlop01 zegt
Idd, kijk naar Ford en GM, ook Renault zal waarschijnlijk afscheid gaan nemen van sedans. Erg jmmr, persoonlijk kan ik al die Suv en crossover meuk niet meer zien. Alleen Toyota en ook Honda, Kia en Hyundai hebben aangegeven het sedansegment niet op te geven en met nieuwe modellen te blijven komen die ook nog steeds erg goed worden verkocht, in de Usa en Azie, Midden Oosten.
barry355gtb zegt
De ontwikkeling van de auto blijft doorgaan en de aandrijflijn idem. Het zijn vaak de oudere heren, die dat maar niets vinden en blijven roepen, dat vroegah alles beter was.
cdlop01 zegt
Vroeger was ook veel, veel beter.
vaakbenjetebang zegt
@garp (lieve autoblog, waarom is er geen ‘beantwoorden’-knop in dat stukje? Echt irritant!!!): uiteraard is een E90 wat complexer dan een E46 of E36, maar er is heel veel wat er gewoon uit kan (en gaat) als je de auto opbouwt voor het circuit. Als je alle comfortmodules, infotainment en dergelijke uit die auto haalt, is hij echt niet zo veel spannender dan een E46. Je zult misschien één keer een aantal zaken softewarematig moeten laten ‘afblinden’ of ‘uitschrijven’ maar ik denk dat het meevalt. Het is onder de streep nog steeds een zescilinder (meestal) met dubbel VANOS, een ECU en wat sensoren. Big whoop.
@flutterby: ik houd je op de hoogte van de penetratie van de EV op het circuit onder de amateurs, ik heb er vooralsnog precies 0 op de baan gezien. Jij schermt gemakkelijk met ‘duurder’ mbt de ouderwetse auto maar ik durf de stelling wel aan: een geprepareerde circuitauto die leuk is om te rijden zal op basis van plakkerige vloeistoffen en dinosap nog minstens (minstens!) 10 jaar een stuk goedkoper zijn om te rijden dan een EV voor de amateur. Vergeet ook niet dat deze amateur door de bank genomen gek is op die plakkerige vloeistoffen en de verbrandingsmotor en dat sleutelen aan een EV met een 400-ish V batterijpakket misschien wel eenvoudig lijkt maar nog altijd levensgrote risico’s met zich meebrengt.
Op het moment is er nog niet eens een EV nieuw op de markt die zelfs maar een beetje aan de eisen van de circuit-enthousiast voldoet, laat staan eentje die derdehands als hobby-auto voor erbij te betalen is. Ook de alom geprezen Model 3 niet. Ja, die is snel, en ja, hij stuurt relatief goed. Maar dan ben je er nog niet. Op een circuitdag rijd je bijvoorbeeld vaak een stint van een uur, wat netto op 3 kwartier ’trappen’ neerkomt. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik twijfel ernstig of een Model 3 dat haalt, qua actieradius. En dan komt de vraag in hoeverre een Model 3 (om dat voorbeeld maar even aan te houden) te strippen valt tot ’trackday spec’. Van een E90 kun je de meeste stuurapparaten wel missen, maar hoe zit dat bij een Model 3? Geen idee of de architectuur van die auto het zomaar toelaat om er van alles en nog wat uit te slopen. Ook niet iets waar de amateur zomaar aan zal gaan beginnen.
Daarmee kom ik op het volgende punt: de amateurs volgen over het algemeen de (semi-)profs. BMW is op circuits niet voor niks goed vertegenwoordigd bij de amateurs: de kennis is uit de toerwagenracerij ruimschoots voorhanden. Het merk zelf en andere mensen met veel geld hebben ooit bedrijven betaald om met deze auto’s het wiel uit te vinden qua circuitrijden, en de amateurs plukken daar nu de vruchten van. Hetzelfde geldt voor Alfaatjes van divers pluimage, MX5-jes, Subaru’s, Honda’s, Renault RS-jes en noem maar op. De aftermarket voorziet in alle behoeftes en er is know-how. Er is bij mijn weten nog geen toerwagenracerij met EV’s, en je moet wel heel gemotiveerd zijn en diepe zakken hebben om daar als amateur het spits mee af te bijten.
Komt nog bij dat ik uiterst benieuwd ben wat de diverse organisaties er eigenlijk van gaan vinden als je met een EV-met-kooi het circuit op wilt, bijvoorbeeld in verband met het bergen en blussen van de auto als het onverhoopt een keer misgaat.
Nee, de doorbraak van de EV op het circuit voor de amateur zie ik nog even niet gebeuren, maar mocht ik over 10 jaar vanuit mijn barrel alleen nog maar EV’s om me heen zien, dan zal ik de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven.
Richmond zegt
@vaakbenjetebang: ik denk dat je daar een goed punt hebt. EV zijn niet ingericht om te racen op circuit
ericd zegt
Kan me nog herinneren hoe bijzonder het was dat een sportsedan wel 400 pk kreeg, en met een knopje wel 500 pk tevoorschijn was te toveren. Ook toen zullen maar weinig eigenaren dat vermogen vaak hebben aangesproken. M.a.w. 1000 pk leuk hoor, want Bugatti Veyron territory, maar volslagen belachelijk waar de EV trend naar toe gaat. Ik blijf van mening dat we de ICE helemaal niet zo snel vaarwel moeten zeggen, en dat batterijen met hun lage energiedichtheid vooral in lichte voertuigen het beste tot uiting komen.