Elon moet zich weer eens verantwoorden.
Je ziet de boodschap tegenwoordig overal terugkomen, zoals in TV-reclames, in je laatste scrum sessie en in documentaires over Muhammad Ali: iedereen maakt wel eens een voutje, is niet erg, maar je mot er wel van leren. Bij Elon Musk is deze boodschap naar mening van enkele Tesla-investeerders nog niet helemaal aangekomen, althans niet waar het gaat om het Twitter-gebruik van de grote leider. Heel verrassend is dat overigens niet: vorig jaar werd de Muskias door de Securities Exchange Commission (SEC) op de vingers getikt vanwege zijn fameuze ‘420’-Tweet. Hij kreeg hiervoor onder andere een boete van twintig miljoen Dollar. Van zijn leven beteren wilde de Muskias echter niks weten: later claimde de elektro-mogul zelfs doodleuk dat deze forse prent ‘het helemaal waard was’.
Dat is nog niet alles! Kennelijk hield een deel van de ‘deal’ met de SEC ook in dat er bij Tesla iemand aangesteld moest worden die Elons Tweets aangaande beurskoersgevoelige info moet monitoren. Probleem is alleen; dat had geheim moeten blijven. Elon heeft ook daar echter lak aan en bombardeerde zijn nieuwe censureerder publiekelijk als zijn ‘Twitter-sitter’. De SEC was not amused en wil er een punt van maken dat Musk minachting voor het Hof betoont.
Enfin, beetje koppig en tegendraads moet je misschien ook wel zijn als je een Elon Musk wil worden, zul je nu wellicht denken. En misschien is dat ook wel zo, maar een groep institutionele investeerders denkt daar heel anders over. Deze week stapten de Laborers’ District Council en het Contractors’ Pension Fund of Ohio naar de rechter om Musk opnieuw aan te klagen, dit keer voor het ‘herhaaldelijk maken van foutieve statements die schadelijk zijn voor aandeelhouders’.
Directe aanleiding is een Twitter-quoot van Musk dat Tesla dit jaar ongeveer 500.000 auto’s zou gaan maken. Dat vonden aandeelhouders een beetje gek, aangezien zij eerder nog informatie van Tesla hadden gekregen dat de productie ondanks de komst van de Model Y rond de 400.000 units uit zou komen.
Tesla made 0 cars in 2011, but will make around 500k in 2019
— Elon Musk (@elonmusk) February 20, 2019
Later corrigeerde Musk de Tweet, naar verluidt op aandringen door zijn Twitter sitter, door te zeggen dat hij bedoelde dat Tesla’s productietempo eind 2019 zo’n 10.000 auto’s per week zal zijn, ergo (ruim) 500.000 auto’s per jaar.
Meant to say annualized production rate at end of 2019 probably around 500k, ie 10k cars/week. Deliveries for year still estimated to be about 400k.
— Elon Musk (@elonmusk) February 20, 2019
Het klinkt misschien allemaal niet zo spannend, maar dat zijn toch twee hele verschillende dingen. Dat vinden in ieder geval ook de twee hierboven genoemde investeerders, die er nu op uit zijn om Musks ‘ongecontroleerde gebruik van Twitter om incorrecte statements te maken over het bedrijf’ voorgoed een halt toe te roepen. We zijn benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Maar vooruitlopend op de uitspraak van de rechter: moeten de investeerders niet zo zeuren, of moet Musk zijn digitale muil houden? (via Bloomberg)
cossiekiller zegt
Als je een Tweet doet, daar dan 20 miljoen boete voor moet betalen, en dan zegt dat het dat helemaal waard was… Dan ben je gewoon de eindbaas.
En hij rookt nog af en toe een jointje… Die man kan niets meer fout doen!
viggen93 zegt
Men weet toch hoe Elin Musk is? Investeerders weten het ook en krijgen dan ook een Muskiaanse rendement. Ik vindt het prachtig: het duurt wat langer dan hij zegt maar toch bokst hij het wel voor elkaar. Ben geen Tesla fan maar heb groot respect voor deze man.
evdw zegt
@viggen93: Precies dat, je weet toch wie hij is en waar je je munten in stopt. Zeik dan ook niet. En als je niet wist dat hij zo is dan is dat je eigen domme schuld, had je je maar beter moeten inlezen.
Gulli zegt
@evdw: tuurlijk wel. Als hij wat roept en daar verdien je geld aan ben je een slimme investeerder. Als hij wat roept en daar verlies je geld mee ben je een slachtoffer. Zo werkt dat in de wereld van geld.
evdw zegt
@gulli: Waar zeg jij nou eigenlijk “tuurlijk wel” op?
Gulli zegt
@evdw: dat ze niet moeten zeiken. Ja sorry was idd niet heel duidelijk.
Elja zegt
Lijkt me redelijk kansloos.
Eerder was door Tesla al een inschatting van 400 tot 500k gegeven. Dus dit was geen nieuws.
Daarbovenop werden deze tweets buiten openingstijden van de beurs gedaan. Zowel de eerste als de tweede.
basjaski zegt
@elja: Ga jij je maar eerst verdiepen in wat wel en niet mag op de beurs en ga dan lekker advies geven.
geenidee1975 zegt
Beide zijn helemaal perfect nodig.
chrisvonmeer zegt
Dit soort regels zijn er om investeerders maar ook jij en mij te beschermen als aandeelhouders. Als bedrijven te pas en te onpas beursgevoelige informatie mogen verstrekken en luchtkastelen zouden kunnen bouwen dan zou dat natuurlijk van de zotte zijn. Elon wil wel ons geld, maar vind alles daaromheen maar lastig.
cuprar32t zegt
Misschien moeten mensen gewoon Twitter niet meer zo serieus nemen als bron mbt beursgevoelige informatie.
rhellema zegt
@cuprar32t: misschien moet Musk gewoon van twitter af met beursgevoelige informatie. lijkt me een iets logischer oplossing.
mashell zegt
@cuprar32t: dat mag je best nog wel wat verder generaliseren: neem gewoon helemaal niks serieus van Twitter.
Stop met slaafs volgen, verwijder de Twitter app en je leven wordt gegarandeerd 500.000 units beter!
kempenaer zegt
Musk moet eens een beetje volwassen gaan doen in plaats van die aanstellerige aandachtshoererij.
De grote geldschieters achter tesla beginnen het ook moe te worden.
Dat er een sekte-achtige meute groepies de grond aflikken waar hun heiland over loopt, helpt ook niet om deze Afrikaan geestelijk een beetje stabiel te houden.
kempenaer zegt
@kempenaer:
Edit groupies
jules713 zegt
@kempenaer: wat je er ook van mag vinden, bedrijven met een sekte-achtig gevolg zijn zeldzaam en goud geld waard.
crepito zegt
Ah, jaapiyo’s favoriete onderwerp. Wordt nogal voorspelbaar zo..
ablogjunk zegt
@crepito: Voorspelbaar? @jaapiyo en Elon lijken eigenlijk wel veel op elkaar. Zo nu en dan slingeren ze wat onzin het internet op. Neem het met een korreltje (of meer) zout, dan valt het best mee.
jaapiyo zegt
@ablogjunk: haha thx ?. Ik heb gewoon veel respect voor Elon. SpaceX is tof en Neuralink misschien nog wel toffer. Alleen Tesla is gewoon de minste van al zijn bedrijven IMO. De batterijen hebben ze goed voor elkaar (dankjewel Panasonic), de rest van het auto’s bouwen een stuk minder. Als je dat meldt ben je al snel een hater volgens de zelloten, maar goed dat komt met het territorium.
jules713 zegt
@jaapiyo: was ie inmiddels niet gestopt met Neuralink?
launchcontrol zegt
@jaapiyo: hoe kan je nou respect hebben voor iemand die zo met investeerders en klanten omgaat, aan de ene kant groen wil uitstralen, aan de andere kant raketten de lucht inschiet en ook nog met je brein wil gaan spelen?
Esprit_de_Flandre zegt
@launchcontrol: “Ene kant groen, andere kant raketten…”
Zucht. Das zo’n zwak argument, en al zo vaak gehoord. Alle raketlanceringen per jaar, niet gewoon van SpaceX maar wereldwijd, veroorzaken waarschijnlijk minder vervuiling dan alle vliegtuigen op één dag.
Ook opvallend: dat argument komt alleen maar boven als het over Tesla/Musk gaat. Niet als het bvb over Amazon/Bezos gaat. Of over NASA/ESA/Roscosmos/etc… Zeg dan gewoon dat je Tesla kut vindt, of dat je niet gelooft in klimaatwetenschap, of dat je lekker wil dieselen…
launchcontrol zegt
@Esprit_de_Flandre: een hele diepe zucht…. over zwakke argumenten gesproken! “waarschijnlijk minder vervuiling dan ALLE vliegtuigen op één dag”. Dat is wel heel veel uitstoot hoor. Dan begin je over waarom wel Musk en niet Bezos. Het artikel staat op Autoblog en gaat over Musk, dus Bezos doet er totaal niet toe. Ik heb het nergens over dat een Tesla k*t is. Klimaatwetenschap is regelmatig discutabel, zoals veel wetenschap overigens. En heb een al jaren niet meer in een diesel gereden. En hey (https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-komt-terug-op-besluit-autos-toch-weer-duurder-121762) over betrouwbaarheid gesproken….
ghost zegt
Stoney Elon!
mpgc zegt
Musk heeft de kenmerken van een genie, maar helaas ook die van een narcist.
autospotterkerkrade zegt
Alle klimaatgekkies staan er voor in de rij