Goed nieuws voor de TT-lovers die met een hamer in de ene hand en een spaarvarken in de andere hand stonden te wachten op prijsinformatie van Audi. De Nederlandse prijzen van de Audi TTS en de TT TDI zijn bekend gemaakt. Voor deze modellen moet je respectievelijk minstens 62.900 en 48.650 euro overboeken naar de rekening van dealer. De roadsterversies koop je vanaf 67.460 en 51.600 euro.
De Audi TTS is het topmodel van de TT. De 2,0-liter TFSI-motor levert 200 kW (272 pk) en 350 Nm koppel. De TTS Coupé met S tronic accelereert in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en hij haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De TTS is er als Coupé en als Roadster.
De Audi TT TDI met 2.0 TDI common-rail dieselmotor heeft een vermogen van 125 kW (170 pk) en 350 Nm koppel. De Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro trekt in 7,5 seconden naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 226 km/h. De Roadster doet dat in 7,7 en topt op 223 km/h.
Het persbericht:
Audi maakt prijzen Audi TTS en TT TDI bekend
• TT-gamma verrijkt met topmodel en dieselversie
• Audi TTS vanaf € 62.900,- en TT TDI vanaf € 48.650,-
• Audi TT als eerste in z’n segment met dieselmotor
• Ook leverbaar in Pro Line-uitvoering
Leusden, 8 mei 2008 – Een tweeliter turbomotor die al drie jaar op rij is verkozen tot ‘Engine of the Year’ en bijna twee decennia ervaring met TDI-techniek zijn terug te vinden in twee nieuwe uitvoeringen van de TT, Audi’s sportieve Coupé en Roadster: de TTS en de TT TDI. De Audi TTS Coupé is er vanaf € 62.900,-, de TT TDI Coupé vanaf € 48.650,-. De Roadsterversies van de TTS en de TT TDI beginnen respectievelijk bij € 67.460,- en € 51.600,-. Met de twee nieuwe modellen bewijst Audi dat topprestaties en een laag brandstofverbruik uitstekend samengaan.
De Audi TTS is vanaf nu het topmodel van de TT-lijn. Zijn 2,0-liter TFSI-motor levert 200 kW (272 pk) en tussen 2.500 en 5.000 t/min. is 350 Nm koppel beschikbaar. De TTS Coupé S tronic accelereert daarmee in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en hij haalt een – begrensde – topsnelheid van 250 km/h. De TTS is er als Coupé en als Roadster. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 8,0 l/100 km. Voor de Roadster is dat 8,2 l/100 km. In combinatie met de optionele S tronic transmissie daalt dit met respectievelijk 0,1 en 0,2 liter.
Standaard quattro voor TTS
De Audi TTS is standaard voorzien van quattro permanente vierwielaandrijving en van het adaptieve dempingsysteem Audi magnetic ride. De TTS heeft diverse specifieke kenmerken om zich te onderscheiden van de overige versies. Daaronder fraaie 18 inch wielen, koplampen met een nieuw ontworpen Xenon plus-unit en ledlampen als dagrijverlichting. De grille in TTS-design en de aluminium buitenspiegels springen ook in het oog. Een als diffusor vormgegeven achterbumper en vier uitlaatpijpen completeren het geheel.
Met leer beklede sportstoelen, een grijs instrumentenpaneel met TTS-logo in de toerenteller, aluminiuminleg, pedalen en voetsteun uitgevoerd in RVS en een multifunctioneel stuurwiel typeren het interieur. Een kortere versnellingspook en kortere schakelwegen zorgen voor een nóg sportievere rijbeleving. De kap van de TTS Roadster is met een druk op de knop te bedienen en de auto is optioneel uit te rusten met een elektronisch bedienbaar windscherm.
Tien jaar TT en bijna twintig jaar TDI
Het is niet alleen tien jaar geleden dat de eerste generatie Audi TT verscheen, het is ook bijna twintig jaar geleden dat Audi de TDI introduceerde. Daarmee nam Audi een grote voorsprong in dieseltechniek, die tot op heden voortduurt. De vele zeges van de Audi R10 met V12 TDI in de 24 uur van Le Mans bewezen dat een dieselmotor uitstekend harmonieert met een sportwagen. De kennis en ervaring die op het circuit werd opgedaan, is terug te vinden in de Audi R8 V12 TDI Concept, ’s werelds eerste supersportwagen met een dieselmotor. Nu nog een studiemodel, wat niet gezegd kan worden van de Audi TT TDI, die vanaf deze zomer in de showroom staat. Audi blijft trouw aan ‘Voorsprong door Techniek’ door als eerste fabrikant een dieselmotor in dit segment te introduceren die zuinig én snel is.
Zijn indrukwekkende prestaties ontleent de Audi TT TDI aan een 2.0 TDI dieselmotor voorzien van Common-Rail-Techniek met een vermogen van 125 kW (170 pk). Het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.750 en 2.500 t/min, garandeert trekkracht onder alle omstandigheden. Via een handgeschakelde zesversnellingsbak en quattro vierwielaandrijving wordt het vermogen naar de wielen overgebracht. De Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro heeft niet meer dan 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en bereikt een topsnelheid van 226 km/h. Voor de Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Geen typische dieselwaarden. De verbruikscijfers zijn dat wél: 5,3 l/100 km voor de Coupé en 5,5 l/100 km voor de Roadster. Mede hierdoor krijgt de Audi TT TDI het groene B-label. De overige techniek van de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro komt overeen met die van de benzineversies. Een sportonderstel en ESP zijn dus standaard. Audi magnetic ride is optioneel beschikbaar.
Prijzen Coupé, Roadster en Proline-uitvoering
De Audi TTS is er als Coupé vanaf € 62.900 ,- en als Pro Line vanaf € 65.800,-. De TTS S tronic staat als Coupé voor € 65.555,- in de prijslijst, dezelfde versie als Pro Line voor € 68.455,-. De Audi TTS Roadster kost € 67.460,-, de Pro Line € 70.360,-. Met S tronic bedragen de prijzen respectievelijk € 70.115,- en € 73.015,-. De Audi TTS is per direct bestelbaar.
De Audi TT TDI Coupé is binnenkort bestelbaar voor € 48.650,- en in de Pro Line-uitvoering voor € 51.550,-. De Audi TT TDI Roadster begint bij € 51.600,- en in Pro Line-uitvoering vanaf € 54.500,-.
JPM zegt
Ik vind het nog steeds teveel geld voor een TT. Doe mij maar de Mazda MX-5, leuker, mooier en goedkoper. Maar ja sommigen vinden dit wel wat.
Marlboro zegt
weet zeker dat de Z4 het nog steeds beter doet dan de TT. ik weet niet waarom maar de Z4 heeft gewoon iets.
En ik ben vooral helemaal weg van de Z4M :D
thom zegt
Ik vind die voorbumper toch een beetje minder, de S line versie vind ik mooier.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/30/audi-tt-s-line
Hopen dat rs mooier wordt :)
LilJeezy zegt
de voorkant lijkt te veel op de a3 echt walgelijk lelijk!!
de achterkant heeft wel een te dikke kont o0
doe mij maar een a4 cabrio voor dat geld :)
Alexander zegt
5,2.. Nice! :)
ZubZero zegt
vind het serieus te veel geef maar een Z4 M Coupe je betaalt er wel meer voor maar je krijgt ook meer voor terug!!
SR zegt
kent iemand ook prijzen van belgië?
Laurens zegt
Ik volg het even niet. In het persbericht is de 4-cilinder 2 liter TFSI ‘al 3 jaar op rijd Engine Of The Year’. En gisteren was dat al 3 jaar op rij de 6-cilinder 3 liter biturbo van BMW?!
stasz zegt
@Laurens
Er zijn meerdere klasses en dus meerdere prijzen te verdelen. Zoals je in je voorbeeld al aangeeft heeft audi het over een 2l&4cl en Bmw het over een 3l&6cl.
victor zegt
@SR, gewoon 19 procent van het vernoemde bedrag berekenen en dat er af halen dacht ik..
veder is dit niet het topmodel want er komt toch nog een TT RS ofzo iets?
Tom zegt
Lang leve mijn kleine landje België, mijn TTS is bestelt, nieuwprijs zonder opties 45.700€
Majinstar zegt
Ik haal liever een 335i coupe voor hetzelfde geld.
FabianVTR16V zegt
Behoorlijk aan de prijs zeg…
Maar is wel een prachtbak met aardig wat motorische tuning potentieel.
0-100 in 5,2 sec voor 272pk is echt rap.
Moet je nagaan wat deze auto doet na een chip / tunekuurtje van JD Engineering 8)
Zijn er trouwens motorische verschillen tussen de TTS en de S3 of is het nu beperkt gebleven tot een computeraanpassing ?
madru zegt
jongens dat trekt op zijn VOORWIELEN hé AFVOEREN !!! of ja neem de quatro altijd goed voor in de modder OF rijkelui kindjes die het autorijden niet zo goed begrepen hebben….
madru zegt
jongens dat trekt op zijn VOORWIELEN hé AFVOEREN !!! of ja neem de quatro altijd goed voor in de modder OF rijkelui kindjes die het autorijden niet zo goed begrepen hebben….
bradley zegt
veel geld voor een 2.0 tdi…
Joerek zegt
Tijd geleden was bekend gemaakt dat er in april een quattro uitvoering komt van de 2.0 tfsi (gewoon tt, niet tts)… Inmiddels is het mei en je hoort er niets meer over. Ben benieuwd wanneer deze daadwerkelijk uitkomt en wat de prijs daarvan is.
De prijs van de TTS vind ik ook vreemd. Ik las tijd geleden dat deze tussen de 2.0 tfsi en de 3.2 v6 zou vallen, althans in Duitsland was dat het geval. Vreemd dat deze nu ruim boven de 3.2 v6 is uitgevallen. Het zal ook wel een beetje aan de uitrusting liggen aangezien de tts standaard eigenlijk al heel compleet is.
Boy zegt
Wat een mooie auto. TTS Roadster is echt de mooiste roadster van dit moment. Zeer snel en vol met gave techniek. Hier kan helemaal niks tegen op, vooral al geen simpele mx-5. Een Z4M is inderdaag heftiger maar zeker niet zo mooi. En het interieur is vele malen mooier dan de concurrentie.
Boy zegt
En ik heb de Audi dealer gebeld in de buurt, en die deelde mee dat je er echt pas volgend jaar zomer daadwerkelijk ik kan rijden. Wat een onzin om nu al te bestellen want tegen die tijd heb je weer nieuwere opties en accesoires.
dan zegt
ziet er prachtig uit die TT,, geen Z4 kan daar tegen op! ik had trouwens de prijzen nog duurder verwacht, maar voor deze prijs heb ik toch liever n a5!
Boy zegt
@dan: Inderdaad. Als je een TT-S Roadster met leuke opties neemt en inclusief allerlei extra kosten die krijgt kan je beter wachten op de A5 cabriolet die er aan zit te komen. Koop je een mooie A5 3.2 v6 voor.
Windhoos zegt
thom schrijft,
8 May 2008 om 14:07
Ik vind die voorbumper toch een beetje minder, de S line versie vind ik mooier.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/3…
Hopen dat rs mooier wordt
——————————————————
Mee eens Thom, verder wel gave specs alleen gebied me de eerlijkheid te zeggen dat hij imho wel een tikkeltje overpriced is. De S5 is misschien een volledig andere auto, maar toch zou dat mij first choise zijn wegens de kleine beetje meer ruimte, meer pk’s en een blok die soepeler loopt. Voor iemand die van zenuwachtige wagens een kick krijgen is de 2.0 TFSI natuurlijk wel super ;-)
Joerek zegt
De TTS (roadster) was allang geprijsd en het enige nieuws is eigenlijk de prijs van de TDI.
TimC zegt
Tjah…. bij B&B staat een 3.2 turbo met ??450pk?? te koop voor ongeveer 78.000. Dan zou ik toch nog maar ff soor sparen en de TTS laten staan.
Chief_S5 zegt
@ Madru: Ik denk dat je maar beter even nog een keertje naar de specs van de TTS en de TT TDI kan kijken. Beide wagens zijn standaard uitgerust met quattro vierwielaandrijving. :)
Die TTS heeft toch wel heerlijke specs. Vooral die 5.2 sec van 0 naar 100 is behoorlijk netjes. En hij ziet er ook gewoon heerlijk uit.
Skyline zegt
@ Marlboro
De Z4 heeft zeker iets, het is namelijk een vrouwenauto ;-p
Grapje hé
Ontopic
Audi doe eens normaal op het gebied van prijzen hé. Dit is gewoon overdreven.