Hoewel de acceptatie van elektrische auto’s nog een lange weg te gaan heeft, hoef je het bestuur van de Spaanse hoofdstad Madrid niet meer te overtuigen dat elektrisch rijden de toekomst is. Daar is men al volop bezig om de stad klaar te maken voor de elektrische invasie. Alle publieke parkeergarages zullen worden uitgerust met oplaadpunten voor elektrische auto’s. Bij 36 parkeergelegenheden zullen in eerste instantie totaal 58 elektrische oplaadpunten worden geïnstalleerd waar elektrische auto’s gratis kunnen worden opgeladen.
Verder zullen alle nieuw te bouwen parkeerfaciliteiten vanaf nu standaard worden voorzien van oplaadpunten. Overheidsgebouwen waar veel publiek komt, moeten er ook aan geloven en zullen worden uitgerust met een paar extra stekkerdozen als service voor de elektrische rijders. Daarnaast zal de gemeente Madrid zal binnenkort een overeenkomst tekenen met het Ministerie van Industrie om het elektrische rijden nog sterker te promoten. Details hierover volgen later.
Dichter bij huis wil Enexis, de netbeheerder van Essent er ook flink tegenaan en streeft ambitieus naar 10.000 oplaadpunten in Nederland rond 2013. (via: autobloggreen)
Sjappoo zegt
En dan vlak naast de stad en lekker dikke Elektriciteit centrale bouwen!
SUPER voor het milieu! ;-)
jaja de acceptatie is ver te zoeken!
Larrs zegt
Is een goede actie, maar helemaal gratis bestaat niet.
hanz zegt
@ sjappoo,
het is wel prettig dat als je in de stad loopt niet in de rook ziet van alle stink diesel en benzine waggies ;-)
ik ben wel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.
Bert zegt
las vanmorgen nog dit
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11959/Bosch-elektro-autos-spelen-voor-2020-geen-rol
en jawel, een electrische auto is toch wel een beetje een natte droom van mij (alle koppel vanaf 0rpm). Maar tussen droom en werkelijkheid…
(Gratis electriciteit tanken? Hoe lang zal dat duren?)
Autogek zegt
Prima vooruitgang. Ook 10.000 oplaadpunten in Nederland in 2013 is een goed begin. Hier zal je uiteraard wel moet betalen. Maar nu is het ook nog wachten op de electrische auto’s die nog te koop moeten komen voor particulieren.
Timmie zegt
1 oplaadpunt per parkeerfaciliteit? Dat wordt aanschuiven, en vooral wachten. De plannen dichter bij huis zijn dan misschien ambitieus, maar iedereen weet dat het huidige economische klimaat niet het juiste is. De plannen zullen daarom wel weer richting koelkast slash diepvriezer gaan. En als de olie-industrie nu eens zou morren, dan deinzen de overheden helemaal terug, zoals een muis voor een kat.
Don Leon zegt
Laat de overheid e.d het goede voorbeeld geven, die moeten eerst maar eens elektrisch gaan rijden. Dan stappen mensen vanzelf over.
Sjappoo zegt
@ Hanz
Mee eens, wel lekker om in een iets frissere grote stad te lopen…
maar als er 1 tot 2 oplaadpunten per garage komen en de auto heeft een laadtijd van 8 uur, word het nog niet echt wat.
Vind het een leuk initiatief. Maar denk dat de ontwikkeling nog niet ver genoeg is hiervoor.
Volgens mij is het nu het verplaatsen van de uitlaatgassen van in de stad(auto’s), naar buiten de stad (centrale).
GOD zegt
Het huidige elektrische netwerk kan het nu soms al niet meer aan.
je hoort de laatste paar jaren wel eens over black-outs in een aantal landen.
En aangezien nucleaire centrales deze dagen taboe zijn, hoe willen ze dat gaan doen dan. miljoenen windmolens of stoken op kool wat uiteindelijk net zo slecht is, dan wel niet slechter voor het milieu.
floryn zegt
madrid is wel een beetje een vieze stad dus misschien gaat het helpen over 10 jaar of meer… probleem met dit soort zaken is dat het allemaal zo lang duurt en heel veel investeringen vergt. Toch glooit er iets moois aan de horizon.
jack zegt
hoe gaat ze het systeem beveiligen op lastige koters die het grappig vinden om er letterlijk “de stekker eruit te trekken”?
Want opzich de ideeën zijn er, maar er wordt nergens goed over nagedacht. En dat is ook het probleem in Den Haag.
Er wordt wat geroepen en heel de kamer vind het goed, alleen het werkt nooit fatsoenlijk.
blokker5 zegt
@hanz
Stink diesel en benzine waggies? Moet ik nog een opmerking plaatsen op wat voor blog je bent of snap je genoeg nu ik je er op wijs?
OT:
Zijn dat van die parkeergarages met ubercombo’s?:p
GerreLekker zegt
@ sjappoo: Ik meen dat er vlak bij Madrid een zonnecentrale staat (een hele hoop spiegels bundelen het zonlicht naar een punt bovenaan de toren waar het water tot stoom wordt omgezet enz enz…)
RDS zegt
@ Dennis
Allemaal leuk en aardig maar heeft het oplaadpunt wel de goede voltage en amperage???
Bij benzine is het makkelijk, is het pistool te dik maak je het gat groter, echter bij elektriciteit lijkt het mij wel belangrijk dat je geen 1.000 volt oplaatpunt op je 380 V auto aansluit. Dit is ook nog eens lastiger en veel duurder te verhelpen dan alleen je tankdop hoeven te vegroten.
Initial_D zegt
@GOD
ze zijn druk bezig het Europese elektriciteitsnet te vernieuwen met smart-grids, en daarbij zal er nog flink geinvesteerd worden in zonne energie om aan extra elektriciteit te komen.
VivelaFRANCE zegt
Erg goed bezig daar in Madrid! Op deze manier komt er tenminste vooruitgang! :D
Autogek zegt
@ RDS,
Er is volgends mij nu onderling bij de autofabrikanten afgesproken dat iedereen dezelfde oplaadstekkers en voltages gaat gebruiken. Dus moet dat geen probleem kunnen zijn. ;)
Laurens zegt
Wie wil er een auto met maar heel beperkte functionaliteit? We rijden allemaal minstens eens per jaar wel eens meer dan 500 km op een dag. Veel mensen kopen een auto op basis van situaties die misschien niet vaak voorkomen, maar waarvan het wel handig is dat het kan. 4-5 passagiers meenemen, even naar wintersport rijden, een caravan erachter. Dat laatste lukt al niet met een hybride, laat staan met een volledig electrische auto.
Bedrijven kunnen er vast wel mee uit de voeten, voor het laatste stukje vanuit de distributiecentra naar de klant. Dat is wel goed te plannen, en altijd min of meer hetzelfde.
Jurry zegt
Lieve Camiel, dit is natuurlijk je kans! Wat Spanje kan, kan jij natuurlijk ook! Wel even snel opschieten hè, want je kabinetsperiode zit er alweer bijna op… xxx!
Autogek zegt
@ Laurens,
Beste Laurens ;) Heel veel mensen hebben een kleine auto. Deze gaan ook gewoon met hun auto op vakantie. Maar ernaast kan men ook wat je vaak ziet in het buitenland voor de vakantie een grote auto huren. Dan heb je voor je gewone gebruik door het jaar heen een kleine auto met lagere kosten en vervuiling en dan neem je voor de vakantie tijdelijk een grote auto.
SPK zegt
Nog zo’n ambitieus land zonder eigen autoindustrie. Oplaadpunten voor auto’s die er niet zijn en er ook niet zo snel zullen komen. Persoonlijk zet ik mijn geld op waterstof.
Simpson zegt
ben wel benieuwd hoe ze de infrastructuur gaan aanleggen, met gewoon een paar stopcontactjes of een slofje red je het niet.
Ik heb van mijn pa wel eens gehoord dat de heftruckjes en pallettrucks die ze ’s avonds aan de lading hadden samen een dikke 200A stroom trokken.
en dat waren er maar een handjevol.
“stroomuitval?” “nee pedro zet zijn dacia ampero aan de lading” dat idee
Laurens zegt
@autogek
in het hoogseizoen een ruime stationwagen huren? Die dan de rest van het jaar stilstaat omdat er geen behoefte aan is? Is dat je idee?
Autogek zegt
@ Laurens, Niet iedereen gaat tegelijk op vakantie.En niet iedereen heeft de behoefte om met een grote bak op vakantie te gaan.
Ik dacht even aardig met je mee te denken. Maar je trekt weer alles uit proportie zoals altijd. ;(
Laurens zegt
@autogek
ik ben wat praktischer (lees: hoger IQ ;-) ) dan jij. Vakantiespreiding is leuk, maar vraag en aanbod zal nooit matchen. Weet de autobezitter ook wel, die koopt wat hij/zij nodig heeft voor de vakanties ed en rijdt de rest van het jaar voor de bespaarde huurpenningen in een lekker ruime auto. Uiteindelijk toch goedkoper dan jouw alternatief.
Autogek zegt
Goedkoper? Ik heb het even uitgerekend op het internet en van een Mondeo station naar een Fiesta overstappen scheelt 4000 euro op jaarbasis. Daar kan je een hele leuke auto voor huren.
Arno zegt
in het begin van de benzine auto werd ook gezegd ‘ja hoor dan moeten er overal van die benzinestations gebouwd worden, dat ken toch nie!’ en kijk nu eens. dus ik zou zeggen; goed begin! vooral doorgaan. ps elektriciteit komt binnen termijn toch uit zon, water, wind, bacteriën etc
hanz zegt
@ blokker 5, ja ik weet wel welk blog dit is, en kom er regelmatig
ik heb 4 auto’s voor de deur staan, dus daar kan het niet aan liggen
met stink diesel bedoel ik dat het niet al te fris ruikt, ik wil ook de audi Q7 v12 TDI wel voor de deur hebben staan!
six-trey zegt
kansloos, wie wil er nu een auto weer je 500km mee kan doen in een keer? die niets van aanhanger kan trekken en die uuren nodig heeft om op te laden… ik hou het toch bij mijn benziene motoren :P there’s no repacement for displacement
Beetje Verward zegt
Kijk, da’s nu het mooie van een plug in hybride. En daarme bedoel ik dus zoiets als een Prius (electroaandrijving plus benzineaandrijving) met de mogelijkheid wat extra electriciteit te tanken via een stopcontact. Je kunt daarmee in de stad volledig electrisch rijden en voor de keren dat je grotere afstanden doet gebruik je gewoon de benzineaandrijving.
Heb je aan 1 auto genoeg, heb je in het geheel geen emissie in de stad en kun toch ver komen.
Wordt voor mij als leaseprofiteur pas interessant als ik ook de stroomkosten kan declareren, maar dat is voor de dicussie nauwelijks van belang.
Fiat Coupe zegt
Ik denk dat oplaadpunten vooral aardig klinken, maar de elektrische auto niet daadwerkelijk bruikbaarder maken.
Indien het mogelijk is om de volledige batterijen te verwisselen, dan zal het potentieel van elektrische wagens pas echt toenemen.
En over dat bericht van Bosch: dat is gewoon onzin, als je kijkt wat er in China te koop is aan elektrische wagens. Echt heel veel keuze, qua design is het matig en over de kwaliteit kan ik geen uitspraken doen, maar de auto’s zijn er. Klaar om geleverd te worden. Een paar botsproeven, mogelijk wat aanpassingen, en je hebt een relatief goedkope wagen die alleen op stroom loopt.
Laurens zegt
@autogek
dan doe je het toch lekker op jouw manier… de meesten hier zullen liever het hele jaar in de Mondeo rijden, in plaats van het ding te huren tijdens de vakantie voor die 4000 Euro van je.
Autogek zegt
kom je wel op terug wals de olie op 200 dollar per vat staat ( Binnen 4 jaar).
moskoviet zegt
Nu alleen nog een elektrische auto uitvinden….
Ze kunnen nog niet eens een elktrische grasmachine maken (en niet zo een met een snoer natuurlijk), wat zouden ze auto’s maken??
Autogek zegt
Er bestaan wel electrische grasmaaiers zonder snoer ;)
Citrofiel zegt
Jaja, nu is het nog ‘gratis’, maar zogauw er genoeg elektrische auto’s rondrijden en parkeren zal er vast een extra hoog tarief gerekend worden. Leer mij ambtenaren kennen… :roll:
Autogek zegt
@ Citrofiel, je kan altijd nog zelf energie opwekken met zonnepanelen. ;) Weet niet hoeveel je electrischeteitsverbruik zal gaan stijgen. Maar ja, alle beetjes zelfopgewekte stroom helpen.