• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spa-Francorchamps zal nooit meer hetzelfde zijn

Auteur: nicolasr, gepost 14 oktober 2021 om 15:00 – 13 Reacties

Spa-Francorchamps hetzelfde

In de Belgische Ardennen is een begin gemaakt met de verbouwing van het circuit van Spa-Francorchamps. Het zal er nooit meer hetzelfde zijn…

Voor de wat meer conservatief ingestelde mensch is verandering nooit fijn. Nee joh, alles was vroeger beter en we moeten vooral alles houden zoals het is. Al die nieuwerwetse zooi, daar hebben we niks aan.

Die houding zie je vaak terug bij ons Nederlanders. Niet alleen als het over auto’s gaat (elektrisch rijden doen we wel op de kermis), maar ook over bijvoorbeeld circuits. Want die kombocht op Zandvoort slaat natuurlijk nergens op…

Gelukkig is er altijd nog het circuit van Spa-Francorchamps. Daar blijft alles altijd hetzelfde… Oh, wacht.

Grote verbouwing van Spa-Franchorchamps

Ook dit iconische circuit ontkomt er niet aan, het gaat op de schop. Er komt een aantal nieuwe tribunes bij en een aantal uitloopstroken naast de baan gaat juist verdwijnen. Maar een van de meest in het oog springende veranderingen is de sloop van het aloude chalet boven de legendarische bocht Eau Rouge.

Spa-Francorchamps hetzelfde

Dat moet plaatsmaken voor een gloednieuwe tribune met een mooi uitzicht over de bekendste bocht van de hele F1 kalender. Ook kun je van daaruit nog meer mooie gedeelten van Spa-Francorchamps zien, zoals de pits en het gedeelte na La Source. Het blijft er dus niet allemaal hetzelfde, maar of dat erg is?

Veel meer permanente zitplaatsen

De verbouwing heeft als uiteindelijk resultaat dat er veel meer bezoekers naar Spa-Francorchamps kunnen komen. Of eigenlijk, dat de bezoekers een betere plek hebben dan in het gras naast de baan, maar da’s bijna hetzelfde.

Als de verbouwing is afgerond, moeten er ruim 13.000 vaste zitplaatsen bij zijn gekomen. Dat is ongeveer het dubbele van wat er nu aan tribuneplekken voorhanden is. En met het leger aan Max Verstappen-fans dat jaarlijks naar de GP van België afreist, is dat zeker geen overbodige luxe. Kunnen die ook eens lekker zitten.

Verder gaat het vooral om de veiligheid

Naast de extra tribunes, wordt ook de baan zelf aangepakt. Zo worden sommige uitloopstroken vergroot of vervangen door grindbakken. En dat was ook wel nodig, met name de situatie in Eau Rouge en Raidillon kon wel wat veiliger.

Je kunt het er ook aleen maar mee eens zijn, als je terugdenkt aan het fatale ongeluk van Anthoine Hubert in 2019 en de recente heftige ongelukken tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps en de klapper die Beitske Visser er maakte in de Formule W dit jaar.

De verbouwing gaat ongeveer 80 miljoen euro kosten en moet volgend jaar klaar zijn. En al is na de verbouwing ‘niets meer hetzelfde’, Spa-Francorchamps blijft voor mij tóch altijd de mooiste baan van de wereld.

Zelfs zonder chalet.

Fotocredit: PixelsStance op Twitter

Ook interessant!

  • In beeld: de spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
    Nieuwe spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
  • Ingrijpende facelift voor... Spa Francorchamps
  • Weer op Spa Francorchamps en kansen Verstappen
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, spa-francorchamps

Vorig bericht: « Golf-segment keldert in populariteit in Europa
Volgend bericht: Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren »

Lees Interacties

Reacties

  1. alassad zegt

    14 oktober 2021 om 15:18

    Eindelijk. Ben overigens benieuwd in hoeverre de moord op de eigenaars van Spa invloed heeft gehad op de snelheid vd besluitvorming hierover.

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      14 oktober 2021 om 16:15

      @alassad: niet, dit plan is al maanden geleden bekend gemaakt

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      14 oktober 2021 om 16:25

      @alassad: dat is idd mooi in scène gezet dat zelfmoord na moord

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        15 oktober 2021 om 09:06

        @tortuga: Wat is er dan precies in scène gezet? U denkt dat er andere daders zijn? Ipv dat de echtgenoot het gedaan heeft?

        Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    14 oktober 2021 om 15:19

    Wordt er dan ook iets gedaan aan de infrastructuur rondom het circuit? Ik ben er zelf nooit geweest, maar als ik de horrorverhalen moet geloven is het ieder jaar een drama met verkeer. Dat zal er niet beter op worden met 13.000 mensen extra.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      14 oktober 2021 om 18:52

      @berlinetta: gewoon een nachtje extra blijven in het hotel

      Login om te reageren
  3. superflip zegt

    14 oktober 2021 om 15:46

    Wat jammer. Veel goeie herinneringen aan de chalet. Als kind veel genoten van het prachtige uitzicht op de Raidillon tijdens de 24h en talloze andere races dankzij de VIP uitnodigingen van mijn vader. Altijd lekker (en gratis) eten en drinken. Gouden tijden waren dat.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      14 oktober 2021 om 16:26

      vadurrr

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      14 oktober 2021 om 20:24

      @superflip: ben benieuwd of er op die plek niet een nieuwe vip area komt. Mooiste plek? Lijkt me raar als je daarvan de potentiële inkomsten niet maximaliseert…

      Login om te reageren
  4. C220AMG zegt

    14 oktober 2021 om 15:47

    @nicolasr Het zal wel aan mij liggen hoor maar iedere keer dat ik weer op bezoek ben in Nederland zie ik toch een hele andere mentaliteit dan “elektrisch rijden doen we wel op de kermis”. Of, wordt heel Nederland intussen als Kermis beschouwd?

    OT. Ja Eau Rouge is natuurlijk een van de bekendste bochten die er is en dat de veiligheid ervan verhoogd wordt is alleen maar goed, hopelijk blijft het toch alsnog zijn charme behouden. Ik weet wel dat dat in de praktijk vaak niet zo makkelijk is en uiteindelijk gaat de veiligheid voor.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    14 oktober 2021 om 17:17

    Fixen ze ook meteen de parkeerplaats?

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      14 oktober 2021 om 18:51

      @dutchdriftking: nou, inderdaad, wat een drama.

      Login om te reageren
  6. govo zegt

    15 oktober 2021 om 13:22

    Veel meer permanente zitplaatsen.. Of te wel er komt steeds minder plaats voor de “fan” die gewoon de charme van het bos bij de chicane of graag in de kom van pouhon wil zitten En zal dus de prijs voor één ticket Spa wederom hoger worden.. Die 80 miljoen moet ergens vandaan komen.. En neem inderdaad de maandag ook vrij zodat je lekker in je huisje kan blijven zitten. Of weet de weg, en rijd niet als schapen achter elkaar aan.. Formule 1 wordt steeds meer een elite sport.. Ook straks “goedkoop” bij viaplay. Kijk maar eens wat je dan daar over 3 jaar betaald..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North