Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) heeft bedacht dat het maar eens klaar moet zijn met de zogenaamde kijkfiles. Bashir houdt van doorrijden en wil dat minister Schultz iets doet om deze files tegen te gaan. Maar er bestaan toch al van die mooie schermen die worden neergezet bij een file/ongeluk?
Dat klopt, maar volgens Bashir zijn die schermen “niet flexibel genoeg” en daarom zouden er flexibelere schermen ontwikkeld moeten worden. Volgens de SP’er worden de huidige schermen niet vaak genoeg gebruikt omdat ze niet flexibel genoeg zijn. Ook zouden de schermen eenvoudig in een auto van Rijkswaterstaat te vervoeren moeten zijn.
“Minister Schultz houdt net als ik van doorrijden. Ik ga er dan ook vanuit dat ze alle kansen grijpt om kijkfiles te voorkomen. Met een flexibel filescherm kan het aantal kijkfiles substantieel verminderen. Er zijn nu wel genoeg proeven geweest, tijd om het flexibele filescherm te gaan gebruiken.”
En het mooiste is nog wel dat Bashir vindt dat er een agent ingezet moet worden om het overige verkeer te manen om door te rijden. Sure. (via: nu.nl)
The360box zegt
Alsof die schermen wat helpen. In mijn ervaring komt het door die matrixborden, als je die aanzet gaat iedereen wel zachter rijden. Zet ze gewoon op 80.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@The360box: ze moeten juist sneller rijden ipv langzamer
The360box zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Dat zeg ik toch ook?
euro95 zegt
@The360box: +1, meestal werken die matrixborden tegen door vies lage snelheden te geven.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@The360box: Ik lees het toch anders :p
jordy14 zegt
@The360box: jij hebt helemaal gelijk, gewoon doorkarren.
RoT___ zegt
@The360box: Die hele matrixborden onzin moeten ze juist weghalen. Mensen rijden veel te veel op die dingen en kijken daardoor niet meer verder dan de neus van hun eigen auto lang is. In het buitenland staan die dingen er alleen op drukke punten, voor de rest redt het verkeer zich prima door ver vooruit te kijken en achterop komend verkeer te waarschuwen met de alarmlichten.
norge zegt
gewoon oogkleppen verplichten?
MAB zegt
@norge: een hele goede! ik zou contact opnemen met Bashir
grrrrommmmm zegt
@norge:
Of hele donkere ruitjes… :)
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Flexibel scherm?! Dan waait ‘ie weg met een beetje wind
jzaero zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Juist een scherm dat niet flexibel is zal eerder wegwaaien, afhankelijk van de constructie. Een solide scherm tegenover een flexibel scherm, met dezelfde constructie als boven, heeft als nadeel dat de wind er vol tegenaan slaat en het scherm er lekker tegenin gaat. Zodra het scherm juist met de wind meewerkt en wind erlangs laat stromen, heeft een minder zwaar effect op de stabiliteit. Of het handig is, is een ander verhaal.
sam631 zegt
@jzaero: het gaat natuurlijk om de flexibiliteit voor het opzetten en afbouwen dombo’s
lincoln zegt
Bashir vs Schultz = bitchfight ..
ik zet me geld in op Schultz .. o.k. ook de slimste .. maar heeft wel meer ballen ..
autogedrocht zegt
@lincoln: meer dan 2 ballen?
Burdy zegt
Kan je niet eerst beter kijken of je het ongeluk kan voorkomen?? Mensen zijn gewoon nieuwsgierig. Als mensen blauwe lampen zien, trappen ze allemaal op de rem.
Net zoals 130. Ben het er helemaal mee eens. Maar als daar het risico veel groter wordt op een ongeval, pas ik liever. Anders is de weg veel vaker afgesloten omdat er weer een ongeluk is gebeurd. En dan heb je een heel mooi cirkeltje.
Politiek, zucht………..
mashell zegt
@Burdy: als mensen bij het zien van blauwe lampen op de rem trappen is dat goed toch? Die blauwe lampen dienen om voor gevaar te waarschuwen, remmen is dan wel zo logisch. Ik vind dat kijkersfiles moeten worden voorkomen, vooral door doordat bestuurders zich realiseren dat er meestal niks goors te zien is en als dat wel het geval is je wou dat je het niet gezien had, maar als ze er eenmaal staan moeten de autowrakken goed zichtbaar worden uitgestald, als kleine compensatie tegen het in de file staan ;)
dennisr zegt
@mashell: Ik ben wat dat betreft ook een ramptoerist hoor, ofja.. te nieuwsgierig.. zal je maar gebeuren dat je er in de kroeg over hoort en dat je dan niet die gene bent die er bij was.. no way, ikke niet!
Burdy zegt
@mashell: Vaak kan je wel duidelijk zien of de blauwe lampen aan je eigen kant van de snelweg staan of niet. Als je achter het ongeval staat, kun er er idd weinig aan doen. Ik had het meer over de kijkersfile, daar ging dit stuk tenslotte over.
desoper zegt
gewoon een flitscamera neerplanten. Iedereen die met z’n hoofd gedraaid richting het ongeluk aan het turen is, op de bon slingeren. Laten we met het bescheiden bedrag van 340 euro (net zo goedkoop als ongeoorloofd claxoneren) beginnen.
RoT___ zegt
@desoper: Goed plan. Boete is verantwoord gezien het gevaar dat het op levert, mailen naar Melanie!
super zegt
zolang de 2e kamer zich nog met dit soort bs details bezig kan houden gaat het nog best goed in nederland denk ik.
norge zegt
@super: Eh ,of als je niks aan de grote problemen kan doen ,doe je wat met de kleine .Lijkt het nog of je wat doet.
bowie zegt
Wordt er eerst moeilijk gedaan over 130 km/u…….en nu lopen zaniken dat er “doorgereden” moet worden…..??????
euro95 zegt
@bowie: Idd, onder het motto van: “Het verhogen van de snelheid kost extra verkeersdoden, schaadt het milieu en kost handenvol geld.”
dennisr zegt
@bowie: doorrijden houd niet in dat je sneller moet, wat ze hier bedoelen is dat je niet gas terug neemt om even een blik te werpen op de brandende lichamen op de baan naast je..
mag toch hopen dat je dat ook wel door had..
bowie zegt
@dennisr: Af en toe moet je gewoon een balletje opgooien om een (leuke/interessante/pittige) discussie op gang te brengen….
dennisr zegt
@bowie: gelukkig maar..
lincoln zegt
@farshad bashir ..
hey excuus sukkel ..
is het niet zo dat er voor een ordinaire klapband al 2 rijstroken voor een halve dag gesloten worden en er 3 brandweerwagens en 7 politiewagens omheen staan met aandachtvragende zwaailampies om “onderzoek” te plegen ??
grrrrommmmm zegt
@lincoln: t kan natuurlijk ook al-qaida zijn…
beckerbauer zegt
Politici hebben volgens mij geen idee meer waar ze het over hebben. Ik denk dat zie die matrixborden maar eens moeten verwijderen, veel effectiever.
beckerbauer zegt
Politici hebben volgens mij geen idee meer waar ze het over hebben.
Ik denk dat zie die matrixborden maar eens moeten verwijderen, veel effectiever.
RoT___ zegt
@beckerbauer: Matrixborden weg en verlichting enkel nog op de (grote) knooppunten.
dennisr zegt
Als die Fahrrad nou gewoon fietsregels gaat bedenken..
nee is goed, deal.. als er weer eens een ongeluk gebeurd weet ik het gaspedaal te vinden..
dennisr zegt
wel lullig, het belang van Fahrrad gaat dus voor hulpverlening.. die schermen moeten eerst geplaatst worden voor ze je kunnen helpen..
lincoln zegt
@dennisr:
misschien bedoeld hij/zij een David Copperfield scherm .. tadaaaa ..
SP kamerleden houden nml nogal van verdwijn truukjes ..
Dimitriej zegt
@The360box: Matrixborden geven automatisch een lagere snelheid aan als het verkeer gaat afremmen..
atteh zegt
@Dimitriej: Hallo, dat snappen die kindertjes nog niet…
dennisr zegt
@Dimitriej: wat je dus zegt, is dat de Matrix borden de snelheid aangeven die gereden word.. ?
maar.. die matrix broden moeten toch aangeven welke snelheid toegestaan is ?
Als we nu dan massaal 160 gaan rijden, geven die borden dat dan aan ?
zakar36 zegt
@Dimitriej:
Waar haal jij die informatie nou weer vandaan? Matrixborden geven niet automatisch een lagere snelheid aan maar dat wordt handmatig gedaan. Anders zou het juist erger worden in dit al grootte file land.
mashell zegt
@zakar36: als er 90 staat wordt dat met de hand gedaan. 70 en 50 worden op de meeste plekken volautomatisch geschakeld. Het doel is immers niet het verkeer te doseren slechts te waarschuwen dat er verderop langzamer gereden wordt. Als iedereen zich netjes aan de 50 zou houden als ze de file veroorzaker (ongeluk, invoegstrook, versmalling) voorbij zijn zouden die borden nooit meer uit gaan. Burgerlijke ongehoorzaamheid is waar dit systeem op werkt!
The360box zegt
@Dimitriej: Dat is de bedoeling ja dat als er een file is we uiteindelijk 30 rijden, oftewel zij veroorzaken de file.
Megakix zegt
@Robbie…en wat denk je wat er mis is met jouw eerste zin ???? :lol:
Megakix zegt
Kijkfiles zijn gevaarlijk…er kan zomaar een kind voor je wielen stappen ! Oppakken dat tuig…
lincoln zegt
@Megakix:
ook lid van de Conny Breukhoven fanclub ??
norge zegt
@lincoln: Conny Breukhoven fanclub is gevaarlijk oppakken dat tuig.
Megakix zegt
@lincoln: grin, dagelijks…
norge zegt
@Megakix: Een ongeluk veroorzaken is gevaarlijk oppakken dat tuig. :mrgreen:
dennisr zegt
Alles voor de kijkcijfers..
GOD zegt
Gewoon een nieuw HD kanaal maken voor alle mensen die geilen op ongelukken, overige calamiteiten op de wegen, achtervolgingen, etc. etc.
Sla je een heleboel vliegen in één klap.
– Lekker thuis met een zak chips en een biertje kijken naar het leed van een ander.
– Live achtervolgingen USA style.
– Dus mensen rijden dan in het vervolg door.
– Terug spoelen, pauzeren, slow motion etc.
– In HD waar op dit moment veel te weinig zenders van zijn.
– Auto’s en mensen die in de kreukels liggen dienen tevens als effectieve waarschuwingscampagnes.
– Geen flexibele schermen nodig.
– Extra inkomsten door middel van KORTE reclames.
– Beter voor het milieu (geen idee waarom maar als je dat zegt dan krijg je alles voor elkaar)
– etc. etc. etc.
Ik zeg doen!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: Bestaat al. Noemen ze NGC…
GOD zegt
@Esprit_de_Flandre:
National Geographic Channel? WTF heb jij voor een NGC versie dan?
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: Nu ja, op die KORTE reclames na…
fastpuk zegt
Dit werkt niet! Het komt gewoon omdat mensnen nieuwschierig zijn!!! met of zonder schermen, als er iets gebeurd is kijken ze toch wel…..Dat is mens eigen!
baasbas zegt
Ik geloof er geen bal van dat maatregelen helpen… Zwaailichten, auto’s in puin op de andere baan.. 1 bestuurder laat zijn gas iets los en voilà: onze wegen zijn zo vol dat er direct auto’s achter rijden die ook hun gas moeten lossen. Die kettingreactie wordt heel snel steeds sterker en een paar auto’s verderop moet men in de ankers en we hebben een file.
Die schermen helpen niks, meer ruimte op de weg, minder auto’s, meer afstand houden op je voorligger.. dat zijn zaken die helpen
captainknowit zegt
Bestaan die schermen dan echt ?!?!? Ik heb ze nog nooit gezien bij een ongeluk. Misschien rijd ik er wel te hard langs en heb ik geen tijd om te kijken… ;o)
Ik snap dat soort kijkers toch al niet; als je kapotte auto’s zo mooi vindt, ga dan kijken op een autosloop (sorry, auto-demontage en recyclebedrijf)!
Esprit_de_Flandre zegt
Gewoon standaard hoge middenbermen. Werkt best van al. Veel werk aan, maar eens het er ligt, nooit nog problemen…
timberleek zegt
Ik zag het vrijdag op de A2 vanuit eindhoven. auto in de fik aan de overkant. alle auto’s voor me gingen direct in de ankers. En niet vanwege rook oid, dat ging praktisch recht omhoog.
Ja ik vind het ook gaaf om te zien, maar het is wel een probleem. Nu was het vrijdagavond totaal niet druk dus dan heb je er niet zoveel last van, maar in de drukte heb je meteen file
lincoln zegt
@timberleek:
en hoe hoog steeg die rook .. maw … hoe hoog moet dat scherm worden ??
timberleek zegt
@lincoln:
geen idee, het was donker
Maar die schermen hoeven de rook ook niet af te schermen, als ze de brandende auto of de gecrashte auto’s afschermen is er eigenlijk niks interessants meer te zien.
lincoln zegt
@timberleek:
zo,n scherm is onheilspellend genoeg voor de geoefende ramptoerist ..
valt er nog meer te speculeren ..
timberleek zegt
@lincoln:
je houdt het altijd een beetje, maar als je het zicht ontneemt is het al een stuk minder interessant om voor te remmen
wimbers zegt
Gewoon hetzelfde als in duitsland: tussen de rijrichtingen heggen plaatsen, scheelt ook in verblinding waardoor de wegverlichting uit kan, nog groen ook!