Sony en Honda verkopen deze week de eerste Afeela 1.
De techbeurs CES in Las Vegas is voor Sony en Honda een jaarlijks moment om een nieuwe stap in hun autosamenwerking aan te kondigen. Op de beurs van 2023 werd het autoproject gelanceerd met een eerste conceptauto. Een jaar later werd een tweede conceptauto getoond met de naam Afeela. Deze week vindt een nieuwe CES-beurs plaats en jawel, weer komt Sony Honda Mobility (SHM) met een primeur: de Afeela 1 gaat in productie!
Of tenminste, het eerste model wordt verkocht. Wie de gelukkige koper is, weten we niet, maar we weten wel wat hij/zij/hun moet overmaken. En die prijs van de eerste elektrische auto van Sony is niet mals. Sony en Honda positioneert de Afeela 1 hoog in de markt, maar dat heeft zo zijn redenen.
Zoals vlak boven de voorruit goed te zien is, zitten er verschillende sensoren op de Afeela 1. In totaal zijn het er 40 bestaande uit camera’s, LiDAR-sensoren, radars en ultrasonische sensoren. Tijdens het rijden houden zij de omgeving in de gaten en kunnen die weergeven op het scherm.
Daarnaast moet het in de auto een feestje zijn aan entertainment. Denk aan een geweldig geluidssysteem en schermen voor elke inzittende. Het grootste scherm zit voorin en loopt zo’n beetje over de hele breedte van het interieur. Je kunt dit scherm helemaal zien doordat de bovenkant van het stuur is weggelaten. Aan beide uiteindes is een ruimte overgelaten om beelden achter de auto te vertonen. En dat terwijl er wel gewoon fysieke spiegels op de auto zitten.
Ook lollig: een schermpje op de neus kan wat voorgeprogrammeerde boodschappen tonen. Denk aan mensen buiten de auto een fijne dag wensen, maar je kunt ze ook fijne feestdagen wensen, laten weten dat er gevaar is of dat er een baby in de auto zit.
Specificaties van de Afeela 1
Naast al die techniek zijn er ook nog twee elektromotoren (eentje per as). Iedere e-motor is 245 pk sterk en stuurt zijn vermogen naar de eigen as. Dankzij een 91-kWh batterij moet je zo’n 480 kilometer kunnen rijden. Opladen kan – onder andere bij Tesla Superchargers – met maximaal 150 kW. Niet per se denderde cijfers voor een toekomstige auto. Zeker niet als je de prijs van de elektrische auto van Sony hoort.
De officiële verkoop begint ergens dit jaar, maar speciaal voor de CES wordt er dus al eentje verkocht. De levering hiervan is afhankelijk van welke uitvoering de koper kiest. De Afeela 1 komt in eerste instantie in twee uitvoeringen: de Origin en Signature-versie. De Signature is de goedkoopste.
De elektrische auto van Sony en Honda kost omgerekend ongeveer € 86.000. Dan moet je wel wachten tot 2027 voor de levering. De Origin moet een half jaar eerder komen. Deze heeft 21-inch wielen (in plaats van 19-inch), keuze uit drie kleurtjes (in plaats van één) en twee schermpjes voor de digitale spiegels (in de Signature moet je het doen met alleen de ouderwetse spiegels). De Origin gaat voor omgerekend ongeveer € 99.000.
Denk even terug aan de specificaties: 480 kilometer actieradius en zo’n 480 pk zijn geen geweldige cijfers voor een auto van een ton. Het nieuwe Stellantis-spul komt bijvoorbeeld al een stuk verder voor bijna de helft van het geld. Zoals in de meeste elektrische gevallen is de Tesla Model 3 ook een zeer sterke concurrent: meer vermogen, meer rijbereik en een zachter prijsje. Wie toch in een Sony wil rijden, kan een Afeela 1 reserveren door 200 dollar over te maken naar SHM.
str8six zegt
Strak design wel. Die yoke mag er gelijk uit wmb.
maotje zegt
Mee eens
RAW zegt
Zowel qua design als qua techniek loopt deze auto nu al achter op de concurrentie, en dan voor die prijs? Kansloos. De Japanse fabrikanten hebben echt een probleem als ze de ontwikkeling van EV’s niet serieus blijven nemen, vooral de ‘kleinere’ merken als Honda, Suzuki, Subaru en Nissan gaan het dan nog moeilijker krijgen.
Zelfs Toyota moet oppassen als met auto’s als de bZ4x blijven komen, dan gaan ze het in Europa niet redden tegen de Koreaanse, Chinese en zelfs Europese autofabrikanten. De Amerikaanse markt zal nog een reddingsboei zijn, maar hoe lang nog?
melcon zegt
Het lijkt er op dat dit “gewoon” een Honda is waarvoor Sony alleen de naam en de camera chips levert… voor een belachelijke prijs met inderdaad weinig indrukwekkende prestaties. Niets geleerd van de lucid air/fisker karma/etc…
drtim zegt
In welke wereld levert de Lucid Air slechte prestaties?
verdebosco zegt
Dit wordt niks. Dromen. Geen idee waarom Sony dit doet.
mashell zegt
Antwoordt: Sony bouwt gewoon haar dromen… Alleen doet BYD dat beter…
LaCotse zegt
Alleen is deze nog wel aan te gluren en het hele assortiment van BYD niet.
DeWitteCondor zegt
Dit gaat m niet worden. De auto biedt helemaal niets wat deze hogere prijs zou rechtvaardigen. Tuurlijk, met Sony aan boord zou je infotainment prima moeten zijn maar dat geldt ook voor andere merken (al dan niet via de optielijst). Het ‘design’ is ook uitermate vlak. Je loopt m zo voorbij op straat. Het is gewoon een saaie elektrische Honda waar Sony was gadgets in heeft geschroefd dus het gaat ook wel drie bruggen te ver om dit een Sony auto te noemen. Marketing.
audirs3 zegt
Wat een belachelijke prijs, voor een technisch achterhaalde auto.
Lucid is ook best duur, maar daar staat 920V architectuur tegenover, super snel laden en enorm rijbereik. Voor E100.000 heb je een Air Touring met 628pk en 800km bereik.
ghengiskhan zegt
Bla bla sensoren, bla bla infotainment en schermen. Jamaar jamaar, het is een auto, hoe rijdt het ding?
Robert zegt
Die buitendisplay is wel een grappige gimmick; je zou alleen ook teksten in spiegelbeeld moeten kunnen tonen:
“Ik heb een hekel aan bumperklevers; er zit er nu een vóór me”
mashell zegt
Deze Japanner lijkt wel een Chinees… Als ze de prijs halveren kan het wat worden maar zo niet.
tenaci zegt
Moet eerlijk zeggen dat ik het een mooie auto vind en gelukkig is het geen SUV. Maar qua prijs/specs…… too little too late….
timdawg zegt
Dit wordt niet My First Sony
Joris24 zegt
Ik vermoed dat de ontwikkeltijd voor deze auto gewoon veel te lang is geweest, en dat men de ontwikkelkosten niet zomaar wil afschrijven maar wil proberen te compenseren via een aantal early adopters die de prijs niet zo erg vinden. Zoals er ook mensen zijn die de tesla cybertruck kopen puur en alleen om een tesla cybertruck te hebben. Of 2000 euro betalen voor een iphone zonder dat het echt iets toevoegt tov een willekeurige andere smartphone van 500 euro. Dat lukt andere merken ook, dus ze kunnen het proberen.
Alleen weet je een aantal dingen zeker, als ze iets van marktaandeel willen veroveren moet die prijs minstens halveren. En als ze slim produceren en dit ontwerp net zo lang blijven verkopen als tesla met z’n modellen doet, moet dat ook wel mogelijk zijn. Maar als je dit als early adopter koopt, houd er dan wel rekening mee dat je ongekend hard gaat afschrijven.
De zakken van Sony zijn wel diep genoeg om dit lang vol te houden, dus de potentie is er wel om voet aan de grond te krijgen in EV-land, maar dat wordt een verhaal van hele lange adem.