Sony bouwt een auto en rijdt er zelfs mee op de openbare weg, maar wil de Vision-S toch nog steeds niet verkopen.
In de transitie naar elektrische auto’s zijn we vele nieuwe namen tegengekomen die zich alleen maar op die ene autosoort richten. De bekendste is natuurlijk Tesla, maar fabrikanten als Rivian en NIO zijn eveneens nieuw en volledig elektrisch. De transitie heeft er echter ook voor gezorgd dat bestaande fabrikanten die aanvankelijk amper tot niks met auto’s deden, ineens met een schuin oog naar de vierwielers zijn gaan kijken.
Dyson, bijvoorbeeld, bekend van alles dat zuigt of blaast. Dit Britse bedrijf wilde een EV gaan bouwen, maar heeft die poging inmiddels alweer gestaakt. Volgens fluisteraars werkt Apple ook aan een elektrische auto. Het bedrijf dat nu echter het verst is, is Sony met de Vision-S.
Deze auto zagen we net een jaar geleden voor het eerst. Het is een knappe auto met een modern uiterlijk, zonder bijzonder futuristisch te zijn. Je zou het zelfs als productieklaar kunnen omschrijven. De auto had veel sensoren om de omgeving te analyseren en beloofde een unieke geluidsbeleving, maar verder was er niks over the top aan. Ook de specs – 268 pk, 0-100km/u in 4,8 seconde, top van 240 km – zijn niet bizar. De auto heeft er zelfs al een paar kilometer in Oostenrijk opzitten.
Sony heeft dus al aardig wat geld gepompt in het hele project. Ze hebben een auto ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd, met zodanig veel oog voor detail dat deze gewoon kan rijden. De volgende stap lijkt dan logisch: produceren en verkopen maar! Sony ziet dat zelf echter anders.
Tegen Car and Driver zegt een woordvoerder van Sony namelijk dat ze nu niet van plan zijn om de Vision-S in massaproductie te nemen of te verkopen. Ze zien mobiliteit als een ‘megatrend’, dus wil het bedrijf onderzoeken hoe Sony daar ‘nuttig aan kan bijdragen’. Daarbij benoemen ze met name het stukje autonoom rijden. Het klinkt wat excessief om daarvoor een hele nieuwe auto te ontwikkelen. Je zou denken dat Sony wel een bestaande auto had kunnen pakken en daar wat sensoren op kon plakken, maar Sony ziet dat zelf kennelijk anders.
Sony ziet die toevoeging aan autonoom rijden overigens tweeledig. Aan de ene kant zouden ze kunnen toevoegen op het gebied van entertainment. Lees: PlayStation-spelletjes spelen terwijl je auto je brengt waar je moet zijn. De tweede kant heeft te maken met sensoren en het in beeld brengen van de omgeving. Autonome auto’s worden immers volgehangen met sensoren en camera’s, Sony wil kennelijk daar een graantje van meepikken.
Overigens is er wel iets opvallends aan het statement van Sony. Ze zeggen namelijk niet dat ze nooit een elektrische auto gaan bouwen, maar dat ze ‘het voertuig’ niet gaan verkopen. Die Vision-S gaat Sony dus niet verkopen. Maar een Model-S…? Oh nee, wacht. Hoe dan ook, de kans dat we die Vision-S ooit kunnen kopen, lijkt op dit moment astronomisch klein. Aan de andere kant zou het zomaar eens een voorloper kunnen zijn van een eerste echte Sony-EV. Alleen de tijd zal het leren…
mashell zegt
En dan staat de auto opeens met een Honda of Citroen logo in de showroom…
Dutchdriftking zegt
@mashell: Geen gek idee toch? Lekker motoren en batterijen verkopen.
Design_Driven zegt
Of een Volvo met Citroen logo zoals de BX
tjorque zegt
Misschien gaan ze de auto niet verkopen maar de deelauto markt er mee vol plempen. Of maas (mobility as a service) projecten mee uitzetten. Of enkel leasen zonder koopoptie…
Of of of
Allemaal mogelijkheden zonder hem daadwerkelijk te verkopen.
Esprit_de_Flandre zegt
@tjorque: Zou kunnen, maar die hebben nog steeds het probleem dat je een echte autofabriek nodig hebt. En veel gevestigde fabrikanten hebben al geprobeerd en gefaald in maas. Dus ik denk het niet…
mark997gt3 zegt
Was wel goed geweest voor beurskoers…..
moveyourmind zegt
Okay, too bad this means that I can’t buy my first Sony car, but then I will walk man.
vaakbenjetebang zegt
Het businessmodel van Cartmanland.
flyerbunch zegt
Beetje hetzelfde verhaal als Apple.. samenwerken met een autofabrikant lijkt het minste financieel risico met zich mee te brengen.
intimrasiert zegt
Ik had het ook raar gevonden om mijn auto te kunnen halen bij de Sony-hoek in de lokale Mediamarkt. Alhoewel het op een gegeven moment wel zover zal zijn; qua gevoel steekt een elektrische auto sowieso al niet ver boven een gemiddeld broodrooster uit.
shicomm zegt
Ik denk dat dit met name een mooie ‘verpakking’ is voor de nieuwe vtc celtechniek die men in ontwikkeling heeft.
Murata ( sony ) maakt al langer mooie stappen om de vermogensafgifte van hun cellen steeds beter te krijgen met minimaal verlies van capaciteit.
Design_Driven zegt
Niet verkopen wel verhuren? Zoals Care by Volvo?