Afeela-ike dancing! De Sony Afeela is een Tesla concurrent, maar dan zonder maffe CEO.
Jarenlang hebben we gewacht en geschreven op de Apple Car. De geruchten bleven maar de ronde gaan, mede doordat het tech-merk uit Cupertino veel automotive werknemers op hoge posities weghaalde.
En er vervolgens dus niet heel erg veel mee deed. De grens tussen tech-producten en auto’s wordt telkens kleiner, wat niet gek is gezien de overlap. Maar waar Apple het dus niet voor elkaar kan (of wil) krijgen, lukt Sony dat dus wel.
Een tijdje terug – iets meer dan een jaar geleden – schreef een toen nog piepjonge @machielvdd met grote blijdschap over de elektrische auto van Sony en Honda. Die werd op de CES in 2023 gelanceerd. Op dit moment is de CES 2024 aan de gang en laten de merken een opvolger zien van de Sony Afeela concept car. Die heet wederom Sony Afeela.
Sony Afeela
Dat is geen vreemde volgorde in de wereld van auto’s. Eerst komt er een concept, dan nog een concept en vervolgens wat prototypes en preproductie-exemplaren. We zijn nu aanbeland bij de tweede concept-versie. Sony heeft de auto voorzien van veel visuele updates om de Afeela klaar te maken voor massaproductie.
Het front is gewijzgid met een fraaier front en de achterzijde is ook anders met een dikkere bumper. Ook zijn er nu zijspiegels aanwezig! De A, B, C en D-stijlen zijn nu een stuk dikker. Ergens heeft het ontwerp wat Lucid-vibes en dat is zeker een compliment. Net als veel andere EV’s in dit segment is het wel een tikkeltje generieke auto.
Update voor het interieur
Het interieur heeft ook een update gehad en is eveneens meer productierijp. Dat idiote stuurwiel mag wat ons betreft meteen de prullenbak in. Zo’n yoke heeft precies 0 voordelen in een grote, zware EV.
De Sony Afeela is voorzien van twee elektromotoren die samen goed zijn voor 482 pk. Het accupakket is 91 kWh groot. Snelladen is mogelijk tot 150 kW, niet weinig maar zeker niet hoogstaand voor een auto die vooralsnog niet op de markt leverbar is.
De Afeela staat op de planning voor 2025. Mocht je niet kunnen wachten om er in te rijden hebben we goed nieuws. Het is een Japanse auto, dus wordt de Sony Afeela beschikbaar in Gran Turismo 7, check hieronder de beelden:
Robert zegt
Sowieso is elke EV die géén cross-over of SUV is, al snel een positief iets.
Behalve als de ontwerpers van BMW er mee aan de haal gaan, helaas.
waterisnat zegt
Wat maf is voor de één (lees; Dunning-Kruger ‘66 adepten) is vaak karaktervol of eerlijk en logisch voor de ander. Er zijn echt wel mindere kanten aan dhr Musk, maar ook veel goede, dus laten we het gekkie/wappie/nazi roeptoeteren svp aan de bureaucraten van de staatsmedia die hun baantje/subsidie bedreigt zien door iemand die de deugroverij en BS niet pikt over? We zitten hier toch (bewust) op een niet gesubsidieerde website?
mashell zegt
Hoeveel K’s zitten er in D66? Alleen Sigrid.
Goede aspecten Elon Musk, intelligent, inspirerend, sterk zaad. Zakelijke successen: Paypal, Tesla, Space X.
Negatieve aspecten Elon Musk, arrogant, narcistisch, geen empathie. Zakelijke flops: Neuralink, Boring Company, Twitter.
Maar waarom hebben we het over Elon Musk bij een My First Sony artikel?
Richmond zegt
Sigrid ook niet meer
waterisnat zegt
On topic; best leuke auto, maar oogt erg klein en niet echt vernieuwend/mooi imho. Daarnaast is de stap van prototype maken tot produktie een hele grote, dus maar even wachten of hij ooit echt te koop komt
utregcity zegt
Bijzonder. Er zijn nu ‘analoge’ buitenspiegels, maar de ‘Honda e’ schermpjes links & rechts op ‘t dashboard zijn er ook nog. 🤔
audirs3 zegt
Nu al kansloos door het langzame “snelladen”. Daarmee kan je toch niet aankomen vandaag de dag. Ik ben net weer terug van de wintersport, en dan is het een verademing om met 225kw over de autobahn te laden. Al die Enyaqs die dan met moeite 150 aantikken, daar zit toch echt niemand op te wachten
mashell zegt
Mee eens. Als je nu iets maakt dat nog op de markt moet komen dam moet je mikken op snelladen hoogste snelheid minstens 270. Gemiddelde snelheid tussen 10 en 80% op 200kW.
pietertjep85d zegt
Lekker clean ontwerp; krijg een beetje Mitsubishi Galant-vibes van zo met die strakke streep voorop met koplampen die wat verder terugvallen. Interieur ziet er ook strak uit, al blijft het ontbreken van fysieke knoppen in de rij onder de schermen een gemis wat mij betreft. Voor wat betreft het yoke-stuurwiel: als ik een voordeel zou moeten bedenken zou het zijn dat alle schermen vanuit de hoek van de rijder volledig zichtbaar zijn. Een andere misser vind ik de plaatsing van de oplaadpoort. Plaatsing aan de achterzijde is een stuk logischer. Het is een auto die moet concurreren op prijs, want op technologisch gebied onderscheid het zich niet van de gevestigde orde.
Richmond zegt
Het doet mij denken aan die semi sport auto van subaru. De svx
alfa147ti zegt
Wat een gedrocht van een auto en die binnenkant, die ontwerper heeft vast te veel tekenfilms gezien, of moet ik dit mooi vinden, het valt me op dat auto fabrikanten tegenwoordig geen dashboard meer kunnen ontwerpen, BMW wat hier altijd heer en meester in,
maar tegenwoordig alleen maar van die schreeuwende schermen en hoe groter hoe beter.