Tenminste, als we de cijfers mogen geloven. Er is namelijk bekend gemaakt hoeveel geld er afgelopen jaar door de verschillende automerken in Nederland aan reclame is uitgegeven. En daar komen een aantal opmerkelijke dingen uit naar voren. Opvallend is wel dat we de nummer 1 qua verkopen, Volkswagen, pas terug vinden op plaats 10 met een bedrag van iets meer dan 10 miljoen.
Maar dat geneuzel van van die budgetmerken is natuurlijk niet interessant. Hoe hebben de merken die het er echt toe doen gedaan? De absolute topper qua uitgaven per verkochte auto is Lexus. Voor elke verkochte Lexus is namelijk ruim 2300 euro reclame gemaakt. Je moet die dingen blijkbaar echt fanatiek onder de aandacht brengen om ze te verkopen.
Maar hoe zit het dan met de Duitse toppers hoor ik je denken. In de comments willen de gemoederen nog wel eens hoog oplopen als het aankomt op eeuwige strijd tussen de Duitse topmerken, maar als we de cijfers er naast leggen dan kan er maar 1 winnaar zijn en dat is BMW. In 2006 is er door BMW Nederland zo weinig geld uitgegeven aan media dat ze niet eens voorkomen in de top 25, oftewel minder dan 2,4 miljoen! Mercedes moest ruim 800 euro per verkochte taxi auto investeren in reclame. Audi deed het al een stukje beter met bijna 300 euro, naar het bedrag van BMW blijft het een beetje gissen maar zeker is wel dat het onder de 180e per auto ligt. Dus ondanks alle kritiek op het Bangle design en de de slechte virals lijkt het er toch sterk op dat BMW’s zichzelf wel verkopen, zelfs zonder torenhoge reclame bestedingen!
Bron: Nielsen Media Research, bewerking: AUMACON
NB: De genoemde bedragen zijn bruto bestedingen en in de mediawereld is het zeer gebruikelijk dat er hoge kortingen verleend worden. Maar het geschetste beeld geeft goed de onderlinge verhoudingen weer.
Willem zegt
ach ja niks aan toe tevoegen denk ik zo he… dat van lexus is wel vreemd want ik vindt die IS echt wel een strakke auto… zeker zoals hij daar rijdt in de reclame… maarja wat maakt het uit met je 17 jaar:P ik blijf gewoon gezellig bij mijn gazelle primeur in donkerblauw met 24 inch eronder:D
rik zegt
Ik denk dat de hoge reclame kosten van Mercedes te verklaren zijn door hun uitgebreide modellen gamma. Vooral voor de auto’s waarvan bmw en audi geen gelijkwaardig model heeft (A en B klasse bijvoorbeeld) is veel reclame gemaakt. De “echte” mercedessen (c, e en s klasse) verkopen zichzelf wel net als de vergelijkbare modellen bij bmw en audi.
ice zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Martijn zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
LPJ zegt
Het grappige is dat ook al geeft BMW relatief weinig geld uit aan reclame ze toch één van de merken zijn die voortdurend in de media komen. Tel maar eens de items over BMW op autoblog.nl. Slimme marketing dus imho.
Torro zegt
Maarjah BMW heeft nu wel een volledig F1 team en dat kost ook bakken met geld, dus opzich vaag waarom ze zo laag staan
mvagusta zegt
Torro… Het gaat om reclamekosten! Niet om F1 kosten! Die vallen binen een andere kostenpost ondanks dat daar ook veel geld aan media word gespendeert!
Vind het erg knap van BMW dat ze het voor elkaar krijgen constant Media aandacht te krijgen zonder grote kosten! Het management van BMW is gewoon extreem goed! Ze maken veel winst per verkochte auto, ze verkopen goed!, ze geven weinig geld uit aan reclame, ze zijn onafhankelijk! Tjaaa… Best wel netjes!
JLJ zegt
Ik geloof ook niet dat BMW NL ook maar een cent bijdraagt aan het F1 team. Het gaat hier nl. om de nederlandse reklamekosten. Ben overigens benieuwd wat b.v. Porsche per verkochte auto uitgeeft.
Adriaan zegt
Bovendien gaat het hier alleen om de bedragen in NL uitgegeven aan reclame; daar valt de F1 niet onder :-)
CSL zegt
Omdat de Concept van BMW nooit wijzigt: Rijplezier endan van A naar B.
Er zijn gewoon erg veel mensen die niet meer anders willen Als ze eenmaal een fatsoenlijke BMW hebben gehad. Die auto’s zijn gewoon verslavend.
Knilles zegt
BMW no. 1, waarom verbaasd dat me nou niks? :D
Sjefke zegt
Jullie zijn meer autoliefhebber als econoom denk ik ;) Bij reclamekosten zouden ook de formule 1 kosten berekend moeten worden omdat dit ook marketing is. Het is dan wel een ander onderdeel van de marketing maar het is ook je naam promoten.
Dit is echter wel moeilijk om dit te verwerken in dit schematje omdat dit puur over reclame alleen in Nederland gaat. Ferrari zou dan bijvoorbeeld extreem lage reclamekosten hebben terwijl die op andere manieren marketingcampanges voeren die ook geld kosten.
Maar hieruit valt wel uit te zeggen dat veel reclame ook niet alles is :D
koier zegt
Kijk, uiteindelijk pretenderen alle merken het meest innovatief, luxe, het meest vooruitstrevend, ultiem rijgedrag etcetera etcera…. te hebben in het product dat zij proberen te slijten als zijnde auto.
Een goed product heeft namelijk maar een ding: nodig mond tot mond reclame. And there is no such thing a thing as bad publicity. En zelfs dat weet ze bij BMW, vraag maar aan ene heer Bangle….
Maarrrrrrrrr uiteindelijk draait het maar om één ding…………. Freude am fahren
AMEN to that!
mvagusta zegt
Sjefke…..
In principe zal het mee berekend moeten worden omdat het een vorm va nreclame is! Maar geloof mij dat dat niet zo is verwerkt in de begrotingen van BMW, daar staat gewoon een aparte kostenpost voor de F1 op! En die word niet vermeld binnen de post Reclame!, Sfefke!
Danny zegt
mvagusta heeft het duidelijk niet helemaal begrepen… Uiteraard staat het F1 team op een andere balans dan de marketing. Het is alleen zo, wat Sjefke duidelijk probeert te maken, dat het lage bedrag van marketing per verkochte auto onder andere verklaard kan worden door het feit dat er ook media aandacht (marketing) gegenereerd wordt door het F1 team. Zie het als een soort ‘marketing per auto – competitie vervalsing’.
Mercedes heeft in wezen een maar een half team, vandaar dat zij meer uitgeven aan marketing.
davy zegt
@ mvagusta
Idd je hebt gelijk. Puur technisch. Maar je promoot je merk er wel door.
Zoals bij ferrari. Nog nooit een spotje gezien op de tv hé… Maar wel vele zondagen uren aan een stuk op tv, bekeken door miljoenen mensen over de hele wereld. Als je diezelfde uren in “echte” reclame zou steken dan kost het stukken van mensen gewoon.
Dus dat BMW zomaar de beste is zou ik nog niet zo hard roepen. Maar dat wisten we allemaal al ;)
Fej zegt
het kan natuurlijk ook dat er veel sjonnies rond lopen in Nederland ;-)
Ton zegt
Allemaal leuk en aardig.
Maar misschien heeft Audi wel lagere totale kosten per verkochte auto.
Dan is het wel stoer te vertellen dat een BMW zichzelf verkoopt, maar rijk wordt je er niet van.
Dat Lexus veel spendeert is logisch, nog vrij nieuw in Europa en probeert zich stevig neer te zetten.
Daarom verkocht Lexus 2,5 keer meer wagens in 2006 dan in 2005 en daalde het aantal verkochte auto’s van BMW met 1000 stuks (misschien tijd voor een reclamecampagne BMW???).
Leuk onderzoekje dat wel, maar begeleidende tekst van dit ’topic’ is overdreven en komt duidelijk van een BMW-fan.
SugarFree zegt
@ fey
sjonnies kopen over het algemeen tweedehands bmw’s, niet?
de nieuwe zijn al lang te duur
of noem je 6-serie kopers ook sjonnies?
Nico zegt
Dat van Lexus is normaal, zij kampen reeds jaren met een imago probleem in Europa en doen hun uiterste best om dit te veranderen
pvl zegt
@ Danny
Serieus blijven he kerel, mercedes maar een half team … Het is ook BMW sauber maar verwacht van sauber geen geld. Bij mercedes zal het net zo zijn. Vergeet niet dat er nog andere sponsors zijn.
En denk je nu echt dat er mensen zijn die een BMW kopen omdat ze in de F1 rijden??? Je komt er dan wel mee in de aandacht maar je kan moeilijk ontkennen (en dit geeft ik niet graag toe) dat BMW F1 de afgelopen jaren degelijke resultaten heeft gehaald. Mooie reclame is dat …
Sander Bertou zegt
Wat ook wel grappig is, is om de kosten per verkochte auto te bekijken. Als je de reclamekosten deelt door het aantal auto’s dan krijg je de reclamekosten per verkochte auto. En dus onderstaand rijtje. Dit rijtje is niet compleet aangezien je de registraties van de bedrijfsauto’s er ook bij moet tellen, maar die had ik niet zo 1,2,3 beschikbaar. Maar dit zou betekenen dat de merken die ook bedrijfsauto’s verkopen nog lager zouden komen. Voor Volkswagen, die marktleider is in de bedrijfswagens betekent dit een nog lagere waarde.
lexus € 2.415
daihatsu € 1.292
alfa romeo € 1.144
nissan € 1.032
kia € 908
chevrolet € 907
chrysler € 795
mercedes benz € 771
citroen € 739
mazda € 721
honda € 708
hyundai € 645
seat € 572
suzuki € 570
opel € 520
peugeot € 511
renault € 472
toyota € 459
mitsubishi € 424
skoda € 378
fiat € 367
ford € 350
volvo € 336
audi € 304
volkswagen € 212
pvl zegt
@ ton
Graag verwijs ik je naar deze link:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/22/geen-automerk-zo-winstgevend-als-porsche
Daar gaat je stelling want buiten Porsche heeft niemand zoveel winst per auto als BMW.
conclusie?
Rick zegt
Robbie,
Waar is jouw mooie bmw dan, ik heb nog nooit een M6 of M5 op de parkeerplaats van de EUR gezien :p.
Grapje hoor, maar de verkopen van bmw zijn het afgelopen jaar wel gedaald he…
Florijn zegt
BMW rouleert ook gewoon……… strakke auto’s voor strakke mensen
bramwillemse zegt
tuurlijk wordt een Formule 1 team niet meegerekend in de reclamekosten, maar ik ben het met Torro eens dat dit zeker een belangrijk reclamemiddel is..
Maarja, Mercedes, Honda, Toyota, Renault én fiat hebben in principe ook hun eigen F1-team :D En die scoren allemaal hoger dan BMW..
Porsche Fan zegt
Porsche Verkoopt zich zelf ook wel goed :D
robbie zegt
@Sander Bertou, het gaat hier volgens mij alleen maar om de bestedingen voor de personenauto’s
@Sjefke/Bram/mvagusta en anderen, vergeet niet dat het hier gaat om de uitgaven in NEDERLAND. De hele discussie over F1 teams lijkt me dus een beetje zinloos…
@Rick, beter zoeken ;) De verkopen van BMW zijn vorig jaar maar een kleine 5% omlaag gegaan en die van Audi zijn bijvoorbeeld ook gedaald, ondanks alle media uitgaven.
stiggie zegt
dat is toch normaal het is een bmw
lincoln mark8 zegt
lincoln doet het nog beter…
F. zegt
In Belgie gaat Lancia dit jaar voor het absolute record: Op 13 februari werd in het grootste geheim aan de Lancia dealers een reclamestunt voorgesteld die op 1 maart zal aanvangen: Budget 1.100.000 euro voor 1 model 1 maand lang te promoten op een nooit eerder geziene manier. Deze reclamestunt zal uniek zijn en nooit voorheen is een merk zo ver gegaan. Voorlopig blijft het nog een geheim maar in de laatste week van februari zal al een tipje van de sluier opgelicht worden via al de mogelijke mediakanalen in Belgie. Via mijn blog volgen vanaf zondag a.s. we de situatie op de voet.
http://lanciacollection.skynetblogs.be/
MV Agusta F4CC zegt
Robbie…
Dan heb ik meteen de vraag:
Hoe zit het dan met de internationale reclames? In ieder geval de kosten van het fotoshooten en dergelijke is vaak internationaal dus in hoeverre zitten die kosten erbij berekend? Het lijkt mij allemaal maar relatief! De één zal diverse kosten wel onder reclamekosten laten vallen en de ander juist weer niet! Zo zal bij BMW misschien de reclame internationaal gemaakt worden en worden de kosten alleen gemaakt door uitzendtijd en/of plaatsingskosten van bladen enz….
Dus in hoeverre is deze gehele dicussie en topic wel zinvol als wij niet weten in hoeverre de bronnen betrouwbaar zijn en in hoeverre dit ook de daadwerkelijke kosten zijn?
robbie zegt
@MV Agusta F4CC, de bron is betrouwbaar daar kan je vanuit gaan. Ik zou zeggen een een kijkje op de website.
Het gaat hier om mediabestedingen. Dan moet je dus denken aan de ingekochte reclamezendtijd op radio & tv. De kosten voor het plaatsen van advertenties in dagbalden, tijdschriften etc.
De kosten voor het maken (filmen, fotograferen etc) zitten hier dus niet bij! Het gaat puur om de ingekochte advertentie ruimte. Maar blijkt dat dan niet duidelijk uit het pdfje?
Citrofiel zegt
En Citroen op een vijfde plaats… €740 per auto. :( (sorry, moest er naar kijken :P )
Barry330cd zegt
Het gaat hier puur om centen die besteed zijn aan reclamebestingen in NL. Advertenties dus.
Als je dan ziet dat BMW zo weinig uitgeeft per auto, dan snap je ook wel waarom z zoveel op hun auto’s verdienen.
En naast BMW heeft Mercedes ook een F1 budget en Audi een Le Mans budget etcetera. Toch knap van die BMW marketeers, BMW’s verkopen zichzelf en ik ben een trouwe afnemer en een bijzonder gelukkige overigens.
MV Agusta F4CC zegt
Oke…. Maar dan is dit niet op economisch vlak te bekijken! Je moet het dan ook gewoon zien als hoeveel een merk nodig heeft aan publiciteit in Nederland om aan de man te komen!
Niet in hoeverre er dan nog winst uit word gehaald enz. enz..
robbie zegt
@MV Agusta F4CC, idd. Het heeft niks met winst etc te maken. Het toont gewoon aan hoeveel geld er door de verschillende merken wordt uitgegeven aan media aandacht. Blijkbaar hebben ze bij BMW een prima PR afdeling.
buys zegt
Over die reclame stunt van Lancia weet ik meer. nl er zal iedere dag een Lancia Ysilon weggegeven worden op Q-music dit gedurende de ganse maand maart.
Mpower zegt
een goed product verkoopt zichzelf
Ton zegt
@pvl,
tnx voor de link, ik wist dat zoiets er was.
Had het alleen iets anders in mijn geheugen zitten.
pvl zegt
@Ton
No prob man. Het menselijk geheugen is een raar beestje he ;)
Eric zegt
jullie hebben het alleen over de formule een bij de reclame kosten maar mercedes heeft f1 en DTM en lxus heeft ook DTM
wijnand zegt
Trouwens, de verkopen in NL van bmw mogen wel dalen, maar wereldwijd zit bmw goed in de lift!
Farzan zegt
Bij lexus is het zo’n typisch gevalletjes van ‘wat een boer niet kent eet hij niet’. Het is voor lexus daarom dus ook moeilijk om een imago op te bouwen in europa, ze doen hun best en gelukkig komt het een beetje op gang.
davy zegt
@ Robbie. Oh een kleine 5% maar… ;)
Tombnolz zegt
Een mooi uitgeruste 5-reeks op de weg is inderdaad de beste reclame voor de 5-reeks!
Ton zegt
Had vast iets te maken met wishful thinking :) ;)
Ton zegt
Bovenstaande @pvl…
H.J. Vaesen zegt
Deze rijtjes zijn eigenlijk nietszeggend. Er wordt niet in beschouwing genomen hoeveel nieuwe auto’s een merk introduceert dat jaar. Een nieuw model brengt een introductie campagne met zich mee.
Het enige opvallende is wel dat Daihatsu, met toch relatief erg goedkope auto’s, zo’n hoog budget per auto heeft.
Bayerische Motoren zegt
Toch normaal zeker, een goed product hoeft geen reclame.
AMG.. zegt
Bmw moet veel beter zijn het is een sportieve auto het moet snel zijn vroeger jare 80,90 was Bmw heel goed snel veel pks bijv. de Bmw E30 was de winaar met Rally Team ze moeten meer pks maken groter motors maken en geen 7 versnellingen voor de M5 en M6 – 6 versnellingen is genoeg en beter maken en sneller maken en het optrekken moet ook sneller worden