Het is nog eventjes wachten op de solid state accu’s.
Het is misschien het grootste nadeel van een elektrische auto: de accu. Zoals we weten zijn accu’s in de meeste gevallen behoorlijke ondingen. Ze zijn enorm groot, enorm zwaar én zijn ook nog eens zo leeg.
Maar hey, je moet het uiteraard een kans geven. We hebben 100 jaar lang de verbrandingsmotor kunnen optimaliseren tot het punt waar we nu zijn. Als je kijkt naar de EV-stappen die de afgelopen 10 jaar zijn gemaakt, lijkt het wel goed te gaan komen. En anders is het gewoon iets van het verleden, dat je in 3 minuten tijd ineens 900 km actieradius had.
Solid state accu’s
Nu we het toch hebben over de ontwikkelingen op het gebied van accu-techniek, veel hoop is gevestigd op zogenaamde solid-state-accu’s. In sommige gevallen is het een uitstel-dingetje, onder het mom “We gaan pas over op EV’s als er betere accu’s beschikbaar zijn.”
Dat kan dus wel eventjes duren. Zo meldt Steffen Bamberger . Hij is de baas van de technische afdeling van Audi Sport. Volgens hem gaat het nog zeker wel tot 2030 duren voor die verbeterde accu’s goed en wel op de markt komen. De solid state accu heeft een grotere energiedichtheid.
Waardoor je in principe een grotere range kan realiseren met een lager gewicht. Dat is absoluut en win-win. Maar we moeten daar nog eventjes op wachten. Aan het einde van dit decennium zou volgens Bamberger echt ‘op zijn vroegst’ zijn voordat we deze accutechniek gaan zien bij Audi Sport-modellen.
Andere automerken
Er zijn meerdere merken die zich bekommeren om de solid state accu’s. Toyota is er ‘ineens’ mee bezig (nadat ze voornamelijk ingezet hadden op hybride en waterstof). BMW en Ford werken samen aan een project omtrent deze accu’s.
Volgens de tech-chef van Audi Sport komen de EV’s met solid state accu’s er wel eerder, maar verwacht ze dan te zien in hele exclusieve auto’s als hypercars van Rimac, bijvoorbeeld. Tot die tijd kun je in elk geval om de 1,5 uur een broodje worst scoren bij een laadplek. Eet smakelijk!
Via: CarSales
cdlop01 zegt
Toyota is sinds 2012 bezig met de ontwikkeling van de solid state accu, hoezo ineens. Er rijden sinds juni van dit jaar al diverse prototypen bij Toyota Japan. Geen enkele aandacht aan besteed door Europese media. Toyota verwacht in 2025 zover te zijn met serie productie, ze starten daarbij met een productie van 30.000 auto’s met solid state accu’s. Bizar de onzin die Autoblog weer weet op te pennen.
flutterby zegt
@cdlop01: 30.000 per jaar in 2025? Tesla doet dat nu al in een maand en tegen die tijd binnen een week.
mashell zegt
Ik pak de popcorn: een ouderwetse mijn pappa is sterker battle tussen Toyota en Tesla gelovigen.
flutterby zegt
@mashell: Geloof? Ik ben van de keiharde cijfers ;-)
dees zegt
Verschil is de solid state accu’s en dat is de reden voor de lage aantallen aan het begin.
Ze zijn duur en het fabricatie proces is nog zeer nieuw, dus aan het begin maak je lage aantallen om te kijken waar je het proces kunt verbeteren en mocht je na een jaar erachter komen dat er een fout in zit dan zit je tenminste niet met een miljoen verkochte autos die deze foutieve accu hebben.
Dit doet Toyota altijd met een nieuwe tech, zoals de eerste Prius en de eerste serie waterstof auto’s.
En voorlopig loopt Tesla toch wel wat achter met hun solid state accu ontwikkeling.
redbeams zegt
@flutterby: Oh ja tesla nu al binnen een maand…waar is het nieuwsbericht dan dat tesla nu al solid state accu’s gebruikt?
schreute01 zegt
@flutterby: met solid state accu’s?
Loek zegt
@cdlop01: is zeker wel aandacht aan besteed: https://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-ev-in-2021-wordt-baanbrekend-547608
redbeams zegt
@Loek: Dan klopt het artikel niet omdat er “ineens” bij staat
Richmond zegt
@cdlop01: bron staat er toch bij
remmenisangst zegt
@cdlop01: Toyota komt in 2028 met de elektrische auto met solidstate accu. 500km, van 0 naar 100% in 10 minuten en 240.000 miles minimum aan levensduur. Toevallig deze week bekend geworden
azuli zegt
@cdlop01: Op een blog mag je de grootste onzin verkondigen.
Redrum zegt
Let op, er bestaan op deze moment 25 verschillende types Solid State Batterijen. Diegene die we echt nodig hebben, bestaat nog niet….nee, zelfs die in de Mercedes bussen is diegene die voor een breakthrough gaat dienen.
Ik denk dat de ingenieurs van Audi het bij het rechte einde hebben. Het zal nog even duren….
bluebluered zegt
En als ze er zijn is uw zware lithium auto geen hol meer waard. Dan maar wachten tot 2030 voor de overstap.
flutterby zegt
@bluebluered: tegen die tijd kunnen ze qua prijs echt niet concurreren met gebruikte auto van 9 jaar oud. Nieuwe technologie is altijd duurder en de vraag naar capabele range op de gebruikte markt is enorm.
bluebluered zegt
Normaal wel, maar het idee is dat batterijen goedkoper worden per kW, dus betwijfel of dat hier van toepassing gaat zijn. Zeker voor nieuwe technologie die minder zeldzame grondstoffen gebruikt. De laatste 10 jaar is de prijs voor Lithium batterijen bijvoorbeeld gedeeld door 8.
flutterby zegt
@bluebluered: dat is Wright’s law en werkt natuurlijk voor beide technologien.
dees zegt
Ja een 9 jaar oude auto waarvan je maar moet kijken hoe goed de accu’s nog zijn.
En solid state accu’s zijn niet alleen beter vanwege de betere range maar ook omdat ze lichter zijn.
Waardoor de hele auto weer een flink stuk lichter zal zijn, want ze zullen niet elke auto vol proppen met solid state accu’s.
De meeste autos zullen gewoon verkocht worden met pakweg 500km range en zullen dan een flink stuk minder wegen dan die oude auto van 9 jaar oud.
Tevens is het bij deze accu’s een voordeel dat ze veel sneller op te laden zijn.
W115 zegt
@bluebluered: geld is ook geen drol meer waard tegenwoordig.
flutterby zegt
Volkswagen heeft een fors aandeel in QuantumScape die toch een andere roadmap voor ogen heeft. Al is hun solid state techniek nog lang niet op het niveau van 900 km in 3 minuten maar meer in lijn met wat Tesla een jaar geleden op Batteryday aankondigde voor hun 4680 cellen.
mashell zegt
Dat wat Tesla aankondigt is moet je ook wel met een vaatje zout nemen, als het al komt dan is het half zo bijzonder niet en het duurt altijd nog meerdere jaren.
flutterby zegt
@mashell: eens en het loopt ook niet lekker, maar verwacht geen uitstel van nóg drie jaar.
Wolflow zegt
De eerste EV is al van 1839, het is niet iets van afgelopen 10 jaar. Er is in die lange tijd dus maar vrij weinig gebeurd.
mashell zegt
Tja, tussendoor heeft men 100 jaar het dwaalspoor van fossiele brandstoffen gevolgd. Maar die fossiele brandstof komt altijd uit dubieuze landen en de efficiency van de keten is nog altijd bedroevend.
tdu2zonda zegt
@wolflow: exact! Dit dacht ik nu ook!
remmenisangst zegt
Het Nederlandse bedrijf Leyden-Jar is bezig met de productie van de silicium batterij wat een grote verbetering in opslagcapaciteit geeft. Mercedes heeft de eerste bussen al met solidstate accu’s rondrijden. En NIO komt eind 2022 / begin 2023 met een solidstate accu van 150kWh wat een bereik geeft richting 1000km. Deze accu’s kunnen ook geplaatst worden in hun auto’s die nu al geleverd zijn door middel van hun accuswap stations. Dus dan zal Audi wel heel erg ver achter gaan lopen de komende jaren..
Reinier zegt
Beloven kan iedereen. Zelfs Chinese experts geloven NIO niet. Mercedes heeft ook nog helemaal geen solid state batterijen in hun bussen. Dat kan ook niet, want niemand heeft die technologie al compleet voor elkaar.
ty5500 zegt
Ze hebben het wel reeds (lijken wel eerder proefprojecten) maar erg op punt staat het allemaal nog niet
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/493489/mercedesbenz-ecitaro-buses-solid-state-batteries-recall/amp/
flutterby zegt
@ty5500: er zijn genoeg manier om solidstate cellen te maken in het lab. De uitdaging is op schaal zodat het betaalbaar wordt. Zo lang er indicatie van 5 tot 10 jaar opgegeven wordt is duidelijk dat het meer hoop is dan daadwerkelijk ontwikkeling.
flyerbunch zegt
Men zei eerst 2025, maar als Tesla met soortgelijke battery packs komt kan de VW group niet achterblijven dus 2030? Denk dat het niet enkel bij Hypercars blijft.
MarcoM zegt
Ik heb al een solid state in de laptop zitten, maar zonder stroom dan :-)