Je moet wel lef hebben. Deze softkit voor de Ferrari F8 Spider is niet eens goedkoop.
Tuning is een bijzonder smaak-dingetje. Het is natuurlijk geweldig om je auto naar eigen wens aan te kleden. Dat geldt ook voor hele dure auto’s. Dat geldt misschien juist voor hele dure auto’s. Zo is er nauwelijks een Rolls-Royce die niet langs de Bespoke-afdeling gaat en moeten we de eerste McLaren zonder MSO-goodies bij wijze van spreken nog tegenkomen.
En als je de in-house afdelingen hebt gehad, kun je je alsnog wenden tot de tuners. Mansory is dé naam als het aankomt op heel erg luxe en dure auto’s. Van de crème de la crème van de autoindustrie maken zij iets dat je ‘heel uniek’ noemt als je de persoon in kwestie niet wil krenken. In dit geval gaat het om de zogenaamde ‘softkits’ voor de Ferrari F8 Tributo en F8 Spider.
Softkit Ferrari F8 Spider
Het idee erachter is eigenlijk best slim. Je hebt namelijk een enorm scala aan modificaties. Het handige is, je kan al deze modificaties eenvoudig terugdraaien.
Zo wordt er niet gebruik gemaakt van nieuwe bumpers en sideskirts om een bodykit te creeeren, maar zijn het allemaal onderdelen die je op het standaard koetswerk plakt. Alles kan dus ook gedemonteerd worden.
Dat geldt ook voor de velgen. In dit geval is het een breedset (voor smaller dan achter) én hoogteset (voor kleinere diameter dan achter). Het zijn gesmede aluminium velgen model ‘YT.5’.
De maten zijn lekker. Voor zijn de wielen 9,5 x 21 (met 235/30 21-banden) en achter 12 x 22 (met 335/25 22-banden). Je mag de kleur zelf bepalen.
Alles kan eraf
Ook de motortuning is niet permanent. De F-154 CD-motor heeft flinke reserves, dus met een externe module kun je al behoorlijk veel winst behalen. Het maximum vermogen is nu 880 pk, terwijl het koppel maximaal 960 Nm is.
Lekker he, turbomotoren? De prestaties zijn welhaast bizar te nomen. De 0-100 km/u-sprint is in 2,6 tellen achter de rug. De topsnelheid is 354 km/u.
Het interieur is bijna standaard. Er zijn wat Mansory-vloermatten, maar dat is het wel. In principe is dit een vrij slimme aanbieding van Mansory. Als je een F8 Spider hebt en je wil opvallen in Monaco tussen de F8 Spider van de buurvrouw en de groenteman, dan heb je een duidelijk andere auto.
En als je de Ferrari F8 Spider met softkit wil doorverkopen, kun je ‘m vrij eenvoudige naar standaardspecificatie brengen. Kun je die kit doorverkopen aan een rechtsback van een matige Championship voetbalclub.
Meer lezen? Dit zijn 10 gave race-liveries op straatauto’s!
Dutchdriftking zegt
De velgen in gewoon naturel aluminium onder een F8 is denk ik geen gekke combi. Laat de andere plakkertjes maar achterwege.
alpina007 zegt
@dutchdriftking: alleen dat koppel is aan de lage kant
Dutchdriftking zegt
@alpina007: Nou zeg dat. Mijn Passat daar in tegen……
alpina007 zegt
@dutchdriftking: Passat powerrrrr
Edge zegt
Is zo’n softkit nou werkelijk zo goed voor de auto als je hem ooit terug in originele staat wil brengen? De lijmlaag waarmee deze frutsels op de auto wordt worden aangebracht, zullen niet bepaald bevorderlijk zijn voor de staat van de lak. Dan kun je volgens mij toch beter een echte bodykit nemen, waarbij je je originele bumper gewoon ergens in de opslag bewaart terwijl je met zo’n lelijk Mansory ding rondrijdt.
flyerbunch zegt
Een kit die je eventueel achteraf doorverkoopt, slim gezien. In vergelijking met de Roma van gisteren past het hier beter. Ze hebben daarnaast blijkbaar de kleuren van de huidige F1 auto afgekeken met de gele lijnen erbij.
michiel_vandelft zegt
Holy moly, 235 op een 9.5J velg, dat zal pittig getrokken er uit zien.
Daarnaast, voor moet ook sturen, is 235 breed op een Ferrari dan wel “sufficiënt”?