Het aantal ‘flitspalen per inwoner’ lijkt de spuigaten uit te lopen in de gemeente Soest. Men is ambitieus.
De lokale gemeente mag voor een gedeelte bepalen over het wel en wee van flitspalen. Daardoor zijn de verschillen per dorp of stad groot in Nederland. In het ene gebied vliegen de flitspalen je om de oren, terwijl je die dingen in het andere gebied totaal niet tegenkomt.
De gemeente Soest lijkt de ambitie te hebben om kampioen Flitspalen te worden. Geen idee of er een dergelijk kampioenschap bestaat, maar Soest gaat in elk geval voor de winst. De gemeente in de provincie Utrecht telt momenteel drie flitspalen. Maar wat de gemeenteraad betreft komen er dan maar liefst elf bij.
Zelfs de politie zegt tegenover het AD het een overdreven actie te vinden. Vijf extra flitspalen zijn volgens de politie wel voldoende. De ligging van Soest is volgens Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) een mogelijke oorzaak voor veel hardrijders.
Door de gehele plaats ligt een N-weg. Harder rijden dan is toegestaan is verleidelijker op zo’n weg dan in een woonwijk. Het is elk jaar raak in het dorp. Nu al regent het jaarlijks duizenden boetes voor snelheidsovertredingen. Dat aantal kan flink oplopen als er veel meer flitspalen geplaatst gaan worden.
Het verzoek van de gemeente Soest voor meer flitspalen ligt nu bij het Openbaar Ministerie. Op basis van een onderbouwing beslist het OM of het plaatsen van (extra) flitspalen gerechtvaardigd is of niet.
sportabgasanlage zegt
Mede dankzij Flitsmeister al jaren geen bekeuring meer gehad voor te hard rijden (*direct afklopt op onbehandeld hout), terwijl ik echt niet altijd braaf rijd. Ik word altijd achterdochtig als ik geblindeerde busjes/auto’s op vreemde plekken langs de weg zie staan, of een auto me op gepaste afstand lijkt te volgen. Met Flitsmeister en goed opletten kun je jezelf een hoop leed besparen.
Overigens vind ik ook: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Te hard rijden en gepakt worden is gewoon netjes betalen, geldt ook voor mij.
(En voor de azijnzijkers die zeggen: “ja maar ik reed maar 4 km/u te hard”: onzin, je reed op je teller minimaal 10 te hard, anders was je waarschijnlijk niet bekeurd).
aikon1694 zegt
@sportabgasanlage: mij teller geeft altijd 20 teveel aan. Rij ik op de snelweg dan 100 of 80?
Pascal zegt
Sluit ik me geheel bij aan. Heb de ‘Flitsmeister Two’ op het dashboard staan, erg fijn apparaatje. Op N-wegen rijd ik niet/nauwelijks te hard overigens, ben het daar wel eens met de veiligheidsrisico’s. Alleen op de snelweg trap ik ’t pedaal vaak een beetje extra in. En wat je zegt; als je toch een keer gepakt wordt moet je het gewoon slikken.
mashell zegt
Nadat gemeenten wedstrijden hielden wie de meeste rotondes kon aanleggen, daarna de meest onzinnige 30 zones (je kent ze wel, de doorgaande geasfalteerde wegen met een bord 30) gaat het nu om de meeste flitspalen?
Papageno zegt
Woont Koos Spee niet in Soest? Zet aluhoedje op…
Joost zegt
Met meer flitspalen ben je dus nog langer in Soest, terwijl je er eigenlijk zo snel mogelijk doorheen (en weer weg) wil zijn. Lekker dan!
Een oude klant van me schreef in zijn mails altijd onderaan. ‘Groeten uit Soest, waar je je hond nog niet zou willen laten dekken…”
faalhaas zegt
Moet straks zeker de veiligste gemeente van Nederland wezen!
V8Vantage zegt
Nou in Doesburg is best wel een flitspaal welkom op de singels. Eentje die ook die motoren op de bon zet voor teveel herrie. Nu vind ik een leuk geluidje wel aardig, maar steeds meer motoren overdrijven dit wel. En ja ik rijd ook wel aardig door. Maar 10 tallen keren 80km/uur per dag waar je 50 mag…. Gelukkig kent het OM hiervoor maatstaven. We zitten al op de zoveel ongelukken per zoveel jaar. Doesburg hoeft alleen een aanvraag te doen. Maar zal wel een veel werk zijn voor deze amateuristische gemeente…( als je hier woont, dan begrijp je mijn zwartgalligheid misschien richting de hobbyclub hier. Verder wel leuk plaatsje hoor 😉)
rendomjoeser zegt
De oplossing is simpel: nooit meer naar Soest.