So it begins: Tesla marktaandeel zakt weg door Duits premium.
Het moment wat iedereen behalve de fansla’s al jaren zagen aankomen, is eindelijk daar. Het marktaandeel van Tesla zakt weg. Net nu collega @nicolasr voor de bijl is gegaan en geswitcht is naar de Dark Side, lijkt het sentiment in de markt de andere kant op te bewegen. In thuisland ‘Murica, snoepen andere fabrikanten van EV’s steeds meer marktaandeel af van Elon Musks toko. En het gaat met forse stappen, als Q3 van dit jaar een teken is van de zaken die komen gaan. Het elektrische marktaandeel van Tesla was in 2022 nog 65 procent in de niet zo Verenigde Staten. In Q3 was het nog 50 procent.
Is het dan kommer en kwel? Nou niet per se. In principe zijn klanten van Tesla zoals we onlangs nog schreven vrij trouw aan het merk. Bovendien zag Tesla haar verkopen in absolute zin met 19,5 procent stijgen ten opzichte van Q3 vorig jaar, vermoedelijk mede dankzij prijsdalingen. Maar…de andere fabrikanten, gaan gewoon harder vooruit. En dat is voor de lange termijn, toch een dingetje voor Tesla en haar adepten (op de beurs).
De grootste vijf EV spelers op de Amerikaanse markt zijn nu -op volgorder van grootte- Tesla, Ford, Hyundai, Chevrolet en Rivian. Het laatste bedrijf maakt bakken vol verlies, maar heeft inmiddels wel vijf procent van de EV markt in handen. Hyundai, BMW en Mercedes gingen respectievelijk maal 3, maal 3 en zelfs maal 4 qua elektrische verkoop. De Koreanen hebben nu 6,3 procent van de markt, BMW heeft 4,3 procent en Mercedes 3,3 procent. De preeeeeeeemijum Duitsers komen er dus aan. En dan moeten de A6 e-tron en dergelijke nog gelanceerd worden. Als ze die een fraai zacht dash zonder explosie van touch-meuk geven, wordt het een gigantisch belachelijk succes.
De totale EV markt is in Amerika overigens nog steeds ‘maar’ 7,9 procent van de gehele automarkt. Er zijn wel wat subsidies, maar minder dan in Nederland (waar vooral extreem veel belasting zit op ICE’s) of Noorwegen (waar je in een ICE een tweederangs burger bent). Het percentage verkochte EV’s in de USA stijgt desalniettemin wel. Vorig jaar was het nog 6,1 procent in hetzelfde kwartaal. Ook op een min of meer ‘organische’ manier zie je dus een graduele switch, alleen wat minder rap.
Is het vanaf hier alleen nog downhill voor Tesla? Of gaan ze ergens stabiliseren en dan nog honderden jaren een belangrijke speler zijn? Laat het weten in de comments, zodat wij weten wat we op wallstreetbets moeten zetten!
ghost zegt
BMW is mijn inziens het lekkerst op weg, een elektrische X1, X3, een 4 serie, 5 serie en 7 serie en nog behoorlijk wat plannen liggen, plus het smoelt allemaal als normale wagens, bij Mercedes en VW vind ik dat toch minder (met uitzondering van de e-up en e-golf).
bunnylebowski zegt
@ghost 100% eens. Maandag proefrit in de i5, heel benieuwd er naar..
Verder lijkt het mij een goede en gezonde ontwikkeling en niks mis mee wbt tesla marktaandeel. Ze houden hun fair share wel gok ik.
ouwedibbes83 zegt
Goed punt, benieuwd of andere fabrikanten dit voorbeeld gaan volgen. Een EV waar je niet overduidelijk aan ziet dat t anders en apart moest zijn, maar gewoon in lijn met de designtaal vh merk.
pa045 zegt
Yes! De huidige designtaal van BMW! Geweldig lelijk. Gelukkig hoeft het niet allemaal “anders”.
jaapiyo zegt
Ik denk dat BMW nu wat voordeel heeft, maar weggeblazen gaat worden door Audi en Porsche.
DeWitteCondor zegt
Mwa. Mercedes vind ik wel goed te pruimen, al zijn ze wat saai. Het is in elk geval niet zo geforceerd futuristisch. De VW ID modellen vind ik helemaal niks. BMW heeft een designtaal die mij in elk geval helemaal niet meer aanspreekt.
Uiteindelijk gaan de verschillen niet meer zitten in aandrijflijnen, maar in zaken als afwerking, gebruikte materialen, geluidsisolatie, infotainment en range/laadsnelheid. Dat is dan waar de premium jongens zich moeten onderscheiden van Tesla en de Chinezen.
Johanneke zegt
Ik vind het juist niks. Allemaal gebaseerd op ICE auto’s. Een EV heeft als voordeel dat je motorkap kort kan, enorme binnenruimte voor de lengte. Kijk die i4 van BMW. Ding is krap achterin en heeft een bult in de vloer voor middelste passagier. Dat is toch idioot voor een EV.
Plus hondslelijk, allemaal. Dat de grille begint te wennen wil niet zeggen dat het mooi is.
Ding is wel, vw is kwalitatief slecht, goedkope ‘knoppen’, belachelijk infotainment. Audi heeft een oude e tron en een VW ID4 die tegenvalt. Mercedes is prachtig gestroomlijnd, maar snap dat het design veel mensen niet aanspreekt. Eigenlijk vind ik de Koreanen het het beste doen naast Tesla.
mauwerd zegt
BMW doet het inderdaad erg goed. Ik ben ook geen fan van het nieuwe design maar wie ben ik, de markt heeft altijd gelijk.
waterisnat zegt
In absolute zin een x percentage groeien. Best aparte zin…
ouwedibbes83 zegt
Beetje krom idd, hij bedoelt dat ze marktaandeel verliezen (relatief krimpen ze) maar ten opzichte van vorig jaar Q3 wel een absolute stijging van de verkoopaantallen zien.
Flutterbear zegt
Marktaandeel van elektrische auto’s misschien, maar uiteindelijk gaan we (bijna) allemaal elektrisch rijden dus groeien ze nog steeds op marktaandeel van de Duitsers. Het is pas nieuws als de Duitsers hun marktaandeel weten te behouden met de transitie naar elektrisch.
Specht zegt
Duits EV premium is tegenwoordig vooral ook lelijk premium.
BMW is tegenwoordig niet om aan te zien zo lelijk, blijkbaar halen zij hun inspiratie uit de varkens van Angry Birds.
Audi’s zijn nog steeda gewoon dure omgebouwde Volkswagens en lijken allemaal exact hetzelfde en Mercedes heeft volgens mij al meer dan 10 jaar geen ontwerpers meer in dienst. En een wijze man zei ooit, beter een ster in je voorruit dan op de motorkap. ;)
Dayfly zegt
Dan koop je toch lekker een Tesla.
Gelukkig maar dat smaken verschillen
PunicaOase zegt
Vind jij..
In werkelijkheid laten BMW en Mercedes mooie cijfers zien..
Johanneke zegt
Welke mooie cijfers? Dit artikel is best bizar imo. Natuurlijk verliest Tesla marktaandeel. Ze hadden eerder vrijwel alleenrecht. Nu komt er concurrentie. Stel je verkoopt eerst 100k EV’s en daarvan doet Tesla er 90k. 90% marktaandeel. Jaar later worden er 1 miljoen EV’s verkocht, 600k Tesla, want er zijn nu wel echte concurrenten. Dan roep we hier: zie je wel tesla gaat eraan ze verliezen 30% van de markt. Nee joh. Maar ze verkopen wel 510k meer auto’s.
Dit zijn getallen die ik verzonnen heb eh, maar dit is wat er nu aan de hand is. Tesla verkoopt nog steeds veel meer EV’s dan wie dan ook, en wij roepen oooeh, BMW gaat van 1% naar 3% marktaandeel, oooeh wat zien de cijfers er goed uit, Tesla gaat eraan, want ze hebben nog maar like 50% van de markt en zijn letterlijk de enigen die winst / sterke marge maken op hun EV’s.
Ik klink nu als een Tesla Fanboi, ben ik niet, maar ik snap het hele anti Tesla gebeuren gewoon niet. Het is knap wat ze doen.
dutchneon zegt
Hoge bomen vangen veel wind… en Elon is niet alleen een hoge boom maar ook nog een hele gekke boom met rare streken.
De enige auto van Tesla die mooi is is de Model-S maar die heeft door de financiële voordelen een speciale ‘rijke stinkerd’ status gekregen een beetje zoals de Mitsubsidie Foutlander die ook had.
Mensen laten zich liever bedotten door een autobedrijf zoals VW, of BMW met van die oude rijke mannetjes aan de top die niet zo zichtbaar zijn maar op de achtergrond wel miljoenen binnenhalen
marcomanta zegt
Tesla knalt de prijzen nog verder omlaag.
jaapies zegt
Als dan, qua aandrijflijn, toch alle emoties uit een auto worden gehaald. Dan blijft alleen het design en de kwaliteit nog over. Doe mij dan al helemaal maar een dikke Duitser! Een model 3 is als een golf, een golf koop je ook niet uit emotie, maar een 5 cylinder of een vr6 maakte er toch nog een leuk speelgoed van. Maar een elektrische golf(lees een tesla model 3) is net zo sexloos als een Dacia. Dus dan maar een BMW of Mercedes, zit je tenminste sexloos op lekkere stoelen met een aaibaar interieur…
Mr. Cartoon zegt
Zou geen Tesla kopen, want die vind ik niet mooi. Maar als ik alleen kon kiezen uit de BMW IX dan ging ik met de fiets.
romanzy zegt
Tesla’s zijn synoniem met Elon Musk, en daarom zal ik er nooit een kopen. Als ik een Tesla zie, walg ik meteen. Ik haat die kerel absoluut. Als je hem volgt op X/Twitter, weet je wat een klootzak hij is, en dat hij niet de redder van de wereld is, maar het tegenovergestelde.
RutgerK zegt
Ik zou mij er jiet zo druk om maken. De gehele Duitse autoindustrie was ‘fout’ in WOII maar daar stapoen we ook inmiddels wel overheen toch?
adbrotjeknor zegt
VW heeft met ‘dieselgate’ de klanten en overheden wereldwijd besodemieterd. Topmanagement ontslagen en/of vervolgd. VW moet miljarden boete en schadevergoeding betalen. Musk doet briljante en zegt rare dingen, maar hij steelt en liegt niet tegen klanten.
teske zegt
Er is tegenwoordig meer keuze dan een geëlektrificeerde Panzerkreuzer of een drone.
Rob G zegt
De reden van de lagere verkoopaantallen in Q3 van tesla was al gegeven tijdens de earnings call van Q2: de productielijnen van de model 3 lagen een aantal weken stil om ze aan te passen voor de nieuwe model 3 (highland). Ben benieuwd wat hier geschreven gaat wordt over de Q4 cijfers, waarschijnlijk weinig.