Warmer weer komt eraan, maar de Duitse autogiganten moeten blijven bibberen.
Gisteren berichtten we nog dat de Minister-President van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen lak heeft aan de uitspraak van de rechter die steden onder de druk zet om diesels te verbannen. Maar vandaag blijkt dat de milieugekkies van de Deutsche Umwelthilfe (DUH) geen pyrrusoverwinning gehaald hebben met de rechterlijke uitspraak. Er is namelijk bekend geworden dat de eerste Duitse stad voor de bijl is gegaan en een dieselban heeft ingevoerd. In Hamburg zijn diesels die niet voldoen aan de Euro6-norm vanaf april al niet meer welkom in de Max-Brauer-Allee en een stuk van de Stresemannstraße.
Nou denk je wellicht ‘oké, twee straten, big whoop’. Maar om je een idee te geven over de hoeveelheid mensen die hierdoor getroffen worden: volgens Autobild staan er 335.943 diesels geregistreerd in Hamburg, waarvan zo’n zeventig procent niet voldoet aan de Euro6-norm (die van kracht is sinds 31 december 2013). Bovendien is dit zoals de titel aangeeft nog maar het begin. De verwachting is dat andere steden het voorbeeld van Hamburg zullen volgen. Autofabrikanten en lease-mijen zullen gespannen afwachten wat dit doet met de restwaardes van dieselvoertuigen.
Een dingetje is echter nog wel de manier waarop de ban gecontroleerd kan worden. Voor reeds bestaande Duitse milieuzones bestaat het bekende systeem met de rode, gele of groene sticker. Maar sommige diesels die niet aan de Euro6-norm voldoen, hebben toch een groen stickertje. Op het oog is dus nog niet te zien dat die auto’s de wet overtreden als ze de verboden zone betreden. Daarom gaan er stemmen op om een paar blauwe stickers te introduceren.
Op die ambtelijke rompslomp zit verkeersminister Andreas Scheuer echter niet te wachten. Vooralsnog lijkt er daardoor de facto een gedoogbeleid te ontstaan voor vunzige veelrijders die stiekem de zones betreden in hun Euro5 oliestokers, daar men alleen steekproefsgewijs kan controleren of auto’s aan de Euro6-norm voldoen.
lincoln zegt
Top ..
Buitensluiten discrimineren hokjesgeest en apartheid ..
Hoe linkser hoe beter ..
toyotaprius zegt
@lincoln: links is het nieuwe rechts
gove zegt
mooi die overheid met dat mierengeneuk, begin zo langzamerhand moe te worden van al dat diesel nieuws.
wfmodena zegt
Ergens blijf ik het wel raar vinden dat een havenstad, waar zeeschepen die op zware stookolie stoken varen – en een epicentrum van verder vrachtverkeer is, over dieselauto’s in de binnenstad mekkert. Rotterdam en nu dus Hamburg, maar ook door Düsseldorf vaart e.e.a. (om over de bedrijvigheid daar in de regio ook maar te zwijgen). Luchtkwaliteit is altijd een goede zaak, maar werkt dit echt voldoende?
lekkerlinksrijden zegt
@wfmodena: nee
desjonnies zegt
@wfmodena:
Nee je hebt het helemaal fout.
Hamburg houdt bewust al jarenlang een autobahn verbinding met Bremerhaven tegen omdat containerschepen in Bremerhaven zo kunnen afmeren aan de langste containerpier van Europa, terwijl je op de Elbe varend naar Hamburg minimaal 6 uur extra kwijt bent.
Het gaat dus, zoals 95% van de politiek, he-le-maal nergens over, behalve stemmingmakerij.
lekbak zegt
@desjonnies: Een gebrek aan goede wegverbinding is vast niet de enige reden dat de aller(!) grootste containerschepen ter wereld Hamburg wel aandoen maar Bremerhaven niet. Tenmiste, ik heb ze in Bremerhaven nog nooit gezien en in Hamburg ligt er volgens mij elke dag één.
desjonnies zegt
@lekbak:
Kom op man , de diepzeekade in Bremerhaven aan de Weser kan en ontvangt grotere jongens dan Hamburg kan hebben, daarom wil Hamburg niet dat er een autobahn komt die direct naar Bremerhaven loopt en moet je 80? Kilometer omrijden via Bremen.
lekbak zegt
@desjonnies: Toch gek dat ik vorig jaar nog de cscl globe in Hamburg zag liggen (zomer 2015 heb ik die daar voor het eerst gezien). En een week later een zusterschip. De nieuwste schepen hebben iets meer teu’s maar zijn niks groter. De laatste keren dat ik een rondje in bremerhaven heb gereden heb ik niet zulke grote schepen zien liggen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze er nooit komen maar in Hamburg komen ze waarschijnlijk vaker, aangezien ik ze daar dus altijd zie. Ik kom daar toch een keer of 4 tot 5 per jaar.
doublechevron65 zegt
@desjonnies: en afhankelijk van eb en vloed, dus soms gewoon voor de invaart wachten
doublechevron65 zegt
… de genoemde schepen hebben minder containers aan boord, de Elbe moet verder uitgebaggerd worden, maar dat duurt nog even.
doublechevron65 zegt
@desjonnies: nee niet helemaal juist, een natuur organisatie heeft bij de geplande tweede Elbtunnel een zeldzame muizensoort ontdekt, dus is de planning gestopt.
jaapiyo zegt
@doublechevron65: waren dat die muizen die schildpadden opleiden tot goede vechtjassen?
doublechevron65 zegt
@jaapiyo: Jup ze gebruiken hun schildjes nu effectiever…
lekbak zegt
@wfmodena: Er is geen schip in nederland, belgie of duitsland die op stookolie een haven binnen komt. Die meuk mogen ze in havens helemaal niet gebruiken. Daar draaien ze op zwavelhoudende diesel. Een heel stuk vervuilender dan zwavelarme diesel maar een heel stuk beter dan stookolie.
maotje zegt
@wfmodena: in een haven varen ze niet op zware stookolie.
towi1989 zegt
Ik ben zelf vaak zat steden in gereden zonder zo’n stickertje, en heb er nog nooit gezeik mee gehad. Allemaal schijn, de autoindustrie leidt de politiek daar.
maotje zegt
@towi1989: tijden gaan verranderen. Let maar op
Dutchdriftking zegt
Stelletje idioten… Nu maar hopen dat euro 5 diesels massaal gedumpt worden en we deze dus voor bodemprijzen kunnen importeren….
fanboy zegt
@dutchdriftking: Dat gaat binnen de komende jaren wel het geval zijn denk ik. Leuk als je dus zo’n Euro 5 diesel op het oog hebt.
Maar het is korte termijn kijken vrees ik, want de afschrijving van alle diesels wordt hierdoor beinvloedt. Hierdoor zal diesel nog minder snel gekozen worden vanwege de hoge afschrijving (vanwege de onzekerheid ook).
Wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s, zal diesel nog wel vrij lang mogen (ondanks allerlei milieuzones) maar zal deze niet meer gekocht worden. Dan heb ik het over de volgende 10 jaar. Daarna is het sowieso klaar, als je het over personenwagen diesels hebt.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Klopt, maar goedkoop een diesel kopen en er nog een jaar of 5 met plezier in rond tuffen moet toch haalbaar zijn.
dare2think zegt
Over 10 jaar komen de ‘alwijze’ stadsbestuurders erachter dat milieuzones niet werken door de wind en omdat de grootste vervuilers buiten schot blijven (schepen en vliegtuigen). Elektrische auto’s worden dan hopelijk niet meer uitgekozen op range. Nuchter bezien is het van de zotte dat één van de belangrijkste eigenschappen van een bepaalde nieuwe auto het rijbereik is. Wie denkt er over bereik na bij het bestellen van een nieuwe Polo? Dat hoeft niet, want die komt gewoon 750 kilometer ver. Ik denk persoonlijk dat de accutechniek de auto ongeveer 750-800 km moet kunnen laten rijden voordat de massa instapt. Het is wel reuze knap dat het concept van de elektrische auto zoals we die nu kennen een veel kortere ontwikkeltijd heeft gehad dan de verbrandingsmotor-auto, die al meer dan een eeuw in ontwikkeling is.
utregcity zegt
@dare2think: Uh, de elektrische auto was er eerder dan die op brandstof. Door, naar men zegt, olie-industrie is die vakkundig de nek omgedraaid c.q. niet verder ontwikkeld. Maar toen kwam Nissan & Tesla, en was ‘t ineens 2010. En alles kwam toch nog, kuch, goed.
dare2think zegt
@utregcity: Dan heeft het concept van de elektrische auto zoals wij die nu kennen nog steeds een veel kortere ontwikkeltijd gehad, dus je punt is mij niet helemaal duidelijk.
utregcity zegt
@dare2think: Mij is jouw punt niet duidelijk. Wat is er vlgs jou dan zo veranderd? Basis is nog steeds, 4 wielen, stuur, batterij(en) en elektromotor. Zelfs ‘t opladen, zonder superopladers, is niet veranderd.
karhengst zegt
@dare2think: In een aantal steden gaat het er echter juist om autogebruik te beperken op dagen of tijdens periodes dat er juist weinig wind is.
Ik Nederland volstrekt irrelevant maar wanneer je een stad met de geografische ligging van Stuttgart hebt dan is de situatie compleet anders, en ineens best begrijpelijk.
ghost zegt
Begin gewoon met het schrappen van al die oude Mercedes sprinters en VW transporters (type3). Als je daar achter zit stik je nog net niet. Dat scheelt al een wereld of 3.
lekbak zegt
Zolang ze diesels van 40+ jaar oud wel toestaan maakt het voor mij weinig uit. Als ik voor het werk in een stad moet zijn doe ik dat toch met een benzine koekblik. Als ik voor mijn ontspanning (lees: omdat de vrouw het graag wil, ik heb een hekel aan elke stad) een duitse binnenstad in ga dan zal dat waarschijnlijk met een oude diesel gebeuren. Met twee kleine kinderen is het wel zo handig dat dat met de auto kan ipv het openbaar vervoer.
VeniVidiVici zegt
Van de week lekker dom op GroenLinks gaan stemmen dan weet je zeker dat hier in NL nog meer gemeentes binnenkort ook die idiote milieu symboolpolitiek in gaat voeren!
mashell zegt
@venividivici: ja want het is dom om voor een gezonde leefomgeving te zijn. Je kunt veel beter op een rechtse partij stemmen, want die doen wat voor de lokale economie: niet zeuren over die vieze dampen, doorwerken, denk aan de economie! Of je kunt op een Christelijke partij stemmen, dan mag alles, behalve op zondag dan mag niks. Of op een lokale partij, duurzame energie graag maar in onze gemeente vooral geen windmolens want die zijn lelijk. Als je de boel nuchter bekijkt en de programma’s leest, de lokale politiek is niet veel meer dan bezigheidstherapie voor verveelde gepensioneerden.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Haha ja kan ik me zeker in vinden. In alle campagne filmpjes komen ook alleen maar vergrijsde gepensioneerde geranium kijkers in voor. Maar bij de landelijke politiek is het niet anders hoor. Alleen maar praatclubjes die het nooit eens worden en Douwe Egberts is de enige die er beter van wordt.
lekbak zegt
@mashell: Het gaat misschien niet om hele grote dingen. Maar ik vind het best belangrijk waar in onze gemeente nog nieuw gebouwd mag worden. Of welke wegen een maximale snelheid van 60 dan wel 80 hebben. Of hoe ze de ouderenzorg willen organiseren. Of dat het dorpshuis wel of niet blijft omdat de gemeente de huisvesting betaald. Of dat bedrijven in de kleine dorpen ook vergunningen krijgen voor uitbreidingen ipv alleen in het regiocentrum. Stuk voor stuk dingen waar ik elke dag mee te maken heb en daarmee gewoon belangrijk.
VeniVidiVici zegt
@lekbak: Ouderenzorg, dorpshuis… welke leeftijd heb je of heeft u? Mocht je onder de 40 zijn… wat kan jou dat een bal schelen komen nog genoeg gemeenteraadsverkiezingen in de toekomst. Maar het ging uiteindelijk om Diesels die geweerd zouden kunnen gaan worden door milieuhippies die inwoners willen gaan oplichten met vignetjes.
lekbak zegt
@venividivici: Ik ben van een leeftijd dat ik nog 1 opa en 2 oma’s heb. Allen van een leeftijd dat ze zorg nodig hebben. Maar ook nog van een leeftijd dat ze eenzaam kunnen worden als er geen activiteiten zijn. Gelukkig is er bij ons huishoudelijke hulp en thuiszorg beschikbaar. En zijn er activiteiten (in het dorpshuis) om die oudjes te vermaken. Vind ik belangrijk.
Ik ben ook van een leeftijd dat ik een huisje heb in een gezellige buurt. Met een net zo gezellige buurtvereniging. Eens per jaar is er een buurtvergadering waar voor de buurt belangrijke dingen worden besproken (inrichting van de straat, evenementen etc). Iedereen komt daar zo’n beetje dus waar kan je die vergadering nou houden? Owja, het dorpshuis!
Ik reageerde eigenlijk op die laatste opmerking van @mashell. Eigenlijk was dat al een beetje kortzichtig maar jij doet er nog een flinke schep bovenop met dom egoistisch gelul. En je hebt het zelf niet eens in de gaten waarschijnlijk…
VeniVidiVici zegt
@lekbak: Als ik je verhaal zo lees en je begint over egoistisch gelul dan heb ik eerder het idee dat je wil dat je opa en 2 oma’s (ouderen dus) lekker verzorgt en vermaakt dienen te worden door verzorgers, maar volgens mij ben jij de grootste egoïst, want ga zelf leuke dingen met die oudjes doen en verzorgen. Of is je eigen (gezins)leven te druk? Je kunt de bal kaatsen, maar je krijgt h’m gewoon terug hoor…
lekbak zegt
@venividivici: Ik dacht al dat die zou komen. Jij weet helemaal niet hoe veel ik bij die mensen kom. Maar ik weet wel wat jij net geschreven hebt.
Uiteraard kom ik veel bij mijn grootouders. Ze wonen in de buurt en ik heb relatief veel vrije tijd. Maar ik ben ook twee weken per maand echt weg en heb een jong gezin.
VeniVidiVici zegt
@lekbak: Dan ben ik blij dat jij zo symphatiek bent om je grootouders zich niet eenzaam laat zijn/voelen. Dat doet het egocentrische merendeel niet. En dus moet er niet alleen geroepen worden dat de ouderenzorg slap is, maar ook dat de eigen familie eens wat meer aanwezig moet gaan zijn! We laten het hier maar bij. Het is tenslotte een auto website ;-)
bart_ubels zegt
Zal me benieuwen of ik het paasweekend problemen krijg met m’n 2006 diesel met roetfilter en tig andere milieubesparende hulpmiddelen :/
dikkereinier zegt
1 april!
wildbeest zegt
Bmw 530d 2013, iemand euronorm??
ericc zegt
Nu de diesel verketteren, tegen 2023 de benzine want meer CO2. Dan hebben de politiekets hun doel bereikt om enkel elektrisch te rijden.
maotje zegt
@ericc: co2 word opgenomen door de bomen. Dus zie ik niet gebeuren.
doublechevron65 zegt
De Max Brauer Allee zullen de ”stinkerds” gewoon in kunnen rijden; “moet een pakje afleveren…” etc. Iedereen zal d’r iets te doen hebben. De Stresemann net zo, daar wordt op een deel het verbod ingevoerd. Goed hier rijdt veel zwaar vrachtverkeer doorheen, die wagens moeten gewoon ver van te voren worden tegengehouden, anders is de chaos compleet. Het werd ook wel tijd dat hier een verbod komt, hier gaan door een woonbuurt gewoon teveel zwaar rokende vrachtwagens, door de vele verkeerslichten, dus veel stop en go, stijgt de uitstoot nogmaals.
karhengst zegt
Er wordt al enige tijd gesproken over de invoer van een vierde sticker, een blauwe. Deze zou slechts voor Euro6 diesels ter beschikking worden gesteld.
De vraag is echter hoe met de sjoemeldiesels om wordt gegaan en of er meerdere soorten blauwe stickers komen om onderscheid te kunnen maken tussen Euro6 en Euro6 B/C/D.
Want nu op Euro6 te filteren is dweilen met de kraan open gezien alle recente schandalen.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat AB pro-auto is, is te begrijpen. Het is dan ook een Autoblog.
Maar waarom dat pro-auto dan steeds anti-leefmilieu moet zijn, snap ik niet. Het is toch niet omdat we autoliefhebbers zijn dan we de problemen die ze veroorzaken onder de mat moeten schuiven. En één van de grootste problemen die auto’s veroorzaken is ongezonde lucht in onze dorpen en steden. Telkens als het daarover gaat wordt het woordgebruik wel heel tendentieus. Akkoord, een blog hoeft niet altijd objectief te zijn, maar op een gegeven moment wordt het gewoon dwaas geleuter.
“de milieugekkies van de Deutsche Umwelthilfe”
“aangegeven dat hij een zogeheten dieselban niet zal toestaan binnen zijn deelstaat. Kijk, harde uitspraken die ingaan tegen de wet, daar houden we van.”
“de partij van boomknuffelaars waar het allemaal om begonnen is”
Misschien dat de AB-redacteurs allen in een chique villawijk wonen met weinig verkeer, maar sommigen van ons wonen in een smalle stadsstraat met dagelijks meer dan genoeg verkeer. En propere lucht is een mensenrecht. Als het dan moet met een dieselban, dan moet het maar…
730ld zegt
Ziek. Echt ziek. Idioten zijn het die dit bedenken. Mongolen.