De snusreclame van McLaren valt niet in goede aarde bij de Hartstichting, het KWF en het Longfonds.
Formule 1 gecombineerd met twijfelachtige geldschieters is zo’n beetje het fundament van de sport. In geen enkele tak van sport kun je het als schimmige toko zo ver schoppen als in de Formule 1. De voorbeelden zijn eindeloos van bedrijven die iets doen wat niet helemaal in de haak is. Of van bedrijven die vooral Rusland willen promoten.
Voor vandaag is er weer ontsteltenis, ditmaal over het team van McLaren. Het gaat in dit geval om snusreclame. Wat is dat? Reclame voor snus. Oh, je weet niet wat snus is? Niet getreurd, de dinosauriërs hier op de redactie wisten het ook niet, maar snus is dus een ware plaag aan het worden, aldus de Hartstichting, KWF en het Longfonds.
McLaren maakt snusreclame
Het is een soort zakje met gestoomde tabak en nicotine. Snus is dus erg verslavend. Het is dan ook verboden om deze nicotinezakjes te verkopen. Echter, je mag het wel promoten en dat is precies wat McLaren doet.
McLaren maakt namelijk snusreclame op hun auto’s. Sterker nog, het staat er best wel in koeienletters op. Het gaat om Velo, een bedrijf van British American Tabacco. Velo is een producent van Snus en ondanks dat ze hun spul in Nederland niet mogen verkopen, kunnen ze er wel degelijk reclame voor maken. Het is maar goed dat Tony Montana geen raceteam heeft.
Overigens maakt McLaren niet ALTIJD snusreclame dit jaar, want Velo heeft niet elke keer op de zijkant gestaan afgelopen seizoen. Dus ze zijn er aan gewend dat het soms vervangen moet worden. Maar als je de drie bij elkaar optelt, kun je lezen: OK, Use, Velo. Dus waarschijnlijk is dit een onderliggende subtiele boodschap waar ze bij de Illuminati en Opus Dei diep respect voor hebben.
Niet onder de Tabaks- en rookwarenwet
Het grote issue is dat er in Snus geen tabak zit en derhalve niet onder de Tabaks- en rookwarenwet valt. Uiteraard zijn de overlords in de tweede kamer bezig om een wetswijziging op te stellen, maar tot die is goedgekeurd en ingevoerd mogen bedrijven er gewoon reclame voor maken.
En dat gaat dus ook gebeuren. Over twee weken gaat de Grand Prix van Nederland van start. Dan zal er gereden worden met de McLarens die keihard VELO laten zien aan alle beïnvloedbare ruggengraatloze jongeren die vervolgens allemaal hun vape en imitatie Red Bull laten voor het is en het moderne equivalant van pruimtabak in hun bakkes smeren.
De Hartstichting, KWF en het Longfonds zijn naar de RCC (reclame code commissie) gestapt om te kijken of ze deze waanzin kunnen stoppen. Waarschijnlijk niet, maar het is het proberen waard.
Via: De Telegraaf.
harrie zegt
Dankjewel Hartstichting en KWF!
Dankzij deze ophef weet ik, en waarschijnlijk duizenden jongeren, opeens van het bestaan van Snus af.
Allison Burgers zegt
Voor de ophef had ik geen idee wat Velo was. Ja, een Franse fiets.
berlinetta zegt
Hier precies hetzelfde. Ik wist niet wat Velo was en het interesseerde me ook nooit om het op te zoeken. En dat geldt voor zoveel naampjes die op de F1-auto’s staat. Het staat erop, ik kijk ernaar, het interesseert me niks en van de meeste naampjes heb ik geen flauw idee wat het is. Blijkbaar vinden bedrijven het toch de moeite waard om er miljoenen voor neer te leggen om zo’n stickertje te mogen plakken.
Edge zegt
Ik snap de frustratie van de drie stichtingen. Het is natuurlijk hartstikke krom dat je geen tabaksreclame mag maken, maar dat snus ondanks de aanwezigheid van zowel tabak als nicotine niet onder diezelfde wet valt. Tegelijkertijd vind ik het hartstikke dom dat ze juist nu naar de reclamecodecommissie stappen. Ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat het gros van de kijkers en bezoekers van de GP geen flauw idee heeft wat Velo is en daarom ook niet de link legt met snus. Als mensen al weten wat snus is, want in vergelijking met andere rookwaren is het (mede doordat het verboden is) een nicheproduct. Nu ze naar de RCC gestapt zijn hebben alle media het erover en maak je zowel het merk Velo als het product snus bekender, wat er dan weer toe kan leiden dat beïnvloedbare mensen (jongeren) ook sneller op zoek gaan naar een plek waar ze snus kunnen kopen dan wanneer de stichtingen niks gedaan zouden hebben en bij de politiek hadden gelobbyd snusreclame te verbieden.
kniesoor zegt
Vraag me ook af of het KWF et al met de ophef inderdaad het kind ( . . . ) niet met het badwater weggooit.
sportevo zegt
Ik dacht dat Velo een soort ICT bedrijf was. Maar wat is het probleem dat er een naam van een producent van een product op staat wat toch al verboden is om in Nederland (en misschien wel in de ons omringende landen ook) te verkopen? Ik betwijfel alleen of dat laatste waar is aangezien ik een Nederlandse site heb gevonden waar dit gewoon te bestellen is.
Overigens staat er ook nog een tegenstrijdigheid in het artikel. Snus zou bestaan uit o.a. gestoomde tabak en verderop staat dat er geen tabak in zit en het daarom niet onder de tabaks- en rookwarenwet valt.
willeme zegt
@sportevo:
Het gestoomde tabak in poedervorm in een klein nicotinezakje. Dat is kennelijk voldoende om het er niet onder te laten vallen.
sportevo zegt
Je weet er meer vanaf dan ik! Maar voorlopig voel ik nog geen drang om het te gaan proberen.
lekkaah zegt
Het is erg populair in Scandinavie. In Amerika ook nog wel in sommige streken. Denk aan de cowboys in de films met een prop rechts onderin de mond.
alpina007 zegt
Dat was pruimtabak :-) letterlijk plukjes tabak in de mond dus. Bij snus is het fijngemalen tot een poeder. En dan het je daarin nog het verschil tussen nicotinezakjes en Zweedse snus
lekkaah zegt
Ah, weer wat geleerd!
petroldrinker zegt
Lol, die kwf etc zorgen nu juist voor dat mensne het nu kennen,
Erg vermoeiend weer van die betuttelings organisaties die zich met zulke dingen gaan bezig houden
Robert zegt
Velo reclame is eigenlijk net zo controversieel als ‘Mission Winnow’, een vage naam die desondanks een aantal jaren geleden hoofdsponsor was van Ferrari. Dat was formeel een ‘initiatief ter promotie van nieuwe technologieën’, maar kwam uit de koker van PMI (= Pall Mall International). Juist ja, de tabaksproducent van o.a. de gelijknamige sigaretten. En diens ‘initiatief’ was niet meer dan een slinkse manier om via een omweg opnieuw tabaksreclame in de Formule 1 te krijgen.
Overigens, mocht je anti-roker én liefhebber zijn van merkkleding en broeken en jassen van PME Legend in de kast hebben liggen of hangen: gefeliciteerd, dat komt dus uit dezelfde hoek weg en is om dezelfde reden gecreëerd.
gallardogt zegt
Met ‘Mission Winnow’ heeft wokie Vettel jaren mee rondgereden.
mashell zegt
Op zich vond ik start in de kleding industrie wel een mooie, het gaf het tabaksbedrijf de kans om uit de tabak te vertrekken maar wel te blijven bestaan. Echter met die vape dingen en nu deze snus lijkt het dat ze nog steeds als missie hebben de mensen zoveel mogelijk ziek te maken.
alpina007 zegt
Philip Morris International bedoel je… pall mall is een merk van British American Tobacco.
Robert zegt
PME staat in dezen voor Pall Mall Export. Een dochteronderneming van PMI.
berlinetta zegt
Op de website van Ferrari staat toch echt Philip Morris hoor. En op de website van Mission Winnow staat het ook.
alpina007 zegt
Pall Mall behoort tot BAT 😁 happy to discuss hoor, maar kort gezegd: Ferrari van oudsher gesponsord door PMI met Marlboro. Daarna mission winnow aangezien klassieke tabaksreclame niet meer mag. McLaren heeft BAT als sponsor en waar het kan dus de vape producten.
flyerbunch zegt
Zullen ze niet fijn vinden bij McLaren, gratis snus voor het team binnenkort afgelopen!
imaginenl zegt
Ik dacht dat Velo een reclame voor fietsen was wat dan best wel weer raar is op een F1 auto.
Velo verkoopt dus geen snus maar zakjes met nicotine. Snus heeft daar ook tabac bij.
Richmond zegt
Offtopic: Crofty heeft voorgesteld om de blauwe vlaggen te verbannen, auto’s die voorop rijden moeten op eigen kracht de achterblijvers inhalen. Dit zou de show moeten verbeteren en dominantie tegen gaan.
mashell zegt
Hoe gaat iemand die al een hele rond voorsprong heeft afremmen dominantie tegen? De blauwe vlag dient er voor dat mensen die voor spek en bonen meerijden zich niet met de competitie bemoeien.
pomoek zegt
Vind het een goede actie van KWF Hartstichting en longfonds. Natuurlijk kennen een hoop mensen het spul niet. En dus zal deze actie wellicht de naamsbekendheid van het product vergroten. Maar voor McLaren is het imago schade. Hopelijk houden ze nu op met deze onzin.
lekkaah zegt
Fair enough. Maar laten we eerlijk zijn, het gros van alle sponsors uberhaupt zijn niet kosjer. Goktenten, crypto, energy drinks, en andere (verslavingsgevoelige) rommel. Laat ik het zo zeggen, als je een “ESG” eis gaat invoeren bij de F1 verdwijnen er zomaar een paar teams. :)