Kameraadschap is anno 2015 ver te zoeken in de koningsklasse van de autosport. Sebastian Vettel vindt dat vervelend, maar is het ergens ook niet logisch?
De viervoudig wereldkampioen betreurt dat de ambiance in de pitstraat ver te zoeken is. Coureurs onderhouden onderling nauwelijks warme contacten en voor vriendschap lijkt dan ook weinig plaats.
Mede debet aan die ontwikkeling is natuurlijk de toegenomen professionalisering van de sport. De tijd dat je tussen de warming up en de race met de klega’s een sjekkie op één van de Dunlops van je racer rookte is lang en breed vervlogen, daarnaast vragen sponsors dermate veel inspanningen van coureurs dat daar helemaal geen tijd meer voor is.
Bovendien is het gevaar voor een deel uit de sport verdwenen. Dertig jaar geleden bestond er een gerede kans dat één van je collega’s het weekend niet zou overleven. Nu willen we het tragische ongeval van Jules Bianchi niet bagatelliseren, maar zo gevaarlijk als destijds is de sport absoluut niet meer. Dat juichen we natuurlijk alleen maar toe, maar een zekere mate van gevaar verbroedert. Althans dat nemen we aan, er doen zich weinig levensbedreigende taferelen voor op de AB-redactie.
Zoals Vettel ook al aangeeft is de sport professioneler geworden. Teamgenoten denken wel twee keer na voor ze telemetrie-data met elkaar delen, want wie weet snoept je grootste tegenstander wel net die laatste paar tienden van z’n tijd af. En sta jij een plekje lager op de startopstelling. Ook ligt de tijd dat je voor een prikkie een Cosworth DFV-motor kocht en in je schuur een frame in elkaar laste lang en breed achter ons. Met andere woorden: de marges worden kleiner, de bedragen groter en dus wordt er meer inzet van de coureurs verlangd.
Ergo: dat het tijdens de raceweekends geen dikke pret is in de paddock is inherent aan het niveau dat stukken omhoog is gegaan. Desalniettemin kunnen we ons er iets bij voorstellen dat Vettel liever zou zien dat ’t er nog zo aan toeging als op onderstaande foto. Want ja, Lauda en Hunt waren dikke maatjes, in tegenstelling tot het beeld dat die (overigens prima) film probeerde neer te zetten.
desjonnies zegt
Och………………….ook John Surtees was een eenzaam man
http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/03/Peugeot-404-Break-Ferrari_000_zps9548ff3f.jpg
Author zegt
@desjonnies: Ver voor mijn tijd, maar was dat ook niet een hele aparte vent in de omgang? Wel knap wat ie zowel op 2 als 4 wielen deed trouwens, dat doe ik ‘m niet na.
dromedaris zegt
“De tijd dat je tussen de warming up en de race met de klega’s een sjekkie op één van de Dunlops van je racer rookte is lang en breed vervlogen…”
Uhm, vlaamse vertaling gevraagd
stfu zegt
@dromedaris: klega’s = collega’s (het is hip om fout NLs te typen, want GeenStijl doet het ook) en sjekkie = sigaretten.
dromedaris zegt
@stfu: thanks (bedankt)
thierryvth zegt
@stfu: heeft niks met GS te maken, het is een ongeschreven wet vanaf dag 1 op internet dat spelling er niet toe doet als je het maar snapt. Ik stoor mij meer aan verbeteraars dan aan foute spelling, de eerste die iemand op vrijdag in de kroeg durft te verbeteren moet ik nog tegen komen.
poes zegt
@thierryvth:
Wat een onzin… Prima als jij als een Sjonnie wilt gaan typen, ik vind het vreselijk!
thierryvth zegt
@stfu: bovendien doet je naam vermoeden dat je juist een reaguurder bent
boomhauwer zegt
@dromedaris: Den tid daje tussen d’opwarming en de koerse meje collega’s vant werk op jin van de dunlops van jen oto is alange gepasseerd! Goed zo?
boomhauwer zegt
@boomhauwer: heb ik nu “eentje rokdn” vergeten in de Vlaamse tekst… Jin toelegt of smoort
mrB zegt
@dromedaris: Net als dat het hip is om een link naar alleen de tags te doen.
@mauritsh: Had er dan nog een leuk plaatje achter de link gezet! Interessante links, ook van ab.nl, klik ik wel. Maar niet suffe dunlop tags…
mrB zegt
@mrB: Overigens, wel leuke link over de M26, dat soort dingen zijn leuk om nog een keer te lezen ;)
9114life zegt
@dromedaris: perfect verstaanbaar voor Vlamingen, mijn gedacht…
Dutchdriftking zegt
Ach ja, iedere baan heeft nadelen.
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Ja, maar F1 racer is een droom, en dat moet ook als een droom beleefd worden, menen de medewerkers.
clarkson zegt
Nou seb bel me maar hoor ik reis wel met je mee als vriend.
oxymoron zegt
Vettel begrijpt het onderdeel -kampf in het woord Wettkampf nog niet helemaal.
kjeld zegt
@oxymoron: Ik snap wel dat men Seb niet zo aardig vindt… lijkt mij erg vervelend als iemand de heletijd met zo een vingertje in de lucht staat te zwaaien.
En dat mensen als Massa en Maldonado ze ook niet hebben snap ik ook.
Rosberg… niemand houdt van slechte verliezers.
Hamilton.. Zie instagram, die wil alleen op de foto met Micheal Jordan en andere zwarte amerikanen. En laat die nou beiden erg dun gezaaid zijn in de F1!
Mee zegt
@kjeld: Ik denk dat Vettel een van de piloten is die het best “in de groep” ligt. De grootste lolbroek van de huidige F1-grid als je het mij vraagt, en ook bv Hamilton kan dat bevestigen: https://youtu.be/W8cHyCXXk5A?t=32m30s
“he’s actually a really funny guy”
lekkaah zegt
Vergeet niet dat er enorm veel geld in omgaat, je hebt managers, teams, fabrikanten, sponsors, de fia… Er wordt van 10 kanten aan je getrokken als coureur zijnde en er zal je al helemaal nooit geld gegunt worden.. denk dat het aardig moeilijk is om daarnaast ook nog is tijd vrij te maken om te gaan ‘socializen’ met de concurrent.
Zelfde met voetbal eigenlijk, de meeste weten volgens mij niet eens wat ze nou precies onder aan de streep overhouden na de maandelijkse rekeningen.
mrB zegt
@lekkaah: Ik denk dat Vettel genoeg over houd hoor. Het is niet zo dat hij betaald voor het stoeltje.
lincoln zegt
Heb ook geen vrienden in de F1 ..
Dus weet precies hoe hij zich voelt ..
awesome zegt
@lincoln: heel veel Nederlanders zijn bevriend met Max Verstappen.
Allemaal goede adviezen, ik ben trots op ONZE Max en zo.
Het schijnt zelfs dat de Belgen en Hollanders ruzie om hem maken…
bofkont zegt
@awesome: ze mogen hem hebben, graag zelfs ;)
fconderkantlat zegt
@lincoln: we bedoelen formule 1, niet je eerste team van de F’jes van je plaatselijke voetbalclub
fconderkantlat zegt
onzin want als je goed naar de film kijkt heb je door dat het lauda en hunt een close band met elkaar hebben
scottishcarspotter2000 zegt
@arashrsf: je was me voor
awesome zegt
Ik weet niet wanneer Lauda aantrekkelijker was. Voor of na zijn crash… #nohomo
toniominestrone zegt
@awesome: getoonde foto is van na zijn ongeluk.
awesome zegt
@toniominestrone: krijg nou wat, je hebt gelijk.
bofkont zegt
Ah arme jongen, ik wil je vriendje wel zijn, jij racen, ik vermaak me wel met je vriendin, oh wacht op zulke vrienden zit niemand te wachten ;)
henkhupelschoten zegt
Wat’n lelijke kerel was/is lauda toch ook, moet wel altijd lachen bij het zien van die kerel. Mooie mens!
Rick-dos zegt
It’s because you’re German. Nobody likes the Germans.
#itisnotracismifitisafact…
bofkont zegt
@Rick-dos: Lol, heeft JC toch ooit geroepen of niet?
Mijn ervaring met Duitsers zijn enkel goed, zijn zeer correct en goed afspraken mee te maken.
Moet je niet met die zuidelijke knoflook eu landen aankomen.
Rick-dos zegt
@bofkont: Weet niet zeker. Weet dat iemand het een keer geroepen heeft. Vond het wel toepasselijk. ?
Heb overigens niks tegen de Duitsers hoor. ?
n54coupe zegt
Met dat irritante vingertje heeft hij ook geen vrienden gemaakt.
sydney zegt
Leuk en aardig allemaal,maar Hunt heeft net als Best altijd de McQueen factor gehad.Ik kan geen een andere opnoemen die dat ook had/heeft.
swordfish zegt
De schrijver hier denkt dat professionaliteit en vriendschap (beter: collegialiteit) elkaar uitsluiten. Dan heb je het niet helemaal begrepen hoor. Juist collegialiteit verhoogd prestaties en professionaliteit. En voordat iedereen hier weer roepen dat dat onzin is: lees eens een keer wat boeken over high performance organisaties en culturen, dan slaat dit artikel als een leuter op een slagroomtaart.
poes zegt
@swordfish:
Zal best… Het punt is alleen dat het hier gaat over concurrenten en niet over directe collega’s.
swordfish zegt
@poes: sinds wanneer zijn collega’s niet (nagenoeg) altijd ook concurrenten…zit je nog op school? ?
poes zegt
@swordfish:
Zit je nou een beetje gaaf te doen?
Vettel en Hamilton zijn enkel concurrenten van elkaar. Ze werken voor aparte bedrijven in dezelfde sector. Er is zogezien geen bindende factor. Hamilton wordt afgerekend op zijn prestatie t.o.v. van Vettel en vice versa.
Jij en je collega’s werken als het goed is binnen hetzelfde team. Jullie streven, breed gezien, hetzelfde doel na en jullie moeten samen dat doel bereiken. Dat is het fundamentele verschil. Natuurlijk zit er een concurrerende factor in, maar die is van een totaal andere orde. Als je dat niet snapt kun je beter stoppen met het lezen van je boekjes.
Overigens heb ik zeker ervaring met personen die altijd voor hun eigen gewin gaan binnen een organisatie, maar ik raad je zo’n houding zeker niet aan. Je wordt op den duur uitgekotst door je eigen collega’s én je trekt uiteindelijk aan het kortste eind, mits er sprake is van goed management.