Geachte aanwezigen. We zijn vandaag bijeengekomen om tien generaties van de Lancer Evo vaarwel te zeggen. En om ons af te vragen waarom de Final Edition niet wat meer op de conceptversie kon lijken.
Zoals u weet heeft Mitsubishi geen opvolger voor de huidige Lancer Evo X op de rol staan, waarmee de tiende generatie ook meteen de laatste is. De Subaru Impreza WRX krijgt definitief geen concurrentie meer uit eigen land. Ontzettend jammer.
Het uitzwaaimodel zagen we vorig jaar in conceptvorm, met een 2.0 viercilinder onder de motorkap met nieuw turbogeweld van HKS, een verbeterde ecu, nieuwe luchtinlaten én nieuwe uitlaten. Resultaat: 480 pk. Helaas zal de productieversie het moeten doen met de originele 296 pk. De aankleding is wel prima op orde. Van BBS-velgen, Brembo-remmerij, Recaro-stoelen tot Bilstein-schokdempers en veren van Eibach.
Het andere slechte nieuws: er komen er slechts 1.000 van op de markt, en die zijn allen bestemd voor de Japanse markt.
Jochempie zegt
Voor de performance heb je geen RS4 nodig.. Even een demonstratie van waar zo’n Japans monstertje toe in staat is:
http://www.youtube.com/watch?v=Ees2aZcDUn8
speedzz zegt
@Jochempie: die heeft wel een extra 100pk erbij :)
Jochempie zegt
@speedzz: En het is ook geen Evo X :P
pudi zegt
Heel dik! Echt jammer dat het de laatste is
circlestorm69 zegt
Ze hadden gewoon die concept ongewijzigd uit moeten brengen. BAM met een harde knal eruit gaan! Dat ding is zoveel gaver.
Turbo S zegt
Ziet toch precies hetzelfde uit als de vorige, geen gemis dus.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@mercedesbenze350cdi: De X is juist de meest vernieuwende Evo van de hele reeks.
stfu zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Maar ook gelijk de sufste.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@stfu: stfu
lamborgfan zegt
Toch best jammer, (*snik*)
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Zeer jammer, ik heb altijd een zwak gehad voor deze auto’s. En al helemaal voor de oudere modellen met die grote pitten in de voorbumper. Mitsubishi’s AYC was toch wel vooruitstrevend tijdens z’n introductie, en is vaak geprezen door journalisten.
rd1991 zegt
De Impreza is dus the last man standing in de 4×4 rallystrijd. Wagens als de Celica GT-Four, Delta, Cosworth (alhoewel de RS eigenlijk een best goeie opvolger is) en nog wat van die legendes zijn ook al dood…
stfu zegt
@rd1991: Focus RS met 4WD
ej20g zegt
@stfu: die is in de basis toch voorwielaangedreven?
bussie88 zegt
@ej20g: de nieuwe krijgt 4WD
gtwillem zegt
@bussie88: maar is in de basis voorwielaangedreven. De Escort RS Cosworth was in basis achterwielaangedreven.
desjonnies zegt
De laatste der mohanikanen, een vaarwel aan weer een leuke tijd van snelle betaalbare sports sedans voor den gewone mensch, wagens die wereldwijd dank zij het web overal fans en mensen bij elkaar bracht die ze sneller maakten.
De Impreza is een slap aftreksel geworden van waar die ooit voor stond, Mitsubishi neemt tenminste een waardig afscheid.
Helaas de auto, de auto voor de individualist begint, in het betaalbare segment, steeds schaarser te worden, alles moet tegenwoordig politiek correct zijn, de degradatie van de auto is gewoon bezig , van auto naar vervoermiddel.
De tijden zijn veranderd, de bijtelling regels, de Co2 uitstoot en een BMW 316 met een M-pakketje is tegenwoordig stoerder dan dit.
Niet dus.
Het interieur was ondergeschikt, evenals het model dat soms leek te zijn ontworpen door een soepblikken fabrikant, maar draai de sleutel om, voel de gemene grom van de motor, het constante gehijg en geknal van de Turbo en de waste gate, de uitlaatroffel en het rijgedrag en de remmetjes, en je was in de zevende hemel, no need for a Supercar, of een M5, dit deed 90% van het werk van zo’n ding en was praktischer en vriendelijker voor je knip ! En vaak nog beter en betrouwbaarder als Japanner zijnde
Dit, dit was de geestelijk opvolger van de hothatch, de VW GTI’s en de Peugeotjes, maar twee of drie treden hoger.
Dit waren de Ford Mustangs van een hele generatie, snel, stoer en gemaakt voor mannen met een enorme wereld wijde onderdelen handel als ondersteuning en het WRC als meetlat .
Adieu het ga je goed, iedere echte auto gek zal jullie missen !
jrk68 zegt
@desjonnies:
Het grootste probleem is niet zozeer de devaluatie van den nobele automobiel, het grote probleem is dat Den echten automobielliefhebber is verworden tot een gadgetfreak die een aaibaar dashboard belangrijker vindt dan een fatsoenlijk onderstel.
Dat en dat alleen is er de schuld aan dat dit soort pareltjes uitsterven….
knipperlichtje zegt
@jrk68: niet gelijk zo depri, het ‘uitsterven’ van dit soort auto’s in Nederland komt gewoon omdat de BPM en benzinekosten de aankoop van zo’n auto onmogelijk maken voor iedereen die niet geboren is met de sleutel van een evo in z’n hand.
jrk68 zegt
@knipperlichtje:
Natuurlijk, auto’s worden wereldwijd geschrapt omdat er in Nederland belasting op wordt geheven….
Meen je dit echt serieus of is je referentiekader echt niet groter dan een luciferdoosje….
knipperlichtje zegt
@jrk68: het is toch echt een mondiale ontwikkeling hoor. Benzine wordt steeds duurder (al hebben we nu gelukkig even een meevaller) en belasting op basis van uitstoot, gewicht, aantal cilinders, cilinderinhoud komt op. Dat maakt het gewoon flink onaantrekkelijk om een onzuinige auto als daily te nemen. En dat raakt de evo x.
gtwillem zegt
@jrk68: die belasting op de uitstoot is wel killing hoor. Iedereen zat te zeuren dat de Audi RS3 zo duur is (68 mille) terwijl een langzamere en kalere WRX STI minimaal 8k meer kost. Als Subaru die uitstoot omlaag weet te krijgen, dan kunnen ze weer competitief zijn. En het moet kunnen, mijn Impreza haalt met gemak 1 op 10, 1 op 13-14 als ik echt rustig aan doe. Met een RS3 ga je dat niet halen, denk ik. Dus misschien een Subaru boxer met directe injectie, twincharge turbo, start stop systeem en cilinderuitachakeling voor het zuinige rijden, en alles vol aan voor wanneer je lol wilt hebben. Maar dat gaan ze niet doen, speciaal voor Nederland.
bofkont zegt
@jrk68: maakt ze dat dan minder autoliefhebber??
En wat is een fatsoenlijk onderstel ?? Zo’n hobbelbak als de evo?? Of een deinende citroen C6?? Kortom autoliefhebbers heb je in alle soorten en maten, jij denkt teveel in hokjes.
bofkont zegt
@desjonnies: erg simpel vraag en aanbod. Helaas is er te weinig vraag naar dit soort wagens.
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik betwijfel dat dit de laatste word, zo van die actiemodelletjes zijn voor een autofabrikant zoals een sigaret. Om de zoveel tijd is er een de laatste, maar bij het eerste volgende excuus komt er wel een volgende.
mischa94 zegt
:(
alfaitak zegt
Zéér jammer
lincoln zegt
ideale auto voor mensen die 1 op 3 willen verbruiken bij 40 km/u in de 5de versnelling ..
echt .. we zullen je keihard missen ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Heb je het nu over oude Lincolns..?
Oh W8, die hebben geen 5de versnelling..
Dutchdriftking zegt
Niet dat ik er ooit een zou kopen, maar wel ontzettend zonde.
philipf zegt
Jammer zeg! Blijft een heerlijke wagen!
mrrallycross zegt
Zonde, einde van een tijdperk
RazorHead zegt
Ik vond de Evo X altijd minder dan de vorige Evo’s.
Het was jammer te zien dat men ging voor meer comfort e.d. waardoor hij nauwelijks sneller was (en zelf soms trager) dan z’n voorganger. Ik kies dan ook altijd een IX boven een X
imba zegt
@RazorHead: Je haalt zo 100kg van de Evo X zonder te veel compromissen. Wie zegt dat je hem origineel moet houden.
RazorHead zegt
@imba:
Tuurlijk maar het is wel tekenend en zorgt er ook voor dat het originele publiek wegtrok van deze auto. Het is toch triest dat een performance auto trager is dan z’n voorganger, omdat men deze meer comfy wou maken.
mercedesbenz63 zegt
Als die maar niet getuned wordt dan is het goed
TimD zegt
Eindelijk, lelijk ding