De snelwegen slibben dicht en dat wordt alleen maar erger.
Om de planeet te redden zijn er een aantal plannen gemaakt. We mogen niet harder dan 100 km/u rijden, elektrische auto’s moeten het nieuwe diesel worden en iedereen die überhaupt in zijn auto stapt wordt over een paar jaar helemaal kapot belast. Vanwege ons uitstelgedrag (lees de PAS nog maar eens door) zijn de maatregelen draconisch aan het worden.
Vanwege het stikstofbeleid stopt men ook met de uitbreiding van de A4, A7, A12 en A28. Op die snelwegen is het de laatste steeds voller en voller aan het worden. Waar je vroeger in de spits ietsje langzamer moest rijden, sta je daar nu ook meer dan geregeld helemaal vast.
Snelwegen slibben dicht
Volgens het EIB (dat staat voor Economische Instituut voor de Bouw) zullen deze snelwegen de komende tijd alleen maar verder dichtslibben. Mocht het zo zijn dat je op dit moment er nog gewoon in de spits kunt rijden, geniet er maar van. Normaal gesproken duren de uitbreidingen vijf tot zeven jaar. Maar nu verwacht Taco van Hoek (de directeur van het EIB) dat je dan helemaal vast staat.
Overigens moeten we wel toelichten dat het niet alleen het stikstofbeleid is. Ze hebben ook te maken met een schrijnend personeelstekort en enorm hoge grondstofkosten. Het is dus echt het totaalplaatje en niet het alleen stikstof. Anders kon je gewoon op de stikstofontkenners van de BBB stemmen om het probleem op te lossen.
Rücksichtslos
Van Hoek hekelt dan niet zozeer dát de Minsister links en rechts maatregelen moet nemen, maar wel hoe rücksichtslos men die beslissing maakt. Dat doet de minister namelijk met de spreekwoordelijke ‘botte bijl’. Aan de andere kant vinden uitbreidingen voor het openbaar vervoer en nieuwbouw voor huizen wél doorgang.
Daarin mag minister Harbers wel iets meer een afweging maken. Het heeft er schijn dat Harbers de keuze al gemaakt heeft. Ook de krimp van Schiphol lijkt van de baan bij de minister.
Via: De Telegraaf
Fotocredits: Aston Martin DB9 in de file door @Danny32 via Autoblog Spots!
PunicaOase zegt
Mooie tijd om een baan vlakbij huis te zoeken.. overal personeelstekort. Lekker op de fiets naar het werk.. dat is echt heerlijk!
petroldrinker zegt
Er is niks ergers dan fietsen om je te verplaatsen
De Fiets zegt
Fietsen is echt de beste manier om je te verplaatsen. Ze zouden fossiele brandstoffen, net als sigaretten, extreem zwaar moeten belasten. Weet je wat goed is voor onze aardkloot? Een vegetarier op de fiets!
rogerzz zegt
Pfoe wat is het leven lekker als je zo je kop in het zand kan steken voor problemen. Ik woon op 85km van mijn werk, zou op die plek nooit willen wonen, en het is het enige bedrijf in zijn soort en kan niet ‘op de fiets’ naar een soortgelijk bedrijf. Hetzelfde voor mijn vriendin, dus één van ons twee moet altijd ver rijden.
Maar inderdaad, ik kan ook mijn salaris gedeeld door 3 doen en pedagogisch medewerker worden aangezien daar personeelstekorten zijn. Briljant, dat ik daar nog niet aan heb gedacht..
berlinetta zegt
Je hebt nog altijd zelf gekozen voor dit carrierepad toch?
JanJansen zegt
Toen ik arts wilde worden had ik daar helemaal niet over nagedacht. Ik dacht dat de banen voor het oprapen lagen als je tot je 37e gespecialiseerd en gepromoveerd bent. Zou dolgraag mijn beroep om de hoek willen uitoefenen. Maar van de overheid mogen de ziekenhuizen niet uitbreiden ondanks alle tekorten in de zorg. Er lopen heel veel snijdend specialisten werkloos rond.
Het is nou niet dat ik me nu nog ga omscholen na zo veel van mijn leven te hebben opgegeven om zo ver te komen.
Dus dan maar elke ochtend in de file.
W115 zegt
Een uitkering is altijd nog een optie.
erwh zegt
Je moet juist blij zijn dat mensen dicht bij hun werk wonen en/of alternatief vervoer gebruiken om daar te komen. Ik woon ook (vrijwillig) 85km van mijn werk en ben op de auto aangewezen, maar wat mij betreft wordt er vol ingezet op en geïnvesteerd in hoogwaardig OV. Want des te beter dat wordt, des te minder auto’s op de weg en dus minder files voor ons autorijders.
Porsche heeft dit goed door en vervoert zijn auto’s met eigen treinen. Op de zijkant van de locomotief staat: “Wir setzen auf die Schiene, weil uns die Straße am Herzen liegt.”
Dutchdriftking zegt
Je kan natuurlijk ook je stikstofdoelen bijstellen. Je 2025 en 2030 doelen niet halen, maar de 2035 met gemak omdat je kerncentrales gaat bouwen. Het is maar een idee.
Robert zegt
Als je morgen begint met het bouwen van een kerncentrale, is deze echt nog niet klaar in 2035, hoor.
Die verkeersproblematiek wordt alleen maar erger, als je wél de woningbouw stimuleert, maar niet de infrastructuur om groei van het forenzenverkeer er bij op te vangen. Het OV is géén optie, want bij elke nieuwe (verplichte) aanbesteding wordt dit eerder verder uitgekleed dan uitgebreid en als direct gevolg zul je het autobezit, zelfs met de dreiging van een flink hoger prijskaartje, er niet mee ontmoedigen.
Voor het volk dat massaal als lemmingen achter de BBB aanloopt, is het aantrekkelijk te kiezen voor beleid ‘dat het stikstofbeleid radicaal anders zal gaan uitvoeren’, maar Nederland heeft zich willens en wetens aan EU verdragen gecommitteerd die de landelijke wetgeving overstijgen. Ene Johan Vollenbroek verheugt zich ongetwijfeld al weer op de volgende gerechtelijke procedures die de rechtspraak gehakt laat maken van alle plannen om de uitstel van stikstofmaatregelen uit te stellen of ongedaan te maken.
Vreddy_B zegt
Het bouwen van een kerncentrale duurt al tussen de 11-15 jaar. We kunnen beter het idee van de afgelopen 50 jaar bijstellen dat meer asfalt het probleem oplost. En geld steken in een uitgebreider OV netwerk.
Vooral in de Randstad is het nu al mogelijk om vaak sneller met het OV op het werk te komen dan met de auto. Maar we zijn verslaafd aan de auto. En voor veel mensen is die overstap gewoon ‘eng’.
petroldrinker zegt
Uhm, ik woon in de randstad, werk in amsterdam, met de auto ben ik in de helft vd tijd bij mn werk of thuis vergeleken met OV… en dat hoor ik van iedereen altijd
audirs3 zegt
@Vreddy_B ik denk niet dat meer asfalt altijd het file probleem oplost, maar dat het verwijderen van knelpunten dat in zekere mate wel doet. Bijvoorbeeld de A4 bij Leiden, rijdend vanuit Den Haag naar Amsterdam gaat het daar van 4 naar 2 rijstroken… Tja vind je het gek dat daar files ontstaan. En zo zijn er wel meerdere voorbeelden.
luittinke zegt
Dan zijn we dus al 15 jaar te laat begonnen met bouwen, met dank aan de GroeneKhmer en haar drogredenen (Tsjernobyl, nucleaire wapens, “de bouw duurt zo lang”).
Maar zolang de huidige coalitie de dienst uit blijft maken, kunnen we lang wachten op een gedegen langetermijnvisie van de politiek.
ronnys zegt
maar met alleen kerncentrales ben je er nog lang niet!
Betergezegt dat zet niet voldoende stikstofzoden aan de dijk.
Je kan wel BBB gaan stemmen om het op te lossen, maar die schuiven voorlopig alleen de oplossing voor uit. Dus de komende tijd zit het land, met dank aan BBB, alleen maar verder op slot!
joejojo2012 zegt
Als iedereen water van deze planeet de ruimte in stuurt en daarnaast iedereen de adem inhoudt, dan is het stikstof(probleem) verdwenen. Di zogenaamde probleem is je reinste flauwekul
Dickie zegt
Of gas uit Groningen halen en zeewater er weer voor in terug pompen iedereen blij.
joejojo2012 zegt
Gas (schone natuurlijke bron) uit de grond halen juich ik toe. Zodoende is er voor iedereen voor relatief weinig geld weer warmte in de winter. Hoe hoger de prijzen hoe meer armoede er ontstaat.
Wanneer het gas uit Groningen wordt gehaald, compenseer de Groningers dan ook. Op dit moment laten we de armen arm en Groningers met krakkemikkige huizen zonder enige compensatie. Den Haag zit er voor zichzelf. Daarnaast is NL gidsland op het gebied van ‘stikstofprobleem’. Andere landen zullen volgen.
maotje zegt
Wat is er flauwekul aan?
Kun je vertellen wat nu eigenlijk het probleem is met stikstof?
Dickie zegt
Als ze nou eens beginnen in China, India, Brazilië en delen van Afrika met deze onzin wat denken ze nou dat wat wij hier in Nederland doen dat dat verschil gaat uitmaken?
Wat een onzin, zelf als we heel Europa meetellen komen we net aan de helft van alle inwoners van India en daar doen ze nog dat ze van niks weten.
levoi zegt
Een hoop frustratie en geen kennis van zaken. Ten eerste is stikstof iets lokaals, dus China en India hebben er niks mee te maken.
Ten tweede gaat vrijwel elke uitstoot van schadelijk stoffen gelijk op met het inkomen. De VS en Europa nemen daarom een veel groter deel van de uitstoot voor zn rekening dan op basis van inwoners kan worden verwacht.
Dickie zegt
@levoi, dus die stoten geen stikstof uit?
maotje zegt
Stikstof is een lokaal probleem. Het probleem waar we mee te maken hebben komt van stikstof vanaf eigen bodem.
Dickie zegt
@maotje, er word een probleem van gemaakt er is geen probleem…
maotje zegt
Hoezo er is geen probleem? Leg eens uit wat exact het probleem is wat men er van maakt dan.
audirs3 zegt
Het is zo kortzichtig. Dat beetje stikstof die vrij komt bij de verbreding van een weg is maar eenmalig. Daarnaast is ons wagenpark in een rap tempo aan het vergroenen, de meeste stikstof komt ook van oudere dieselmotoren en die worden de komende 10 jaar echt wel uitgefaseerd.
Ik ben ook bang dat, zelfs al hebben we een 100% EV wagenpark, de Milieulobby nog steeds anti auto zal blijven omdat de aanleg van wegen zoooo slecht is…. [sarcasme] Het is ook nooit goed.
petroldrinker zegt
De enige reden voor die draconische maatregelen is omdat we de linkse partijen de mogelijkheid daartoe geven door veel en veel te links te stemmen in dit land. Als we gewoon rechts zouden stemmen massaal waren die issues minder, die hippies zijn goed in alles enorm te overdrijven
maotje zegt
Helaas dan waren de issues nog steeds niet minder. Het is gewoon wetgeving. Daar moet zowel links als rechts zich aan houden.
Maar misschien moet je even uitleggen wat volgens jou dan het probleem is wat door “links” aangevoerd word en waarom we de uitstoot ervan moeten terugdringen volgens “links”.
tenaci zegt
Gaat alleen maar erger worden met BBB die de boel nu gaat frustreren. Is werkelijk van de zotte hoeveel vlees en zuivel wij hier produceren. Voor BNP voegt het nauwelijks iets substantieels toe en met BBB die nu dwars gaat liggen voor de boeren gaat alles op slot.
Laten we boeren niet uitkopen, maar ze helpen in de richting van innovatieve en duurzame akkerbouw. Dat zou al zoveel schelen.
Dickie zegt
@tenaci,
Beetje minder kan ook best, vooral wat varkens en die zijn ook best bereid om te stoppen als er juiste zak tegenover staat.
Joris24 zegt
“Aan de andere kant vinden uitbreidingen voor het openbaar vervoer en nieuwbouw voor huizen wél doorgang. ” Mweh, dat is echt niet waar. Nieuwbouw valt momenteel toch echt steeds verder stil agv stikstofbeperkingen.
Desalniettemin schieten we wel door wat betreft het beperken van mobiliteit en woningbouw, met name de mensen die gemiddeld genomen het meest bijdragen aan onze maatschappij (de werkende middenklasse) worden het hardst geraakt. Beperking in woon-werkverkeer en beschikbaarheid van woningen voor diegenen die willen werken, maar wel veel belastingen moeten blijven betalen. Dat vind ik het kwalijkst. Er wordt in ongekend tempo genivelleerd maar niet in de werkende middenklasse geïnvesteerd met dit beleid.
kniesoor zegt
Huh, ‘stilstofontkenners van BBB’ ? Vertel !
Joris24 zegt
Ja dat bekt zo lekker populistisch hè. Volgens mij ontkent BBB niet dat stikstof invloed op het milieu heeft en dat de boeren en bouw daar debet aan zijn, alleen met de ‘oplossingen’ die het huidige kabinet aandraagt zijn ze het niet eens. Ze willen het gewoon meer accepteren en daarmee een minder ingrijpende aanpak hanteren.
Roskampies zegt
Valt me op dat veel mensen 100, 98 blijven rijden na 19:00. Rijd je er met 130 voorbij is heel vreemd. Over dicht slibben gesproken…
levoi zegt
Valt mij ook op. Maar met dichtslibben heeft het weinig te maken. Als je 130 kan, is het niet echt druk. De grootste capaciteit ligt trouwens nog wat onder de 100km/uur.