In het diepe Zuiden zijn de snelwegen zo matig dat op verschillende stukken een maximumsnelheid van 90 km/u wordt ingevoerd.
Calimero leeft, want wij provincialen worden weer keihard benadeeld door de Randstad. Hoewel wij Noord-Brabanders zo’n beetje al het geld verdienen in Nederland dezer dagen, vloeit dat niet netjes naar ons terug in de vorm van investering in infrastructuur. Als frequent scheurder over de A67, riskeer ik regelmatig mijn leven op inadequaat asfalt. Het is nog niet zo erg als België of grote stukken van Duitsland. Maar het is ook geen vijfbaans A2, om het zo maar te zeggen.
Nijpend
Al jaren smeken de boeren en burgers om verbetering van de nijpende omstandigheden. Maar terwijl de miljarden naar allerlei frivole zaken vloeien, is tot op heden hier niets van gekomen. Een overheidsbesluit waar wij op gewezen zijn door een oplettende lezer, laat echter zien dat er nu wel actie ondernomen wordt. In de vorm van zones waar je maar 90 mag rijden op snelwegen. Dat is nou niet echt verandering waar we in kunnen geloven.
Slow Zones
Op de site van Rijkswaterstaat wordt een verkeersbesluit aangekondigd om de maximumsnelheid op verschillende stukken snelweg in Noord-Brabant en Limburg te verlagen tot 90 kilometer per uur. Dit om de ‘doorstroming’ te verbeteren, de veiligheid te garanderen en verdere teloorgang af te wenden. Het besluit wordt met terugwerkende kracht geldig vanaf 1 januari 2024 (hopelijk volgen er niet stiekem nog bonnen) en geldt tot en met 1 januari 2025 (voor nu). Het betreft de in de bovenstaande kaart aangegeven 19 stukken op de A2, A4, A17, A27, A58, A59, A67, A73 en A76. Zie het als een ‘slow zone’ op Le Mans. De zones worden aangegeven middels de daarvoor gangbare borden.
Arren-moede
Het is natuurlijk extreme armoede. Plemp gewoon een bak nieuw asfalt neer zodat wij gezellige Zuiderlingen kunnen blijven scheuren.
Update: Only when it rains
Naar goed gebruik kwam de nuance later. Bij Nieuwsmotor hingen ze even aan de lijn bij Rijkswaterstaat onder de rivieren en die gaven aan dat er wel een duidelijke notabene bij geplaatst moet worden. Namelijk dat de snelheid alleen naar beneden moet bij REGEN.
Dank Roel voor de tip! en Nieuwsmotor voor de update.
Johanneke zegt
Zo dat is pure armoede ja. Is er al een plan om er iets aan te doen, of gaan we gewoon ieder jaar de snelheid 5km/u verlagen?
potver7 zegt
1 april is laat dit jaar….
Hoe kun je zo’n maatregel nou in godsnaam terugwerkende kracht invoeren? Dat is volgens mij niet eens rechtsgeldig.
jaapiyo zegt
Dat hebben ze met het referendum ook gedaan, anders kon over het afschaffen van het referendum een referendum gehouden worden. Grote kans dat het volk daar dan tegen had gestemd en dat wilde de zittende macht niet. Officieel moeten dat soort grote zaken inderdaad een bepaalde periode voordien worden aangekondigd in de Staatscourant. Maar of dat ook voor deze besluiten geldt, weet ik niet.
cloverleaf zegt
Referenda zijn (gelukkig) nooit bindend in Nederland Jaapiyo. Ik wil best bindende referenda implementeren maar dat vergt jarenlange educatie ipv populistisch geneuzel wat we nu hebben. In Zwitserland werkt het omdat de Zwitsers zijn grootgebracht met de verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt. In het VK werd in een referenda de zittende macht afgestraft met de gevolgen van dien
Jurgen zegt
Slaat nergens op, het zuiden is prima te doorkruisen met 130 op de snelwegen, zonder moeite en het asfalt is best prima, zeker in vergelijking met de oost en zuiderburen
jaapiyo zegt
De meeste stukken zijn zeker beter dan Belgie en Duitsland. Sommige stukken zijn echter wel een beetje nauw, krap en verouderd. Ook met korte op en afritten enzo vlak voor viaducten en dat soort zaken. Het stukje A67 vanaf Eindhoven naar het Zuiden bijvoorbeeld. Tuurlijk, je kán (als het leeg is, wat het meestal niet is omdat er ook erg veel vrachtverkeer is) alsnog best prima 130 (of harder) rijden (je kan bijna overal veel harder rijden dan mag), maar de veiligheid/kwaliteit is niet hetzelfde als elders.
JelmerS zegt
Tsja die mensen uit Groningen hebben ook weinig terug gezien val alle gasbaten, dus welkom in de club van verontwaardigen en achtergestelden
jaapiyo zegt
Keihard aanpakken dan maar?
William zegt
Typisch rijkswaterstaat, een eerste klas knoei en prutsorganisatie. Trouwens, bij gebrek aan handhaving rijdt iedereen toch gewoon 110 km/u.
mashell zegt
Ze mogen het natuurlijk niet hardop zeggen maar het is helemaal niet de bedoeling dat je 90 gaat rijden, de borden 90 bij slecht wegdek dienen er voor dat Rijkswaterstaat de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid uit de weg kan. Het zou niet onlogisch als het ministerie Rijkswaterstaat verplicht zo’n situatie waar borden van 90 nodig binnen 90 dagen te repareren.
kniesoor zegt
Kijkend naar het kaartje betreft het een beperkt aantal kortere stukken ‘snel’weg. Desondanks zou het een potsierlijke vertoning zijn als er tot dergelijke maatregelen m.b.t. een basisvoorziening als een deugdelijke infrastructuur zou moeten worden overgegaan in een land, dat geld hoost naar allerlei naar decadentie riekende projecten, die wel een tandje minder kunnen. We wachten de verdere ontwikkelingen maar even af, hopende, dat het toch een (slechte) grap zal blijken te zijn.
dunhozzie zegt
Graag gedaan @jaapiyo, blij dat ik wat terug kon doen voor hoe vaak ik @willeme heb lastig gevallen. Maar mochten jullie een artikel over de L405 RR willen schrijven, dan hoor ik het graag ;-)
MetalLaires zegt
Wonen daar mensen?
Maar echt, alles gaat naar de betonnen randstad (waar ik woon) om er een tri-state city van te maken. Perfecte wegen hiero. sommigen zeggen zelfs, dat je er vliegtuigen op kan landen!
De ”buitengebieden” komen later…
degrotemuis zegt
Dus eerst plaats je schijnbaar zonder enige wettelijke basis gewoon borden op de snelweg, om 5 maanden later (!) eens een AWB besluit ter inzage te leggen en dan te zeggen dat t met terugwerkende kracht geldt omdat de borden al staan? Wat een heerlijk lachwekkende schertsvertoning.
Het besluit om de snelheid te verlagen uitwerkeb kost 5 maanden, maar in de overige 7 maanden moet alles daadwerkelijk opgelost zijn? Daar geloof ik niets van. Dit tijdelijke besluit wordt dus zeker verlengd. En ongetwijfeld lekker vaak controleren, want reparatie kost geld, maar boetes leveren geld op.
pitapita zegt
Dus in plaats van het wegdek gewoon in een paar nachten te repareren, krijgen we dus van allerlei borden met waarschuwingen (en ongetwijfeld wat flitsers), mensen die plotseling gaan remmen en appende bestuurders die daar bovenop knallen.
Polo Fun zegt
Alleen maar goed, dan kunnen de oudjes ook rustig ademhalen zonder al dat getoeter en lichtfestijnen de hele tijd, dus YEAH!
Jurgen zegt
Nee, juist niet, snelheidsverschil wordt nu 40 km/h, nog harder remmen dus
Mini Joe zegt
Leven de op liberale confessionele leest geschoeide regering die dit alles heeft mogelijk gemaakt.
Straks onder Wilders-v.d. Plas mogen we nog maar 70 km. Dit i.v.m. de tractoren met platte wagens, die de uitgeprocedeerde asielzoekers terugbrengen brengen naar het strand van aankomst.
Dit geheel volgens een onbelaste uitkering.
bobje zegt
Tja, Limburg en brabant….daar kom je toch alleen doorheen als je op vakantie gaat?!?!
pomoek zegt
Haha, Brabant verdient al het geld… Eindhoven doet het prima, maar zonder de randstad zou Nederland gewoon een sompig en nat Duitse deelstaat zijn…
mustang750supersnake zegt
90??
zeg maar 70 op bepaalde ‘snelwegen’….al n jaar ofzo….gewoon triest….
TDI-goeroe zegt
1 april is toch al geweest? dit kan gewoon niet waar zijn, wat een onzin. Wie verzint zoiets?