Nee dit is geen grapje! Rijkswaterstaat gaat een deel van de A50 bij Apeldoorn voorzien van een rubberen wegdek. Eerder is er al een bescheiden test uitgevoerd in het Zeeuwse Kloosterzande, maar nu wordt het dus iets groter aangepakt. Waarom een rubber weg? Omdat die een stuk stiller is natuurlijk. Rijkswaterstaat wil de komende jaren de geluidsoverlast van wegen met 10 decibel verlagen. Een andere mogelijkheid daarvoor is tweelaags ZOAB.
In Japan zijn ook al proeven uitgevoerd met een rubberen weg, maar duurzaamheid liet erg te wensen over. Rijkswaterstaat denkt echt dat ze dat probleem onder controle hebben. Ik blijf het een raar idee vinden! (via: zibb)
C30 T5 zegt
Moeten we geen auto brand krijgen want dan hebben we Burning rubber.
jpoers zegt
wel lekker veel grip op dat stukkie weg.
zou het ook zo gevoelig zijn voor vorst??
Jandepandaman zegt
Interessant ja, ik hoorde het vanmorgen ook op het RTL4-nieuws.
Maar ik ben dan toch wel benieuwd naar een paar dingen:
– Moeten onze banden dan vanwege de rolweerstand niet van asfalt (goed-ijzer mag ook) gemaakt worden?
– Hoever veert zo’n rubberen baan in als je het hebt over de rolweerstand? Verhoogt dan dan niet weer het brandstofverbruik?
GekkeHenkie zegt
Time to burn some rubber! haha
Als de voordelen het goed afwegen tegen de nadelen dan zeg ik: bouwen maar!
Maar idd, klinkt wel raar…
Laurens zegt
Prima.
Een argument minder voor boomknuffelaars om broodnodige infrastructuur tegen te houden. Tenslotte maken vogels ook lawaai als ze overvliegen…. en dat mag dan wel?
Stender zegt
Lijkt me leuk om op zo’n baan met slippende banden weg te trekken, ben benieuwd wat er dan gebeurd…
CasperH zegt
Ik ben benieuwd, is dat niet enorm tricky met regen en olie e.d.? Wordt dat geen ijsbaan? Waar kan ik hier meer over vinden?
qsdf zegt
alles leuk en wel maar word het niet extreem gevaarlijk als het regent dan?
Tinus zegt
Kortzichtigheid van ambtenaren..
Straks blijkt dat elke jaar er een nieuwe laag rubber op moet. Kost weet ik niet hoeveel aan geld, tijd en files.. dus nog meer geld.
Verder gaan olie en rubber niet samen. Dus als daar geen verbod komt Alfa’s en Renaults is die weg binnen een maand weggevreten.
Emile_Benz zegt
Krijgt “Burning rubber!” ineens ’n hele andere dimensie…
Jipp zegt
volgensmij zullen je banden dan veel minder slijten omdat het rubber terugveert, toch…….
Vinny_93 zegt
Huppakee, ff de afslag af driften, en hee, je staat acuut in de berm door je antislipmanoeuvre!
moens Luc zegt
Kom anders bij ons in Belgie eens zien hoe het (niet) moet… :-)
Weet niet wat ze bij ons gebruiken, maar onze wegen zijn de slechtste van heel Europa, denk ik…. Ook de wegmarkeringen trekken op niets en s’nachts amper zichtbaar!
Hopelijk lukt het bij jullie in Nederland, dan komt dat bij ons ook wel….. (10 jaar later)
blokker5 zegt
Ja en wielen van asfalt…
Klinkt mij inderdaad wel wat gevaarlijk in de oren
Ferdinand zegt
Nog een voordeel is dat het flexibeler is dan asfalt, waardoor het bij temperatuurverschillen uitzet en krimpt zonder te scheuren. Maar zoals gezegt kan het wel eens glad gaan worden.
Lampuhkap zegt
dat gaat glad worden! Zeker met regen erbij :) en met fikkie word t idd leuk :P
kawouter zegt
Ik vraag me wel af wat er gebeurt wanneer je als motorrijder (met nylon of leren pak) onderuit gaat. Op asfalt glij je gewoon een stuk door waardoor je rustig tot stilstand komt. Wanneer die rubberen toplaag echter veel grip heeft, ga je misschien rollen waardoor je van alles kunt breken…
thom zegt
Krijg je dan ook zomer en winter asfalt, of wordt et dan gewoon extra glad in de winter, kan je lachen :)
Larrs zegt
Leuk als rubber slijt, wordt het spekglad. Als er olie op ligt is het nog gladder dan met ijzel, lijkt me.
Doe maar gewoon asfalt neerleggen, ZOAB in dit geval. Dat is goed genoeg.
Alhoewel ze misschien wel een rubberen onderlaag kunnen aanbrengen onder het asfalt. Dat dempt wel en heb je ook geen last van mogelijke gladheid.
Subaru zegt
Ik neem aan dat ze geen grote gymzaalvloer gaan maken, maar dat er toch iets van structuur in het oppervlak zal zitten (zelfde structuur als het asfalt, alleen dan van een harde rubber compound). Denk dat het dan niet zo glad enzo zal zijn?
RiKe zegt
Mensen, tuurlijk is het niet gevaarlijk!
Hier heb je helemaal geen gezond verstand voor nodig, hier moet je voor gestudeerd hebben………
Oké genoeg onzin.
Dodelijk plan, zoals eerder gezegd wordt rubber(band) op rubber(wegdek) glad als het regent en als het slijt.
Is trouwens ook leuk in een hete zomer, rubber smelt dan zowat door de hitte, wat de weerstand op je banden verhoogt en dus je benzineverbruik ook.
Ook leuk als je pech hebt in zo’n situatie, kom je dalijk niet meer weg omdat je wagen vast zit aan het wegdek…
Stuko zegt
Ik neem aan dat het een mengsel wordt van rubber en ……. afval-t?
Brokkenpiloot zegt
Bericht van gister: Lanxess schroeft productie butyl rubber in Zwijndrecht terug, 250 mensen tijdelijk werkeloos. Is dit de oplossing die RWS heeft bedacht?
Bron: http://tinyurl.com/a54yvl
michielh zegt
“Rubber smelt in een hete zomer”
Wat denk je dat Bitumen doen? ;-)
Rubber deklaag lijkt me ook een beetje zinloos, dat zal er inderdaad snel afslijten, maar waarom niet toevoegen in het mengsel? Het lijkt me niet heel vreemd dat rubber in een Open Asfalt (zoals ZOAB) bepaalde trillingen op kan nemen.
SJ zegt
Resulteert rubber meets rubber niet in gigantische frictie? Hetzelfde als met zaalschoenen op een zaalvloer… En verder is rubber inderdaad ook gevoelig voor vorst. Ik neem dus aan dat het een zeker geavanceerd mengsel moleculen met onder andere rubberextracten gaat. Zo niet, dan moet ik direct aan een weg gemaakt van gerecyclede autobanden denken.
DennieFR zegt
Het zal heus niet het rubber zijn zoals wij gewend zijn,en de meeste hier denken.
Wordt hoogstwaarschijnlijk een goede slijtvaste samenstelling van verschillende producten wat uiteindelijk op een soort rubber uit komt.
Als het daarbij nog stiller is in de auto stem ik voor!
Tenminste,het is het proberen waard…
SjoRs zegt
Als ze er groeven/asfalt structuur in aanbrengen wordt het intermediate-asfalt;) En zou het qua regen afvoer wel redelijk haalbaar zijn denk ik, maar de duurzaamheid en grip bij extreme weersinvloeden?
Stephan Tast zegt
Meer info: http://www.refdag.nl/artikel/1306350/Rubberen+wegdek+in+de+strijd+tegen+verkeerslawaai.html
Het gebruik van gerecyclede autobanden in asfalt dateert overigens al uit begin van de negentiger jaren.
Jelle. zegt
Leuk! Bij een flinke hittegolf stroomt de weg dan zomaar de sloot in. :p
BaRa zegt
Fijn. Ben benieuwd welk loopprofiel ze er op gaan aanbrengen. En of ze het in de winter vervangen door een winterbandenprofiel. ;-)
Phoenix zegt
Is echt vlakbij mijn huis (ongeveer 2 straten verder)
BmwMPower zegt
Ik had er banden van gemaakt en dan driften voor het leven!
Laurens zegt
Gelezen hebbende de meeste reacties verbaast het me dat we zowiezo een uitvinding als de auto zijn gaan gebruiken: wat een ongelofelijk kortzichtig bekrompen stelletje hier :-)
Zou het niet zo kunnen zijn dat rijkswaterstaat zelf ook wel weet aan welke eisen een wegdek dient te voldoen.
Sterker nog, dat weten ze heel goed want zodra een wegdek maar een beetje te glad wordt (door slijtage of anderszins) zetten ze er direct een bordje met een snelheidsbeperking neer dat vervolgens door de pettenbrigade massaal genegeerd wordt hetzij bekritiseert omdat de wegbeheerder het in zijn hoofd haalt ons te beperken in onze vrijheid.
Maar goed, wat kun je verwachten van een stel VMBO pubers ;-)
RA999 zegt
@ Laurens
Dus als je sceptisch bent, ben je een VMBO-puber?
Laurens zegt
@RA999
Als je vindt dat de schoen past, hou ik je niet tegen :-)
RA999 zegt
@ Laurens
Dan kan je grappig gaan doen, maar je hebt m’n vraag nog niet beantwoord. Lukt het je soms niet?
Laurens zegt
@RA999
Je bent een VMBO puber. Dacht dat ik wel duidelijk was.
OT: ik heb een hekel aan ongefundeerd geroeptoeter.
Autogek zegt
Misschien kunnen ze oude autobanden verwerken in dit wegdek. Ruimt dat ook gelijk die afvalberg op. Twee vliegen in een klap. Recyclen en minder geluidsoverlast. :)
marruk zegt
@Phoenix: Is de A50 bij jou 2 straten verder? Dat vind ik knap, want volgens mij is de A50 een snelweg en geen straat.
OT: Ennnn de remweg dan??
RA999 zegt
@ Laurens
Grappig dat je over ongefundeerd begint. Waar is de fundering van jouw bewering eigenlijk?
Je hebt m’n eerste vraag nog steeds niet beantwoord trouwens, moeilijk hè?
RenJie zegt
@Laurens
je moet wel even een streep door VMBO zetten. RA999 lijkt me nou niet echt een vmbo’er :lol:
lincoln zegt
ik kan me bijna niet voorstellen dan dit niet al ergens gedaan is ..
het lijkt me ook dat recycle rubber gebruikt gaat worden ..
tis als grondstof duurder dan petrochemische meuk ..
lijkt me overgens heerlijk rijden ..
en kan veel hogere temperatuur schommelingen verdragen dan asfalt ..
lijkt me een goed plan dus ..
stokvis zegt
ik haat rubbers! ook in bed
Laurens zegt
@RA999
Goed, een poging.
– zie topic: Rijkswaterstaat doet een test met een “rubberen wegdek”
– vervolgens komen er allerlei reacties. Maar nergens staat beschreven wat een “rubberen wegdek” is. Er wordt maar wat afgespeculeerd, terwijl je mag aannemen (vind ik) dat Rijkswaterstaat weet waar ze mee bezig zijn.
– mijn reactie: bekrompen etc. stelletje hier: zonder te weten waar het over gaat een beetje roeptoeteren
– mijn conclusie: VMBO pubers. Die vertonen namelijk ook dergelijk gedrag is mijn ervaring.
Zo duidelijk voor je?
Verder laat ik het hierbij als je het niet erg vindt, maar anders ook :-)
michielh zegt
Haha, ik denk dat een beetje vmbo-puber het verschil tussen asfalt en beton niet eens weet :-)
Niet echt de doelgroep van AB dus, ik denk dus niet dat iemand zich dan ook aangesproken hoeft te voelen. (ik moet het nog meemaken dat iemand met een wat lagere opleiding het woord ongefundeerd in de mond neemt :-P)
RA999 zegt
@ Laurens
“je mag aannemen (vind ik) dat Rijkswaterstaat weet waar ze mee bezig zijn.”
Precies, dat neem jij aan. Anderen zijn sceptisch, dat heeft niks te maken met bekrompen zijn, ze vragen tenminste door. Dat lijkt mij toch echt de VWO-mentaliteit…
Salami zegt
De enige problemen die de Japanners en wij kaaskoppen schijnbaar hebben, zijn gerelateerd aan duurzaamheid. Waarschijnlijk hebben ze dus een speciaal mengsel gemaakt die ruwweg dezelfde rij-eigenschappen heeft als zoab en/of asfalt.
WieAndersDasAuto zegt
Dat is echt mierenneukerij… Beetje met miljarden gooien om geluidsoverlast met wel 10 decibel te verlagen… Ik vraag me af wie er op zo’n achterlijk idee is gekomen.
Melvivio zegt
als het zo veel zachter is. Vrachtwaggels die er door heen zakken ? en inderdaad zal wel behoorlijk slijten.
maar mensen, Daar is het een test voor !
SJ zegt
@ Laurens,
Ik denk dat de gemiddelde VMBO-puber geen artikel over een nieuw soort wegdek gaat lezen, dat vind ie namelijk totaal niet interessant. In denk dat dit soort personen zich eerder aangetrokken voelt tot artikelen over de nieuwe Gemballa Cayenne GTRZ8000QZT Tri-Turbo, met bijbehorende foto van een gifgroen exemplaar. De gemiddelde VMBO-puber zal überhaupt niet snel te vinden zijn op websites die gebaseerd zijn op artikelen, maar lekker de godganse dag MTV/TMF kijken, op straat hangen en chickies playen. Goed ietwat overdreven en generaliserend, maar je snapt m’n punt.
Maar even ontopic:
Ik vind het nogal apart dat het veruit het onderwerp van dit nieuwtje het materiaal van het nieuwe soort wegdek is, maar verder niet toegelicht wordt waar dat uit bestaat (ja, ‘rubber’) en hoe we het ons voor moeten stellen.
RA999 zegt
@Das Auto
Je weet toch dat 3 decibel afname een halvering van het geluid is? Bij een afname van 10 decibel is er dus bijna 90% minder geluid, dat lijkt mij geen miereneukerij…
WieAndersDasAuto zegt
@ RA999
Dan is het mijn fout en neem ik mijn woorden terug. Dat zou dan een hele verbetering zijn. Al wordt de snelweg niet van 100% rubber lijkt me… Het zou dan wel gemengd moeten worden met iets anders!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hier ben ik wel benieuwd naar
We hebben natuurlijk al sinds de Adolf-Autobahnen asfalt.
Is vast wat beter op te verzinnen!
Maar of dit het is?
Erwin zegt
Kortom, lever al je condooms in ;)
Leuk voor een burnout :)
phantom zegt
Kijk maar uit voor dieven, ze trekken het zo om hun velg heen
Autogek zegt
10 Decibel is geen 90% minder geluid, maar meer dan 300% minder geluid. Dus dat is een verschil van of je naast een autoweg of een snelweg staat. Dus als elke snelweg maar het geluidsoverlast van een autoweg zou geven en elke autoweg dan het geluidsoverlast van een normale straat, dan wil je niet weten hoe meer leefbaarder het wordt voor vele mensen.
Ferdinand zegt
@ Laurens.
Jij komt op mijn over als een HAVO-patiëntje. Ikzelf doe een universitaire studie en ik weet zeker dat die er hier meer zijn. Dus niet zeuren!
RA999 zegt
@ Autogek
300% minder kan nooit. Je zou dan 200% in de min gaan…
SJ zegt
Anders gezegd. 90% minder betekent dat je slechts 10% van het origineel over houdt, oftewel 10x zo weinig (als dat een geldende term is).
Maar wegdek met een geluidsreductie van 300% lijkt me ook wel wat. Dan wordt het geluid het wegdek in gezogen, of zoiets :P
Autogek zegt
Zo werkt de decibelschaal niet. 3 Decibel meer geluid is een geluidsverhoging van 100%. Maar we bedoelen allemaal hetzelfde SJ. Het zou in iederegeval enorm schelen in de geluidsoverlast in Nederland. En als ze het over de kosten hebben van onderhoud en sluitage: Wat denk je dat al de geluidsschermen en overige geluidsremmende maatregelen kosten? Kom maar op met dat rubber. En laat ze gelijk kijken of autobanden erin gerecycled kunnen worden.
mashell zegt
Hoe lang gaat de aanleg duren (en hoeveel kilometer file veroorzaken) ik snap dat je ergens moet expirimenteren met nieuw asfalt maar of de primaire noord zuid snelweg daar de juiste plek voor is?
RA999 zegt
@ Autogek
3 dB meer is een verdubbeling van het geluid, 3 dB afname is dus een halvering. 100:2:2:2:1.2=10,42%. Dat is dus een afname van bijna 90%, geen 300%…
joost zegt
dit kwam ik zojuist tegen: http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=64238&media=audio
hierin wordt een klein beetje uitgelegt hoe en wat, zorgt misschien voor wat opheldering ;-)