Het quarter-mile record voor Volkswagen busjes is 12,5 seconden. Deze Transporter uit 1953 heeft onlangs een tijd van 12,65 seconden neergezet, maar wil dat binnenkort verbeteren.
De 56-jarige Transporter heeft een topsnelheid van 102,84 mph (165 km/u) gehaald op het Santa Pod circuit in Northamptonshire. Die snelheid was mogelijk vanwege een aantal upgrades. De oorspronkelijke 1,6-liter motor met 50 pk is vervangen met een getunede 2,8-liter motor van Volkswagen met 253 pk en 330 Nm koppel. Tevens heeft het busje een aantal andere mechanische updates gekregen.
De Transporter uit 1953 zal terugkeren naar Santa Pod voor het jaarlijkse ‘Bug Jam‘ event voor Volkswagen liefhebbers, van 17-19 juli. (via worldcarfans.com)
PS 1: De Volkswagen Transporter is de best verkochte bestelwagen en een van de meest populaire bestelwagens ooit. Er zijn ruim 10 miljoen units gemaakt, sinds men de productie bijna 60 jaar geleden begon (in maart 1950).
PS 2: Er zijn volgens mij wel meer snellere Transporters dan dit ouwe barrel, maar wellicht mag er alleen een VW-motor gebruikt worden? Aan de andere kant, Porsche == VW?
Cantago zegt
Als dit een record is, dan lijkt het me makkelijk te verbreken? Pak gewoon “even” de motor uit de GT2 ofzo, en lepel die er in. Dag dag 12,zoveel seconden:P
feep zegt
Je kan er ook wel een blok uit de veyron in gooien. Er is plek genoeg. Zal dan vast wel onder de 10sec kunnen.
MC zegt
Er staat VW motor lees eens jongens
Mootjuh03 zegt
Als je de 3.2L van de t5 iets aanpakt dan is ie egt wel sneller dan 12 seconde… 173kW / 235pk met 315nm:) orgineel
Jasper zegt
Ja, maar als je een W12 motor van Volkswagen in een nieuwe T5 zet, is ‘ie ook sneller dan dit oude barrel…alles is dus maar relatief!
Dev zegt
Gooi er de V12 TDI in, dan kan ie de dragstrip onder zich heen trekken ipv er overheen te rijden :).
RRRobert zegt
Deze Transporter uit 1953 (…) oorspronkelijke 1,6-liter motor met 50 pk
No way. Dit bouwjaar moest het doen met slechts 36 pk uit een 1192 cc motortje. En dat was al een ‘dikke’ upgrade t.a.v. de voorgaande bouwjaren 1950-’52; die moesten het doen met ‘wel’ 1132 cc en 25 pk.
Meer hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_2#T1
Vanquish zegt
PS 3: Bugatti = Volkswagen?
HDM zegt
Doet me eheeeeel erg denken aan Campervan Crisis, die semi-retard die daar ook naartoe ging met zijn gerestaureerde busje.
Mitch zegt
http://www.race-taxi.ch/ staat volgens mij ook ergens op AB! :)
Het zijn iig erg leuke busjes!
daytona zegt
Vanguish:het eerste bericht is reclame
Darahan zegt
Hmm,
Zonde om een Barndoor zo te verneuken!
Een Barndoor is de eerste serie(1949-1955) en kunnen in patina staat zomaar 20000+ opbrengen!
Donkie zegt
Neem gewoon 2 motoren van een R32 of een motor van een VW V12
Henne zegt
In de gumball van 2004 of 2005 reed zo’n zelfde busje maar dan met een 911 3.2 carrera blok met 230 pk…
Het is een VW Samba DeLuxe.
PyroZnype zegt
@ donkie; Jij bedoeld zeker de motor uit een W12 ;)
Citrofiel zegt
Er was toch ook een serie/aflevering over zo’n VW T1 op Discovery Channel? Die werd helemaal opgeknapt en getuned, en zou op de Bug Jam onder een bepaalde tijd moeten rijden (13 sec?) om bij een bepaalde club te horen, of iets dergelijks.
Race_Kees zegt
Haha die mensen hier snappen niks van de aircooled/VW scene, wel grappig.
Dit is alles behalve een ‘barrel’.
Citrofiel zegt
@ HDM; Ah, ik had de reacties niet goed doorgelezen. Inderdaad, Campervan Crisis, dat was waar ik ook aan dacht! En het was dus 18 seconden, geen 13…
AutoInformatief zegt
@ Citrofiel
De busses with attitude ;)
http://www.buseswithattitude.co.uk/cms/index.php/bwa_rules
De regels;
1. Your Engine must be an Air Cooled VW Flat 4
2. Your Bus has to be a VW Split Screen (1950-67)
3. You must be a member of the Split Screen Van Club
4. You must be able to run quicker than 18 seconds on the ¼ mile
5. You have to give the USB club members a good run for their money
6. And finally, the six founder members have to agree that the bus can join
Dan zal het wel wat lastiger worden om dat record te verbreken.
Der ghopmeister zegt
Vw t1 busjes zijn mega cool! en vind dit wel een über prestatie zo!
HUMMFREAK zegt
@Cantago.
Betaal ik de T5 jij de motor?
HUMMFREAK zegt
@Mitch.
Dat is een T3 met de body van een T1…
Remmen van een porsche, net als de motor en de vorige velgen ;)
JosJ zegt
raar verhaal, met zo weinig PK’s die tijd neerzetten. Wat is het gewicht van het busje?
Om even andere tijden aan te halen:
2006 BMW M5 12.5 sec (507 pk)
2004 Honda S2000 14.2 sec. (MT Mar ‘04) (240 pk)
2003 Audi RS6 12.63 sec (450 PK)
Bron: http://www.exoticcarsite.com/0-60-quarter-mile-times.htm
13 zegt
Right, Porsche is VW, en vergeet vooral deze niet: http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/09/vw-bus-met-680-pk-en-een-top-van-300-kmu
Geweldige prestatie als je bedenkt dat een TH2 (huh?) met 556 (?) Pferdestärke hieronder 13.6 over de quarter mile doet:
http://www.youtube.com/watch?v=f_V3O_RTb7A
Bugger zegt
In Nederland is er volgende week ook genoeg luchtgekoeld VW geweld!
http://www.beautifulbudel.nl/talen/talen.htm
Zondag is de sprint.
Hainz zegt
http://www.youtube.com/watch?v=0MLCuaPdPew
Deze VW T1 is sneller dan een DB9 en een GT3!
HUMMFREAK zegt
@13.
De wagen is van de firma TH Automobile dit is het 2e type van hun creatie… vandaar de naam ;)
HUMMFREAK zegt
@Hainz.
Is al gepost zelfs ene paar post boven die van jou!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Cool ding!
Ik heb een blauwe maandag in zo’n busje gereden…
Die ging op de kruipstand van de automaat 50km/u!
Grappig: dan op de passagiersplek gaan zitten en onder het dashboard sturen… Zag je die mensen kijken!!
:D
Citrofiel zegt
@ AutoInformatief; Precies! Wat weet autoblog als geheel toch veel…
Met een echte luchtgekoelde VW motor zal het lastiger worden inderdaad. In dat programma was er al een turbo op geplaatst, en dan werd het zo’n 100 pk. Dus nog meer turbo’s erop schroeven zal wel wat effect hebben, maar niet in positieve zin op de bruikbaarheid en houdbaarheid. Ook zonde om na het zetten van het record de motor weg te moeten gooien…
CustomCruiserMan zegt
Vet, doet me denken aan deze bak, Niet Normaal :-O
http://www.youtube.com/watch?v=bRDVh1MO5v4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=o6mOTT0_QhQ
Anyway, vet dat busje, alleen ben ik niet zo voor die ‘ratlook’ bij ouwe VW’s, origineel is veel mooier
(al moet ik niet veel zeggen, met mijn barrel :-P)
CustomCruiserMan zegt
God damn, waarom word m’n andere post niet zichtbaar???
-edit: geduld is een schone zaak ;) –
Anyway, vette bus, alleen ben ik niet zo voor die ‘ratlook’, origineel gerestaureerd is veel mooier.
(al moet ik niet veel zeggen, met m’n barrel :-P )
CustomCruiserMan zegt
What the hell, nu staan er opeens 3 posts, als dit kan worden gefikst a.u.b.
srry ,:-/
Citrofiel zegt
@ CustomCruiserMan; Een 1.8 liter turbo met 1047 pk?! Of er is iets magisch uitgehaald, of dat blok gaat het niet lang volhouden… :?
CustomCruiserMan zegt
Haha, ja, gewoon TURBO TURBO TURBO!!!
Zot bakske is dat, weet niet hoelang dat blok het eigenlijk kan volhouden, maar in ieder geval Vet, heel VET 8-)
stijnvda zegt
zo’n T1 weegt ook maar een derde van een M6 of een vw T5 natuurlijk…, dan heb je al wat minder paardjes nodig
p993 zegt
Kun je met 253 pk niet sneller?