Records zijn er om te verbreken. Er is een nieuwe snelste stationwagon op de Nurburgring!
Het lijkt erop dat BMW graag iets van momentum en ‘buzz’ creëert omtrent de nieuwe M3 Touring. Het merk uit Beieren laat bijna elke week wel foto- en beeldmateriaal los. Maar eerlijk is eerlijk, soms is het zelfs voor de meest verstokte BMW Touring-fanboy te veel. Na zoveel teasers mag BMW wat ons betreft maar een ding doen: dat ding onthullen.
Maar dat doen ze nu nog steeds niet. Want ze hebben weer een videootje en een berichtje voor ons. Gelukkig is er deze keer wél nieuwswaarde. BMW heeft de M3 Touring naar de groene hel gebracht en wat blijkt, het is de snelste stationwagon op de Nurburgring!
Snelste stationwagon op de Nurburgring
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de BMW M3 Touring doet de Nordschleife in 7:30.50. Hoe snel is dat eigenlijk? Heel snel, uiteraard. Er is dus geen stationwagon die sneller is.
De Seat Leon Cupra en Mercedes-AMG E63 hadden de titel al eens eerder in handen, nu mag BMW de honneurs waarnemen met de M3 Touring. Uiteraard gaat dat gepaard met beeldmateriaal waarin je kunt zien wat er allemaal bij komt kijken.
Bandenwarmers en keramische schijven
Hoe representatief de Ringtijd is, valt nog te bezien. De banden worden van te voren opgewarmd (echt waar) en uiteraard is dit exemplaar uitgerust met de bijna 10 mille kostende keramische remschijven.
Het is net als met een horloge waarmee je 10 kilometer diep kunt badderen. Je doet het niet, maar het is wel premium dat je wéét dat de techniek het aan zou kunnen.
Techniek snelste stationwagon op de Nurburgring
Over techniek gesproken, de BMW M3 Touring (modelcode G81) heeft een S58B30T0-motor onder de kap. Dat betekent een 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s, goed voor 510 pk en 650 Nm. De M3 Touring heeft altijd de ZF 8HP76-transmissie, een automaat met koppelomvormer en acht versnellingen.
Daarbij heb je ook altijd xDrive-vierwielaandrijving. Het gewicht is niet bekend, maar reken op precies 1.825 kg. Een Touring weegt namelijk 70 kilogram meer dan de sedan. Daarmee is het de op één na zwaarste 3 Serie. De M340d xDrive touring weegt namelijk 1.845 kg.
Goodwood
De BMW M3 Touring lekte deze week al. Ze weten we hoe de neus, zijkant en achterzijde van de M3 Touring er uit komt te zien. Overigens hoef je niet meer heel erg lang te wachten. De officiële releasedatum is 23 juni, tijdens het Goodwood Festival of Speed volgende week. Dus als BMW nog een paar teasers heeft, moeten ze heel erg snel zijn.
Meer lezen? Dit zijn de 22 lekkerste versies van de BMW M3!
(ooo--V--ooo) zegt
Wordt tijd dat ze die Giulia Q SW eens over de Ring gooien… O wacht
alfa147ti zegt
Dat laten zie bij Alfa liever toe aan de concurrent, daar laten ze liever een tevreden rijdt naar een ander merk gaan.
Een nog steeds tevreden Alfa rijder zonder een rose 👓
Edge zegt
Indrukwekkend, maar ik ben wel benieuwd hoe lang dit record stand gaat houden. De nieuwe C 63 AMG komt er ook aan en die zal ongetwijfeld ook als station op de markt komen. Die zal waarschijnlijk wat zwaarder zijn dan de M3 Touring (want hybride, dus batterijen) maar krijgt volgens de man in regenjas ook een systeemvermogen dat 140pk hoger is dan dat van de BMW. Gaat nog spannend worden, denk ik!
karhengst zegt
Sneller dan een Ferrari GTC4Lusso, als dat waar heb je wel een indrukwekkend statement aan de toog.
ericc zegt
Even snel als de 1000pk Tesla-Plaid!!!! En dat met 490 pk minder!!!!
alfa147ti zegt
En die BMW geeft je ook nog eens een hoop plezier dus keuze is snel gemaakt van in de plaats een rijdende Magnetron.
kniesoor zegt
Ben een beetje G81-teaser-moe. Nu al. Wacht de feitelijke onthulling op Goedwoed wel effe af.
#obstinaat
Benny_Weisz zegt
Tellen de tijden van de Brabus stationwagons niet mee?
Zij hebben namelijk ooit een CLS Shooting Brake 800 over de ring laten knallen, de exacte tijd weet ik niet uit mijn hoofd maar ik durf te wedden dat die auto sneller was. En sinds iedereen roept dat Brabus een volwaardige autofabrikant is…..
Onehp zegt
Wat is die tijd dan? Veel vermogen is verder helemaal geen garantie voor een goede ringtijd, daar komt veel meer bij kijken… Brabus is geoptimeerd als autobahnstormer, niet als circuitbeest…
scrmeagle zegt
Lekker belangrijk allemaal. Vindt dit soort records nergens op slaan. Zonde van de tijd en het geld.