Chevrolet heeft een feestje te vieren en komt met de snelste Corvette, hij heet de E-Ray en is een hybride!
Amerikaanse auto’s zijn kolossaal en hebben grote benzinemotoren. Keihard rechtuit rijden is belangrijker dan de bocht om gaan en daarom zijn decennia lang Amerikaanse auto’s op deze manier gebouwd. Zomaar wat oude vooroordelen. Daar is de laatste tijd wel verandering ingekomen.
Hybride Corvette E-Ray
De Chevrolet Corvette bestaat 70 jaar en heeft dus een feestje te vieren. Ze introduceerden hun eerste ‘Vette op de Motorama in New York en nu komt het merk met een elektrische hybride Corvette op de proppen. Wie had ooit gedacht dat het merk dit zal doen? De verwachtingen zijn wel hoog, want op elke weg en op elk moment moet je kunnen rijden met deze vierwielaangedreven Corvette met gigantisch veel vermogen.
De E-Ray is een sportwagen die twee systemen koppelt. Dit met een V8 en een elektromotor. De E-Ray is de snelste productie-Corvette ever! Het apparaat knalt in 2,5 seconden naar de 96 km/u. Bijzonder maar waar, een Corvette die bijna net zo snel accelereert als een Bugatti Chiron. Er zijn wel snellere te vinden, zoals de Hennessey C7 ZR1, maar deze is verre van standaard.
Dit kan de E-Ray volgens de Amerikanen doen omdat hij een 6.2 liter small block V-8 heeft. Je denkt toch niet dat de Amerikanen helemaal van hun geloof afstappen? De aanvulling komt in de vorm van de elektromotor die 160 pk en 165 Nm sterk is. Dat is niet mis. Zeker als je je realiseert dat de V8 al 495 pk en 470 Nm produceert. Dit maakt deze auto de snelste ‘Vette’ ooit met een gecombineerd vermogen van 655 pk.
Veilig
Al dit vermogen moet wel op een veilige manier beschikbaar komen, anders lig je dagelijks in de vangrail. Hier zorgt het slimme eAWD-systeem voor. Dit systeem zorgt er continu voor dat de auto zich aanpast aan de tractieomstandigheden en voelt de behoeften van de bestuurder aan. Bijvoorbeeld bij pittig rijden, waar weinig grip voor handen is, zal het systeem extra vermogen sturen naar de voorwielen voor betere stabiliteit.
Overigens, voor het opladen heb je geen stekker nodig. De accu’s worden volledig gevuld door regeneratieve energie. Dus onder andere met het uitrollen en remmen van de auto. De batterijen (1,9 kWh) zorgen ervoor dat de Vette een flinke jongen is. Het apparaat weegt 1.712 kilo, dit maakt hem zwaarder dan de reguliere Corvette’s.
audias4 zegt
Ik denk dat de batterijen niet de auto zwaar maken, die zullen hooguit rond de 10 kg wegen.
burgy73 zegt
2,5 tot 96 km/h is waarschijnlijk met one foot role out dus dat is ongeveer 2,9 seconden 0-100 km/h. Nog steeds snel.
sab993s zegt
Chevrolet of Corvette bestaat 70 jaar? 😉
erwingrunn zegt
Inderdaad, Chevrolet bestaat al stuk langer.
Michiel1 zegt
Lijkt wel of dit met Chat GTP is geschreven. Zoveel cliches, bijna grapjes etc..
Ontopic: blijft wennen een middenmotor Corvette, maar wat zal dit goed rijden zeg
dare2think zegt
Relatief ‘weinig’ pk om zo snel naar de 100 te gaan met dit gewicht. Waarschijnlijk leunt de acceleratie onder de 100 km/h sterk op het instant koppel van de elektromotor én de bonus van 4WD, om daarna af te zwakken.
Mogelijk nog een toevoeging aan het artikel is om te vermelden dat de elektromotor in zijn eentje de vooras aandrijft.
basman147 zegt
Met 1,9 kWh ( bruto, netto?) voor een motor van 117,5 kW zou je iets minder dan een minuut de beschikking hebben over vol vermogen, aangenomen dat de accu en de motor die warmte kwijt kunnen. Meer dan genoeg voor de dragstrip en voor de meeste situaties op de openbare weg.
ouwedibbes83 zegt
Ik kan me zelfs nog indenken, dat bij ~60 sec lang het volle vermogen aanspreken, je zo’n snelheid hebt bereikt dat de electro motor geen bijdrage meer levert. Kan er naast zitten, maar dacht dat die op hoge toeren / in de hoogste versnelling niet meer echt meedoen.