Wil je er zeker van zijn dat je op tijd aankomt op je vakantiebestemming? Dan wil ik je zeker aanraden om een na te denken over deze Hymer (geen Hummer dus) die is getuned door de Duitse firma Goldschmitt/ Volgens het Guiness book of Records is deze camper met een topsnelheid van 207,6 km/u namelijk de snelste camper ter wereld. En in april moet deze Hymer zelfs een topsnelheid van 230 km/u halen.
Momenteel staat deze Hymer (omgebouwde Fiat Ducato) nog te pronken op de vakantie beurs (Urlaubs-Messe CMT) in Stuttgart, maar zodra die is afgelopen gaan de heren van Goldschmitt hard aan het werk om in april op het testcircuit van Papenburg een topsnelheid van 230 km/u neer te zetten. Je vraag je misschien af waarom ze dat willen, maar in april van dit jaar bestaat de firma Goldschmitt 30 jaar en daarom willen ze dus een topsnelheid van 230 km/u halen.
Onder de motorkap van deze Hymer ligt een 2.3 liter grote viercilinder die een mengel(!) krijgt ingespoten van diesel en gas. Het feit dat beide brandstoffen tegelijk worden ingespoten maakt deze motor zeer bijzonder. Het vermogen ligt op 200 pk (standaard 120 pk). Verder is de Hymer door Goldschmitt voorzien van 20″ velgen en Yokohama banden. (via: goldschmitt.de)
Tim zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
zlinx zegt
op zich vind ik dit een leuk projectje, maar wel een beetje half werk i.m.o. Die Transporters kunnen ze 300+ kmh laten gaan, dus met deze moet het toch ook wel wat extremer kunnen?
Flapkees zegt
Tjah, vast een grote afzetmarkt voor deze creatie..
RickB. zegt
@Flapkees:
Idd, lekker met 200+ over de autobahn jakkeren :D
Citrofiel zegt
200 pk in zo’n bakbeest? Daar moet nog wel wat aangesleuteld worden voordat die 230 km/h haalt…
@zlinx: Maar dat is niet bepaald met een standaard motor. Dit is volgens mij nog een flink aangepast origineel. Dat maakt het toch een stukje bijzonderder.
SimonMc zegt
Brabus heeft zo toch ooit eens een Sprinter aangepakt?Wat zou die halen van topsnelheid?Had dacht ik iets van een 300 pk.
robbie zegt
@SimonMc: maar die Sprinters waren niet omgebouwd tot camper ;)
Tinus zegt
idd!
met slechts 200 pk in een huis de 230 halen? Lijkt me sterk..
Diesel en LPG mengen.. respect! Beide brandstoffen worden het zwaarst belast door de fiscus.. een combi kan dus niet vaud gaan
w0o0dy zegt
Ik heb een 7 meter lange (standaard 2,8liter diesel) bestelbus al eens op 160km/u gehad en dat was geen veilige snelheid (je moet er niet aan denken dat je moet remmen of uitwijken met zo’n hok bij zo’n snelheid). Compleet zinloos, maar ach… het kan.
Bob zegt
Vreemd verhaal, waarom nemen ze dan niet de 3.0 ipv de 2.3?
Mengsel van LPG en diesel wordt meestal gedaan uit kostenbesparing niet echt bijzonder, in NL uiteraard wel illegaal.
robbie zegt
@Bob: ze hebben voor de 2.3 liter gekozen omdat ze dan beter kunnen laten zien dat ze met een kleine motorinhoud ook prima prestaties neer kunnen zetten. Het is natuurlijk een veel leukere uitdaging om met een ‘kleine’ motor iets te presteren dan met een ‘grote’ motor.
Kevski-Style zegt
@robbie:
Amen :) ….
zlinx zegt
@ citro, point taken. Toch wel iets te extreme looks voor 200pk vind ik hoor, het lijkt me leuker als je met zo’n standaard witte camper een sjonnie op de autobahn voorbijknalt :p
lodewijk zegt
Euhm, waarom gewoon geen 5 liter V8 met 400+ pk erin en gaaaaaan??
J zegt
De diesels met gasinspuiting rijden ook al rond in Nederland. Er rijdt in ieder geval 1 335d rond met gasinspuiting en een zeer aantrekkelijk vermogen. Wordt overigens niet extra belast.
bassie zegt
transporter tdi met eenchipje loopt al 207km/h..
dit stelt dus niet voor!
timberleek zegt
@lodewijk
230km/h is waars al angstaanjagend in zo’n ding.
Flow zegt
Onder de motorkap van deze Hymer ligt een 2.3 liter grote viercilinder die een mengel(!) krijgt ingespoten van diesel en gas.
Oh, mengSel.. ;)
Bitt zegt
@Bassie, dit ding is dan ook wel wat lomper dan een Transporter. Ik rijd voor mijn werk in de de LH2 met dezelfde 2.3 multijet, een transporter is een aerodynamische sportwagen in vergelijking.
Lijkt me trouwens sterk dat ze zulke rare kunsten uit moeten halen om 200pk uit dat 2.3 multijet blok te halen. bedoel, er is al een mogelijkheid voor 160pk met chip. Dan nog iets met de turbo knutselen, dan moet >200PK toch echt wel lukken. Blokken hebben wel een aardig koppel trouwens.
KlaasB zegt
uh ik rij best vaak in een Ducato 2.3 jtd en die loopt zonder moeite al 180 en dan alsnog in een begrenzer. dus alleen met een fatsoenlijke chip moet dit toch wel mogelijk zijn lijkt me ?
Timmie zegt
@BartB:
Ik veronderstel dat je die 180 nooit uitprobeert in de Benelux…
jodocus zegt
Compleet kierewiet…Een camper is om op vakantie te gaan , en op vakantie trekken doe je toch om te relaxen, dan heb je tijd zat en geniet je van het landschap…aan een gezapig tempo over berg & dal…
Als Goldsmith 30 jaar bestaat dat ze er dan eentje maken die 30 km/u rijdt en relax !
Jax zegt
Ehm, mijn Camper rijdt anders vrolijk 220 hoor … ?
Bob zegt
Grappig dit soort projectjes. Kan ik me wel een beetje in vinden.
Bobby_Orlando zegt
Wil je er zeker van zijn dat je op tijd aankomt op je vakantiebestemming?……………
………….dan vertrek je op tijd!!!!
killioq zegt
gaaf plan en dan over de autobahn. lol en levensgevaarlijk
ps: Hoeveel kilometer per uur is de snelste hummer ooit eens geweest??
HDM zegt
Camper? Et lijkt nu gewoon een opgevoerd aannemersbusje.
roadronner zegt
Hymer Racing… hahahahaha hilariteit ten top!! :D
MercedesForum zegt
Ik denk dat de Viano Brabus 6.1 V8 aardig meekomt:
Megakix zegt
Haha, dat is sneller dan de meeste boekhouders-Audi’s ! ;-)
wim zegt
ik snap ook niet dat ze geen vw transporter v6tdi hebben genomen. die heeft ook een prettiger wegligging. Of kunnen die westfalia dakjes niet tegen 230kmh..
406_v6 zegt
@wim: de Westfalia’s op [s]KDF[/s] vw basis zijn in duitsland niet echt “premium” onder de campers….Hymer daarentegen wel en aangezien Hymer véél met Fiat’s als basis doet en Goldschmitt véél met technische verbeteringen aan Fiat’s doet is de keuze verklaarbaar.
Patrick zegt
@wim: de transporters hebben naar mijn idee allemaal 5-cylinders?
JosJ zegt
wat is een mengel ;)
NLBUURMAN zegt
@JosJ: dat vroeg ik ook al af :P
206.7 km/h, dat moet harder kunnen :)
Ruudje zegt
Wat ik niet snap is dat ze ook de 2.4JTD als basis hadden kunnen gebruiken. Dan begin je al met meer dan 200PK maarja dat maakt het allemaal natuurlijk een stuk makkelijker.
406_v6 zegt
@Ruudje: 2.4JTD wordt niet in de X250 serie (Fiat/Psa Ducato/boxer/Jumper) ingebouwd, die is alléén bedoeld voor de personenauto’s.
Waarschijnlijk past de 2.4 JTD ook niet zonder slag of stoot in het vooronder van de X250.
luwek zegt
het mengen van lpg en diesel wordt ook op vrachtwagens toegepast:
http://www.gasotronic.nl/
zou ’t wel eens in werking willen zien
PeugeotGTI zegt
hm valt me tegen.
Een Sprinter met gechipte dikke CDI haalt ook al bijna 200.
Dit soort mafkezerij wordt pas leuk als die bus tegen de 250 loopt.
Kom op duitse tjoenerts, dat moet beter kunnen!
bakkerst zegt
@ redactie,
“mengel” of mengSel van diesel en gas?
bmw zegt
Al de mensen hier die dit vergelijken met een Transporter of een Vito hebben het werkelijk niet begrepen: daarop krijg je geen mobilhome (of camper) gebouwd, daarvoor heb je minstens een Ducato- of Sprinter-platform nodig (of een Transit). Ik vind het wel stoer, het is me trouwens al opgevallen dat die mobilhomes tegenwoordig sowieso erg snel gaan!
Bobby_Orlando zegt
@bmw: mobilhomes gaan snel, want zelfs op vakantie wordt de trend van opgejaagd wild in het verkeer gewoon verdergezet.
bmw zegt
@Bobby_Orlando: er wordt inderdaad harder mee gereden dan vroeger, omdat ze toen simpelweg niet harder konden (ze waren toen irritant traag voor de andere weggebruikers ook). Ik zou niet meteen zeggen dat sneller rijden gelijk staat aan “opgejaagd wild in het verkeer”, er is niets mis met een vlotte rijstijl, maar met een mobilhome zou ik toch stoppen met versnellen eens de 110km/h bereikt is, aangezien de handelbaarheid toch niet echt vertrouwen wekt…
406_v6 zegt
@bmw: Jij wilt niet weten hoeveel campers er rondrijden op een transporter onderstel…. (zoek bijv. eens op mobile.de naar VW icm. california ;) )
En de Vito is zelfs áf fabriek als camper te bestellen (heet dan de Viano Marco Polo).
http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/mpv_and_camper_van/home/new_mpvs_and_camper_vans/models/camper_vans/viano_marco_polo_westfalia_639.flash.html
bmw zegt
@406_v6: ik ken die modellen, maar dat zijn geen echte mobilhomes, het zijn meer vrijetijdsversies van kleine bestelwagens.
casperianus zegt
wat ik dus wou zeggen:
Top Gear motorhome racing:
http://www.youtube.com/watch?v=wMX5JOhkhZ8
EJS zegt
Leuk project.. Mengsel van diesel en benzine is ook wel bijzonder, maar wat voegt het nou daadwerkelijk toe? Zou overigens ook een kleinere camper nemen voor z’n project, een Westfalia voldoet prima, en ligt beter op de weg…
TodayTomorrow zegt
Nooit meer het gezeur van je kinderen achter in : zijn we er al, zijn we er al, zijn we er al.
AMG Powerrr zegt
tja, het is maar net waar je van houd he. Niets voor mij in ieder geval :S
Oly zegt
Hm zet er dan gewoon een w16motor in achter in dan wel dan slaap je lkkr warm boven de motor. oke meschien een beetje gehorig ma who cares.
BTW @Robbie: wanner kom je weer is met een top 10 lelijkste auto’s. heb wel weer is zin in een discusie.
Cantago zegt
Volgens mij kan dit record zonder problemen verbroken worden;)
StudioRDW zegt
Ik rijd liever geen 206 met een camper, GEKKENWERK
John zegt
@StudioRDW: 207,6 hè!