Of het nog steeds de snelste auto ter wereld is, ligt aan wie je het vraagt. In ieder geval aast Hennessey op een belangrijk record, 10 jaar nadat hun Venom de 435 km/u aantikte.
Iets wat de mensheid in theorie kan, maar nog nooit heeft gedaan: 500 km/u rijden met een straatauto. Er zijn verschillende partijen die er kans op maken om de eerste te zijn. Bugatti, die in een onofficiële poging met de Chiron Super Sport 300+ de 490 km/u aantikte, wat al wel 300 mijlen per uur is (zo’n 482 km/u). Koenigsegg, houder van het officiële record met de RS, die de Jesko Absolut op scherp heeft staan. SSC schijnt met hun Tuatara ook bezig te zijn en die hebben ook gevaarlijk dicht bij de 300 mijlen en 500 kilometer per uur gezeten, maar dat telde ook niet. Zoals hopelijk bekend telt een record pas als het gemiddelde van een run in beide richtingen (zodat factoren als wind geen invloed hebben) de gewenste snelheid aantikt. En dan is er nog Hennessey.
Hennessey
Een Frans/Duits (niet de zanger) en een Zweeds merk dus, maar tussen SSC en Hennessey gaat het ook om de eer van de Verenigde Staten. Hennessey was eerst een soort tuner, al ging dat wel verder dan een supercharger op een muscle car schroeven. Toen tussen Bugatti en SSC de rapen gaar waren qua snelheidsrecord zo tussen 2006 en 2010 trad Hennessey ten tonele met de Venom GT. Dat leek (en was) een flink verbouwde Lotus Exige, maar dan met een 1.260 pk sterke V8 achterin.
“Record”
Officieel heeft Hennessey nooit een run in twee richtingen gedaan, maar in de run in één richting wist Hennessey wel een snelheid van meer dan 435 km/u te klokken. Sneller dan de Veyron SS. En waar Hennessey nog steeds trots op is: het blijft de snelste handgeschakelde auto ter wereld. Deze run werd gedaan in 2014 en dat is dit jaar tien jaar geleden. Dat zou dus een mooi moment zijn om het huidige record te verbreken met de opvolger van de Venom GT: de Venom F5.
Recordbrekend
De Hennessey Venom F5 heeft al een keer de snelheid van de GT geëvenaard, met twee vingers in de neus volgens het Texaanse merk. De F5 heeft dan ook een 1.820 pk sterke V8, dus ook meer geweld om mee te spelen. Zoals altijd moet het wel veilig kunnen, dus de banden en de rest van de auto moeten het geweld van de F5 aankunnen. Het is wel belangrijk dat de Venom de recordrun overleeft, meermaals kan doen én dat het gedaan wordt met de exacte auto die je kan kopen. Geen modificaties dus die alleen voor de recordauto gebruikt worden.
Rivaliteit
Hennessey lijkt een mooie locatie te hebben voor de recordpogingen: de landingsbaan voor de space shuttles van NASA. De Venom F5 heeft sowieso wat buitenaardse touches, zo zit er in de sleutel een stukje maansteen verwerkt. John Hennessey ziet het helemaal gebeuren, het record terug in handen van zijn bedrijf.
Overigens klinkt de bemachtiging van het tussen Hennessey, SSC, Bugatti en Koenigsegg als een heftig staaltje rivaliteit, maar volgens John Hennessey valt dat mee. Hij is zelfs blij dat Bugatti en Koenigsegg de recordpoging levend houden. “Het houdt de passie in stand om nóg sneller te willen gaan.”
Kortom: dit zou het jaar van Hennessey kunnen worden, waar de Venom F5 zijn vader perfect eert tien jaar na dato. Moeten ze wel opschieten, de Koenigsegg Jesko Absolut staat ook letterlijk en figuurlijk in de startblokken. En Bugatti kan ook onverwacht uit de hoek komen. Spannend!
raoulduke zegt
Haha maansteen, versteend hout dus.