Een auto boven de Tuatara positioneren gaat een beetje lastig worden, dus daarom komt SSC met een supercar onder de Tuatara.
Bugatti is nieuw leven ingeblazen met maar één doel: de snelste auto ter wereld bouwen. Dat is ze tot twee keer toe gelukt. Tevens zijn ze nu tot twee keer toe verslagen door een kleine Amerikaanse fabrikant: SSC. Deze week reed SSC het bestaande record opnieuw compleet aan gruzelementen.
Bugatti
Qua snelheidsrecords zou je denken dat de koek op een gegeven moment wel op is. Toch blijkt iedere keer weer dat we de grenzen van de techniek nog niet bereikt hebben. Vorig jaar wist de Bugatti Chiron de 300 mph-barrière te doorbreken. Een mijlpaal, kunnen we wel stellen. Dit was alleen niet genoeg om SSC te snel af te zijn.
Wereldrecord
SSC haalde nu namelijk doodleuk 316,11 mph (508,73 km/u). Daarmee hebben ze nu het officiële wereldrecord in handen. De SSC Tuatara wist zelfs een bizarre topsnelheid van 533 km/u aan te tikken. Op deze manier zet het merk zich opnieuw op de kaart.
Toegankelijker
Tot twee keer toe de snelste productieauto ter wereld bouwen is mooi, maar SSC wil meer. Nadat ze de productie van de Tuatara afgerond hebben zijn ze ook van plan een model bouwen dat iets toegankelijker is. Geen hypercar maar een supercar van SSC dus.
V8
Met Motor Authority deelt SSC-oprichter Jerod Shelby zijn plannen. Daarom hebben we nu een idee waar we ongeveer aan moeten denken. De supercar van SSC zal net als de Tuatara een V8 krijgen. In plaats van 1.750 pk zal deze echter zo’n 700 á 800 pk leveren. Voor iedere andere auto zou dat veel klinken, maar na het horen van 1.750 pk klinkt het toch minder indrukwekkend. Zo werkt psychologie nu eenmaal. Qua design zal de nieuwe SSC sterk op zijn grotere broer lijken. Dat moet dus wel in orde komen.
Prijs
Qua prijs zal het verschil groter zijn. De kleinere SSC zal namelijk ergens tussen de €340.000 en €420.000 gaan kosten. De SSC Tuatara is ongeveer vier keer zo duur, met een prijskaartje van €1,36 miljoen. Daar krijg je wel wat voor terug: een auto waarmee je Bugatti-rijders voor lul kan zetten. Als dat geen USP is weten we het ook niet meer.
Productie
Het kleinere broertje van de SSC Tuatara laat nog wel even op zich wachten. Voordat de Amerikanen zich daarmee bezig gaan houden willen ze eerste de productie van de Tuatara afronden. Die zal uit 100 exemplaren bestaan. De productiecapaciteit van SSC ligt niet hoger dan 25 stuks per jaar en met de coronacrises is dat alleen maar lager. Een SSC is ironisch genoeg dus niets voor mensen met haast.
Voor degenen die het gemist hebben, hier nog een keer de indrukwekkende recordrit van de SSC Tuatara:
fabian159 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fmgarcia zegt
Niets mis mee. Als het ook nog eens flink de hoek om gaat 10x leuker dan de gevestigde orde.
dakarbemo zegt
Voor circuitblazers is er een pakket beschikbaar met meer downforce creerende vleugels en splitters etc. Dus moet je die optie wel ff aanvinken :)
leonlampe zegt
@fmgarcia: 10x leuker dan een jesko? Denk t niet
silverscope zegt
Bizar ding. Echter de styling vind ik niet om aan te gluren.
Dutchdriftking zegt
@silverscope: Smaak is een raar iets. Ik vind hem juist heel erg mooi. Helemaal voor een auto die toch vooral ontworpen is om bloedsnel te zijn.
randy zegt
Zo dan! ff een handje van het stuur bij 300 km/u
trolle zegt
Ondertussen heeft koenigsegg al gereageerd dat de video van SSC waarschijnlijk mee geknoeid is
SimonMc zegt
@trolle: Bron?
trolle zegt
@simonmc: had het gisteren gelezen op hun Instagram pagina maar het is nu zo tezien verwijderd. Ze zeiden dat ze in die richting het record nie konden gereden hebben etc. Khad er beter een screenshot van gemaakt
Edge zegt
Ik moet het nog maar zien met SSC. Deze Tuatara heeft heel knap een record gezet, maar het is een auto die al meer dan 10 jaar in ontwikkeling is (de Tuatara werd als Ultimate Aero II gepresenteerd in 2010!) en er is nog steeds geen Tuatara uitgeleverd aan klanten. Nou rijdt men het record, en nu? Aanbetalingen aannemen om daarmee het productieproces op gang te krijgen?
Ik geloof dit soort records eigenlijk pas als vergelijkbare cijfers gehaald worden door rijke eigenaren of journalisten. En dan uiteraard niet enkel in deze specifieke Tuatara, maar in een ander exemplaar. Van Koenigsegg weten we dat dat geen probleem is, van Bugatti idem. Nu SSC nog als ze zich echt bij de grote jongens willen scharen.
jdeboer zegt
Guinessbook vind ik betrouwbaarder dan die VW claim van Bugatti in 1 ipv 2 richtingen.
VW had gescandeerd dat de auto sneller dan 530 kan..