De krankzinnig snelle McMurtry was dé sensatie van Goodwood en je kunt ‘m nu kopen.
Het Goodwood Festival of Speed is een evenement voor echte petrolheads, maar toch was het vorig jaar een elektrische auto die de show stal. De McMurtry Spéirling was namelijk krankzinnig snel op de heuvelklim. Je geloofde je ogen bijna niet.
Voormalig Formule 1-coureur Max Chilton zette met de auto een tijd neer van 39.081, waarmee het de snelste auto ooit was op de Hillclimb. Dit record was daarvoor in handen van een andere elektrische auto: de Volkswagen ID. R.
De Volkswagen ID. R is altijd een prototype gebleven, maar van de McMurtry is er nu een versie die je daadwerkelijk kunt kopen: de Spéirling Pure. Deze auto moet minstens zo snel zijn als het prototype dat over Goodwood raasde.
Wat de McMurtry uniek maakt is het feit dat het een ‘fan car’ is á la Gordon Murray. Met dit systeem heeft de auto extreem veel downforce op ieder gewenst moment (dus niet alleen bij hoge snelheden). Ten opzichte van het prototype heeft de Spéirling Pure een compleet nieuwe ventilator, die efficiënter en lichter is.
De Britten hebben nog een reeks andere verbeteringen doorgevoerd, waaronder een nieuwe accu, een verbeterd onderstel en bredere banden. De cijfers liegen er niet om: de McMurtry Spéirling heeft ruim 1.000 pk op een gewicht van minder dan 1.000 kg.
De topsnelheid ligt op 305 km/u, maar veel indrukwekkender is natuurlijk de acceleratie en de snelheid in de bochten. Zelfs in krappe bochten op circuits kan er meer dan 3G gegenereerd worden. Of dat nog leuk is, is vraag twee, maar het kán.
McMurtry vermeld helaas geen cijfers van de acceleratie, maar we weten dat het prototype in ongeveer 1,5 (!) seconde van 0 naar 100 km/u knalde. Je kunt er vanuit gaan dat deze auto ook daartoe in staat is.
Het is een elektrische auto, dus we moeten het ook nog even over de batterij hebben. Die heeft een capaciteit van 60 kWh en is in minder dan 20 minuten vol te laden aan de snellader. De actieradius is niet bekend, maar dat is bij een circuitauto ook niet heel relevant. Want deze McMurtry mag niet de openbare weg op, mocht dat nog niet duidelijk zijn.
Je kunt ‘m echter wél kopen als consument. McMurtry gaat 100 exemplaren bouwen van deze idioot snelle EV. Er hangt wel een heel stevig prijskaartje aan, van 820.000 pond (zo’n 950.000 euro). Geïnteresseerden moeten ook nog even geduld hebben, want de eerste leveringen staan pas gepland voor 2025.
Aon zegt
Xtreme pricetag. Alsof je een blok koopt voor dat bedrag. En ook is hij zo klein.
sacha zegt
Ja, helemaal niet praktisch.
Robert zegt
Kans is best aanwezig dat tegen de tijd dat de auto wordt uitgeleverd, er al weer snellere auto’s beschikbaar zijn.
tortuga zegt
Ik zou daar nog niet van uit gaan…
Maar misschien wel auto´s die straat legaal zijn en hier dicht bij komen. Maar ook weer duurder
iphonistvongates zegt
Ik wacht wel op de volgende….. volgens een AI op het interweb is de volgende even more vitesse.
rollingstoned zegt
“Zelfs in krappe bochten op circuits kan er meer dan 3G gegenereerd worden. Of dat nog leuk is, is vraag twee, maar het kán.”
https://m.youtube.com/watch?v=tHIbvYWhaxA
Henry Catchpole laat het je in bovenstaand filmpje zien ;-)
mashell zegt
100 stuks van elk een miljoen van een auto waarmee je niks anders kunt dan buikpijn rijden op een circuit en die er uitziet alsof die door een kleuter ontworpen is? Dat is ambitihahahaha.
kle500 zegt
Vind de prijs aardig meevallen in vergelijking met andere circuitspeeltjes..