Sneller opladen: ja! Daar staat wel een flinke prijs tegenover.
De ene elektrische auto is de andere niet. Sommige autofabrikanten zijn net een stapje verder op het gebied van opladen dan de ander. De Jaguar I-PACE is wat dat betreft geen absolute topper. De elektrische auto heeft een laadvermogen van 7.4 kW AC (1 fase). Met de meest voorkomende huisaansluitingen is echter slechts een laadvermogen van 4.6 kW mogelijk. Dit betekent dat een volledige lege batterij opladen soms wel 20 uur kan duren.
Om dit proces te versnellen is er een samenwerking gekomen tussen Jaguar Land Rover Nederland, Ecotap en Eneco eMobility. Door de I-PACE aan te sluiten op een Ecotap DC15 snellader kan een laadsnelheid van 15kW gerealiseerd worden. Dit betekent dat de batterij met deze lader in ongeveer 6 uurtjes vol kan zijn. Klinkt een stuk beter, maar helaas komt zo’n aanpassing met een prijskaartje.
De DC15 snellader is er namelijk vanaf 5.000 euro (excl BTW). Daar komt nog 700 euro bij voor de installatie en 295 euro voor een optionele loadbalancer. Laatstgenoemde is een stukje hardware dat het laadvermogen van de DC15 kan aanpassen aan het beschikbare vermogen. Dit voorkomt dat de hoofdzekering overbelast kan raken als bijvoorbeeld ook de oven en de wasmachine aanstaan. 6.000 ekkermannen exclusief BTW om de I-PACE thuis sneller op te laden is wat dat betreft een forse investering.
Foto: ladende I-PACE via @hhitalia op Autojunk
ghost zegt
Niemand die dit ding nog koopt nu de bijtellingsregels een limiet kennen van €50k en daarboven 22% moet worden betaald..
mcshine zegt
@ghost: Diegene die bijtelling betaalt koopt sowieso niet, die least.
flutterby zegt
@mcshine: je kan particulier leasen en zakelijk kopen… Wat denk je dat de leasemaatschappij doet? Die KOOPT de auto, zakelijk.
In de volksmond staat “leaseauto” gelijk aan “auto van de zaak”, maar de Belgen noemen het wel correct een bedrijfswagen.
mcshine zegt
@flutterby: Zo kun je alles kapot redeneren…. Je hebt geen leasemaatschappij nodig om een auto van de zaak te kopen hoor. Diegene die de bijtelling betaalt is echter (meestal) niet diegene die de wagen contant afrekent.
flutterby zegt
@mcshine: je kan via een leasemaatschappij helemaal geen auto op de zaak kopen.
Op de zaak kopen is gewoon naar de dealer lopen en op naam van de zaak de factuur laten opstellen zodat je later de BTW terug kan vragen.
mcshine zegt
@flutterby: Ik reageer op je eigen tekst: “Wat denk je dat de leasemaatschappij doet? Die KOOPT de auto, zakelijk.”
Pino is blauw. Ook een statement dat waar is maar niet relevant.
flutterby zegt
@mcshine: en ik reageer op jou, dat is toch de bedoeling hier?
mcshine zegt
@flutterby: Topper!
flutterby zegt
@mcshine: :’)
911targa zegt
@flutterby: een particulier die zakelijk koopt, noemt men ook wel ondernemer, de zgn eenmanszaak. Immers: wat is er voor de fiscus zakelijk aan het kopen van een auto ‘door een particulier’?
flutterby zegt
@911targa: een particulier die zakelijk koopt noemen ze een fraudeur, maar ja veel ondernemers komen er wel mee weg.
Maar ik ken ook ondernemers die geen zakelijke auto hebben, maar gewoon privé. 19ct per kilometer netto uitbetalen en deels BTW terugvragen op brandstof en onderhoud. Scheelt toch bijtelling en je hoeft niet nieuw of 15 jaar oud te rijden.
porsche928 zegt
@flutterby: wel een sluitende km administratie nodig.
dutchneon zegt
@porsche928: Wel mooi he al die mensen die denken er wat van te moeten vinden zonder dat ze het volle besef hebben. Er is trouwens nog een mogelijkheid, bijtelling naar daadwerkelijke kosten. Dat is vooral interessant bij tweedehands electrische auto’s, dan is de afschrijving niet zo hoog, het onderhoud nogsteeds laag en bijtelling over de kosten van de stroom is ook goed te hebben. Daardoor kan het best interessant zijn om van een 5 jaar oude tesla de btw terug te vorderen, dan heb je een auto van 30k ;)
P1m zegt
@mcshine: wat een lulverhaal. Je weet duidelijk niet waar je over praat.
porsche928 zegt
@mcshine: onzin, ik heb hem zakelijk gekocht en betaal prive bijtelling en ook nog BTW deel. In sept naar prive halen.
mcshine zegt
@porsche928: Ik ook!
nijhofp zegt
@mcshine: ik heb mijn auto gekocht en toch betaal ik bijtelling….
Dat wil zeggen dat mijn bedrijf de auto zelf heeft betaald zonder dat de leasemaatschappij er tussen zit. Dat scheelt een bult rente en dus ben je dan goedkoper uit. Aangezien de auto zakelijk in de administratie is opgenomen, en ik heb gekozen er privé mee te rijden, betaal ik dus gewoon de bijtelling.
mcshine zegt
@nijhofp: Heel goed!
phevtreb zegt
@mcshine: zou je dat even voor mij tegen de belastingdienst willen vertellen aub? Ik heb mijn (zakelijke) auto gekocht, maar moet wel bijtelling betalen van ze.
Nu ik jouw reactie lees blijkt dus dat dit helemaal niet hoeft! Scheelt mij dat even mooi €1100,- p.mnd!
mcshine zegt
@phevtreb: Jij hebt je auto niet gekocht, dat heeft je zaak gedaan.
koffiekopje zegt
@mcshine: Het is helemaal niet onaantrekkelijk om zakelijk te kopen, zeker niet als je wat “teveel” winst maakt.
Klein voorbeeldje:
https://www.abab.nl/artikelen/fiscale-voordelen-elektrische-auto
flutterby zegt
@ghost: scheelt toch 18% bijtelling over de eerste 50k. Een EV van 80k heeft vergelijkbare een bijtelling met een brandstofauto van 40k.
Het zijn niet meer de hoogtijdagen, maar het verschil is nog aanzienlijk. Zeker als je huishouden toch twee auto’s heeft of je niet (regelmatig) de landsgrenzen over gaat met de auto.
ghost zegt
@flutterby: er was gister een mooi stukje bij RTL nieuws waarin een aantal zelfstandig ondernemers aan het woord waren; de een had een Tesla Model S gekocht, de ander een Leaf. De teslarijder had een bmw 325 cabrio in de youngtimerregeling, de ander had een Volvo (of zoiets) in de youngtimerregeling. Anyway: conclusie, allebei waren veel meer geld kwijt met hun ‘groene’ EV’tjes.
Gewoon lekker de youngtimerregeling doen dus, mijn voorkeur zou een G-klasse zijn.
flutterby zegt
@ghost: vergelijk het onderhoud van een Tesla of Leaf eens met een G klasse bij 50.000 km per jaar. Oh dan gaat een 15 jaar oude auto ook heel hard afschrijven.
ghost zegt
@flutterby: zo kun je alles kapot redeneren, feit is dat je veel meer smiles per mile hebt in een G dan een Tesla.
flutterby zegt
@ghost: TCO, Total Cost of Ownership. Elke andere manier van financieel vergelijken is emotie.
Die smile wordt lachen als een boer met kiespijn als je wéér een volle tank mag afrekenen.
porsche928 zegt
@ghost: dat was ik! Het was een 323ci.
Dutchdriftking zegt
@ghost: klopt. Weer lekker dieselen….
wimof zegt
@dutchdriftking: En nog een paar maand wachten en er komen diesels aan met minder NOX dan een (ik wilde schrijven Tesla)
crepito zegt
Wat een grap.. Jaguar zou toch met een 3fase AC lader komen dit jaar? 7000 euro, niemand die dat gaat doen.
flutterby zegt
Konden ze serieus de Engelsen niet overtuigen om een 3 fase optie te bieden..?
rulefollower zegt
@flutterby: zelfs de Kona kan modeljaar 2020 3 fasen geladen gaan worden.
right zegt
Gaat niemand doen die Ipace’s worden versneld ingeruild en naar het buitenland verbannen.
moveyourmind zegt
Bij een Jaguar met supercharger denk ik toch aan iets heel anders dan een i-Pace met snellader:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/JAGUARXJR-3502_2.jpg
Heb je voor die 7 mille die de laadpaal kost niet alleen de supercharger, maar ook de Jaaag erbij.
crew zegt
Wie laad z’n Jaguar I-Pace of Tesla model S/X nu op met 220v? Gewoon een degelijke lader thuis laten installeren of opladen op een snellaadpunt (100kw) Dan is ie met +-40 minuten weer 80% en kan je weer een stuk rijden..
evdw zegt
@crew: Met de Jaguar kan je niet anders want 1 fase. Met de Tesla doe je dit alleen als je thuis geen krachtstroom of uberhaupt geen 3 fase hebt.
porsche928 zegt
@evdw: veruit de meeste aansluitingen in Nederland zijn 3 fase aansluitingen.
lekbak zegt
@crew: niks mis met opladen met 230v. Alsof je elke dag je accu leeg rijdt… zolang je je gemiddelde dagelijkse gebruik plus een beetje goed op kunt laden in een nacht is er niks aan de hand. En aangezien je met 16 ampère al minimaal 18km per uur aan het laden bent is dat voor verreweg de meeste mensen genoeg. Dan heb je al snel tussen de 160 en 220km in een nacht, dat rijden de meeste mensen niet dagelijks.
fanboy zegt
@lekbak: Mee eens. Maar dit als enige optie hebben voor thuisladen is iets wat thuishoort bij de eerste generatie elektrische auto’s.
flutterby zegt
@crew: mijn Tesla laad ook op 230v, maar wel met 48 ampère of in de praktijk 50+ km per uur. Gewoon terwijl ik slaap.
lekbak zegt
@flutterby: hoe kom jij aan zoveel stroom dan? Dat is aanzienlijk zwaarder dan een standaard huis aansluiting (max 35a vaak).
flutterby zegt
@lekbak: Gewoon standaard 3x25A, dat maakt totaal 75A.
lekbak zegt
@flutterby: zo werkt dat niet. Je hebt dan maximaal 230v 1x25A, 2x25A of 3x25A, maar zeker niet meer.
Wel zou je in theorie een lader kunnen voeden met twee fases (2×25 dus, niet 1×50), waarna die lader er watdanook van kan maken. Maar dat staat er eigenlijk los van omdat dan alles mogelijk is wat binnen het beschikbare vermogen zit. En nog steeds heb jij geen stopcontact (of vaste aansluiting) met meer dan 25A.
flutterby zegt
@lekbak: zo werkt dat wel. Mijn meterkast, laadpaal en auto kunnen over elke fase 16A aan. Er gaat dus 48A door de omvormer van de auto om in de accu te stoppen.
lekbak zegt
@flutterby: er gaat dan 3 keer 16 ampère naar je lader. Niet één keer 48. Helemaal nergens heb jij een draadje waar 48 ampère doorheen gaat. Wil je graag een enkele eenheid noemen dan moet je kw gebruiken. Dat is namelijk wel stapelbaar.
Wat je omvormer ervan maakt doet er eigenlijk niet toe, maar dat zal vast gelijkstroom zijn met hogere spanning en lagere stroom. Maar afhankelijk van de omvormer kan dat elke combinatie van spanning en stroom zijn die tot ongeveer 11kw komt.
En weet je trouwens wel zeker dat je 3x16A hebt i.p.v. 1 keer 400v 16A?
flutterby zegt
@lekbak: Ampère maal voltage maakt wattage. Als ik de ampère verdubbel verdubbelt de wattage ook. Ampère kan je dus prima bij elkaar optellen.
Ik begrijp je punt niet over draadjes, alle kabels bestaan uit meerdere aders. Alleen Coax en glasvezel werkt via één fysiek ader, maar daar gebruiken ze frequenties om meerdere “draadjes” te simuleren.
lekbak zegt
@flutterby: was het maar zo simpel… krachtstroom (400v) op 16A is dik 11kw aan vermogen. Om maar eens een voorbeeldje te noemen.
Feit blijft dat nergens een stroom loopt van meer dan 16A. Het zijn (in geval van 230v) drie verschillende circuits van 16A. Ampère kan je niet zomaar stapelen, dan moet je overgaan op vermogen. Dat waar het eigenlijk om gaat.
Als jij 45 kuub zand laat komen komt dat ook niet met 1 vrachtwagen. Ze brengen drie vrachtwagens zand van 15 kuub elk. Jij zult niet snel tegen je nieuwsgierige buurman zeggen dat er een vrachtwagen met 45 kuub zand komt, maar dat er drie komen. Waarom dan wel ampère’s optellen? Het is gewoon niet correct.
flutterby zegt
@lekbak: maar ik kan wel zeggen dat er 45 kuub levert wordt en dat ik 45 kuub op de stoep heb liggen.
kennone zegt
En wat doet dat met de (groenekolen)stroom rekening als je dat ding elke dag aan de lader hebt?
sjonniedeluxe zegt
@kennone: die gaat omhoog tov niet laden
ukbob zegt
@sjonniedeluxe: bingo :)
Hubert zegt
Voor fde aamsluiting alleen al (6000 ex) kan ik 85000 km benzine tanken.
Moeilijke keuze…
Hubert zegt
@hubert:
Niet echt goed werkende autocorrect…
Is dus aansluiting etc…
fanboy zegt
@hubert: L*l niet man, dat is 1 op 24 met benzine, kun je me even een grote SUV aanwijzen die dat kan?
Maar, het is een onzinnige vergelijking, want de andere fabrikanten hebben dit er gewoon opzitten (Tesla, Audi)
Hubert zegt
@fanboy:
Lul niet man, ik heb geen SUV nodig om mijn mannelijkheid te demonstreren.
mashell zegt
Dit kan echt niet. Dit tast de pedigree aan, het is helemaal in strijd met de Engelse heritage. In de beste Engelse traditie leidt je karakter af van slechte eigenschappen. Land Rover heeft sinds de tijd van de dinosauriërs niet één Defender met strak plaatwerk geproduceerd, niet omdat ze het niet kunnen maar omdat het niet zo hoort. Daarom laadt de iPace ook zo traag, stiff upper lip opzetten, een kopje thee drinken, nog één en geduldig wachten, dat is echt Engels karakter, dat moet je niet uit zo’n auto halen.
HyperTeHK zegt
Dit product is veel te duur 15KW wordt ook amper gehaald ivm voltage. Er is een veel goedkopere oplossing voor nagenoeg dezelfde snelheid. Accelev verkocht als emobe en magnum maakt van 2 fase een soort superfase en 250v. De snelheid is dan 8kw met loadbalansing voor je huis. https://emobe.eu/nl/shop/1038/
Jantje_555 zegt
noemen jullie 6 uur snel! Als je om 23u thuis komt van een restaurant en je moet de vroege shift starten, dus om 4u uit je nest is deze nog niet vol!
Jantje_555 zegt
@jantje_555: en dan heb je nog geluk @wouter dat je in een huis woont en niet op de 5e verdieping van een flat
por100 zegt
ik vind dat een grote elektrische auto pas bestaansrecht heeft als je er mee op vakantie kan. Oftewel binnen een half uur minimaal 250km snelweg kilometers bereik erbij aan de snellader
kempenaer zegt
@por100:
Een half uur wachten voor 250 km???
Nee, dat vind ik ondermaats.
In 5 min 500 km erbij dan gaat het ergens over. Maar dan wel 500 reële kilometers en geen 500 teslakilometers.
por100 zegt
@kempenaer: ja maar het laden van accu’s in 5 minuten vind ik onrealistisch. Maar goed als dat jouw eisen zijn prima,
kempenaer zegt
Wat een ellende die electrische auto.
Actieradius om te huilen, tergend traag tanken/laden.
Stop met belastinggeld verspillen aan deze nonsens. Als het goed is kopen de mensen het toch wel.
De accutechniek is gewoon nog lang niet ver genoeg.
Fiscale bevoordeling en subsidies is zonde van het geld.