We mogen een supercar voor 350 mille uitzoeken, alleen helaas niet om zelf te houden.
Bij sommige aanvragen vragen wij ons altijd vragend af: is dat een echte aanvraag of vraagt iemand iets puur hypothetisch aan? Dat vroegen wij ons of toen wij deze aanvraag binnenkregen. Althans, voor zo’n 3 tot 5 tellen. Want daarna gingen wij ons voornamelijk bezig houden met wat nu de tofste supercar voor 350 mille is.
Supercar voor 350 mille
Nou ja, dat wisten wij ook niet dus gingen we het uitzoeken voor Siemen. Hij wil een supercar voor 350 mille om zijn Ferrari F430 F1 te vervangen. Die auto is voor hem ‘niet snel genoeg meer’. Dat is voor hem een belangrijk aspect in deze zoektocht. Oh, en als het even kan een niet al te oude auto. Je moet er immers wel iets op vooruit gaan.
Belangrijk is ook dat het een coupé is, geen cabrio. Nu is het juist in dit segment vaak wel interessant om naar een cabrio te kijken. Het verlies in stijfheid en toename in gewicht is vaak erg klein. Maar hey: de klant betaalt én bepaalt. Een coupe zal het worden!
De wensen eisen voor een snelle supercar voor 350 mille voor Siemen kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s: | Ferrari F430 F1 |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | 350.000 euro |
Kilometrage: | 7.500 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Ferrari is te oud en te langzaam |
Gezenssamenstelling | Alleenstaand |
Voorkeursmodellen | Snelle Italiaanse supercars |
No-go merken | Langzame auto’s |
Waar hebben we de cijfers vandaan?
- Verbruik: Fabrieksopgave, premium benzine prijs (2,35 per liter via United Consumers)
- Verzekering: WA+, 40 jarig persoon uit Utrecht, 10 schadevrije jaren
- MRB: provincie utrecht
Voor dit soort auto’s zijn er specifieke verzekeringsmaatschappijen die een betere prijsindicatie kunnen geven, dus het loont altijd eventjes om offertes aan te vragen. Dit zijn namelijk geen Suzuki Swifts.
Ferrari 812 Superfast
€ 349.500 (specialist, Nederland)
2018
9.250 km
Wat is het?
De ultieme Ferrari! Althans, voor de ware purist. Het is het laatste Ferrari GT-model met een atmosferische V12 voorin en achterwielaandrijving. De volgende generatie krijgt namelijk een elektromotor erbij. Tuurlijk, er was nog een specialere 812 GTS (de lichtgewicht variant met nóg meer power), maar dit is meer dan voldoende. Qua aantallen houdt Ferrari zijn lippen op elkaar, maar er zijn er ongeveer (naar verluidt) zo’n 3.000 van gebouwd.
Hoe rijdt het?
Sensationeel! De Ferrari 812 Superfast is een klassieke GT in de zin dat je voorin een enorme V12 hebt en enkel aandrijving op de achteras. Het is dus zeker geen auto die je eventjes temt. Daar kwamen wij ook achter tijdens de rijtest in de regen. Het was serieus spannend en al onze onderbroeken waren enkele tinten bruiner dan ervoor (ook van die van onze verzekeringsagent trouwens). Het toffe aan de 812 is dat als je er rustig mee rijdt, dit ook al een heel erg spannende auto is. Die V12 domineert uiteraard de complete beleving, alhoewel de vlijmscherpe (en razendsnelle) besturing ook eruit springt.
Kosten
Verbruik: 1 op 6,2
Brandstofkosten: € 237
Gewicht: 1.525 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 77
Verzekering: € 810
Totaal: € 1.124
Onderhoudsprognose
Het is nog een jonge Ferrari, dus grote kans dat het nog gewoon ‘inclusief’ is. Nu is het een vriendelijke geste van Ferrari, alhoewel de eerste paar jaren er niet veel aan de hand is.
Een beetje olie wisselen, ruitenwissers vervangen en lampjes vervangen zijn de kosten niet. Die komen pas na 7 jaar. En dan is het ineens een bijzonder kostbare auto om te bezitten, want je brengt ‘m niet naar de Alfa Romeo Youngtimer-specialist, maar naar een echte Ferrari-dealer.
Afschrijvingsprognose
Die Ferrari-dealer komt hier weer van pas. Een Nederlandse auto met bekende historie en volledig Ferrari-onderhoud is aantoonbaar waardevaster dan een Ferrari van de thuissleutelaar. De 812 Superfast zal mede dankzij de lage productieoplage relatief weinig afschrijven. Een bijzondere kleur, samenstelling of aparte opties kunnen zorgen voor nog minder afschrijving. We zeggen afschrijving, want reken maar dat dit schrijft alsnog wel flink af, hoor. 3.000 stuks (als dat klopt) is al niet bijzonder weinig en de markt voor V12 Ferrari’s is beduidend minder heet dan die met V8’s.
Aston Martin DBS Superleggera
€ 339.950
2021
3.500
Wat is het?
Net als bij de 812 is het een GT waarmee je sneller bent dan de meeste mensen op de Autobahn. Of waar dan ook, eigenlijk. Het is in principe een doorontwikkeling van de DB11, maar ergens heeft Aston Martin precies de juiste veranderingen aangebracht.
Een Aston Martin mag wel een beetje bruut zijn en dat is dit apparaat absoluut. Op dit moment kun je ‘m nog nieuw bestellen, totdat er een potentere DB12 komt. De DBS zal de laatste zijn met die schitterende V12.
Hoe rijdt het?
Compleet anders dan de Ferrari. Nu heeft ondergetekende er niet zelf in gereden, maar ons roadtest-panel wel. Bij de 812 draait het om toeren en vermogen, bij de DBS is het vooral heel erg vies veel koppel.
Het blok loopt voor een turbotorretje overigens wel fraai in de toeren. De DBS heeft wel een klein, vuil, ruig randje. Het is hard gaan met een verhoogde hartslag, geen Tesla-eqsue versnelling. Je wordt niet gelanceerd, maar je bent onderdeel van de acceleratie. Als het ware.
Kosten Ferrari
Verbruik: 1 op 7,4
Brandstofkosten: € 199
Gewicht: 1.693 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 93
Verzekering: € 670
Totaal: € 962
Onderhoudsprognose
Het is duur! Ook hier zul je de eerste jaren niet al te veel kosten hoeven te maken qua onderhoud. Zeker niet als je weinig kilometers maakt. Dat zeggen we er expliciet bij, want je kan hiermee gewoon dagelijks rijden. Uiteraard zul je geregeld de sloffen achter moeten vervangen met dat koppel.
Afschrijvingsprognose
Ja, we zullen er niet omheen draaien, Aston Martins kunnen heel erg stevig afschrijven. Sterker nog, als je deze auto niet nieuw gaat kopen, kun je beter eentje aanschaffen met wat meer kilometers en levenservaring.
McLaren 720S
€ 347.500 (officiële McLaren dealer, Nederland)
2023
15 km
Wat is het?
Een uitloopmodelletje, maar wel nieuw! De McLaren 720S is de favoriete supercar van @Loek, de redacteur die eerst die nickname droeg. Het is in feite een doorontwikkeling van de 650S, dat weer de evolutieversie is van de eerste nieuwe McLaren: de MP4-12C.
Er is een 4.0 V8 die er 720 pk uitpompt. Dat lijkt in dit gezelschap niet zoveel te zijn, maar dat is het wel. De McLaren is namelijk heel erg licht.
Hoe rijdt het?
Indrukwekkend! McLaren is een van de merken die vasthoudt aan hydraulische stuurbekrachtiging omdat dat beter is in een sportauto. De motor is in dit geval de vierliter V8 en die zorgt voor enorme prestaties. Dit is verreweg de snelste auto in dit overzicht.
Er zijn specialisten die er meer uit kunnen halen, maar dat is een beetje vreemd. Alsof je naar Noma gaat en zelf je flinke scheuten Maggi erover heen doet. Ondanks dat de auto erg toegankgelijk lijkt te zijn, is het zeker geen katje om zonder handschoenen op te pakken.
Kosten
Verbruik: 1 op 8,2
Brandstofkosten: € 180
Gewicht: 1.319 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 60
Verzekering: € 560
Totaal: € 800
Onderhoudsprognose
Het is een nieuwe auto. Dus dat zal wel meevallen. We hebben nog geen occasion aankoopadvies met de McLaren 720S, maar collega @michel staat klaar om een vier uur durende video te maken.
Afschrijvingsprognose
McLarens koop je niet voor de investering, maar om in te rijden. Het merk heeft simpelweg niet de collector-status die een Ferrari wél heeft. Op een McLaren komen veelal connaisseurs, enthousiastelingen en sportschoolhouders af, terwijl iedereen ‘het grote publiek’ een Ferrari wil.
Daarnaast is dit een heel erg vers exemplaar, dus elke kilometer die je gaat rijden zorgt voor waardevermindering. Maar ja, ga je nu een sportwagen kopen omdat je de best rijdende wil of omdat je ‘m zo graag weer in wil ruilen. In geval van dat laatste kun je misschien beter een extra huis kopen voor de verhuur en later verkoop. Ofzo.
YOLO: Porsche 911 GT2 RS Weissach (991)
€ 345.000 km (specialist in Duitsland)
2019
185 km
Wat is het?
Aanvankelijk wilde we een Lamborghini aanraden. Maar het ging de aanvrager echt puur om snelheid. Dan is de Porsche 911 GT2 RS de ultieme auto. Niet alleen omdat ze bijzonder en bizar snel zijn, maar ook vanwege de snelheidssensatie.
Op papier lijkt het nogal mee te vallen qua specificaties, maar dit is een waar kanon. Het is in feite een 911 GT3 RS, maar dan met een opgevoerde turbomotor in de bips. In dit budget zijn er overigens meer toffe 911’jes, zoals e 911 R, de genoemde 911 GT3 RS of een 911 Turbo S Exclusive Series.
Hoe rijdt het?
Doodeng! Waar de 911 Turbo S vierwielaandrijving heeft, moeten hier de achterwielen alles oplossen. Dit is niet een auto waar je bij verkeerslichten sprintjes gaat trekken om op YouTube te zetten. Of om op Instagram om je PTS kleurtje te showen.
Nee, met deze auto ga je naar de Nordschleife om vijftig bruin in de onderbroek aan te brengen. Daarna ga je terug naar huis om een bord bruine bonen te eten en te wachten op volgende dag. Dan ga je weer.
Kosten Porsche
Verbruik: 1 op 8,5
Brandstofkosten: € 173
Gewicht: 1.440 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 69
Verzekering: € 530
Totaal: € 772
Onderhoudsprognose
Porsche-onderhoud is niet goedkoop uiteraard, maar het is ‘slechts’ een 911. Geen Carrera GT. Dat heeft als nadeel dat mensen iets minder foto’s van je spotten, maar ook dat onderdelen mee kunnen vallen. In veel opzichten is het een 911. Het zijn ook behoorlijk betrouwbare auto’s, zeker met de kilometers die je verwacht te gaan maken. Nadeel: de achterbanden zijn best wel duur en ze gaan niet lang mee. Een achterband (Michelin Pilot Sport Cup 2R) kost je 800 tot 900 euro. Slik!
Afschrijvingsprognose
Zeldzame Porsches doen het altijd goed. Zeker als de techniek/layout zeldzaam is, zoals in een 911 GT2 RS met het Weissach-pakket. Dan maakt de kleur ook eigenlijk niet uit, alhoewel een bijzondere kleur daar nog een stapje bovenop doet. Die zijn overigens nauwelijks te vinden. De 911 GT2 RS is aanzienlijk bijzonderder dan een 911 R of 911 Turbo S Exclusive Series, dus in dat opzicht een goede investering. De vorige generatie (997) kost ongeveer hetzelfde tegenwoordig. Ook wel een leuke optie.
Conclusie snelle supercar voor 350 mille
Tja, en wat moet je dan doen? Eigenlijk is dat heel erg simpel: de Ferrari. Een atmosferische V12 uit Maranello is onovertroffen. De auto biedt de rauwe sensaties en snelheid die je wenst. Daarnaast is het een verstandige investering. Bij zowel de McLaren als de Aston Martin zul je ook nooit spijt krijgen, maar je kunt ze voor minder vinden als je het niet erg vind als ze iets meer kilometers hebben gelopen. De Porsche is net als de Ferrari een uitstekende investering. Het enige nadeel daarvan is dat het ‘gewoon’ een 911 is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Edge zegt
Met dit budget kun je ook een Ferrari 296GTB van minder dan een jaar oud kopen. Fraai, achterlijk snel, én je hebt fabrieksgarantie.
Stefje zegt
Lekker, een 6 cilinder zonder geluid of emotie. Zou die lekker laten staan, tenzij je de nieuwe V12 wilt hebben maar je dan eerst deze moet pakken.
Het winnende antwoord staat er niet tussen, maar is wel overduidelijk; de Huracan Performante Coupe.
Zijn er relatief weinig van gebouwd. Die zakken niet echt meer in waarde. Voor elke kneus makkelijk te bedienen, en voor elke prof nog makkelijker op de grens te zoeken.
Een simpele ziel zal met een GT2RS nooit in de buurt van het Ringrecord komen. Met een Performante kan een simpele ziel héél dichtbij komen. Zo goed is die auto.
Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat als we over 50 jaar terugkijken op Lamborghini, het ge-eerd zal worden als beste Lamborghini ooit;
– Bizar snel
– Kinderlijk eenvoudig te bedienen
– onwijs betrouwbaar, McLaren en Ferrari is gewoon gammele en onbetrouwbare troep in vergelijking
– zeldzaam, zoveel zijn er niet.
petroldrinker zegt
Vraag is, voldoet de aanvrager aan de belangrijkste eis om een huracan te bezitten? Namelijk, is hij youtuber?? Want dat moet je haast wel zijn om er 1 te hebben, zowat elke eigenaar is dat wel volgens mij zowat…
grandmasterb zegt
Blijkbaar geen ervaring met Ferrari. Ik heb zelf de 296 GTB gereden, maar die maakt wel degelijk veel geluid als je hem hoog in de toeren jaagt. Volgens testredacteurs lijkt het geluid ervan veel op dat van de V12.
De Huracan maakt flink veel lawaai, maar ik vind dat niet erg fraai (zelf erin gereden), bovendien vliegen veel Lambo’s in de fik, de betrouwbaarheid is dus niet om naar huis te schrijven. Ook het uiterlijk van Lambo’s is de laatste jaren er niet op vooruit gegaan (de Gallardo was de laatste die echt mooi was) en voortdurend door henzelf gekopieerd en zeker van voren niet zo mooi.
Het onderhoud van een Lambo’s is erg duur, bij Ferrari is dat de eerste 7 jaar gratis, dat geeft al aan dat Ferrari weet dat hun auto’s veel betrouwbaarder zijn.
thearchitect zegt
Is de F430 F1 de volledige naam van de F430 of is dit een speciale versie.
Heb gezocht en gezocht, maar het interwebs geeft raar genoeg geen uitsluitsel, al gok ik dat het de volledige naam is.
jaapiyo zegt
Nee het gaat om de versie met de flipperbak. Die werd door Ferrari ook wel aangeduid als ‘F1’. Ferrari was het eerste team in de Formule 1 die de flippers achter het stuur introduceerde, volgens mij in 1989 uit mijn hoofd. Zodoende. De F430 was er ook nog met klik-klak handbak af fabriek (de laatste in de lijn, want de 458 had altijd flippers. De handgeschakelde versies van de F430 zijn gewilder en dus meer geld waard.
kniesoor zegt
Als je zo’n vracht geld gaat spenderen is het zaak met de diverse opties te gaan rijden. En dan díe oto te kopen, die het beste bij jóu past. Dat laatste is nogal persoonlijk, de één zal voor oto A gaan, de ander voor oto B. Ik heb alleen ervaring met de 911 en de DBS, dus kan niets over de andere twee zeggen. Als je een gierend snelle GT wil is de DBS zeker een optie, de Porsche is duidelijk meer racy. Maar nogmaals : zelf gaan karren met die handel is noodzaak. Om (dure) teleurstellingen te voorkomen.
sleepyj zegt
Auto.
sleepyj zegt
Auto.
Harald.370 zegt
Ik vind de Porsche niet écht YOLO hoor; ga dán voor een KTM X-Bow GT-XR! Vorige week nog eentje gezien in Knokke; Wat een bak!!!
Johanneke zegt
Als je echt snel wilt moet je gewoon zelf aan de slag. 900pk Impreza’s, dat soort dingen. Even afkijken met wat voor auto’s ze time attacks doen op Tsukuba.
vaakbenjetebang zegt
@4g63: Baarlijke nonsens. Dat soort dingen ga je juist bouwen omdat je snel wilt gaan en geen 350K op zak hebt, of, misschien, als je wel 350K op zak hebt maar het je lust en je leven is om dat soort dingen te bouwen. En volgens mij heeft deze meneer niet ooit een F430 gekocht omdat hij het zo leuk vindt om zelf hybride turbo’s op een Supra te knopen. En dan nog: je bouwt echt niet iets wat gelijkwaardig is aan, zeg, een 812 Superfast, 911 GT2 RS of een Aventador. Tuurlijk, als je een heeeeel specifieke discipline kiest kun je zo’n auto misschien de baas. Big whoop. Al het andere doet die Ferrari, Porsche of Lamborghini gewoon beter – en niet een klein beetje ook.
Johanneke zegt
Niks nonsens. Ik stel gewoon dat er nog een slag sneller is dan wat hier genoemd wordt. Als dat je echte uitgangspunt is, zo snel mogelijk, dan moet je deze wagens laten staan, en naar custom wagens kijken. Dat is wat ik meld.
En niks specifieke discipline, wat denk je, dat een Ferrari, zelfs de allerdikste Ferrari, sneller is op welk circuit dan ook dan van die 900pk evo’s? Dan waren ze daar wel mee gaan racen eh. Ipv dit ofzo:
https://thenaritadogfight.com/wp-content/uploads/2022/11/NDF-Ando-4-2000×1250.jpg
Okay Monza misschien.
vaakbenjetebang zegt
@4g63: Precies mijn punt. Rijden op het circuit is een heel specifieke discipline. Volgens mij wordt er naar een supercar gezocht die sneller is dan een F430, en nog een niet al te oude auto ook. Een auto voor op straat, dus. Dan kun je natuurlijk met een woest bespoilerde, zowat twintig jaar oude circuit-Lancer aankomen die waarschijnlijk zo ver is uitgeknepen dat hij amper meer rijdbaar is op straat en al even waarschijnlijk iedere 1000km weer uit elkaar moet, maar dat mist dus compleet, maar dan ook compleet het punt van de aanvraag.
Als je uitgangspunt zo snel mogelijk gaan op een circuit is, dan ga je met 350K in je zak toch lekker winkelen op racecarsdirect voor een Formule-auto of sports prototype met bakken aan downforce voor pakweg de helft van je budget en vevolgens een heleboel coachings-uren boeken? Waarom zou je in godsnaam 1400 kilo aan Lancer over een circuit willen slepen als je hard wilt gaan? Toch ook alleen maar als je heeeeeel erg van Lancers houdt?
Johanneke zegt
Wat ga je met zo’n gruwelijk snelle auto doen behalve circuit rijden? In 2 seconden van 20 naar 140 om in te voegen? Dat kan een AMG ook. Met 60 een rotonde nemen?
Zo’n auto als dit koop je toch enkel voor circuit. Want een heel snelle Duitser is pretty much even snel maar dan 40x zo comfortabel. Waarom zou je hiermee op de openbare weg rijden ipv een E63? Zodat je minder comfortabel kan rijden en beter op moet letten voor schade?
rogerzz zegt
Voor 350k euro boeit het toch vrij weinig of de auto 400pk heeft of 800pk.
Er is een gast in Engeland die een RS3 ombouw VW Caddy heeft van 1200pk. Kost je vast maar 50k euro. Die is sneller dan een Evo of Impreza die je benoemt. Boeit jou niet, eigenlijk niemand niet. En zoals ook al wordt aangegeven, liever een auto van fabriek af die snel is in plaats van een gammele tuners-build met hybride turbo’s en altijd een slangetje los en 8500 rpm nodig hebben voor max pk’s. Met één rondje Nürburgring is een self-made bouwsel meestal al afgeschreven door teveel boost/hitte en vergeten zwakke onderdelen.
Johanneke zegt
Denk niet dat een Caddy een bochtenvreter is, maar klinkt als een tof project 😂😂
Prima argumenten hoor, liever af fabriek iets snels. Het enige wat ik maar zeg is dat er nog een slag sneller is als snelheid je ultieme doel is.
Jammer dat Caparo er aan is gegaan. Dat was pas bizar. Een F1 auto maar dan straat legaal.
Loek zegt
Ons aller WillemE maakt natuurlijk altijd hele rationele adviezen en als je naar een ex-mueslibak voor 10 ruggen zoekt is dat ideaal.
Maar in dit budget, in de luxepositie dat je Ferrari niet genoeg emotie meer opwekt, moet je hier helemaal niet rationeel naar kijken. Welke auto deed sinds jouw F430 je hart sneller kloppen bij ook maar de gedachte dat je hem ooit zou kunnen bezitten?
Meer dan welk advies dan ooit moet je in dit advies naar je hart luisteren.
Oopelkadet zegt
Ik zou niet voor McLaren (problematische betrouwbaarheid, zeer duur onderhoud, wel goede service) kiezen. Aston is te zwaar. 812 erg snel maar eigenlijk meer een GT. Dan toch een Ferrari 458 Speciale. 600 NA pk’s op 1290 pk. Er staat er 1 voor 349 in Naarden te koop. Meer dagelijks gebruik en hedendagse techniek interieur zou ik een 992 911 turbo s nemen. Ook rond de 330 voor een half jaar oude. Moet het ook exclusief uiterlijk zijn heeft Mansory vast iets voor je. Of Ruff RT 35 S. tweedehands, dat wel :)
rogerzz zegt
Eigenlijk zou er een regeltje ‘en waarvoor hij hem gaat gebruiken…’ bij moeten. Als je er af en toe mee naar Italie of Frankfurt of wat dan ook vlamt, of er een circuit mee wil opzoeken, of er in de zomer met mooi weer hem pakt voor woon-werkverkeer, of.. wat dan ook, dat maakt enorm uit in de keuze?
Kan mij goed voorstellen dat een 911 Turbo S best vervelend is op de snelweg als je er 6-10 uur in moet zitten qua lawaai maar is ongetwijfeld in elk opzicht briljant als auto. Maar 350k voor één auto, het budget is ruim genoeg om wat leuks te vinden. Succes! :) Gek dat er geen Audi R8 v10 in de lijst staat, die zou ik persoonlijk zeker overwegen.
Oopelkadet zegt
Het is wel een beetje gekke keuze idd, zon 430. Als je gaat trackracen zou je eerder denken aan een F3 of iets wat niet openbare weg gekeurd is. Voor autobahn stormen heb je meer aan een E63, brabus of idd een 911 of Panamera. Wat is dan dat mensen een Ferrari kiezen? Ze zijn niet praktisch, te duur om op elke straathoek te parkeren en voor performance heb je tegenwoordig ook betere alternatieven. Misschien is een McLaren dan nog niet zo gek, als status en naam naast heel snel voorop staan, of de Superfast.
petroldrinker zegt
Om voor mezelf te spreken als recent f430 aankoper, het was de droom die ik altijd al had, een midengined Ferrari te hebben, en de F430 was er toen ik tiener was…. circuit op doe ik niet, mocht fout gaan door andermans fout is dat gewoon onverzekerd vanuit diegenes kant, is een risico wat ik niet wil en kan dragen, je eigen gereden schade ben je zelf bij.
Ik geniet er vooral van op B en dijkweggetjes lekker toeren en als rustig stuk is ff te knallen. En daar is die absoluut geweldig voor!
alloallo zegt
Maserati MC20 of een mooie Donkervoort
heka zegt
Persoonlijk ging ik voor de YOLO! Porsche is en blijft de ultieme high performance auto die zowel op de openbare weg als op het circuit onaantastbaar is (persoonlijke titel) 👌🏻
iphonistvongates zegt
Niemand stelt de vraag voor welk wegen (op 97,67% van de planeet Terra) deze Ferrari F430 F1 blijkbaar “NIET SNEL GENOEG MEER IS”. Zijn dit de max. 31km woonerven, de max. 62km wegen, de max. 84km wegen, de max. 105km wegen, de max. 137km wegen, de Deutsche Autobahn Baustelle, de openbare race circuits of de superhyper hogesnelheid testbaan van Volkjeswagen waar ze Bugatti’s testen in het voormalige Oost-Duitsland.
Om de vraag te beantwoorden; als het je alleen gaat om de snelheid in rechte lijn zou ik proberen om een Tüslö Model S Plaid te scoren…..als het gaat om de beste handling en bochtensnelheid zou ik doorsparen voor een 3de hands goed ingerede Ferrari 488 Pista. Met een Pista en een geldige race-licentie rij je 99,5% van alle conventionele voertuigen zoek op een circuit.
hanse1one zegt
2023 Ford F-150 Raptor R. supercharger V8 met 700pk en 870nm.
shicomm zegt
Alhoewel de sprong van een 430 naar een 812 een logische lijkt is het wel écht een compleet andere wagen.
Een hele gave machine maar wel iets compleet anders.
De aston is toch meer een vlotte cruiser dan een ‘pocket rocket’ imho.
Dat je er qua onderhoud en afschrijving helemaal op kunt leeglopen zal ook niet helpen denk ik.
De mclaren zou goed kunnen maar die moet je wel “liggen” denk ik.
De echte ferrari piloot zal zich toch niet meteen thuis voelen in zo’n machine lijkt me.
De porsche is een gaaf model maar is denk ik ook niet echt wat we hier zoeken denk ik.
Als investering kan ie potentieel interessant zijn , dat dan weer wel ;)
Binnen budget kun je ( zeker over de grens ) echt hele gave ferrari’s vinden.
Modellen als de F8 en de 488 zijn ruim voor handen.
Een alfa 8C is ook al mogelijk ; een hele andere klasse auto maar bepaald geen stakker…
Een huracan performante is ook zeker een optie ; al was het maar voor die goddelijke V10..
De keuze is reuze ! :)
padoempats zegt
Als een f430 langzaam is dan is een 8C dat al helemaal
ghost zegt
GT2 all the way!
vaakbenjetebang zegt
Wat kost een F8 Tributo nou nog helemaal op het moment? Als de F430 bevalt is dat misschien een logische extrapolatie. Lijkt me snel zat. Of, waar ik dan zelf in die bloedlijn naar zou neigen, een 458 Speciale. Wàt een geluid komt er uit zo’n ding. Dan maar iets minder snel. In Giallo Fly graag.
Turbo S zegt
Leuk om bij auto’s in deze prijsklasse de kosten te vermelden maar de echte kosten komen pas op je af als je hem weer verkoopt. De afschrijving, zeker op de Aston Martin en McLaren. Ik zou het budget iets oprekken en een 488 pista kopen. Uiteindelijk zal die namelijk goedkoper zijn.
bluebird zegt
Hij heeft een voorkeur voor italiaanse auto’s en dan komt er in het advies slechts eentje?
E34M5Touring zegt
Op BaT ging een 812 GTS voor ruim een ton boven de nieuwprijs weg vandaag. Gratis rijden. Ik zou lekker voor die dikke V12 gaan. Klinkt mega, en echt bizar snel.
BRT zegt
Zonder twijfel een 812!
Een GTS is overigens niet sneller, maar is later gekomen en daar kan het dak van open. Die zal wel meer collectable worden gezien er maar weinig open atmosferische v12’s zijn van Ferrari en die komen hierna ook niet meer. De laatste open v12 hiervoor was de gelimiteerde 599 Aperta.
str8six zegt
Met zo’n budget hoef je toch geen advies te vragen voor een supercar? Je weet dan toch allang wat je gaat kopen?
kennone zegt
100% de 812 SuperSnel!
Beter dan dat gaat het nooit meer worden. Naja, je kan je zelf nog even lekker maken met een Capristo Straight Pipe. Heb het geluk gehad om er een keer mee te mogen rijden en hier zat zo’n uitlaat onder. Zelfs stationair is dat al oorporn en vol gas,, geen woorden voor!
Misschien een rare vergelijking maar vond hem qua beleving op het niveau van de 8C en de MC Stradale alleen dan snel! Kippenvel!
kennone zegt
100% de 812 SuperSnel!
Beter dan dat gaat het nooit meer worden. Naja, je kan je zelf nog even lekker maken met een Capristo Straight Pipe. Heb het geluk gehad om er een keer mee te mogen rijden en hier zat zo’n uitlaat onder. Zelfs stationair is dat al oorporn en vol gas,, geen woorden voor!
Misschien een rare vergelijking maar vond hem qua beleving op het niveau van de 8C en de MC Stradale alleen dan snel! Kippenvel!
rbou zegt
Zelf zou ik denk ik voor een F8 Tributo gaan en dan met novitec uitlaat.
grandmasterb zegt
De F8 heeft een turbomotor en die klinkt heel wat matter dan de snerpende atmosferische V8 in de F430F1, ik zou dus voor de atmosferische 812 gaan, die heeft de V12, klinkt veel beter en heeft het echte Ferrari geluid.
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat iemand van een oude F430F1 ( waarde circa een ton) opeens 2,5 ton hoger gaat zitten, dat doe je meestal met tussenstapjes. Het lijkt mij een nogal theoretische vraag.
racerx zegt
Tja, voor mij maar 1 keuze: de 812. Wat een geweldenaar!