De tweede VW-station met de bekende zescilinder.
Het voelt alsof de VR6 al een hele poos niet meer onder ons is, maar schijn bedriegt. Tot december vorig jaar kon je nog gewoon een Volkswagen Talagon, Teramont of Audi Q6 bestellen met een spiksplinternieuwe VR6-motor. Je moest daarvoor wel naar China gaan. Ook daar is de productie van de legendarische zescilinder inmiddels gestopt. Gelukkig staan er nog genoeg pareltjes op Marktplaats met deze krachtbron. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze Volkswagen Passat Variant met VR6 uit de B4-generatie die te koop staat?
Verkoper i-Cars noemt deze Passat ”een van de eerste VR6-modellen van de Volkswagen Groep”. Da’s niet helemaal waar. Een generatie eerder, de Passat B3, had ook al een VR6. Zelfs de stationversie genaamd Variant kwam er met de bekende zescilinder. Desalniettemin is de B4 VR6 een toffe gezinsbak.
Specificaties van de Volkswagen Passat (B4) Variant met VR6
Nee, er veranderde niet bijster veel tussen de B3- en B4-generatie. Je mag het best zien als een uitgebreide facelift. Voor de VR6 moest je vragen om een Passat Exclusiv. Je kreeg dan een 2.8-liter zescilinder met 12 kleppen. Het blok produceert 174 pk en 235 Nm. In deze variant doe je 8,9 seconden over het sprintje naar 100 km/u en de topsnelheid is 218 km/u.
Het exemplaar dat te koop staat op Marktplaats is gebouwd in 1994, een jaar nadat de productie begon. In de ruim dertig jaar dat ie bestaat, is hij nog maar in het bezit geweest van twee eigenaren. Deze Passat begon zijn leven als showroommodel in Berlijn en werd in 1996 verkocht. Een jaar later ging de VW door naar de volgende eigenaar, die hem vervolgens 27 jaar in bezit hield. In al die jaren zijn er 154.380 kilometers mee gereden. Valt mee, toch?
Wat kost de snelle Passat-station op Marktplaats?
Inmiddels staat de Volkswagen op Nederlandse platen. De APK loopt tot 26 april 2025. I-Cars heeft de Volkswagen Passat Variant met VR6-motor te koop staan voor € 9.950,-. Het is op dit moment de enige Passat B4 Variant Exclusiv die op Marktplaats te koop staat. Breng jij een bod uit of ga je liever voor een modernere Passat met VR6?
Bedankt voor de tip, Rachid!
Dutchdriftking zegt
De Passat VR6 is leuk, maar met automaat is het echt ruk. Dat zal de relatief lage prijs ook verklaren.
jmeverts zegt
Leuk sentiment maar 8,9 seconden naar de 100 noemen we tegenwoordig langzaam 😀
rrk147 zegt
Dat wel, maar een motor die van zichzelf een mooi geluid maakt, dat kunnen de meeste niet. Daarvoor zijn allerlei kunstingrepen nodig
Dakhaas zegt
Man man, wat een hok.
kniesoor zegt
Heb een Golf III gehad met exact dit type VR6-blok. Een prima kar/motor om lange afstanden mee op bovengemiddelde snelheid af te leggen. Maar maak niet de vergissing om te denken, dat je ermee in een sportoto rijdt, een 130 peekaa 205 GTI 1,9 liter hangt scherper aan het gas (en stuurt beter). Afijn, als vlotte station lijkt deze Passat me een fijne wagen, dat dan weer wel.
Richmond zegt
10k voor een 30 jarige passat? Koekoek
Thomas20vt zegt
Een Variant VR6 automaat deed er 10,7 seconden over, de handbak 8,8s. Net als bij een Golf VR6 automaat haalt de 4-traps automaat de snelheid er een beetje uit… Blijf wel een auto die je niet vaak meer tegenkomt, altijd wel een zwak voor dit soort auto’s.
24qv zegt
Snelle station? “das war einmal.” Als je dan een 30 jaar oude bak gaat afraggen op de Autobahn, zorg dat ie 200% tip-top in orde is, anders vliegen de zuigerveren en/of de koppakkingen je om de oren. Neem voor alle zekerheid een ANWB lidmaatschap met Europadekking.
Nox95 zegt
Koop voor €1000 een V40 2.0T, pleur er voor €1000 een lekker grote turbo, intercooler en downpipe op en laat ‘m remappen. Ben je voor €2500 all-in klaar en heb je 280pk/400Nm onder je voet. Maar dan wel icm japans chassis en gewoon lekkere Volvo fauteuils.
vbarchetta zegt
Had als verkopende partij wel ff een setje andere wielen eronder gezet (liefst originele), dit ziet er niet uit…