De tien tofste Snelle Saabs. We hebben ze op een rijtje voor je gezet!
Afgelopen week had collega @RubenPriest een bijzonder bericht: auto’s van het merk Saab zijn ineens extreem populair. Nu is het wel vaker zo dat er een discrepantie zit tussen auto’s die nieuw worden verkocht en auto’s waar de occasion-koper op zit te wachten. Saabs waren nieuw nauwelijks te slijten. Voor hetzelfde geld reed je iets dat Duits was en objectief beter. Dus ging iedereen Duits rijden.
Maar nu wil iedereen dus ineens een Saab, zo bleek uit de 2022 zoekopdrachten op Marktplaats. De vraag steeg explosief. Saabs zijn gebruikt ook nooit echt goedkoop geweest. Tegenwoordig al helemaal niet. Maar toch he, eigenlijk zouden we allemaal wel een zo’n eigenwijze Zweed willen. Zeker als het gaat om snelle Saabs. Het is een beetje volwassen hard gaan. Kijk, driften, donuts en circuit rijden is voor Zilverrug Gorilla’s. Snelle Saabs zijn vooral heel erg understated en daardoor erg cool.
Ook hebben ze wel een USP, want er zijn weinig auto’s zo geschikt om Duitsland te doorkruisen. Ze zijn erg comfortabel, de stoelen zijn episch, de motoren leveren bijna zonder uitzondering erg veel koppel en het verbruik is enigszins te doen. Van 120 km/u naar 240 km/u zijn ze bovengemiddeld vlot.
Om de snelle Saabs te eren hebben wij een Top 10 voor je gemaakt en ja, je krijgt een bonus nummer 11!
Saab 99 Turbo
1978
Het origineel waarmee het allemaal begon. In veel gevallen werd de turbo gebruikt voor maximale prestaties, denk aan de Porsche 911 Turbo (930) en de BMW 2002 Turbo (E6). Saab gebruikte een turbo omdat het merk simpelweg geen V6 kon veroorloven. In plaats van een grote joekel van een turbo voor maximale power in de laatste 3.000 toeren, koos Saab voor een kleinere turbo met minder druk.
Deze kon sneller opspoelen, waardoor de motor snel veel koppel kon leveren. Inderdaad, precies zoals de turbo tegenwoordig wordt toegepast. De Saab 99 Turbo gaf het merk het eigenwijze karakter. Waar een Volvo degelijk, Zweeds en een tikkeltje saai is, is een Saab iets gaver.
Saab 900 Turbo 16S GT
1993 – 1994
We kunnen niet een overzicht maken met snelle Saabs en dan de 900 Turbo vergeten. De auto was in productie van 1980 tot 1993. Het was een heerlijk eigenwijs apparaat. De motor lag gekanteld in lengterichting voor de vooras. Dat was veiliger voor de inzittenden en goed voor de rechtuit-stabiliteit (onderstuur dus). De rubberen spoiler was episch, evenals de hemelbekleding die al in de showroom iets los hing. Ook gaaf: koplampwissers!
Je had bij Saab twee vlotte Saabs, de 900 16v en de 900 Turbo. De 900 Turbo 16S combineerde de vierkleps-kop met een slakkenhuis. Het resultaat was 160 pk en 255 Nm. De 16S GT had zelfs 175 pk en 273 Nm tot zijn beschikking! Dit was de laatste echte Saab. Een hopeloze businesscase, maar je krijgt wel een een unieke auto met karakter en uitstraling. Ze waren overigens ook erg goed gebouwd, vandaar dat je ze nog steeds voorbij ziet rijden.
Saab 9000 CSE Aero
1993 – 1997
Als er een vraag is voor de beste stoelen ooit in een auto, dan zijn dat op 3 de comfortstoelen van de BMW 5 Serie F11, op 2 de sportstoelen van de Audi A8 D3 en op 1 de zetels in de Saab 9000 CS Aero. Het zal General Motors een doorn in het oog geweest zijn dat ze het budget van de sportstoelen verhoogd hadden met 4000%.
De standaardstoelen zijn er verrassend goed bij de 9000, maar de sportkuipen slaan alles. De rest van de auto laat zich eenvoudig samenvatten: een snelle Saab. In rechte lijn is ‘ie bloedsnel, de viercilinder loopt soepeler en smeuïger dan alles wat er nu op de markt is en man wat ziet ‘ie er heerlijk dik uit. Voor de rest is het hopeloos, maar met zulke pluspunten maakt het niets uit.
Saab 900 Turbo Talladega
1997 – 1998
De tweede generatie Saab 900 is niet de meest populaire onder de Saab-kenners, want het is een Vectra met ander koetswerk. Maar kom op, tegenwoordig is alles gebouwd op hetzelfde modulaire platform. Saab had tenminste het fatsoen om een eigen koetswerk, interieur en motor te gebruiken.
Dat is tegenwoordig bijna hoogst ongebruikelijk. De 900 Turbo was serieus een leuke en vooral heel erg fijne auto. Op het gebied van uitstraling kwam ‘ie een beetje te kort, maar dat maakte de Talladega weer goed. Alleen een Range Rover Classic en Saab Turbo kunnen driespaaks wielen hebben, zoals onze hoofdredacteur @michaelras sandalen kan hebben. Met 185 pk onder de kap kon je met gemak die E36 328i bijhouden op de snelweg. Met recht een van de tofste snelle Saabs ooit gemaakt.
Saab 9-5 Aero Estate (YS3E)
1998-2001
De fijnste Saab was niet eens de duurste. Ten eerste was er een duurdere Saab 9-5, de V6 Griffin. Een episch slechte motor met een oude-mannen-uitstralling. De 9-5 Aero was juist ‘jong’ met driespaaks wielen, skirts, dikke bumpers, een grote ovalen uitlaat en een sportinterieur. De 2.3 turbomotor kreeg een joekel van een turbo, waardoor deze 230 pk en 350 Nm kon leveren.
De automaat is populair onder de Youngtimer-regeling, maar de handbak is aanzienlijk sneller. Sterker nog, de overboost functie is alleen mogelijk op de handbak. De auto was een rechtstreeks aanval op de Volvo V70 T5 en ondanks de vele overeenkomsten is de Saab Wagon cooler en gaver, (zij het minder populair). Ook tof: het mechanisme voor de bekerhouders. Ze hadden soms echt tijd teveel daar bij Saab.
Saab 9-3 Viggen
1999 – 2002
De snelste Saab van de snelle Saabs. Saabs met Aero-badge zijn dik, snel, sportief aangekleed en lekker luxe. De Viggen deed er een schepje bovenop. In principe is het een Saab 9-3 met de motor uit de 9-5 Aero. Dus de 2.3 HPT, goed voor 225 pk en 342 Nm, iets later werd dat zelfs 230 pk en 350 Nm. Maak niet de fout deze auto te zien als een BMW 330i-alternatief.
Ondanks dat je BMW M3’s uit de periode op de tussensprint kon bijhouden, ging het belabberd een bocht door. Daarbij was de motor ook te veel voor het chassis, iets dat pijnlijk duidelijk werd bij de cabriolet. Ja, die bood men ook aan! In Nederland werd de Viggen na twee jaar uit het gamma gehaald, maar in de VS bleef deze nog een tijdje te koop. Ondanks de tekortkomingen zijn er weinig fijnere Autobahnmonsters.
Saab 9-3 Aero Sport Sedan
2001 – 2005
Misschien wel de belangrijkste auto uit de geschiedenis van Saab. Natuurlijk, er waren heftigere Saabs, maar dit was precies de sweet spot qua prestaties, uitrusting, prijs, verbruik en dynamische kwaliteiten. De motor was goed voor 205 pk (later 210), dus het was niet te veel voor de vooras. In het begin was deze generatie ook nog eens vrij licht, waardoor je op de snelweg er vlot van tussen kon.
Het was een van de eerste Saabs waarmee je iets van een bocht kon nemen zonder dat je hopeloos verzoop in een zee van onderstuur en wielspin. Misschien nog belangrijker, in vergelijking met zijn concurrenten was de Saab gewoon de beste aanbieding als totaalpakket. Het was tevens een Saab die niet-Saab-rijders aantrok. Helaas probeerde Saab te teren op het succes door het model 11 jaar in productie te houden.
Saab 9-2X Aero
2005 – 2006
Dit is de vreemdste der snelle Saabs. Dat ze hier niets meer mee gedaan hebben. De Subaru Impreza was toen al een beetje een verouderde auto. Om te rijden hilarisch, maar een vrij verouderd interieur dat in de jaren ’90 niet meer acceptabel was (terwijl de auto uit 2005 kwam). De Saab 9-2X combineerde de aandrijflijn, koetswerk en eigenlijk bijna alles met de Impreza. Maar, je kreeg een (iets) fraaier interieur. Ook is de conversie naar Saab-looks goed gelukt, eigenlijk.
Er was een ‘Lineair’ met atmosferische motor (165 pk), maar ook een Aero met 2.0 Boxer en 227 pk. Mocht je er nu eentje willen kopen, hebben we slecht nieuws voor je. Ze zijn zeldzamer dan kippentanden. Ze zijn alleen in de VS verkocht en daar was het geen groot succes, er zijn iets meer dan 10.000 exemplaren van de 9-2x gebouwd. Maar heel af en toe kom je er eentje tegen op Mobile.de. Ook leuk, in het laatste jaar werd de 2.5 liter boxer motor met 231 pk aangeboden. Nogmaals: vind ze maar eens.
Saab 9-3 Turbo X Sport Combi
2008
Het probleem was dat men van een Saab een allrounder probeerde te maken. Een snelle Saab is luxe, snel in een rechte lijn en een tikkeltje belegen. De 9-3 Aero X was een soort aanval op de Audi S4 Avant en BMW 335i Touring. Houd er rekening mee dat er 4 (!) V6 Aero modellen zijn. Eentje met 255 pk, 280 pk en 280 pk met AWD. Het topmodel is de Turbo X (Aero X in sommige markten) met 280 pk en 400 Nm.
Het plan faalde behoorlijk, eigenlijk. Zeker met automaat was de 9-3 Aero X niet echt snel. Althans, in vergelijking met de concurrentie. Wel is het het hoogtepunt van deze generatie 9-3 qua aankleding, uitstraling en bouwkwaliteit. Dit waren toffe karren, als je de concurrentie even buiten beschouwing liet (iets dat je bij een Saab altijd moet doen).
Saab 9-5 2.8T Aero Exlcusiv
2010 – 2011
De laatste van de snelle Saabs. De tweede generatie 9-5 is een wonderlijk fenomeen. De auto was namelijk bijna klaar toen GM besloot de trekker eruit te halen. Spyker nam de boel over en zette alles op alles om deze auto’s te bouwen en te verkopen. Je kan zeggen wat je wil, maar je kan beter een verloren automerk met een nieuw model kopen dan met een bejaard modelgamma.
De 9-5 is niet zo zeer slecht, dan absoluut geen match voor de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse uit de tijd. De Aero versie heeft een turbo V6 met 300 pk en 400 Nm, maar woog ook 1.845 kg! In veel opzichten was de auto niet beter dan de Insignia OPC, die zeker als occasion echt meer waar voor zijn geld biedt.
BONUS: Hirsche 9-5 Aero Troll R (YS3E)
2002 – 2005
Kennen jullie Hirsch Performance nog? Dat is een Zwitserse tuner die snelle Saabs sneller en vooral beter maakte. Niet alleen waren ze in staat (veel) meer vermogen uit de blokken te halen, ook pasten ze dingen aan die Saab vergat, zoals remmen en onderstel. Ook voorzagen ze de Saabs van wat extra visuele opsmuk.
Nu is het dat niet bijzonder, maar wel dat je de onderdelen bij de Saab-dealers kon bestellen met garantie. De 9-5 Aero (post-facelift) had standaard 250 pk. De 9-5 Troll maakte daar 280 pk van en de Troll R had zelfs 310 pk.
Meer lezen? Deze auto’s zullen goede investeringen zijn!
kniesoor zegt
Wel eens naar een 9-3 Sport Sedan gaan kijken, omdat ik dat een mooie oto vind. Was er een met een 2,8 V6, die bij/door ‘Norden’ opgevoerd was naar 270 peekaa. Vond ik qua vermogen bij nader inzien te dicht in de buurt van de 343 peekaa van m’n E46 M3 komen. Bovendien wilde ik met alle geweld een oto met een schuifdak. Dat had die Saab niet. De Saab is het dus niet geworden, het werd in plaats daarvan een Rover 75 2,5 V6. Beduidend minder vermogen en met schuifdak. Die beviel overigens uitstekend.
Gele koplamp zegt
Jaaaah, blubberdikke Saabs. Lekker!
moveyourmind zegt
Baal nog steeds dat ik zo’n 7 jaar geleden niet een 900 Aero heb gekocht voor nog geen 4000 Euro. Hij was niet perfekt, maar wel een hele mooie basis om perfekt te krijgen.
Kosten nu een godsvermogen. Maar ja, als je alles vooraf weet.
shalomleon zegt
Staat al een tijdje op mp een red arrow te koop voor 5500 uit mijn hoofd. Dat zijn in mijn ogen de guilty pleasures. Een nederlandse limited edition met de old school saab uitstraling en dito boxy bodykit
moveyourmind zegt
Klopt, dat is zeker een hele lekkere uitvoering. Zit wel wat (las) werk aan, maar daar is de prijs ook naar.
AudiRS zegt
willeme wat een supergaaf artikel!
Dood en doodzonde dat dit fraaie merk verloren is…
Captain zegt
In 2016 dankzij Autoblog een 9-3 TTID aero gekocht. Het was een artikel over auto’s met de grootste afschrijving en de Saab 9-3/Cadillac BLS stonden bovenaan de lijst. Met die redenatie (veel auto voor weinig geld) een zeer nette Saab op de kop getikt, uiteraard afgeladen met opties. Wel dus de diesel versie met slechts 180pk/400nm. Vrij lompe wegligging, en wat gewoontjes onder 50kmh, maar eens daarboven kon de turbo eindelijk wat toeren maken en gaat het best vooruit. Uiteindelijk weg moeten doen wegens firmawagen, night panel en het turbo metertje mis ik wel, maar het was voor de rest geen bijzonder comfortabele of stuurmansauto.
Jagris zegt
Mooie top 10! Toevallig gisteren de terugblik van Top Gear op het merk gekeken. Ik vind het echt een gemis dat ze niet meer bestaan, omdat ik het merk ook een warm hart toedraag. Ze deden een lange tijd alles op hun eigen manier in de autoindustrie. Een beetje zoals subaru/mazda lange tijd deden/doen. Zelf stiekem af en toe aan het kijken naar een 9-3.
E34M5Touring zegt
M’n pa kreeg uit de pool op t werk een 9-5 Aero van een collega als voorloopauto. Was snel zat maar zelden een auto gereden die het vermogen zo slecht kwijt kon. Tot m’n stiefmoeder een 9-3 aero cabrio kreeg. Die noemden we Rintje. Want die schaatste de weg over zodra je maar naar t gas keek. Die 9-5 was een automaat dus had er iets minder last van maar zelfs met de tc aan rookte hij in de eerste 2 versnellingen de voorbanden compleet weg. Zeker als je meer dan 2 graden stuuruitslag had.
Je hoort fans altijd over de kwaliteit, mijns inziens slaat dit enkel op het blok. Bij ons, zeker met de 9-3, ging er behoorlijk vaak wat stuk. Vooral veel electronica en afknappende interieurdelen. En nee, die ouwe en stiefmoeders waren geen slopers. Sterker nog, zeer zuinig op hun spullen. Ik ben in ieder geval geen fan.
eaudi zegt
Ik had een 2004 9-5 estate, een V6 diesel met handbak; automaat was niet mogelijk. Hirsch getuned, iets van 550nm. Supersnel als hij eenmaal in beweging was, sneller dan de aero benzine. Maar: nul grip, de voorkant ‘vergat’ de rest vd auto als je goed gas gaf, twee prachtige strepen trekkend voor de traction control eindelijk wakker werd. Episch slecht afgewerkt, paar keer stilgevallen of geen beweging in te krijgen, bv omdat de standaard standkachel voor problemen zorgde. Zo jammer van zo’n in de basis fijne reisauto. En toch: wat een fijne wagen! Als hij het deed dan.
sprankel zegt
550nm op een voorwiel aangedreven auto zonder een sperdifferentieel (tenzij je die als upgrade achteraf geïnstalleerd had), dan kan je wel verwachten aan gebrek aan tractie. Ik heb hedendaags 700nm liggen op de achteras zonder sperdifferentieel, als je de ESP in sportmodus zet en het ligt nat blijft die auto gewoon ter plaatste staan (letterlijk) terwijl dat toch echt een 2020 Mercedes is.
Onehp zegt
Ik ben zelf een Zweed maar vind eigenlijk niks aan Saab. Ervaring met de meeste uitvoeringen incl. Aero versies van de 9-3, ook getuned, en ook 9-5 en nooit onder de indruk geweest van het rijden en dan vooral onderstel en besturing. De turbomotoren waren relatief snel en het interieur ‘anders’, maar dat was het zo een beetje. De glansdagen waren 25+ jaar geleden m.i.
Misschien juist omdat het zo een dagdagelijks verschijning is hier dat het me niet boeit… Ondertussen heel oude en vaak goed versleten auto’s hier…
kooss zegt
Je had vroeger die Saab reclame op de radio. In de trant van, je hebt mensen die hard willen rijden maar niet kunnen. Je hebt mensen die hard willen rijden en dat ook doen. En je hebt mensen die hard kunnen rijden maar dat niet hoeven. Dat zijn Saab rijders.
Mooi artikel weer Willeme. Volgens mij heb je in het verleden ook een stuk over Saab geschreven hoeveel procent nu GM / OPEL was. Ook een leuk artikel met mooie anekdotes.
outlook zegt
Ok, maar hoe snel zijn ze dan?
mc96 zegt
Alleen de 99 en 900 zijn echte Saabs en waren bijzondere producten in hun tijd. De rest is niet heel bijzonder.
markgeerts zegt
Volgens zijn het foto’s van een 900 turbo, niet van een 99 turbo…
joel1987 zegt
Zo’n 5 jaar terug nog getwijfeld om een Saab 9-3 Turbo X te kopen. Prijzen waren toen zeker niet gek!
Toen niet gedaan, vrouw vond het absoluut geen mooie auto.
Dat ik het niet met haar eens ben mag duidelijk zijn. Ik vind ze prachtig, juist omdat ze redelijk ingetogen zijn.
outlook zegt
In dit geval beter spijt van de dingen die je wel hebt gedaan dan spijt dat je het niet hebt gedaan
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk merk is het toch. Een Saab naast de 159 zou toch mooi staan op de oprit.
kimhung zegt
Kunnen we wel even regelen. Ben ook wel benieuwd. Mijn Saab 9-5 station naast jou 159 (sw?)
aerotic zegt
Ik mis toch wel de 9-7x Aero in het rijtje met z’n Corvette motor.
EJS zegt
Ik denk dat veel mensen er zo op afgeven omdat ze naar het vermogen kijken en dan naar de wegligging, en denken ‘dat is niks’.
Als je het anders ziet, en je ziet het als heerlijke, soepele, onderstuurde cruisers met voldoende koppel, en lekker geïsoleerd van de buitenwereld (in zn klasse!) dan heb je er een hele fijne auto aan.. Bovendien zitten er in de meeste Saabs ongekend fijne stoelen :)
Ik heb zelf een tijd in een 93 OG gereden met de 2.0t aut die door de vorige eigenaar behoorlijk getuned was. Had volgens de vorige eigenaar 270 pk (en was iig bloedsnel boven de 80) maar bovenal erg soepel. Scheelt ook dat er een serieus goede schroefset onder zat die behoorlijk op comfort afgesteld was, maar ik mis die auto nog vaak. Zulke fijne stoelen en zoveel comfort voor zo weinig kosten was echt ongekend.
ronnys zegt
Precies, niet iedereen wil een strak sturende circuit monster!
soms in gewoon lekker cruisen op een zee van koppel heerlijk. Zeker in die ongekende heerlijke stoelen. Dat mensen dan een kale duitser uit zoeken met vormloze stoelen zonder enige steun of comfort is voor mij onbegrijpelijk.
Bovendien zou nightpanel europees verplicht moeten worden. Zeker met als die grote schermen van tegenwoordig. 1 bak licht en afleiding in het donker terwijl je alleen de snelheid en evt een beetje route info nodig bent. De rest gewoon uit!
Dat is gewoon fantastisch!
Gele koplamp zegt
Nee joh, Europese richtlijnen schijven juist voor dat er veel meer licht moet komen. Als je verblind wordt door alle schermen op je dashboard, kan je niet meer verblind worden door je tegenliggers. Superveilig en logisch
kennone zegt
Ik heb het laatste jaar van het bestaan nog bij Saab gewerkt. Heb zo wat alle snelle modellen gereden uit dit lijstje en heel eerlijk, het waren stuk voor stuk bizar slecht sturende auto’s. Helemaal de 9-3 met V6. Als het geregend had was in een bocht rechtdoor de enige optie! De Troll 9-5 was totaal kansloos tot de 100km ivm wielspin. Echter de oudere 900’s reden nog het beste met het blok in de lengte (in combinatie met FWD).
Maar toch als ik ooit de kans krijg om een nette Troll (R) te kunnen kopen doe ik het. Op een of ander manier word ik hier toch warm van.
Richmond zegt
Waarom noem je ze troll?
SimonMc zegt
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat de foto’s van de 9-3 Aero, van de V6 versie zijn. De motor wordt niet benoemd, maar het vermogen van 205/210 pk hoort bij de 4-cilinder modellen.
Corrado16v zegt
Er staat toevallig een 9-2x te koop in Wijk bij Duurstede. Flinke kilometerstand, maar dan heb je wel iets zeldzaams. https://www.autowereld.nl/subaru/impreza/saab-9-2x-aero-2-0t-uniek-wrx-9-3-9-5-9-7-37226634/details.html
Richmond zegt
@willeme als ze in de 900 het blok gekanteld hadden en in de lengterichting hadden geplaatst vanwege veiligheid, waarom waren ze de enige dan en zijn ze daar later ook weer zelf vanaf gestapt?
willeme zegt
@benja01:
1. Wegligging: catastrofaal onderstuur.
2. Saab is niet de enige, Audi plaatst bij de A4, A5 en A6 de motoren in lengte voor de vooras in combinatie met voorwielaandrijving, bijvoorbeeld.
3. Saab moest er wel van afstappen, want Tipo 4 was een Fiat-platform (dus motor overdwars) en de 900 NG was in feite een Opel Vectra, die ook de motor overdwars heeft.
Richmond zegt
Ja maar niet zo gekanteld als bij Saab toch? Of had de kanteling niks te maken met de veiligheid?
volvo480gtt zegt
Volgens mij was de kanteling zodat het blok bij een frontale botsing onder de auto zou schuiven. Ipv dat het blok richting het passagierscompartiment zou bewegen
Richmond zegt
Klinkt als een veilige toepassing, dus raar dat niemand dat overgenomen heeft bij de in lengte richting motoren
Gele koplamp zegt
Zijn niet veel fabrikanten die de motoren in de lengterichting plaatsen. En na de 900 zijn er nog wel meer veiligheidsfeatures toegevoegd. In moderne auto’s eindigt het motorblok niet vaak meer op de achterbak bij een frontale klapper
aerohead zegt
Mijn eerste Saab was een 9-5 2.3t uit ’97.
Heerlijk machine met een verschrikkelijk luie automaat.
Deze kort gereden op de snelweg door met ongeveer 100km/h in de achterkant van een DPD bus te duiken.
Ik kon gewoon uitstappen, wel pijn op de borst van de gordel en gigantisch hoesten van alle zooi uit de airbags + 2 weken overal spierpijn.
Ding was all-risk verzekerd en kreeg zowaar een flink duit terug en daar een 9-5 2.3 Aero Automaat van gekocht uit 2003.
Geweldig ding en de beste stoelen ooit !
Tot stage 3 laten tunen en man wat ging dat ding af ! De automaat kwam daar echt wel mee tot z’n recht.
Op de snelweg sprintjes vanaf 80km/h zag je echt alles in binnenspiegel heel snel kleiner worden … tot 200km/h dan hield het op qua vermogen, maar wat had ding een koppel over een enorme toeren gebied.
Wegtrekken bij een stoplicht moest met 2 handen aan het stuur anders dook je of je buurman of de berm in.
Uiteindelijk is het orginele blok spectaculair geklapt, toen een nieuw blok erin (onder e.o.a. coullance regeling) die gaf na 150k de geest en daarna een short blok.
Dus ja … hoop geld in gegaan wel maar wel 10 jaar in mijn bezit gehad en met een hoop plezier in gereden.