Niets bijtellingsknallers, vandaag kijken we naar de snelle obscure Japanse stationwagons!
Als we zeggen we denken aan snelle stationwagons, dan kom je al snel uit in Noord-Europa. Natuurlijk, er zijn zat landen die epische stationwagons hebben gemaakt, zoals Italië (Alfa 156 GTA Sportwagon), Verenigde Staten (Cadillac CTS-V Wagon), Australie (Holden HSV GTS Wagon), Verenigd Koninkrijk (Jaguar XF-R Sportbrake) en Spanje (Seat Leon ST Cupra). Maar het is vooral een Noord-Europese aangelegenheid dankzij merken als Audi, BMW, Opel, Mercedes, Porsche, Volkswagen, Saab en Volvo, nietwaar?
Snelle obscure Japanse stationwagons
Maar stiekem zijn ze in Japan ook heel erg fanatiek bezig geweest met de snelle stationwagon. Sterker nog, in Japan heeft de auto een soort cult-status, net als in de Verenigde Staten. De stationwagon is de ideale auto voor mensen die een crossover of SUV moeten kopen vanwege hun eega, maar nog wel een leuk sturende auto wensen met goede rijeigenschappen en uitstekende prestaties. Bij de crossover offer je dat allemaal op voor uiterlijk vertoon en extra verbruik.
Ook in Japan worden deze auto’s telkens zeldzamer, overigens. Daarom nemen we je vandaag mee op reis naar de wereld van de snelle obscure Japanse stationwagons!
Honda Accord SiR Wagon (CH9)
1999 – 2000
Een vrij milde auto in dit lijstje, deze Honda. Honda heeft niet heel erg veel stationwagons gemaakt in het verleden. Op basis van de Civic en Accord kwamen er een paar. Heel erg consequent was Honda daar niet mee, overigens. Nu zijn er ook verschillen tussen de Japanse, Europese en Amerikaanse Accords, dus dat is logisch. De Honda Accord Wagon SiR is een bijzonder geval.
De auto komt ut 1996 en heeft een 2.2 viercilinder. Het is echter de periode dat VTEC zijn hoogtijdagen beleeft en dus levert de motor 190 pk! Ook is de auto voorzien van sportievere ophanging, mooie velgen en sportiever interieur. Ondanks de hoogtoerige dubbelnokker is het onderstel (rondom double wishbones) de ster van de show.
Mitsubishi Legnum VR-4 (EC5W)
1996 – 1998
Als je deze auto zo ziet, moet je denken aan een Mitsubishi Galant, waarschijnlijk. Dat heb je goed gezien! In Japan krijgt een stationwagon soms een andere naam en dat is hier ook het geval. De Legnum hoeft niet zozeer een snelle auto te zijn, Mitsubishi heeft ze ook met wieldoppen en instapmotor geleverd. Je moet deze auto niet zien als een Evo met lederen bekleding, het zijn compleet andere auto’s.
De Legnum is meer premium en heeft een dubbelgeblazen V6 onder de bak. Deze leverde 280 pk. Althans, als je voor de handbak ging, de automaat had slechts 260 pk. In alle gevallen zijn het nog altijd snelle auto’s: van 0-100 km/u in iets meer dan vijf tellen en een top van meer dan 250 km/u.
Nissan Stagea RS Four V (EC34)
1996 – 1997
De Nissan Stagea word gekscherend weleens de Skyline Wagon genoemd. De auto deelt wel wat techniek met die auto. Ook niet gek, want de Skyline was de sportieve premium sedan van Nissan. De Nissan Stagea is met zijn rechte kofferbak een soort Volvo-esque verschijning.
Je kon ‘m krijgen met diverse zes-in-lijnmotoren, waaronder met turbo! Deze RS Four versies met 2.5 liter en turbo waren goed voor 280 pk en je kunt ze vrij eenvoudig tunen naar meer. Tegenwoordig zijn dit gewilde obscure pareltjes voor de stationwagon fans wereldwijd.
Toyota Crown Wagon Athlete
1999 – 2003
Een andere topper uit de stationwagon-cult is deze Toyota Crown Estate Athlete. De Toyota Crown is de luxe auto van Toyota. Het is (nou ja, was) vooral een luxe sedan. Maar Toyota deed aan verschillende carrosserievarianten en uitvoeringen.
Dus waar de meeste versies een luxe sedan waren, kon je ook kiezen voor een sportieve stationwagon! De motor is de 1JZ GTE, een 2.5 liter zes-in-lijn met turbo. Dit waren de laatste leuke versies, daarna kwamen V6’en en hybrides.
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GT-B (BG5C)
1995 – 1999
Natuurlijk, er zijn ook STI’s van de Subaru Legacy geweest. Sterker nog, van de vorige generatie was er zelfs een STI! Dat was echter vooral een GT-Turbo met een paar modificaties en STI-logo. Deze generatie Legacy had al een snelle versie, de 2.0 GT met een 250 pk sterke EJ20H. Dat was niet de Subaru Impreza-motor (dat is de EJ20 zonder H). Het verschil is de turbo set-up. De Impreza heeft er eentje, bij de Legacy kon je er twee krijgen.
Een kleine turbo voor snelle respons en koppel bij lage toeren. Dan was er een grotere turbo voor maximaal vermogen. De GT-B is de sportievere versie van de GT. Deze is voorzien van BBS-wielen, Bilstein-dempers en een 280 pk sterke variant van de motor. De B van GT-B staat voor Bilstein. Daarnaast had de GT-B straffere veren, dikkere anti-rollbars en grotere remmen. Ook hier moet je de handbak hebben, de automaat had de 250 pk-motor van de gewone GT.
Mitsubishi Lancer Evolution IX MR GT-A Wagon
2005 – 2006
Ondanks de naam ‘Lancer’ was deze auto eigenlijk een Mitsubishi Lancer Cedia. Daar was een stationwagon-versie van. Er was zelfs een sportieve versie, de Mitsubishi Cedia Wagon Ralliart, compleet met 2.4 GDI-motor met 165 pk.
Maar de echt coole versie kwam pas in 2005 met de Mitsubishi Lancer Evolution Wagon. Natuurlijk kon je kiezen voor een handgeschakelde GT met MR-aankleding. Maar als je echt een obscure station wil hebben, er was ook een luxere GT-A met automatische transmissie!
Toyota Caldina GT-T
1997 – 1999
Het kan zijn dat de Toyota Caldina je bekend voor komt. De eerste generatie Caldina (de T190) kennen wij als Toyota Carina Stationwagon. De tweede generatie Caldina lijkt verrekte veel op een Toyota Avensis, maar dan toch anders. De Avensis was een intens saaie auto bij ons, maar niet in Japan.
De Caldina GT-T is namelijk een heerlijk obscure snelle Japanse stationwagon. Deze is voorzien van de bijzondere 3S-GTE-motor, een 2.0 turbo met 260 pk. Je kan deze auto zien als een praktische Celica GT-Four. Ook nu kun je kiezen tussen een automaat en handbak, maar volgens Toyota waren ze beiden erg snel.
Mazda Capella VR-X Sports Wagon (GW)
2001 – 2002
Deze auto herkennen jullie vast nog wel. Toch behoort deze auto tot de snelle obscure Japanse stationwagons. De Mazda 626 Stationwagon was in de jaren ’90 een van de meest verstandige auto’s die je je buurman kon aanraden.
Het was alleen niet echt een leuke of spannende auto. In Japan, waar de auto Capella heette, kon je wél een bijzondere versie kopen, namelijk de V-RX. Deze had een hoogtoerige 2.5 V6 onder de kap! In je gigantische ‘wagon! Hoe cool is dat?
Nissan Avenir 2.0 X GT Turbo (E-PNW10)
1995 – 1996
De Nissan Avenir is ook zo’n model dat er alleen als stationwagon is, net als de Stagea. De bedoeling van de Avenir is een functionele ‘wagon voor families. Het was in principe een Nissan Bluebird, maar dan met een modernere stationwagon-koets erop. In Nederland hadden we de Sunny Stationwagon die er het meeste op lijkt. Sterker nog, de Avenir Cargo heette in Nederland Sunny Wagon!
De Avenir kwam er voornamelijk met heel verstandige aandrijflijnen, maar van 1995 tot eind 1996 was daar de de Avenir Turbo. Voorzien van een SR20DET uit de Nissan 200SX en Nissan Sunny GTiR, om even een zijstraat te noemen. Standaard kreeg je een automaat en vierwielaandrijving, waarmee je in principe overal en altijd bloedsnel kon zijn.
Mitsubishi Magna Sports Wagon (TJ)
2001 – 2002
Deze smokkelen we. De Mitsubishi Magna is een auto van een Japans merk, maar bedoeld voor Australië. Daar zijn relatief grote eenvoudige auto’s erg populair. De Magna was het antwoord op de Holden Commodore en Ford Falcon. In de meeste gevallen zijn Magna’s functioneel, soms een beetje luxe.
Mitsubishi experimenteerde met de Magna Sports Wagon, een Magna met dikke bodykit, grote wielen en flinke verlaging. Dat pakte goed uit. Helaas was het productiemodel minder dik, maar alsnog kreeg je een dikke stationwagon met 3.5 liter V6 en fraaie wielen. Bijzonder obscuur!
Uiteraard is deze top 10 met de grootst mogelijk zorg samengesteld. Het kan zijn dat je eentje mist, zoals de Subaru Levorg van Mighty Car Mods. Uiteraard kun je in de comments zeggen dat een Tesla Model Y beter is in alle opzichten of welke auto we missen.
kennone zegt
De EVO 9 graag, wat blijft dat toch een briljante machine zeg!
alcantara zegt
Nou ja, snel voor die tijd dan. Tegenwoordig stelt < 300pk niks meer voor natuurlijk.
Johanneke zegt
Nee precies. We hebben nu allemaal een auto die onder de 5 seconden op de 100 zit en makkelijk richting de 300 gaat. De auto’s uit dit lijstje met een +-5.5 seconden van 0 naar 100 en een 250km/u top zijn echt traag.
willeme zegt
@johanneke:
Ik zou niet zo happen, als @alcantara niet in zijn mum is, laat hij dat merken ;-).
Overigens moet men het wel in het juiste daglicht zien, om deze auto’s ’te begrijpen’.
1. Dat vermogen van 276 pk is een herenakkoord. Volgens mij is er nooit een standaard Evo 9 geweest met minder dan 310 pk standaard, bijvoorbeeld. Meestal was het slechts een opgave, maar lag het er (flink) boven.
2. In de meeste gevallen reageren de motoren van Japanse sportauto’s uitstekend op tuning. Met relatief eenvoudige ingrepen heb je al flink meer vermogen tot je beschikking.
3. Gewicht: Japanse sportieve auto’s uit deze tijd waren relatief licht. Dat zag je terug in de krappe en goedkope interieurs, maar het scheelde wel.
Dus als je met je Golf R, BMW M3 of Porsche 911 naast een Legnum VR4 of Legacy GT-B staat, dan is de kans alsnog groot dat je niet in de buurt komt van zo’n Japanse jaren ’90 station ;-)
Johanneke zegt
Die 276pk was vaak ook wheel horsepower, terwijl de meeste fabrikanten adverteren met engine horsepower. Best een verschil.
willeme zegt
@johanneke: nee volgens mij niet, ook hier zijn het pk’s aan de krukas. Ook in Japan. Wel BHP ipv onze PS, dus 276 pk is eigenlijk 280 PS zoals wij die kennen.
kennone zegt
Oud heren akkoord in Japan zorgde voor de Max 280 paarden, wat opzich niet zo heel erg was gezien de motoren werden gebouwd om makkelijk het dubbele of meet aan te moeten kunnen. Dus als je nog een standaard exemplaar gevonden krijgt gelijk inversteren in een dikkere uitlaat en turbo en je gaat zo richting de 5 a 600 pk. En waar een duitse station van dit formaat al gouw richting de 2000kg gaat, zit zo’n Jap op 1500kg of minder. Geloof mij dat dit van zijn plek zou gaan.
joki zegt
Ze wegen tegenwoordig alleen wel twee maal zo veel. Anders moet je je eens informeren over wat bvb een Peugeot 205 zo leuk maakt…
Johanneke zegt
Af en toe komt er zo’n Legnum te koop. Heb zelf de Galant wagon die er vrijwel hetzelfde uit ziet gehad. Qua uiterlijk zijn het prachtig gelukte BMW klonen. Zeker in het paars blauw wat ik had een bijzondere verschijning. Toevallig is ie pas weer verkocht door bekenden van mij:
Mitsubishi Galant Wagon 2.0 GLSi. In unieke goede conditie!
Gereserveerd
https://link.marktplaats.nl/m1913035090?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Maar op het Galant-fans forum heb je een paar mensen die een Legnum of Galant VR-4 motor (sedan versie van de Legnum) geswapped hebben in een normale Galant v6. Behoorlijk tof, alleen heb je enkel voorwielaandrijving, ipv 4wd.
smart2000 zegt
Allemaal schrot.
rollingstoned zegt
Leuk artikel weer @willeme :-)
Nu nog ff kiezen…
thearchitect zegt
Ze lijken allemaal wel erg op elkaar of lijkt dat maar zo? (humor..)
Johanneke zegt
Stationwagens uit hetzelfde tijdperk uit hetzelfde land lijken op elkaar? Wow!
Gelukkig is dat nu heel anders met de huidige crossovers.
https://www.google.com/search?q=modern+cars+look+the+same&client=ms-android-samsung-ss&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiprLy0ruT7AhUH7KQKHXonDJEQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=750&dpr=2.63#imgrc=_DdNwNoSpnvMnM
rikus zegt
Je hebt honger hé?
Johanneke zegt
Ja man. Ook zo makkelijk om maar te roepen dat alles bait is overigens.
drtim zegt
Wat een plaatje is die Legnum nog steeds!
cossiekiller zegt
De leukste (en mooiste) voor mij staat er niet bij Willem. Namelijk de Lagacy 3.0R spec B wagon uit 2006 ongeveer…
Niet heel obscuur, maar toch 260pk uit een 3L 6cil boxer. En dat geluid!
Gulli zegt
Voor fans van de Stagea zie op youtube de filmpjes van Mighty Car Mods de serie over de Double Unicorn waarin ze er eentje helemaal de moeder tunen. Erg gaaf project.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvKTvFJhZUJi_4_zliMEucYtH7R6D_mjD
Polo Fun zegt
Ik zou graag met die Capella rijden in Capelle a/d Ijssel. Ja.
golf1985 zegt
Die legacy en evo9 wagon zijn zo ontzettend gaaf! Zou zo niet weten welke ik zou kiezen van de twee. Denk misschien toch de evo