De Tesla Model S zit weer lekker in de lift, volgens Elon Musk.
Ah, niets houdt ons zoveel bezig als Tesla. Waar normale automerken het moeten doen met kundig opgezette campagnes, kan Elon Musk zijn twitter-account daarvoor gebruiken. Scheelt toch een enorme smak geld.
Alles wat de heer Musk aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Ok, op het moment is het aandeel niet meer wat het geweest is, maar het is nog altijd onredelijk hoog.
Rol uitgespeeld
De Tesla Model S leek een beetje in een dipje te zitten. De grote fastback is nu al sinds 2013 op de markt en de tand des tijds begint er behoorlijk aan te knagen. Althans, dat is bij de meeste auto’s het geval. De Model S was dermate vooruitstrevend in 2013, waardoor de auto niet direct verouderd over komt. In technisch opzicht is dat zeker niet het geval. Op dat gebied bleven de Amerikanen de Model S vernieuwen en verbeteren.
Met nieuwkomers als de Audi e-tron GT en Porsche Taycan zou je denken dat de rol van de Model S is uitgespeeld. Nu zijn dit geen directe concurrenten, de Tesla is aanzienlijk sneller, goedkoper en heeft een grotere actieradius.
Enorme vraag Model S
De verkoopcijfers leken eerst te bevestigen dat er minder interesse is in de Model S. Sinds de Model 3 er is, is de populariteit van de het grotere model tanende. Onlangs werd de Model S gefacelift. Normaliter maakt zo’n opfrisbeurt niet heel erg veel meer uit voor de verkopen, maar bij Tesla gaat het allemaal even anders dan anders. Elon Musk verwacht namelijk een enorm afzet. In een e-mail naar zijn personeel laat hij het volgende weten:
“Model S/X production lines are almost done with the retooling and will be aiming for max production next quarter. There is high demand, so we are soon going to need to go back to two shifts. Please recommend friends for recruiting.”
Elon Musk, de verlosser.
Om hoeveel exemplaren het gaat is nog niet duidelijk. De fabriekslijnen worden dus nu op dit moment aangepast voor de nieuwe auto’s. Ondanks dat Musk weleens een vreemde of opmerkelijke beslissing kan maken, is er altijd wel een commerciële gedachte. Er is dus enorm veel vraag naar het nieuwe topmodel.
Via: Inside EV’s.
TNThomas zegt
“Met nieuwkomers als de Audi e-tron GT en Porsche Taycan zou je denken dat de rol van de Model S is uitgespeeld. Nu zijn dit geen directe concurrenten, de Tesla is aanzienlijk sneller, goedkoper en heeft een grotere actieradius.”
Mooi gezegd, maar ik vermoed dat er nog wel wat comments komen die het niet eens zijn met die tweede zin. Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen dat de facelift van de Model S zo een effect op de verkopen heeft.
Robert zegt
@tnthomas: het zullen vooral de veeleisende Europese klanten zij die eerder voor een e-tron of Taycan kiezen dan een Model S. Om de simpele reden dat er een aansprekend logo op de neus is geplakt. Oké, de hogere bouwkwaliteit en servicegraad van de fabrikant zullen ook wel meespelen. Maar in de rest van de wereld, en dan in het bijzonder de VS, maakt dit wel degelijk iets uit. DE combinatie van een significant lagere prijs met het ‘made in the USA’ stempel maakt dat vele Amerikanen (en Chinezen) toch gemakkelijker over die panel gaps en plastieken interieurs heenstappen.
Ik denk trouwens dat als men bij Tesla nog eens een wezenlijk ander front en achterzijde voor deze Model S weet te ontwerpen én eens fatsoenlijk op die bouwkwaliteit gaat focussen, deze model S nog veel langer kan meegaan, zonder direct met de wet van de remmende voorsprong te worden geconfronteerd.
knapzuur zegt
Panel gaps voor een Tesla is zo iets als roest bij een Alfa Romeo, tuurlijk ze hebben het maar of het nu echt een probleem is of slechts het enige is wat er te zeuren valt? De achterklep rubbers van Model 3 rijders of de gasveren van Model X rijders hoor je eigenlijk niemand over en dat zijn toch wel échte problemen geweest voor de mensen die ik ken, overigens kan je de rubbers zelf verder aanduwen, de gasveren was zelf te doen maar ze sturen de onderdelen niet op.
Robert zegt
@knapzuur: ik had de term ‘panel gaps’ al in cursief gezet, juist omdat dit de facto hét thema is m.b.t. de (vermeende) kwaliteitsissues bij Tesla. Inderdaad, net als ‘roest’ en ‘Alfa Romeo’ op een of andere manier telkens weer in samenhang terugkeren.
willeme zegt
@RRRobert: Mijn Alfa Romeo had een verroest subframe, verroeste kofferklep en verroeste dorpels. En dan valt de 159 nog heel erg mee in vergelijking met de 147/156/GT (Veerschotels anyone?). Alle Tesla’s die hier in de buurt staan hebben ook flinke panel gaps. Is natuurlijk een momentopname en zeer selectieve proef, maar het klopt wel ;-)
Of het je interesseert is een tweede, maar die cliché’s zijn er met een reden ;-).
Pascal zegt
@willeme ik kan het bevestigen, panelgaps zijn inderdaad helaas nog steeds een ding bij Tesla.
DeWitteCondor zegt
@willeme: @willeme, ik heb zowel een 156 TS als een 147 GTA gehad (I know, had ik nooit moeten verkopen) maar nooit problemen met roest gehad. Misschien heb ik mazzel gehad maar beide auto’s waren echt top, nooit issues mee gehad.
Paul58 zegt
@dewittecondor: hier ook geen last van roest gehad bij meerdere alfa’s (enkel een 145, alleen deze had schade gehad). Natuurlijk roesten Alfa’s maar dat is toch niet alfa specifiek? Kijk bijvoorbeeld naar ford of Mercedes en zo zullen er genoeg merken zijn die wat ‘sneller’ beginnen te roesten of last van roest hebben bij bepaalde types. Volgens mij was het voornamelijk de Alfa Sud. Achja als Alfa rijder moet je bijna altijd in de verdediging (ben het gewend). Maar weinig last van roest in ieder geval:)
smokin zegt
Ach, een “kenner” wist over mijn 4C ook te vertellen dat die dingen al roesten in de showroom.
Pascalo zegt
@tnthomas Zij die andere eisen stellen kunnen gerust bij Audi of Porsche uitkomen. Maar op de in die zin genoemde punten heeft Tesla objectief aan Porsche en Audi (nog) geen concurrentie dus dat is geen kwestie van mee eens zijn of niet.
laptom zegt
@TNThomas: ach ja. De S plaid die iedereen kan kopen wordt natuurlijk wel weer een dingetje. 1100pk en 120kw accu voor €100k…
geen1234 zegt
€100k voor een Tesla gaat niemand meer doen, teveel betere alternatieven. Niemand koopt toch ook een daihatsu cuore met een motor van 1000pk en een prijs van €100k, een auto is niet alleen maar pk’s
€100k konden ze alleen maar krijgen voor die model s omdat er een bulk subsidie op zat, en dat is er niet. Volgens mij is het merendeel van die EV rijders helemaal niet geïnteresseerd in de pk’s.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sportabgasanlage zegt
@willeme typo: TeLSa ;-)
OT: “Elon Musk verwacht…” zoals het een CEO betaamt, zijn de verwachtingen altijd positief. Wij van wc-eend…
Pascalo zegt
@sportabgasanlage de bron is een interne email naar zijn eigen personeel. Het zou niet erg slim zijn om daarin dingen te schetsen die niet kloppen. Z’n tweets zijn daarentegen een ander verhaal, die dienen zeker met een korrel zout (of 2) genomen te worden.
mashell zegt
Het is toch net andersom? Je personeel moet je motiveren, die mag je alles wijs maken. Maar Twitter communicatie is openbaar en kan de koers beïnvloeden dus zijn onjuiste uitspraken daar strafbaar.
Pascalo zegt
Personeel moet je zeker motiveren ja, alles wijsmaken: nee zou ik niet doen als je wilt dat je team je in de toekomst nog vertrouwt.
geen1234 zegt
‘Interne email’ met cc naar de media ja. Anders hadden we hem hier niet.
Musk lijkt me niet het type dat een mailtje naar het personeel stuurt, “verkoop je aandelen want we hebben minder verkocht” of “we hebben voor een productie burst een paar maanden mensen nodig, dus adviseer niet kennissen of familie hun huidige baan op te zeggen om voor ons te komen werken.”
mcshine zegt
Het is dan ook schaamtelijk te constateren dat zelf na 10 jaar men nog niet eens de helft van de prestaties kan leveren. Leuk zo’n Taycan, maar ik zou toch goed op de bumpertjes letten voordat ik hem aan een stoplichtsprint met een Model S onderwerp. Wat een faal van de oude wereld, strakke naadjes of niet…
dwfc zegt
Een auto is meer dan van 0-100 rijden.
Stoplichtsprintjes is voor pubers.
Het echte werk is op circuit, maar dat heb jij nog maar enkel op foto bekeken als je weet wat ik bedoel.
mashell zegt
Nee joh gekkie, het echte werk zijn juist die stoplicht sprintjes, dat is real life day to day. Circuit rijden is alleen maar voor de enthousiastelingen.
Pascalo zegt
Zowel stoplichtsprintjes als circuits zijn voor 99% van de kopers niet werkelijk relevant. Maar het zijn wel manieren om auto’s met elkaar te kunnen vergelijken en te beoordelen wie technisch verder is.
pramm zegt
Dat was zo, totdat Tesla uitkwam. Toen waren de 0-100 tijden ineens niet meer relevant voor autoliefhebbers.
brera22 zegt
Eerst zien en dan geloven…
De Heer Musk zegt wel vaker wat en het aandeel begint toch echt te zakken…
In Europa krijgt ie het steeds zwaarder en de fabriek in Berlijn is nog lang niet open,in Nederland zie je Model S niet meer zo vaak over de toonbank gaan..
Volgend jr 16% bijtelling tot 40K Het fiscale feestje is dan bijna helemaal over…
En de Tesla boys met hun model 3 auto mogen ze nog 3 jr vd lage bijtelling genieten..en dan is hun feestje ook over .
dwfc zegt
Als we weten dat we nu nog maar aan de start staan van het EV tijdperk dan is het wel noodzakelijk dat Musk nog een paar fabriekjes bijplaatst om zijn verkoopaantallen te verdubbelen, laat staan verviervoudigen.
Hij zal in de komende jaren nog wat afschrijvingen op de balans kunnen boeken.
In de autowereld is TSLA een niche speler met 500.000 stuks.
Eens de fiscale gunsten en emissie subsidies wegvallen is de markt echt open.
De oude garde heeft structureel een grote voorsprong.
TSLA heeft nu absoluut nog wel een voorsprong in batterij technologie, maar
door innovatie kan dit snel voorbij zijn.
Idd. in de EU is TSLA sinds vorig jaar marktleider af …
https://www.ad.nl/auto/dominantie-van-tesla-in-europa-is-voorbij~a460daaa/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Pascalo zegt
“Het aandeel gaat toch echt omlaag” had je daarin meegerekend dat samen met Tesla de gehele tech-sector klappen kreeg op de Nasdaq en dat het aandeel inmiddels razendsnel terug is gestegen naar 700 dollar?
dutchneon zegt
Ja mooi he… Tesla net 20% in de plus gisteren :D
nissanfairladyz zegt
Je zou maar ff gewoon 100k aandelen hebben. Zo even 20k winst. :)
pramm zegt
Volgens mij heeft Mercedes net laten weten harder in te zetten op ev omdat ze de eisen van 2025 anders niet kunnen realiseren. De subsidies zijn er geweest om tractie te krijgen. Dat is gelukt dus de subsidies kunnen er weer vanaf, terwijl mensen toch ev’s zullen blijven kopen en leasen. Dus de afnemende subsidies is dezelfde uitdaging voor de hele sector. Zo lang Tesla qua prijs onder die van de concurrentie zit, zullen ze genoeg blijven verkopen
flutterby zegt
Inmiddels zijn de leveringen voor Europa doorgeschoven van september naar november. Persoonlijk wel interesse in de S, maar helaas met de refresh geen trekhaak en toch maar wachten op de Y.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: adverteren op Autoblog is mogelijk, daarvoor dient dan wel betaald te worden. Stuur een mailtje als je vragen hierover hebt. Dank. –
Lars zegt
Misschien dat Tesla een hoop heeft verandert aan de model S qua stabilisatie etc. want met een model S performance uit 2020 met 1 extra electromotor rijd je niet in 1:30:3 een rondje om laguna seca. Overigens mag je eigenlijk ook niet van een 10 jaar oud model spreken want door de refresh is hij weer helemaal up to date en tussen het 2012 model en 2021 model zitten maar weinig overeenkomsten.. Alleen het extrieur vinden sommige mensen verouderd (ik niet).
Pascal zegt
Een Model S uit 2021 is inderdaad onderhuids en qua interieur gewoon volledig bij de tijd en heeft waarschijnlijk een stuk meer vernieuwing aan boord dan bijv een Audi A3 die als nieuw wordt gepresenteerd maar onderhuids gewoon nog voor 90% hetzelfde onderstel, bak en motor heeft als de vorige generatie. Toch snap ik de mensen wel die ook graag een nieuw front/achterkant hadden gezien op de Model S zodat ze nog meer het gevoel hebben in een nieuwe auto te rijden, het oog wil ook wat…
vaakbenjetebang zegt
@Pascal: de body-in-white van de Tesla is nog hetzelfde, voor zo ver ik weet, en dus zullen de hard points voor de wielophaning ook nog wel op dezelfde plek zitten, en dus zal de wielophanging/onderstel ook nog wel hetzelfde zijn. Goed, het zal qua afstelling waarschijnlijk verbeterd zijn, maar toch, dan is er al een flinke bulk van hetgeen wat bepaalt hoe de auto rijdt en voelt al 10 jaar in de basis hetzelfde – dus in die zin is hij onderhuids niet echt meer bij de tijd te noemen. Wat dat betreft net Audi, wat je zelf al aanhaalt. Maakt ook niet uit, want van alle Tesla’s is dit nog steeds met vrij grote afstand de fraaiste en op BEV-gebied hebben ze hun zaakjes gewoon heel goed op orde. Voordeel als je nu een S koopt is ook dat de kinderziektes er wel uit zijn, na bijna 10 jaar in productie te zijn geweest. Wat dat betreft misschien wel een verstandiger aankoop dan een fraaiere Taycan.
nissanfairladyz zegt
De Raven updat was zelfs niet eens het uiterlijk verandert. Maar wel de complete aandrijving en batterijen. Dat zie je niet bij de gewone automerken!!!
willeme zegt
@nissanfairladyz:
Dat is niet correct. Met name BMW heeft er een handje van om een complete motorgeneratie te vernieuwen in een model terwijl er niet eens een facelift is. Mercedes doet dat ook weleens.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: gedraag je even volwassen. –
SimonMc zegt
Loooool
alfapeter zegt
Is u dit?
https://www.autojunk.nl/2021/03/geen-tesla
Pascalo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Lars zegt
Goed gezegd Pascalo
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage: houd de discussies zinnig a.u.b.-
Lars zegt
Excuses
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Charles Taycan 4S zegt
Hahaha! Hoop nutteloze bijdragen hier op Autoblog…. even terug op aarde: Musk die in een glazen bol kijkt en zegt dat de mogelijk toekomstige Tesla model S goed gaat verkopen terwijl de produktieband nog niet eens klaar is…..ik hou me maar gewoon bij de verkoopcijfers van de Model S en X die de laatste jaren een duikvlucht hebben genomen wat op zich ook logisch is voor een model van 10 jaar oud en waarbij inmiddels sinds eind 2019 een concurrent uit Duitsland op de markt is die de Tesla al rechts voorbij gereden is…😉ik wens hem veel succes!👌
Pascal zegt
In the real world: Porsche is voor de liefhebber, mooier afgewerkt en de meer begeerlijke rijdersauto. Tesla is dan weer heer en meester op gebied gebied van range, performance, software, supercharging netwerk en autonoom rijden.
Beweren dat Porsche Tesla heeft ‘ingehaald’ klinkt misschien leuk bij een borrel (met ongeinformeerde aanwezigen), maar is als je objectief kijkt hartstikke onjuist. De auto’s zijn slechts ánders en welke je kiest is een kwestie van prioriteiten en budget.
Recente verkoopcijfers pakken van 2 end-of-life modellen is nogal cherry-picking. Voor de conclusies die je trekt, zijn toch echt eerst de officiele verkoopcijfers nodig van de Model S en X refreshes.
Dutchdriftking zegt
Tja, de specs zijn bizar en de nieuwe voorbumper en wieldesigns zijn ook precies wat de auto nodig had om weer fris te zijn. Nu nog naar Vilner voor een knap interieur.
SimonMc zegt
5 Euro dat hier morgen weer een negatief bericht over Tesla staat, gepost door een “andere” auteur.
Charles Taycan 4S zegt
@simonmcc, ik denk het ook want enige reële kritiek op Telsa wordt weggecensureerd nu… 😉
lithiumion zegt
@Charles Taycan 4S: wellicht is je interpretatie van ‘reële kritiek’ toe aan herziening?
Charles Taycan 4S zegt
Vertel!😉
mashell zegt
@SimonMc: na dit positieve bericht mag dat dan ook weer wel.
ouwedibbes83 zegt
@willeme: schreef je collega Jaap op 28 februari 2021 om 16:58 niet eenzelfde bericht over dit nieuws?