Een snelle luxe stationwagon. Niet te groot. Lekker premium.
Meestal maken mensen vrij voorspelbare stapjes qua auto. Van 108 via 208 naar 308 zeg maar. Dat is echter iets van vroeger. Door de bijtellingsregels, beperkte aanbod aan auto’s en stijgende prijzen kan niet iedereen meer de upgrade maken die vroeger vanzelfsprekend was. Het fluctueert iets meer. Dat blijkt ook uit de aanvraag van Yorrick die op dit moment een keurige Golf rijdt. Het is een 1.0 (dus met sportief pookje) van na de facelift (uit 2018). Nu zou je denken dat de volgende stap een Tiguan of A3 is, maar niets is minder waar.
Hij gaat meteen voor de leukere categorie: de luxe en sportieve stationwagon! Een iets oudere auto is geen probleem, mits deze maar luxe en modern is. Nou ja, wij zeggen wel dat we zoeken naar een luxe en sportieve stationwagon, maar Yorrick zijn vrouw wil graag een crossover, Yorrick kijkt naar een snelle station of vijfdeurs liftback De station lijkt dus een compromis te zijn. Ze hebben namelijk een hond (een heuse Akita) en die moet af en toe meekunnen. Ook zullen er soms volwassenen op de achterbank zitten. Een coupé is dus niet praktisch genoeg.
Qua electronica en luxe willen ze er niet op achteruit gaan. Dus items als adaptieve cruise control, AppleCar Play (of fatsoenlijke navigatie) en dergelijke items mogen (of beter gezegd moeten) erop zitten.
De wensen en eisen voor een snelle en luxe stationwagon voor de Akita (en Yorrick) kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s | Volkswagen Golf 1.0 TSI |
Koop / Lease | Koop |
Budget | 45.000 euro |
Jaarkilometrage | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Grotere, snellere auto met meer luxe |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen + grote hond |
Voorkeursmerken / modellen: | Duits luxe, cla45, c43 estate, s4, X1, GLC |
No-go merken / modellen: | Frans |
Volkswagen Golf R Variant (5G)
€ 37.950
15.000 km
2020
De Volkswagen Golf R Variant biedt precies wat je vraagt. Een keurig interieur, veel vermogen, nog meer koppel, goed sprintvermogen, lekker veel ruimte. Zeker in een goede kleur is het echt een leuke auto. Ja, het is ‘maar een Golf’, alhoewel je zo elk topmodel kunt afdoen. Nog een voordeel is dat je hele mooie verse modellen kunt vinden binnen het budget. Sterker nog, zelfs flink onder het budget!
Een facelift-versie met Akrapoviç-uitlaat? Geen enkel probleem! Kan gewoon. Vaak ook nog bij een Volkswagen-dealer met garantie. Dat is wel lekker probleem- en zorgeloos rijden. Mocht je veel trackdays doen en een minder fraai interieur wensen, de Seat Leon ST Cupra met 310 pk en voorwielaandrijving (4Drive is ook mogelijk) is hilarisch. Maar de Golf R Variant is de betere allrounder. Bekijk vooral ons Golf VII aankoopadvies.
Mercedes-AMG C43 AMG 4Matic Estate (S205)
€ 43.950
2017
60.000 km
Grappig, de CLA45 is qua naam (nummer eigenlijk) ietsje boven de C43 gepositioneerd. In beide gevallen zijn het echte topwagens, vergis je niet. De Mercedes-Benz C43 is echter te prefereren boven de CLA. Ja, de CLA heeft meer vermogen en zit sneller op de 100 km/u. De 3.0 V6 van de C-Klasse is echter zo veel soepeler en klinkt prettiger.
Ook is de C-Klasse in basis achterwielaangedreven en dat vindt ons aller @jaapiyo veel beter. Qua gewicht maakt het niet eens zo heel erg veel uit, de C43 AMG is 120 kg zwaarder. Zitpositie, ruimte op de achterbank en kofferbak: de C43 is in alles een stuk volwassener. Of het een echte AMG is daarover kunnen we kort zijn: maakt dat uit bij zo’n fijne auto?
Volvo V60 Polestar
€ 39.950
2017
45.000 km
Snelle, luxe stationwagon. Ja, er is iets anders dan een Duitse auto! De Volvo V60 Polestar is namelijk de perfecte kandidaat. Voordat Polestar een EV-label was, was het een bijzonder gave in-house tuning-divisie van Volvo. De V60 Polestar is niet zomaar een gechipte V60. Alles aan de auto is aangepast en herzien. Qua looks hebben ze de spijker op de kop geslagen, want man wat is ‘ie gaaf!
Ook het interieur is om van te smullen, die sportkuipen zijn zonder twijfel de fijnste stoelen in dit hele rijtje. De motor is in dit geval de latere viercilinder. De zescilinder klinkt beter en heeft (marginaal) meer koppel de viercilinder heeft meer vermogen en is zuiniger. Stiekem is de viercilinder in de neus net eventjes wat fijner om in te sturen. Uiteraard hebben we ook een Volvo V60 Aankoopadvies!
Alfa Romeo Stelvio Veloce AWD (949)
€ 42.450
2018
55.000 km
Als het een crossover mag zijn, waarom dan niet deze? De Alfa Romeo Stelvio is een beetje de auto voor mensen die geen crossover willen, maar moeten. Dat merk je heel erg aan het karakter van de Stelvio, want voor zijn soort is ‘ie ongekend wendbaar, net als de Porsche Macan.
De Stelvio is ietsje ruimer dan de Macan en vooral veel betaalbaarder. Voor 45 mille kun je een gave Veloce uitzoeken met vierwielaandrijving en de 280 pk motor. Nadeel: écht snel is ‘ie niet en er is geen model tussen de Veloce en de Quadrifoglio (die weer zwaar over de top is en buiten bereik). Desalniettemin is zo’n Alfa Romeo zeker een proefritje waard.
Alpina B3 Touring Allrad (F31)
€ 43.950
2013
80.000 km
Een BMW 335i aanraden is wel héél erg standaard als je zoekt naar een luxe en sportieve stationwagon, nietwaar? Er is toch wel iets anders dan weer een 3 Serie? Jazeker, deze Alpina B3 Touring. Dat moet je niet zien als een stationwagon-versie van de M3, maar een 3 Serie met meer performance en luxe. Wederom een ideale allrounder. De motor is de N55 zes-in-lijn, een van de fijnste motoren ooit gebouwd. In de meeste gevallen heb je Allrad-vierwielaandrijving.
Dat is minder puristisch, maar met meer dan 400 pk op zich geen overbodige luxe. Omdat het een Alpina is, is deze al wat ouder en heeft ‘ie wat meer gelopen. Ze zijn nu eenmaal erg waardevast. Dus qua afschrijving valt het heel erg mee. Het is net even wat specialer dan een gewone BMW zonder dat het er heel erg dik bovenop ligt. En oh ja, het loopt gewoon 290 km/u! Een 340i met B58-motor valt trouwens ook in het budget, overigens. Check hier het BMW 3 Serie F30-Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Audi S5 Sportback quattro (B9)
€ 44.000
2017
115.000 km
Over ideale allrounders gesproken! De Audi S5 Sportback is zo’n auto waarmee je in principe ook alles kan. Ja, de S4 Avant is misschien nóg capabeler (want ruimer voor de hond), maar de S5 smoelt aanzienlijk beter. Twee grote honden is geen probleem (mits ze een beetje inschikkelijk zijn) weten we uit ervaring. De ruimte op de achterbank is voor een volwassen persoon voldoende, maar het houdt niet over. De S5 is een uitstekend rijdende auto, zij het vooral aan de ietwat harde én veilige kant. Typisch Audi.
Op slecht wegdek niet ideaal (of leuk), maar op de Autobahn komt het helemaal tot zijn recht. Het interieur is erg fraai, de zitpositie uiterst puik. In het budget heb je wel te maken iets hogere kilometerstanden. Voordeel: omdat het een pre-facelift model is, heb je nog de draaiknop bij de MMI die ze later wegbezuinigd hebben.
YOLO: Mercedes-Benz CLS63 AMG 4Matic Shooting Brake (X218)
€ 39.850
2014
115.000 km
Bij dit soort aanvragen is het lastig om een yolo te vinden. Want laten we eerlijk zijn, het zijn al bijzonder dikke auto’s die hierboven op een rijtje staan! Toch gingen we het even proberen. Als je een luxe en sportieve stationwagon met een beetje stijl zoekt die ook praktisch is: waarom niet een CLS 63 AMG? Er staan er twee in Nederland te koop voor exact dezelfde prijs. Dat kan geen toeval zijn. In vergelijking met de C43 merk je dat de Mercedes-Benz CLS ietsje ouder is.
Ook merk je dat ‘ie veel gaver en luxer is. Zeker in het echt is het een bijzonder fraaie verschijning. De motor is nog de 5.5 liter biturbo V8 (dat vonden ze ‘downsizing’ in Affalterbach. Het geluid: vuig, gorgelend en enorm ordinair. Echter, omdat de prestaties meer dan indrukwekkend zijn, mag het ook. En het de Shooting Brake, dat maakt ‘m alleen maar cooler. Dus vandaar deze CLS als je echt de tofste auto wil. Bekijk ook ons dagverse Mercedes CLS X218 aankoopadvies!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
DeGoudenRaket zegt
Maar bij die CLS uit 2014. Waar merk je dan aan dat ie wat ouder is? De infotainment? Want het is alsnog een vrij moderne auto natuurlijk…
En ja, als je toch naar zo’n type auto op zoek bent, zie ik het oprecht nog wel als een potentiele kandidaat.
ronaldddvos zegt
Nee, m’n werkgever heeft een CLS 350d schooting brake, is helemaal super.
Omdat wij alleen Mercedes hebben op de zaak hebben we ook de computers er voor om te progameren ect, dus hebben we CarPlay er bij aan gezet. Idieaal!
kniesoor zegt
De kopregel lijkt te suggereren, dat de aanvrager een ‘toffe hond’ van 45K heeft 🙂
On a more serious note: vanwege die kennelijk grote hond vallen veel van de suggesties al af. In een CLS kan je hooguit een chihuahua kwijt, voor een 3-serie Touring geldt hetzelfde. En in een A5 Sportback wordt een chihuahua meenemen zelfs een uitdaging. Misschien, dat een B6 Audi S6 o.i.d. dan een betere optie is.
stefan500 zegt
Ik rij een CLS SB, en mijn Boerboel gaat gewoon in de kofferbak, daarentegen de instap vind ik krap
Johanneke zegt
Lekker man, de meest complete auto die je kan kopen, een snelle station.
Nog een paar:
Voor nog geen 30k pak je een insignia met lage kmstand en 260pk, nog goedkoper en ouder ook als v6 met 325pk.
Ford focus 2.3 ecoboost uit 2021 is ook te krijgen voor 40k. 280pk
Rudy zegt
Kunt dan ook een G21 330i kopen, net zo snel.
wza1979 zegt
Als cls rijder zeg ik : de cls. 😋
ouwedibbes83 zegt
Goed advies! Twijfelde je nog tussen jouw keuze en een van deze alternatieven, of was het meteen duidelijk?
bischero zegt
Ze hebben nog vacatures bij WC Eend, gratis tip ☺️
tweemeter zegt
Natuurlijk kan ik alleen maar de ALPINA B3 adviseren, gaat overigens niet max 290, maar over de 300. Bijna altijd lekker compleet en om het af te maken heb ik er zelf nog Apple CarPlay ingebouwd. Perfecte auto, ook goede caravantrekker trouwens ;-).
PunicaOase zegt
Allemaal lekkere wagens zeg, jammie!
rikus zegt
Ojojojjjj.. Zo’n Alpine.. Ik wist het wel. Anders een C klasse of CLS.
AudiRS zegt
Jammer dat veel van die Mercedessen met -al dan niet echte- “63”-badges, afgetrapt worden door nektasjes.
Die verpesten qua imago een hoop voor de echte liefhebbers…
Ik zou gaan voor de C43 met chip en dan zonder badges. 400+pk
Benny_Weisz zegt
Een C43 met chip??….je bedoelt dus een C63
rogier_hentenaar zegt
Nee, een c63 heeft twee cilinders, hoop cc en veel pk’s meer dan een c43….
AudiRS zegt
Nee. De nieuwste 4-cilinder c63 is niet te krijgen voor 45k. Duhh
Dutchdriftking zegt
Ik lees vooral snellere auto, maar dat is vrijwel alles in vergelijking met een Golf 1.0. Het zijn gave suggesties maar ook erg prijzig om rijdend te houden TOV de Golf. Is het niet een idee een Arteon shooting brake te gaan bekijken? Eventueel importeren. Er is een dikke R maar die past nog niet in het budget. Dan moet je nog een jaar of twee wachten.
Benny_Weisz zegt
Een C43 met chip??….volgens mij is dat gewoon een C63
Robert zegt
Als je het verstand volgt zeg ik: die Golf VII Variant, of eventueel grote broer Passat. Hun halfbroers Skoda Octavia of Superb combi zijn dan misschien nog wel leuker, i.v.m. een relatief hoog ‘sleeper’ gehalte. De eerder al genoemde Insignia mk.2 of een late Mondeo moet toch ook wel lukken.
Alle genoemde premium Duitsers hebben naast hun motorische potentie nog één ding met elkaar gemeen: de binnenruimte valt vies tegen.
Rob zegt
Jaguar XF sportbrake, by far de mooiste stationwagon van dit moment. Tis jammer dat het interieur niet helemaal het “Jaguar gevoel” geeft, maar verder een plaatje van een auto.
Ook staan er voor mijn gevoel heel veel Mini Clubmans te koop. Als dat je ding is; de keuze is reuze.
Verstandige keus is de Kia Pro Ceed of een Opel Insignia. Als die snel genoeg voor je zijn.
wza1979 zegt
Heel even serieus: bijna al die auto’s uit het lijstje zijn kleine hoogvermogen blokjes met idioot grote turbo of meerdere turbo’s . Die blokken zijn niet gemaakt voor de eeuwigheid en kosten met kapotte turbo’s zijn hoog.
Waarom neem je geen blok waar je al die risico’s niet bij loopt.? Ik rij al 10 jaar met dikke v8 en meer en nog nooit wat aan de motoren gehad. Niets. Er is ook niets wat stuk kan gaan. Die dingen zijn gemaakt voor de eeuwigheid. 1:11 met stadsverkeer doe ik nu in een cls 500. 5.5 liter zonder turbo’s.
ouwedibbes83 zegt
Hij wilde een snelle, moderne auto. Niet een soepele, luxe slee waar je jezelf heel comfortabel maar ook heel rap je in kunt verplaatsen. Apple CarPlay is belangrijk, niet dat je als je de deuren dicht gooit je een geluid hoort dat kwaliteit resoneert. Deze aanvraag sluit niet helemaal aan waar jij van houdt, helaas. Laat m lekker, andere prioriteiten. Ik zou in zijn geval voor een snelle Audi gaan, past bij de Golf rijder. S4 bv. Past de hond wel in
Variomatic zegt
De Volvo is in een verouderde, matige auto. De S5 is oogverblindend mooi, een van de meest geslaagde Audi ontwerpen. En de 3.0 V6 een feest van een motor die ook nog eens betrouwbaar is. Voor mij die maar dan..
Ot92 zegt
@Variomatic De 3.0 TFSI in die model S5 is niet gelijk aan het vorige model he… Het vorige model had een sipercharger. De huidige heeft een turbo. De 3.0 TFSI met supercharger is leuker.
Variomatic zegt
Weet ik, maar in de basis nog steeds een blok dat vrij probleemloos is en mooi loopt..
net10 zegt
De Renault Talisman 225 TCe lijkt mij een hele goede keus.
Hele krachtige 1.8 liter motor die ook in de Megane RS, en Alpine A110 ligt, vierwielbesturing, en super luxe uitrusting.
De rijmodus kun je eenvoudig zelf bepalen, van sport tot super comfortabel.
En heel modern, (waarschijnlijk) heel voordelig in onderhoud en reparaties, en heel betrouwbaar.
rogerzz zegt
Een hond, dan valt de S5 toch al af qua kofferbak? Audi S4 lijkt mij wel een prima alternatief. Alpina is wel gaaf zeg, daar past een hond lijkt mij wel in de kofferbak (afhankelijk van de grootte van de hond). Een SUV lijkt mij niet zo praktisch als de hond nog sportief genoeg is om zelf een sprongetje te maken, of je moet zelf steeds tillen of een plank meenemen.
De lijst is best sportief terwijl een gemiddelde Audi A6 of 5-serie ook al een stap is qua snelheid en zeker qua luxe. Best veel te kiezen lijkt mij, je krijgt van mij karma-punten als je SUV’s overslaat en voor een echte station kiest ;)
wza1979 zegt
Idd ja extra punten als je geen SUV neemt. LoL.
Bij heel veel gezinnen bepaald de vrouw de auto. En die soppen van SUV’s net als bejaarden.
Je bent pas een echte vent als je zegt: ik zoek mijn eigen auto en daar bemoei je je niet mee.
Ik rij dan ook een cls coupe 4 pers. En we zijn met 5. Dus met 2 auto’s op vakantie. Heerlijk rustig. 😉
ouwedibbes83 zegt
Haha! Jij rijdt dan solo?
racerx zegt
De vrouw mag inderdaad kiezen bij ons thuis, maar wel uit de opties die ik voorleg.
bischero zegt
Haar eigen auto mag ze kiezen, niet de mijne
kennone zegt
Mitsubishi Lancer Evo 9 Wagon. Houd je ook nog een beetje over om dat ding naar de 400pk te tillen!
tenaci zegt
Raap je voor dat geld ook geen CTS-V wagon op? Zo ja: die dan graag
PunicaOase zegt
Valt me trouwens op dat de meeste auto’s in dit lijstje amper te koop staan of voor veel hogere bedragen (zeker als je wat garantie wil)..
sizedoesmatter zegt
Werkelijk nog niemand denkt bij deze vragen aan een Subaru Forester XT. Jeweetwel, die 2,5 boxer met tubo waar Sub zich beperkt tot 240pk, maar waar met andere software de 300-grens makkelijk gepasseerd wordt.
En hoe luxe is het als hij niet kapot gaat en de garagerekeningen meevallen?
Ultimora zegt
Ik denk niet dat iemand dat overweegt omdat het geen relevante auto is voor de aanvraag. Ik heb een grote zwak voor subaru, maar dat is inmiddels wel een hele ouderwe auto terwijl er juist een moderne wordt gevraagd. Verder wordt er een sportieve auto gevraagd. Snel is een 2.5 xt wel, maar dat is niet een synoniem aan sportief.
sizedoesmatter zegt
Ja, je hebt gelijk. Daar had ik even niet aan gedacht.
De Jaguar uit de comments lijkt mij dan wel weer relevant en ook nog het leukste!
racerx zegt
Uit dit lijstje lachend de Alpina, gevolgd door de C43 AMG. Een hele late F11 535i zou ook nog een mooie optie kunnen zijn, maar de CLS SB is ook een plaatje zeg.
bischero zegt
Ik zou idd voor de 535i gaan, 3 is wel heel krap
jmeverts zegt
535i is langzaam hoor, geen vergelijk met de alpina b3
rfocus zegt
Bmw 530 of 540 touring van af 2017 staan ze te koop voor dit budget.
zeilboot zegt
Grappig, bij mij is het net andersom. Ik ben juist van een cls naar een golf 1.0 gegaan. Weliswaar was de cls een W219, maar toch.
Persoonlijk zou ik voor de c klasse gaan. Zeer mooie wagen. De cls zou ik niet doen, te groot, te duur en straks raak je die niet meer kwijt.
godfather zegt
Die insignia optie die in de comments wordt opgegooid is een best aardige optie. Mja, premium niet natuurlijk.
Het valt mij op dat er geen diesel wordt overwogen. En dat is gek bij 15k km pj. Past perfect bij een snelle station…
Mijn advies: C7 Audi A6 3.0 Quattro of nog beter een C7 Audi A6 BiTurbo als het écht snel moet gaan al;)
Heerlijk dat koppel van een diesel en met een kleine aanpassing bij MTM zo naar 400pk en 850nm…..
Die 3-serie en C-klasse opties zijn wat klein voor een hond namelijk.
godfather zegt
Test, reactie komt niet door?
marco22 zegt
Dan maar een Superb Combi 3.6 FSI 4×4?. Ruimte + geluid en de VAG-wegligging die TS al gewend is. #YOLO
w205 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hart69 zegt
De Volvo is zoals hier al wordt aangegeven wat verouderd. Voor dat geld kan je ook een nieuwer type V60 of V90 T6 of T8 rijden met AWD. De V60 Polestar met een 6 cilinder is wel een ontzettend gave auto maar niet meer te vinden. Daar worden nu al flinke bedragen voor gevraagd.
cossiekiller zegt
Als cls rijder zeg ik: de cls400 of 500 sb van na 2015 (facelift)
Snel zat en ruim zat