De snelle Lancia Ypsilon HF wordt moderne Integrale.
De Lancia Delta HF Integrale is een van de meest iconische auto’s ooit gebouwd. Niet alleen vanwege de indrukwekkende rallycarrière, maar ook omdat het een bijzonder vermakelijke hot hatch was. Meer dan 200 pk, vierwielaandrijving, een alcantara interieur en uitgeklopte wielkasten waren voldoende om de grootst mogelijke lol te hebben.
Nou, die dagen mogen van ons weer terugkomen en dat gaat ook een beetje gebeuren in de vorm van de extra snelle Lancia Ypsilon! Natuurlijk, de Ypsilon staat een stapje onder de Delta, maar na een paar generaties is de Ypsilon van nu ongeveer even groot als de Delta van toen. De Ypsilon is de eerste nieuwe auto van het Italiaanse merk in lange tijd en de eerste stap in een nieuwe richting.
Snelle Lancia Ypsilon HF
Lancia heeft nu de komst van een extra snelle Ypsilon HF bevestigd en daarbij ook al verklapt dat de B-segmenter veel vermogen gaat krijgen: 240 pk. Maar zoals jullie allemaal weten, is vermogen opwekken bij een elektrische auto net zo makkelijk als een kleuter geen groenten te laten eten.
Vaak voegt een fabrikant extra vermogen toe en that’s it. Kijk maar naar de Volkswagen ID7 GTX van gisteren: dat is een ID.7 met ietsje meer vermogen, terwijl je een dikkere auto als de Passat R36 wil.
We hebben echter heel erg goed nieuws, want Lancia gaat de auto echt HF-waardig maken! Zo laat Lancia weten dat de sportieve Ypsilon HF een andere ophanging krijgt en lager op de weg komt te liggen. Dat niet alleen, de wielkasten worden uitgeklopt, de spoorbreedte zal groter worden én er komen grotere wielen.
Dat horen we graag. Ja, natuurlijk zal Lancia dan een beetje range opgeven, maar dan krijg je wel een leuker rijdende auto voor terug.
HF en het olifantje
Qua specificaties is er verder niet heel erg bekend, behalve de enorme vermogensstijging. De grootste accu is nu 51 kWh groot, goed voor dik 400 km aan range (aldus de WLTP). Dan nog een paar leuke weetjes over de HF-badge die we terug gaan zien op snelle Lancia’s. HF staat voor High Fidelity. Net als met de stereoinstallatie wilde Lancia dat de rijsensaties ongefilterd binnenkomen. Ook was het een afkorting die andere fabrikanten niet gebruikten.
Het rennende olifantje hoort bij het logo. Het verhaal erachter gaat dat Lancia ook een dier wilde hebben dat bij het merk paste. Zoals Ferrari een steigerende knol heeft en Lamborghini een dol rund dat zich identificeert als meneer koe. Het voorstel van een olifant kwam van Gianni Lancia en kon aanvankelijk op kirrende geluiden rekenen.
Een olifant staat niet bekend om zijn agiele handling, zeg maar. Het idee erachter was dat als een olifant eenmaal aan het rennen is, er niets is dat ‘m tegen kan houden. De Lancia HF badge debuteerde op de Fulvia rallyauto in 1963 en in 1965 op een Fulvia HF straatauto.
Robert zegt
Ik kan me niet voorstellen dat men binnen Stellantis Lancia dit in z’n uppie laat uitvoeren. Du:
– Opel Corsa-e OPC?
– Peugeot e-208 GTI?
– enz.
JelmerS zegt
hou die hete spec lekker beperkt tot een paar merken, Lancia en afla en misschien nog die Peugeot. Rest lekker laten voor wat het is zodat de USP bij de niche merken blijft
lekkerlinksrijden zegt
een vergelijking met een icoon, vloeken in de kerk is het, ketters
Roskampies zegt
Electrofant-tastich word ie.
Next….
Specht zegt
De nieuwe Ypsilon is een lelijk vrouwenautootje geworden. Een HF versie zal commercieel nauwelijks een succes worden, want de doelgroep zoekt zoiets niet.
Ik wil een nieuwe Retro Delta zoals de nieuwe Renault 5, maar dan gewoon met een 2.0 Turbo motor (uit de Giulia bijv.).