Moet Hamilton zich zorgen maken voor snelle aftakeling?
Aftakeling, is een onvermijdelijke realiteit voor ieder mens, maar zeker ook voor iedere sporter. Men zegt wel eens dat een topsporter in zijn (m/v) leven twee keer sterft. De eerste keer, als onontkenbaar wordt dat het benodigde niveau niet meer gehaald kan worden om topsporter te blijven. De tweede keer in de conventionele zin van het woord. De tijd wacht op niemand.
Ook dus niet op veelwinnaar Lewis Hamilton. De zevenvoudig kampioen staat momenteel 23 punten achter op teamgenoot George Russell. In combinatie met de 37-jarige leeftijd van de Brit, zorgt dat nu al voor speculaties rondom de toekomst van LH44 (of het gebrek daaraan) in de F1.
Nou lijkt het allemaal wel een beetje (erg) voorbarig. Feitelijk heeft Lewis gewoon twee matige races gehad, in Saoedie-Arabië en in Emilia Romagna. In het kwalificatieduel staat het ‘gewoon’ 3-2 voor Lewis en in de andere drie races waren de twee qua rees pees aan elkaar gewaagd. Daarnaast doet geweldige vent Bottas het prima bij Alfa Romeo. En die werd toch jarenlang zoekgereden door Lil’ Lewis. Het verval zal toch niet zo snel ingetreden zijn?
Belgisch raceheld Jacky Ickx vindt het ook nog te vroeg om dat te zeggen. Maar hij waarschuwt Hamilton wel. Bij het onvolprezen Race Café van Ziggo, laat Jacky optekenen:
Zodra je afzwakt, gaat dat heel hard. Veel harder dan de mate waarin je groeit. Leeftijd is ontzettend belangrijk in de racerij. Je kan een Verstappen, Leclerc of Norris niet verslaan als je al over je top heen bent.
Jacky Ickx, won ooit Le Mans met onze Gijs
Ickx zelf, voormalig coureur van onder andere Ferrari en Lotus en tevens twee keer tweede in het WK Formule 1, reed zelf in 1979 op 34-jarige leeftijd zijn laatste F1 race. Zijn laatste podium in de koningsklasse, kwam echter al in 1975. Ickx spreekt dus wellicht uit ervaring.
Na de F1, reed de aimabele Belg overigens nog wel (zeer) succesvol rond in het WK voor sportwagens en in de Dakar Rally. Er zijn dus nog opties voor Hamilton, als het moment komt dat de F1 voor hem klaar is. Hoewel hij zich wellicht eerder zal richten op andere uitdagingen buiten de autosport. Waarvan akte.
rijnounsdoor zegt
Geef die Jaapiyo een aktetas voor vaderdag, voor al z’n aktes. Waarvan akte.
Robert zegt
Schumacher’s comeback bij Mercedes
Alonso’s terugkeer bij Renault
Vettels laatste(?) kunstje bij Racing Point/Aston Martin
En nu Hamilton bij Mercedes.
Hoe grote kampioenen kunnen wegglijden.
jensoffbutton zegt
Alonso hoort toch echt niet thuis in dat rijtje.
Dat is net de uitzondering op de regel.
Voor de rest klopt het wel. Maar dan zou ik eerder Raïkkonen gebruiken in je lijstje. Die jaren bij Alfa waren weinig van meerwaarde.
toniominestrone zegt
@jensoffbutton: je kan toch niet beweren dat Alonso ook maar enige concurrentie voor de jonge garde is, de enige die werkelijk een succesvolle comeback heeft gemaakt is Lauda.
ghini zegt
@toniominestrone: ala je naar 1 op 1 gevechten kijkt kan Alonso prima de jonge garde aan.. dat Alpine dit seizoen faalt en veel pech heeft moet je wel buiten beschouwing laten als je spreekt over rijders kwaliteiten..
toniominestrone zegt
@ghini: gevechten okay, maar long runs is een ander verhaal, hij rijdt met lef de consequentie daarvan is dat zijn rendement voor een rijder van zijn kaliber matig is.
Richmond zegt
@RRRobert: Vettel is buiten red bull niet bepaald succesvol geweest
gregorius zegt
Ben het ‘wegglijden’ niet met je eens en vind het ook niet van toepassing hier.
MSC wilde gewoon weer lekker racen en dat heeft hij met plezier gedaan.
Alonso wil ook gewoon nog lekker racen en doet het zeer aardig in deze Renault.
Vettel weet zelf ook wel dat het minder gaat en je ziet dat hij al bezig is met randzaken; maar volgens mij vindt hij het circus nog leuk en op papier had dit Aston Martin avontuur redelijk wat potentie (MB was al jaren het snelste; AM had veel slimme koppen weggekocht, was op de weg omhoog; dus je had zomaar kan op een podium auto).
Maar Hamilton bij MB; hij WIL juist nog echt kampioen worden, maar hij kan het op het moment niet.
Maar is dat wegglijden?
Was de sfeer bij MB vorig jaar echt zo slecht dat Bottas er niet uit kwam? Of is deze Alfa echt zo goed?
En is Russel gewoon een prima coureur?
En, LH44 is wel snel en consistent, dat weten we wel en is hij volgens mij nog steeds, maar is hij misschien gewoon niet in staat om het onderste uit een niet-perfect auto te halen?
iannuzi zegt
Wappiyo
jaapiyo zegt
Dank.
Ditoxx zegt
Dus als je ouder wordt, wordt het moeilijker om jongere tegenstanders te verslaan? My mind is blown, had ik zelf nooit kunnen bedenken.
wildbeest zegt
Wat liep die mercedes toch schandalig hard de laatste jaren. Ham was in combi met dat ding gewoon ubeatable.
mpgc zegt
Het lijkt mij nog wat vroeg om Hamilton nu al neer te zetten als “over the hill”. Eerst maar eens wachten tot Mercedes haar 2022 auto beter begrijpt en ze daadwerkelijk door kunnen ontwikkelen.
sportevo zegt
Maar stel eens dat Hamilton inderdaad na 16 jaar eens niet meer bij de top hoort, is dat zo’n drama? Stellen zijn resultaten uit het verleden dan opeens niets meer voor?
Ik ben benieuwd waar Verstappen staat als hij aan zijn 16e seizoen begint of de rest van het veld
Waarom legt men zo’n focus op iemand die al 15 seizoenen op topniveau presteert? Of is men op zoek naar iets om de prestatie van een ander nog beter te laten lijken?
vbarchetta zegt
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dus leuk voor de lijstjes op Wikipedia, maar voor nu lekker boeiend wat hij in het verleden heeft gepresteerd…….
sportevo zegt
@vbarchetta: je leest niet goed. Ik vraag mij af waarom het erg zou zijn als iemand niet meer presteert zoals hij dat in het verleden wel heeft gedaan en of dat invloed heeft op de waarde van zijn prestaties uit het verleden.
Stelde, bijvoorbeeld, het door James Hunt in 1976 behaalde kampioenschap meer voor op het moment dat hij het behaalde en werd die prestatie minder toen hij de jaren erna anoniem rondreed omdat hij het wel best vond?
hondafiel zegt
Dergelijke uitspraken werken als “fuel” voor Hamilton, heeft hij al meerdere keren aangegeven. Gaat allemaal goedkomen.
Wat mij meer verbaasd is dat een topteam als Mercedes een dergelijke auto heeft ontwikkeld.
HZW zegt
Ik ben van mening dat het Hamilton tijdperk echt ten einde is.
Met een oppermachtige Mercedes was het toch een stuk makkelijker om titels aan elkaar te rijgen.
Vorig seizoen moest hij alles uit zijn tenen halen om de strijd met Verstappen aan te gaan.
Een 8ste titel had hij voor het oprapen in de laatste race, tot aan de Pace-Car fase aan het einde.
Daarna was het klaar, een 8ste titel zie ik hem niet meer winnen, zeker nu niet meer met Russell als team genoot.
Als Mercedes het weer op orde krijgt, zal Russell eerder aanhaken voor het titel gevecht dan Hamilton.
Maar 2022 wordt een strijd om de titel tussen Leclerc en Verstappen, en dan in het voordeel van het team dat na de zomerstop de boel het beste voor elkaar heeft,
polleke71 zegt
Eigenlijk komt het ook nu weer op de kwestie uit wat de belangrijkste factor is in wereldkampioen worden in de F1: de kwaliteit van auto of die van de rijder.
Tuurlijk, het liefste allebei maar wat is het belangrijkste? Heb altijd al gezegd dat Lewis vaak geen glansrol had wanneer hij niet op pole stond en Max altijd het maximale uit de auto haalde wat mogelijk was. Maar dat is misschien een roze (oranje) bril die ik op heb.
Al met al misschien wel een goed onderwerp voor een artikel AB!
pomoek zegt
Scott Mansell heeft hier een leuk filmpje over gemaakt. Ze zijn diep in de data en de rondetijden gedoken van Russel en Hamilton. Conclusie: Hamilton is sneller in de kwalificatie en Russel weet betere resultaten tijdens de races neer te zetten, maar er is feitelijk weinig verschil in snelheid tussen de 2 coureurs. Russel heeft wat peer geluk gehad en Hamilton wat meer pech. Met andere woorden: De berichten over de carrière dood van Hamilton zijn behoorlijk overdreven: https://youtu.be/mvf-1Vgq7uw
ghini zegt
@pomoek: Russel heeft absoluut veel geluk gehad.. Bij race starts paar plekken pakken door fouten of uitval van anderen, em dat was het dan, tijdens race niks boeiends gedaan, alleen die SC strategie was goed maar om nou te zeggen dat dat briljant was.. hij kon verder niks, viel niks te winnen of te verliezen, er reed niemand om hem heen, ja tuurlijk stel je pitstop dan uit.. Ik verwacht eigenlijk dat Russel nog gaat zakken in klassement.. behalve als Mercedes die wagen een flinke upgrade kan geven, dan kan hij hem miss vasthouden..
ghini zegt
Als je in topsport, en dat is F1, ook maar iets afzwakt dan hoor je al niet meer bij de top. Doordat F1 zon technische sport is waar de performance van de autos zwaar meetellen in de eindprestaties is het makkelijk om daar over heen te kijken. Als je deze groep in gelijke autos zet dan zijn ze bijna allemaal competitief. Neem bijv Magnussen, afgeschreven, maar in een iets beter auto laat ie meteen mooie dingen zien. De verschillen zijn echt heel heel klein, maar dat is topsport. Iets verval en je doet niet meer mee.. Mentaal een slechte periode? Daar is geen ruimte voor.. Het is bekend dat als je ouder wordt je iets trager gaat reageren, op de leeftijd van Hamilton is dat miss maar een heel klein beetje, maar het kan wel het verschil maken.. Daarnaast wordt het gewoon lastiger om fysiek op hetzelfde niveau te blijven.. je moet er meer in stoppen, maar uiteindelijk zeker na 2 uur racen zal je performance dalen..
Wolflow zegt
Hamilton is gewoon nooit beter geweest, hij heeft alleen jarenlang een uitmuntende auto gehad